Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
De Drama Driehoek.
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Over consumenten, gedrag en marketing
Woorden en tijd.....
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Communicatief gedrag + / -
Talenten boven water krijgen
John Vaupell Justin van der Steen
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Door Bart Goering & Niels Morsink
Welkom.
Moeten: must, have (got) to, should, should have
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Marketing presentatie
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Analyse-opdrachten Week 5
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Wat willen we vandaag doen?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Algemene Sociologie PA – B1
Om soms eens dieper over na te denken
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Ik beloof je....
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Het werkwoord ontleed(t)
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Psychologieles 7 lesweek 7
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
De Passive (Voice). De ‘Passive (Voice)’ is geen tijd. Maar hij komt wel in alle tijden voor. Je zult de ‘Passive (Voice)’ gemakkelijker begrijpen als.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Lijdend Voorwerp Juni 2014.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Nee Zeggen!.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid Moderator (Inleiding): Jana Kupke Referent (Taalhandelingen): Dörte-Meyer-Rewerts Referent (Beleefdheid): Dimana Raikova Schrijver (Taak/Power-Point-Presentatie): Manuela Grensemann

Inhoud Inleiding: Definities Taalhandelingen Gezichtszorg: Beleefdheid Taak

1. Inleiding: Definities communicatieve handelingen produceren en recipiëren van uitingen » complementaire handelingen sociale handelingen minstens één persoon verricht een handeling die op minstens één ander individu gericht is communicatieve relatie creërd door interpretatie (door iemand ander) » vorm van partnerschap conventies een regelmaat in gedragingen die willekeurig is symbolische handeling een handeling die tot stand komt m.b.v. een conventie die de vorm van een teken (symbool) heeft symbolische interactie » voorbeeld: een automobilist en een wachtende voetganger verbale communicatie symbolische communicatie voltrokken m.b.v. conventies in vorm van taalelementen » talige en niet-verbale conventies

2. Taalhandelingen

Taaluitingen performatieve taaluitingen: "Ik beloof je morgen op tijd te komen." een handeling wordt tegelijkertijd beschreven en uitgevoerd spreker en uitvoerder zijn identiek, beschrijving en realisering van wat ik doe vallen samen de toegesprokene is ook degene aan wie iets beloofd wordt

Taaluitingen constatieve taaluitingen: "Ik beloof hem morgen op tijd te komen." "Zij belooft je morgen op tijd te komen." met de uitingen wordt steeds een bewering gedaan en geen belofte, verzekering, verzoek of zoiets spreker en uitvoerder zijn niet identiek de toegesprokene is niet die persoon aan wie iets beloofd wordt

Soorten taalhandelingen commissieve taalhandelingen: taalhandeling waarmee de spreker een verplichting aangaat directieve taalhandelingen: taalhandeling waarmee de spreker een verzoek doet

Directe en indirecte taalhandelingen Student A: Let`s go to the movies tonight. Student B: I have to study for my exam. directe taalhandeling: moet een performatief werkwoord bevatten er wordt onderscheid gemaakt tussen institutionelen en niet-institutionelen taalhandelingen

3. Gezichtszorg: Beleefdheid Goffman (1967), Lakoff (1977), Brown en Levinson (1978) en Leech (1983) brachten de ”gezichtszorg” tot ontwikkeling. Het basisidee van Brown en Levinson. Twee soorten behoeften aan gezichtszorg: 1. behoefte aan afscherming » behoefte aan een negatief gezicht 2. behoefte om het gezicht op te bouwen » behoefte aan een positief gezicht

Positieve en negatieve beleefdheid Definitie: Het gedrag dat erop gericht is te voldoen aan de behoefte van het negatieve en het positieve gezicht van de gesprekspartner, wordt negatieve beleefdheid en positieve beleefdheid genoemd. gezichtszorgstrategieën: - negatief-gezichtszorgstrategie - positief-gezichtszorgstrategie gezichtbedreigende activiteiten (FTA)

Voorbeeld 1 A Opzij! B Willen jullie even opzij gaan? C Sorry, mag ik even langs? D Oh, ik neem het andere pad wel even. E ( Als de winkelhulp ziet dat zijn collega‘s zelf druk bezig zijn in het gangpad , maakt hij een omweg.) positief beleefde FTA = solidariteitsbeleefdheid negatief beleefde FTA = respectbeleefdheid

Voorbeeld 2 A Pardon! B Even opzij graag! C Opzij,alsjeblieft! D Ik zou er graag even langs willen. E Kan ik er even langs? F Zou ik er misschien even langs kunnen? G Kunnen jullie even opzij gaan? H Zouden jullie even opzij willen gaan? I Mag ik er even langs? J Zou ik er misschien even langs mogen?

4. Taak Welk concreet doel dient volgens Van der Wijst beleefdheid in de vraag- en onderhandelingssituaties? Welke twee soorten beleefdheid onderscheidt Van der Wijst? Discussievraag: Bestaat er in de praktijk een beleefdheidscode?

Bedankt voor het luisteren.