... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN 17 november 2011 Jan van Ginkel
oriëntatie groen hart in het groene hart Utrecht Woerden Nieuwegein Houten Vianen Gouda groen hart in het Rotterdam groene hart Drechtsteden Gorinchem
Bestuursondersteuning sturingsmodel De Waard Raad Graafstroom Raad Liesveld Raad Nw. Lekkerland AB Alg. Bestuur De Waard informatie- / verantwoordingsplicht colleges B&W Griffie(r) Griffie(r) Griffie(r) burgemeesters DB Dag. Bestuur De Waard B&W Graafstroom B&W Liesveld B&W Nw. Lekkerland AD Alg. Directeur De Waard GS Gemeente- secretaris bedrijfsvoering gemeentelijk beleid Jan van Ginkel Middelen BO Bestuursondersteuning KC Klant Contact Buitenruimte Ontwikkeling Financiële adviseurs Directie- secretariaat Kerncontact Beheer Beleid & Pro- grammering Financiële administratie Loco- secretariaat Henk Lingeman 1e loco-secret. Burgerzaken Voorbereiding Projecten P&O, staf & administratie Organisatie- ontwikkeling Frontoffice Serviceteam buitenruimte Regelingen Proces & Informatie Juridische kwaliteit / OOV Voorzieningen Informatie & Syst.beheer Concern- control Vergunningen Facilitaire zaken Bestuurs- secretariaat Communicatie 3
bestuurskundige wetmatigheden jan.vanginkel@dewaardwerkt.nl Liesveld Nieuw-Lekkerland Graafstroom bestuurskundige wetmatigheden jan.vanginkel@dewaardwerkt.nl
eerst wat ‘open deuren’… investeren = onvermijdelijk eerste jaar = een dal inhoudelijke visie = wezenlijk
systemisch gezien… bestuurlijk leiderschap komt anders uit dan ambtelijk leiderschap positie gemeentesecretaris / algemeen directeur is lastig
groei… ambtelijke groei ambtelijke groei genereert groei colleges groei colleges genereert groei raden doorwerkende elasticiteit
opschaling… belangrijk argument voor opschaling is de democratische controle dit soort processen leidt tot meer emoties bij bestuur dan bij samenleving ‘management emoties primair te richten op bestuurders’
effecten… ambtelijke fusie leidt tot multipliereffect in bezuinigingsrendement politiek-bestuurlijk gaat het om een rouwproces; ambtelijk/maatschappelijk om winst ‘het bestuur besluit over zijn eigen rouwproces’
tijd kopen… de omgekeerde herindeling leidt onvermijdelijk tot bestuurlijke fusie het is daarmee een politiek middel om tijd kopen
relatie andere constructies… ambtelijk fusie kent vele vormen ten opzichte van een integrale ambtelijke fusie zijn shared-service-constructies suboptimaal, in verband met beperkter aantal mogelijkheden om te komen tot efficiencywinst en kwaliteitsverhoging
maatwerk… maatwerk voor dit soort processen geboden het gaat minder om omgang met factoren het gaat meer om inbreng van actoren ‘van factor naar actor…’