Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Advertisements

Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 5: Zoekwoorden en trefwoorden.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Presentatie over vogels
Vindbaar zijn Wat kan je zelf doen?. ADWORDS -Betalen per klik -Gelijk resultaat -Wekelijks onderhoud -Gecompliceerd geworden Zelf doen: Ja, basis.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Lesgeven en begeleiden
Medmec 1 Herfst Les 5.
1 Training Content manager deel Agenda  Leerdoelen van vandaag  Introductie internetsite –Rolverdeling nu en in de toekomst –Opbouw van de site.
MARKETINGCOMMUNICATIE
Literatuuronderzoek doen
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
01/10/2013. Veel voorkomende soorten:  Big header: een grote, opvallende header, die +/- 1/3 van pagina inneemt  Minimale header: een sobere header,
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Online marketing Expert (in een week)
Minor Internet Marketing
Stroom, Spanning & Weerstand
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Contactor schakelingen
Bounce rate verlagen: is SEO de oplossing?
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Ster - driehoek schakeling
Motorschakelingen - Omkeerschakeling
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Moeten we onze content door laten indexeren? Kluwerlab.nl.
SEO Hoger in Google.
Zoeken op internet
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
SEO Seminar.
Nieuw Beter zoeken met Kenniswijzer.
Digi(bord)boek project <titel project>
Online Marketing voor het MBO
Goochelen met Google Zoeken
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 3 Zoekwoorden onderzoeken & bepalen Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 3 De leerdoelen van deze les: 3 algemene aandachtspunten kunnen benoemen voor zoekwoorden onderzoek Het kunnen benoemen van minimaal 6 plekken waar je zoekwoorden tegenkomt Het ervan bewust zijn dat zoekwoordenonderzoek uitgevoerd wordt volgens een stappenplan Duur en opbouw van de les: 30 min. directe kennisoverdracht / 60 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internetverbinding Boek ‘Online marketing voor het MBO!’ (deel 2) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’

Zoekwoorden, een erg belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid

Google crawler zoekt bij indexatie naar zoekwoorden Zoekwoorden – relevant voor de vindbaarheid Zoekwoorden/zoekzinnen: Dit zijn de termen die de gebruiker ingeeft in de zoekbalk van de zoekmachine. Google crawler zoekt bij indexatie naar zoekwoorden Zoekwoorden onderzoek: Het is noodzakelijk onderzoek te doen naar de juiste zoekwoorden die worden gebruikt door de gebruiker en uitkomen op jouw website. Onderzoek naar zoekwoordconcurrentie: Het is noodzakelijk onderzoek te doen naar woorden die minder vaak gebruikt worden door de concurrent maar wel een goed volume hebben voor jouw site.

Er wordt meer gezocht met zoekzinnen dan met zoekwoorden! Zoekwoorden – te gebruiken op meerdere plekken Zoekwoorden plaats je in: - In de title tag (per pagina) In de description tag (per pagina) In de headers van de bodytekst In de bodytekst (paragraaftekst) In bijschriften van foto’s en afbeeldingen In de alt tags van foto’s en afbeeldingen In de links op je pagina (de ankertekst) (metatags zijn niet meer zo relevant) Algemene richtlijnen: Optimaliseer een pagina voor niet meer dan 2 á 3 zoekwoorden (bij hoge concurrentie niet meer dan 1 á 2 zoekwoorden) Zorg voor een zoekwoorddichtheid van 3 tot 8 procent Er wordt meer gezocht met zoekzinnen dan met zoekwoorden!

Het zoekwoordenonderzoek - aandachtspunten Zoekwoordonderzoek doen op gestructureerde wijze Zoekwoordonderzoek uit te voeren door mensen met product- en marktkennis (bij gebruik van softwaretools moeten resultaten ook ingeschat worden!) Zoekwoorden thematisch koppelen (varianten van zoekwoorden koppelen aan verschillende pagina’s, maak een zoekwoordkaart voor overzicht) Concurreren doe je op alle optimalisatiefactoren. Het zoekwoord is daar slechts één onderdeel vanCC

Het zoekwoordenonderzoek volgens een stappenplan

Aan de slag! Opdracht 3.1 – Resultaten van een zoekwoord Deze opdracht gebruiken we om te herkennen hoeveel resultaten beschikbaar zijn voor een zoekwoord en hoe we hier mee om moeten gaan. Noteer een zoekwoord (enkel woord) van een product dat je recent kocht of binnenkort wil gaan kopen. Bepaal op basis van dit zoekwoord nog 6 verfijningen waarbij je er steeds een woorden aan gaat toevoegen. Zo ontstaan er zoekzinnen. I.p.v. verfijningen kun je ook een aantal varianten bedenken. Hierbij verandert een toegevoegd woord in een ander toegevoegd woord. Zorg er wel voor dat het enkele zoekwoord waar je mee begon er steeds in terug komt. Vul de volgende tabel in. Voor iedere zoekterm bepaal je het aantal resultaten binnen Google. Geef daarbij voor iedere term aan of er een interessante SERP positie is of niet en of deze tot de long-/shorttail behoort.

Het zoekwoordenonderzoek – gebruik hulpmiddelen Ideeën voor zoekwoorden http://ubersuggest.org/ Ideeën voor zoekwoorden en trends (seizoensinvloeden) http://www.google.nl/trends/

Onderzoek de concurrentie – gebruik hulpmiddelen Rapporten van pagina’s concurrent & andere analyse tools (bijv. eigen teksten) http://www.ranks.nl/ Informatie betreft site (aantal links, hoofdzaken) http://urlspion.nl/ Uitgebreide analyse website (voorbeeld van gebruik SEO bedrijven) http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Aan de slag! Opdracht 3.2 – Een zoekwoordonderzoek volgens het stappenplan In deze opdracht gaan we een zoekwoordonderzoek doen volgens het stappenplan. Een zoekwoordonderzoek is een intensieve maar belangrijke klus. Bij de uitwerking maken we gebruik van de uitwerkkaarten die zijn opgenomen in het werkboek. Lees zorgvuldig iedere opdracht. Tijdens deze opdracht gaan we ook gebruik maken van een aantal interessante hulpprogramma’s.

Bedankt! Tot de volgende les!