... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Organigram Gemeente Utrecht
Intergemeentelijke samenwerking en HR
Martine Meijers Hester Tjalma
Gemeentelijke samenwerking of herindeling
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Dorpenronde het Bildt in Noordwest Uitgangspunten dorpenronde Noordwest.
Taakinvulling door de rekenkamer
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Organigram Gemeente Utrecht
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Leo Bezemer directeur/secretaris Regio Noord-Veluwe
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Van Harte Welkom in Grou
Medewerkersdag 10 juli 2007 Afdelingen Communicatie.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Albrandswaard op weg naar een regiegemeente
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Raadsbijeenkomst Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard 16 april 2014 voorzitter DB en AB Paul Verhoeven.
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
JAARPLAN Griffie 2013 Bijlage A3, halfjaar Toelichting A Onderwerpen: rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Kunst en kunde van het lobbyen
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
Bestuur Vereniging Medische Staf Raad van Bestuur
Krimp als motor voor beweging
Herindeling GNL
Positie van de gemeenteraad in 2017
Organogram gemeente Bunnik
Personeelszaken + Financiën coördinatie Onderwijs & Kwaliteit
Verwijzen naar kookboek.
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Organogram gemeente Bunnik
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Beleidsvorming Algemeen Bestuur:
Organogram gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN 17 november 2011 Jan van Ginkel

oriëntatie groen hart in het groene hart Utrecht Woerden Nieuwegein Houten Vianen Gouda groen hart in het Rotterdam groene hart Drechtsteden Gorinchem

Bestuursondersteuning sturingsmodel De Waard Raad Graafstroom Raad Liesveld Raad Nw. Lekkerland AB Alg. Bestuur De Waard informatie- / verantwoordingsplicht colleges B&W Griffie(r) Griffie(r) Griffie(r) burgemeesters DB Dag. Bestuur De Waard B&W Graafstroom B&W Liesveld B&W Nw. Lekkerland AD Alg. Directeur De Waard GS Gemeente- secretaris bedrijfsvoering gemeentelijk beleid Jan van Ginkel Middelen BO Bestuursondersteuning KC Klant Contact Buitenruimte Ontwikkeling Financiële adviseurs Directie- secretariaat Kerncontact Beheer Beleid & Pro- grammering Financiële administratie Loco- secretariaat Henk Lingeman 1e loco-secret. Burgerzaken Voorbereiding Projecten P&O, staf & administratie Organisatie- ontwikkeling Frontoffice Serviceteam buitenruimte Regelingen Proces & Informatie Juridische kwaliteit / OOV Voorzieningen Informatie & Syst.beheer Concern- control Vergunningen Facilitaire zaken Bestuurs- secretariaat Communicatie 3

bestuurskundige wetmatigheden jan.vanginkel@dewaardwerkt.nl Liesveld Nieuw-Lekkerland Graafstroom bestuurskundige wetmatigheden jan.vanginkel@dewaardwerkt.nl

eerst wat ‘open deuren’… investeren = onvermijdelijk eerste jaar = een dal inhoudelijke visie = wezenlijk

systemisch gezien… bestuurlijk leiderschap komt anders uit dan ambtelijk leiderschap positie gemeentesecretaris / algemeen directeur is lastig

groei… ambtelijke groei ambtelijke groei genereert groei colleges groei colleges genereert groei raden doorwerkende elasticiteit

opschaling… belangrijk argument voor opschaling is de democratische controle dit soort processen leidt tot meer emoties bij bestuur dan bij samenleving ‘management emoties primair te richten op bestuurders’

effecten… ambtelijke fusie leidt tot multipliereffect in bezuinigingsrendement politiek-bestuurlijk gaat het om een rouwproces; ambtelijk/maatschappelijk om winst ‘het bestuur besluit over zijn eigen rouwproces’

tijd kopen… de omgekeerde herindeling leidt onvermijdelijk tot bestuurlijke fusie het is daarmee een politiek middel om tijd kopen

relatie andere constructies… ambtelijk fusie kent vele vormen ten opzichte van een integrale ambtelijke fusie zijn shared-service-constructies suboptimaal, in verband met beperkter aantal mogelijkheden om te komen tot efficiencywinst en kwaliteitsverhoging

maatwerk… maatwerk voor dit soort processen geboden het gaat minder om omgang met factoren het gaat meer om inbreng van actoren ‘van factor naar actor…’