Scholengroep Sint-Rembert Torhout Koekelare – Lichtervelde – Torhout - Zedelgem Beheer van gebouwen Geert Candeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
KFAC Waarschoot Organisatie jp. KFAC Waarschoot vzw Raad van bestuur KFAC Waarschoot vzw Gerechtelijk correspondent Verhuur en sponsoring Evenementen.
Procedure werken met derden.
Centrale Aanpak van AGION-dossiers… 8 oktober 2009.
Beleids- en Beheerscyclus
LEERPROCES UITBREIDING ONDERNEMERSCENTRUM MEETJESLAND 12 oktober 2012 Ingrid Deherder.
Realisatie kindcentrum
STRATEGISCHE PLANNING
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
Werfadministratie/coördinatie die nodig is voor de realisatie van een bouwproject Verschil tussen aannemingsbedrijven die werk binnen halen door openbare.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
HET BOUWPROCES door Niek Schraa.
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Renovatie ALTA Clubhuis
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
een nieuwe LEADER periode
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
De werking binnen de Scholengroep 25 Brugge-Oostkust
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Wij gaan bouwen! Welkom Spreker: Nicole Vancoillie Timing:
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Informatie –vergadering 15/01/2015
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Aanleiding : Behoud van de leefbaarheid in Ommerkanaal Bewoners komen zelf in actie ( draagvlak ) Plannen maken duurzaam dorp Duurzaam Buurthuis Ommerkanaal.
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Wijkvergadering Zoersel Project woon – en zorgcentrum Zoersel Woensdag 29 april 2009.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
PPS Zoersel dorp Wijkoverleg 29 april 2009 Zonneputteke.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Informatiebijeenkomst Huisvesting
Be.exemplary 2017.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Omgeving op Mensenmaat
Bijeenkomst taskforce 18 september
20 januari 2010 BOUW INFORMATIE MODEL MEER DAN 3D ONTWERPEN.
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Transcript van de presentatie:

Scholengroep Sint-Rembert Torhout Koekelare – Lichtervelde – Torhout - Zedelgem Beheer van gebouwen Geert Candeel

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Voorstelling SR Torhout  7 basisscholen  10 secundaire scholen  4 erkende IBO’s  2 minicrèches  CLB  Schoolhoeve  Serres, loods en landbouwgronden  Schoolrestaurant met eigen uitbating  2 Internaten met 266 leerlingen  Peda met 84 studenten

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 patrimonium  26 ha 66 are 04 ca waarvan 2 centrale campussen  m2 dakoppervlakte  m2 verwarmde oppervlakte

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 instandhouding en uitbreiding van het patrimonium  AankoopAGIOn aankoopprocedure  NieuwbouwAGIOn standaardprocedure  Instandhouding gebouwen  Totaalrenovaties  Verfraaiing  Grote herstellingen  Vernieuwen installaties  REG-investeringen  Kleine herstellingen

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 instandhouding en uitbreiding van het patrimonium  Verkorte procedures  REG-procedures  Sanitaire procedures  Spoedprocedures  Aankoopprocedures  Externe aannemers / leveranciers  Eigen technische dienst

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Structuur in SR ivm bouw/verbouwing/grote herstellingen  Algemene vergadering  Raad Van Bestuur  Algemeen directeur  Directieteam  Algemene diensten  Boekhouding, verzekering, catering, personeelsdienst, logistiek,… BOUWCOMMISSIE FINANCIELE COMMISSIE

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Bouwcommissie  De bouwcommissie bestaat uit 3 leden van de RVB,de algemeen directeur,de directeur materieel beheer van de scholengroep Sint-Rembert.  De bouwcommissie geeft advies aan de RVB betreffende:  investeringen voor de instandhouding van het patrimonium  voorstellen tot grote herstellingen, verfraaiingen, renovaties van terreinen en gebouwen  aankopen voor de algemene diensten  aanstelling architecten of architectenbureau’s  aanstelling van een studiebureau technieken  aanstelling van veiligheidscoördinatoren  aanstelling van een EPB-verslaggevers  een werkwijze of strategie bij een project

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Bouwcommissie Wat doet de bouwcommissie nog?  brengt verslag uit van de uitvoering, opvolging, financiëring, eindafrekening van de projecten.  bespreekt mogelijke procedures bij onenigheid tussen bouwheer en aannemer.  brengt advies uit betreffende contacten met DIKO en AGIOn.  bespreekt alle project- en aankoopaanvragen ingediend in de begroting door de diverse directieleden.  is aanwezig op de openbare aanbestedingen.  volgt schade op (overstroming, waterinsijpeling, verbrande motoren,…) en volgt de uitbetalingen van de verzekering op.  bespreekt de offertes van grotere projecten.  waakt over de veiligheid van het patrimonium.  brengt plaatsbezoeken aan de diverse scholen om de noden en toestand beter te kunnen inschatten bij beoordeling.  volgt de grote bouwdossiers op van voorontwerp tot definitieve oplevering

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Bouwcommissie  Jaarlijks budget  De bouwcommissie gaat op zoek naar de meest geschikte methode om deze middelen zo goed als mogelijk aan te wenden.  Streeft naar evenwichtigheid tussen de scholen en diensten

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 boekhoudkundige opvolging  begroting  7% didactische uitrusting  onvoorziene uitgaven  meerjarenplanning  extracomptabele boekhouding  Lening Solidariteit onder de diverse scholen

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 technische dienst (1)  Een team van 11 mensen:  4 elektriciens  1 schilder  2 timmermannen  2 polyvalente arbeiders  Secretaresse  Directeur materieel beheer

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 technische dienst (2)  Kleine herstellingen  Periodiek onderhoud  Keuringen  Opvolgen opmerkingen doorlichtingsverslagen  Dienstverlening  Operationeel houden van alle nutsvoorzieningen  Verfraaiingen  Veiligheid  Nieuwe installaties  Totaalrenovaties  Preventief onderhoud

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 technische dienst (3)  WERKING  Personen  Materiaal  Wagenpark  Planning  Uitvoering  Controle  Aankoop

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Werken met externe aannemers  Offertes  Veiligheid  Afspraken “werken met derden”  “huisleveranciers”

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 nieuwbouw SR Torhout (1)  behoeften en beperkingen leren kennen  uitbreiding? verbouwing ? nieuwbouw ?  wat is de meest duurzame oplossing voor de school?  wat zijn de mogelijkheden binnen het domein of omgeving?  is een betere benutting van bestaande gebouwen mogelijk?  is een aanbouw of uitbreiding van een toegevoegde bouwlaag mogelijk?

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 nieuwbouw SR Torhout (2)  Het uitgangspunt : het moet duidelijk zijn voor alle betrokken partijen ( bouwheer, toekomstig gebruiker, de financier, de ontwerper)waarom tot bouwen of verbouwen wordt overgegaan.  de WAAROMVRAAG is het uitgangspunt

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 nieuwbouw SR Torhout (3)  De ontwerper moet voeling hebben met de opdracht en inhoudelijk op dezelfde lijn zit als de opdrachtgever  de financier – subsidiërende overheid met normen en regels  eindgebruiker – directie, lkr, lln hebben hun wensen  daar tussen verweven zit de IM waaraan de directie verantwoording moet geven.

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 onderwijskundig en maatschappelijk kader  schoolgebonden kenmerken  ruimtelijke context, ligging, inplanting  maatschappelijke kenmerken  socio-economische en socio-culturele kenmerken van de schoolpopulatie  onderwijskundige context  het pedagogisch project van de school  organisatorische context  wijze van organisatie, dagindeling, klassen,…

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 tendenzen en ontwikkelingen  pedagogische verschuivingen  toenemende inclusie  technologische evoluties  trend van een brede school  streven naar duurzaamheid  energiezuinig  brandveiligheid  toegankelijkheid  …

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Aandacht voor akoestiek visueel comfort thermisch comfort luchtkwaliteit

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Projectleider (1)  leiderscapaciteiten  goed communicator  gedreven bemiddelaar  kennis van het bouwproces  contact met alle actoren  …

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (2)  De projectleider geeft sturing aan het project, neemt beslissingen rekening houdend met de gedachte dat het schoolbestuur veel verwachtingen heeft:  het project moet leiden tot een stimulerend, aantrekkelijk en duurzaam schoolgebouw  het voorziene budget moet onder controle worden gehouden  het gebouw moet op tijd klaar zijn  de onderhouds- en beheerskosten moeten betaalbaar zijn

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (3)  aandachtspunten:  elk gebouw overleeft zijn opdrachtgever  bouwen is een technisch én sociaal proces: aandacht voor communicatie !  hoe meer input en betrokkenheid mensen menen te hebben in het nemen van beslissingen, hoe meer zorg ze later aan de dag zullen leggen.

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (4)  balans tussen kwaliteit – tijd en budget TIJD KWALITEITBUDGET

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (5)

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (6)  opstellen van projectdossier met een projectdefinitie : een verzameling van eisen en wensen waaraan een toekomstig schoolgebouw moet voldoen.  het belang van een goede projectdefinitie  is een initieel document, maatstaf voor de evolutie van het project  een instrument van kwaliteitbewaking  schetst de uitdagingen van het project

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 bouwproject in 14 stappen stap 1: de initiatie-fase stap 2: treffen van voorbereidingen stap 3: de programmasamenstelling stap 4: opmaak van een projectdossier stap 5: aanbesteden van de ontwerpopdracht stap 7 : vooraanbesteding stap 8 : aanbesteden van de werkzaamheden stap 9 : start van de bouwwerken Stap 10 : de uitvoering Stap 11 : de voorlopige oplevering Stap 12 : ingebruikname van de bouw Stap 13 : de oplevering Stap 14 : de nazorg

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 1: de initiatie-fase (1)  welke overwegingen bepalen de bouwplaats?  de effecten op mobiliteit in de school  de bereikbaarheid via het openbaar vervoer  de omringende woonzone

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 1: de initiatie-fase (2)  wat zijn de financiële mogelijkheden en beperkingen?  een realistisch budget is van groot belang bij de slaagkansen van het project  wat is de fysische en de financiële norm?

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (1)  benoemen van een projectleider  aanspreekpunt voor alle partijen gedurende het project  communicatie en coördinatie met alle betrokkenen  selectie van de juiste procedure  samenstelling dossier  bewaking van de uitvoering, termijn en budget

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (2)  samenstellen van een werkgroep  welke partijen moeten worden vertegenwoordigd?  hoe groot is de participatie?  De projectleider coördineert de werkgroep  De leden van de werkgroep kunnen terugkoppelen naar de achterban.  Opnemen van deskundigen in de werkgroep

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (3)  opstellen van een communicatieplan  verslagen  internet -website  smartschool  algemene mail naar lkr  intranet  toelichting op personeelsvergadering  …

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (4)  projectdefinitie  start van de projectdefinitie:  pedagogische verwachtingen?  maatschappelijke rol van de school?  culturele uitstraling?  duurzaam en/of energiezuinig bouwen?  …

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (1)  bouwprogramma opmaken  omschrijving groepsgrootten, activiteiten, eisen per lokaal, wensen van de directie,…  de totale oppervlakte van het project  het aantal, bestemming en opp van de lokalen  functionele organisatie en relatie tss de lokalen  sociale ruimtes en sportruimtes  noodzakelijke buitenruimte  ontsluiting van het gebouw (ingang, brandweer, fietseningang,…)  flexibiliteit in de toekomst  comforteisen  gewenste kwaliteit  …

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (2)  onderscheid tss musthave en nicetohave

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (3)  voorbereidend onderzoek  opmetingsplannen van bestaande toestand  doorlichting of inspectieverslagen  verslagen van brandweer  energieaudit  stedebouwkundige voorwaarden  bouwfysische en structurele analyse van bestaande gebouwen  bodemonderzoek naar draagkracht  adviezen van monumentenzorg  opmaken van haalbaarheidsstudie

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (4)  masterplan  De grond van een masterplan is het uitstippelen van de doelstellingen en criteria van het project, met betrekking tot de transformaties die het schooldomein zal ondergaan.  een langetermijnvisie wordt geschetst  masterplan heeft aandacht voor mobiliteit, toegankelijkheid, stedebouwkundige visie en inplanting, fasering en relatie met de omgeving.

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (5)  financieel plan  Opstellen van een financieringsplan  subsidieaanvragen bij AGIOn  pps  dbfm

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 4: opmaak van een projectdossier  projectdossier  de projectdefinitie  resultaten van eerder uitgevoerde studies en analyses  locatiegegevens  stedebouwkundige voorschriften  liggingsplan  omgevingsplan  inplantingsplan  grondsonderingen  opmetingsplannen  het investeringsbedrag en berekeningswijze

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 5: aanbesteden van de ontwerpopdracht  wijze van gunning  De Belgische wetgeving inzake overheidsopdrachten en de Europese richtlijnen regelen de wijze waarop de overheid opdrachten kan uitbesteden.  toewijzen van een ontwerpopdracht  algemene offertevraag (selectie- en gunningscriteria)  beperkte offertevraag (enkel selectie kandidaten)  architectuurwedstrijd  open oproep (Vlaamse bouwmeester)  Kiezen van een architect door IM of RVB  afsluiten contract studiebureau, EPB-verslaggever, veiligheidscoördinator

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 6 : verfijnen van het ontwerp  voorontwerpfase  zoeken naar een passend antwoord op de projectdefinitie  definitief voorontwerp  terugkoppeling naar de achterban, project voorleggen aan de RVB ter goedkeuring,  project voorleggen aan de brandweer, voorleggen aan poetsverantwoordelijke  indienen van de bouwaanvraag

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 7 : vooraanbesteding van de werkzaamheden  opmaak van het vooraanbestedingsdossier door architect  nu pas materialen, details,graad van afwerking, bepaalde technieken, meubilair,… bespreken  indeling van de bouw in percelen  architect maakt lastenboeken, plannen, bestek en meetstaten op.  nalezen plannen en bestekken door projectleider  goedkeuring door RVB  wachten op goedkeuring subsidiërende overheid

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 8 : aanbesteden van de werkzaamheden  publicatie van openbare aanbestedingen en algemene offertevragen  openbare zitting(en)  nazicht van de offertes door architect  voorstel tot toewijzing aan de laagst biedende  goedkeuring door RVB  goedkeuring door subsidiërende overheid

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 9 : start van de bouwwerken  bouwproject aan de grote achterban voorstellen:  hoe zal de nieuwe school er uit zien?  Wat zijn de geplande werkzaamheden?  Hoelang zullen de werken duren?  Wat voor impact hebben de werken op lln en lkr?  Duidelijke afspraken tussen aannemer en school (werfzone, veiligheid)  Afspraken om bezoek werf door lln te realiseren  Verzekeringen en borgstellingen moeten in orde zijn  Document “Werken met derden”

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 10 : de uitvoering  Controle op de werkzaamheden is de taak van de architect, de taak van de projectleider is aanvullend te zijn  De projectleider bewaakt de vooruitgang, de coördinatie van diverse aannemingen  Wekelijkse werfvergaderingen  Waken over veiligheid op de bouw  Nazicht van de vorderingsstaten  Toekennen van schorsingen  Keuze van materialen en kleuren samen met de architect  Opvolgen van de facturatie

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 11 : de voorlopige oplevering  Rondgang door architect en bouwheer  Lijst van mankementen  Verslag van voorlopige oplevering  Vrijgave van de helft van de borgstelling  As-builtdossiers, technische opleiding personeel  Opmaken van de eindstaat en eindafrekening voor AGIOn

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 12 : ingebruikname van de bouw  Poetsen van het gebouw  Vlot opvolgen van eerste pijnpunten/mankementen  Vlotte communicatie met de eerste gebruikers  Technische ondersteuning in de eerste weken  Financiële analyse van het project

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 13 : de oplevering  Rondgang 1 jaar na de voorlopige oplevering  Vrijgave volledige borg  Evaluatie van de gebruikers  Afsluiten van het project

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 14 : de nazorg  Discussies  Ev. rechtsprocedures  Subsidiëring op meerwerken  Foto-reportage  Bedankingen  …

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Items gerelateerd aan gebouwenbeheer  Haalbaarheidstudies WKK – warmtepomp – zonneboiler – FV-zonnepanelen – biomassa - …  Kadaster (met vrijstelling onroerende voorheffing)  Verzekering  Bouwaanvragen  Milieu- en exploitatievergunningen  Veiligheid - GPP  Energieboekhouding aanpassen : gas- water elektriciteit  Aanpassingen datanetwerk en telefonie  Premies !!!  Poetsonderhoud

Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Afspraken en pijnpunten  Lokaal of centraal ?  Verantwoordelijke per locatie  melding vastgestelde breuk of defect  Relatie school met DIKO en AGIOn