Les 1: Mensenhandel. Les 1: Mensenhandel Mensenhandel is… Iemand misleiden of dwingen om hun thuis te verlaten Mensen van de ene plaats naar de andere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
1.
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Verborgen vormen van pesten
Presentatie UNICEF.
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Machtige internationale bedrijven
We zijn toch allemaal gelijk…
Popcornactie voor Benin!
Pleegzorg.
verplicht sociaal verzekerd
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Loverboys.
Les 1: Mensenhandel. Les 1: Mensenhandel Mensenhandel is… Iemand misleiden of dwingen om hun thuis te verlaten Mensen van de ene plaats naar de andere.
Steden: van hier tot Tokyo
Levensvragen Over geluk…..
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Onderwijs en kinderarbeid
Een zeker toekomst tot water en energie
AL LANG VERLEDEN TIJD? Dinosauriërs Gramofoonspelers Slaven?
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Iris, Twann, Isa en Thomas
Kolonialisme Kolonialisme is eigenlijk een kolonie, dat is een stuk grondgebied buiten het oorspronkelijke grondgebied soms overzee. West Europese landen.
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Een onverwacht feest Les 2
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
Jezelf kort voorstellen.
Galgje _ _ _ _ _ _ _ _ _ - _ _ _ _ _ _ _ Tips beroep thema afvalrace.
ZOA zorgt ervoor dat: Kinderen naar school kunnen Mensen schoon (drink)water hebben Er meer voedsel komt door landbouw projecten Ondersteun het werk van.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
 Actuele vragen  Help, ben ik homo?  Coming out  Happy homo?  Uit de kast op het werk?  Schelden doet pijn.
Moderne slavernij in Nederland
Presentatie: Over de grens
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Presentatie UNICEF.
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Kinderarbeid..
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Alcohol en grenzen Plaatje.
H5 Wie heb je nodig?.
Rugendo vzw is een jonge Molse organisatie die projecten financiert op Idjwi, een eiland in het KIVU-meer in Oost-Congo.
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Blok 4 Jij en de wereldhandel
Van Maxim,Walia en Jef.
Kato bruyneels, Lore Driessens
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Les 1: Mensenhandel

Mensenhandel is… Iemand misleiden of dwingen om hun thuis te verlaten Mensen van de ene plaats naar de andere brengen, binnen de landsgrenzen of van het ene land naar het andere. Hen uitbuiten en als slaven gebruiken. Victims usually suffer repeated physical abuse, fear, torture and threats to families to break their spirits and turn them into saleable commodities. A person can be sold and trafficked many times.

Wie is de mensenhandelaar? Een vreemdeling - Vaak familieleden & vrienden Sometimes the trafficker is a stranger, but often it is family members and friends who deceive persons or deceive parents to release their children or sell them for as little as $20 EACH, selling them on to local gangmasters or serious organised international trafficking rings.

Hoe groot is het probleem? Meer dan 700 000 vrouwen, kinderen en mannen worden elk jaar over grenzen verhandeld. 2 tot 4 miloen mensen worden worden elk jaar over grenzen en binnen landen verhandeld. Bron: US State Department Mensenhandel komt voor in elk land Nobody really knows how big the problem exactly is, because the trade is very hidden. Nevertheless, estimates are made on the scale of the problem. More than 700,000 women, children and men trafficked across borders every year  that is more than 1 person trafficked across borders EVERY MINUTE, which is equivalent to 5 JUMBO JETS EVERY DAY.

Hoe groot is het probleem? Iedereen kan een mensenhandelaar zijn maar slachtoffers zijn vooral: vrouwen - die leven in armoede en/of onstabiele familiesituaties More about whom is more vulnerable to be trafficked in the next lessons.

Oorzaken Vergelijken armoede Discriminatie Marginalisatie van migranten of minderheidsgroepen, vooral in bronlanden Geen toegang tot onderwijs en jobs

Oorzaken Mensen kunnen niet naar school of vinden geen job waar ze leven. Natuurrampen, politieke onstabiliteit – kinderen zonder ouders en chaos in de maatschappij maken dat kwestbare personen niet beschermd zijn.

Oorzaken? We wille goedkope producten – daarom drukken werkgevers de kosten door arbeiders niet genoeg te betalen. Globalisatie – complexe bevoorradingsketens zorgen ervoor dat bedrijven niet altijd de werkomstandigheden van hun leveranciers nagaan. Leveranciers drukken soms hun kosten door slaven te gebruiken.

Les 2: Seks trafficking

Verhaal Op een dag rijden vader en zoon met de auto. De vader en zoon raken betrokken bij een ongeval. De vaders sterft ter plekke en de zoon wordt naar het ziekenhuishuis gebracht. In het ziekenhuis kijkt de chirurg naar de jongen en zegt: Ik kan deze jongen niet opereren. Hij is mijn zoon.

Gelijke rechten voor iedereen? De meeste slachtoffers van mensenhandel zijn vrouwen: 79% van slachtoffers zijn vrouwen of meisjes Bron: UNODC

Gelijke rechten voor iedereen? Indien onze gemeenschappen geloven dat: Vrouwen minder waard zijn dan mannen Vrouwen geen recht hebben om te kiezen wat ze doen met hun leven Het ok is voor mannen om hen te domineren Wanneer meisjes: Geen toegang krijgen tot onderwijs Alleen maar slecht betaalde, ongeregelde jobs krijgen zoals schoonmaak en huishoudelijk werk Bekeken worden als voorwerpen 

Gelijke rechten voor iedereen? Als vrouwen niet als gelijken worden gezien Dan kunnen ze gemakkelijk verkocht worden!

Wat is seks trafficking? Seks trafficking betekent dat mensen: misleid of weggehaald worden van hun thuis Gedwongen worden om seks aan mannen te verkopen  

Seks trafficking Verhandelde vrouwen Seksueel uitgebuit 70% van alle verhandelde vrouwen worden seksueel uitgebuit Bron: US Department of State   Verhandelde vrouwen Seksueel uitgebuit Overige: Gedwongen arbeid, gedwongen huwelijk,…

Waar komt deze seksuele uitbuiting voor? Seks trafficking Waar komt deze seksuele uitbuiting voor? bordeel zones Soms op plaatsen die zich voordoen als: sauna’s massage salons gewone huizen

98% van de slachtoffers voor seksuele uitbuiting zijn Seks trafficking Bij wie gebeurt het? Vrouwen en meisjes lopen het risico in seks trafficking te belanden: 98% van de slachtoffers voor seksuele uitbuiting zijn vrouwen en meisjes Bron: ILO  

Verhandeld voor seksuele uitbuiting Seks trafficking Bij wie gebeurt het? Verhandeld voor seksuele uitbuiting

Seks trafficking Waarom zijn vrouwen zo kwetsbaar? Vrouwen hebben minder onderwijs en job mogelijkheden dan mannen. Mensenhandelaars weten hoe ze de kwetsbaarheid van vrouwen kunnen uitbuiten: beloven goede jobs in de horeca, modellenwereld ... bieden goede studiemogelijkheden aan

Mensenhandel in de producten die we kopen Les 3(A): Mensenhandel in de producten die we kopen

Human trafficking in the products we buy Video (optional) (4:36) – example of coltan (see teacher resource 4): http://ca.youtube.com/watch?v=3OWj1ZGn4uM&eurl=http://www.protectthehuman.com/videos/congo-s-bloody-coltan

Mensenhandel in de produkten die we kopen Video OPTIONEEL (4:36) – Voorbeeld van coltan (zie leerkracht materialen 4): http://ca.youtube.com/watch?v=3OWj1ZGn4uM&eurl=http://www.protectthehuman.com/videos/congo-s-bloody-coltan

Globalisatie MTV video “All I Need” - Radiohead (3:48) http://ca.youtube.com/watch?v=cdrCalO5BDs

Globalisatie Globalisatie is het proces waarbij dingen die LOKAAL OF NATIONAAL gedaan werden, nu WERELDWIJD gedaan kunnen worden Voorbeeld  paar schoenen: Vroeger: gemaakt van plaatselijke dieren, plaatselijk genaaid, plaatselijk verkocht. Nu: dieren uit een plaats in het land voorzien voor het leer, het naaien gebeurd in een andere stad, de verkoop gebeurt ergens anders, geëxporteerd naar het buitenland

Globalisatie Om het even welk onderdeel van het productieproces kan om het even waar gebeuren Het product wordt gemaakt in het land waar de goedkoopste arbeid is

Globalisatie Probleem Het is moeilijk voor de consument om te weten of fabrieken en boerderijen die producten maken of voedsel verbouwen, geen gebruik maken van verhandelde personen of andere vormen van uitbuiting in het maken van deze producten.

Human trafficking in the cocoa trade Video Tony’s Chocolonely (3:27) - http://www.youtube.com/watch?v=3X3saJUs8f4

Fair trade Voordelen voor de boer Een eerlijke en redelijke prijs Extra geld  boeren moeten dit gebruiken om scholen te bouwen, wegen aan te leggen, of andere zaken voor de gemeenschap Vroege betaling zodat de boeren hun eigen rekeningen op tijd kunnen betalen Kopers komen met de boeren overeen om lang samen te werken A fair and reasonable price, covering at least the costs of production & basic living costs

Verplichting voor de boer Fair trade Verplichting voor de boer Certificaat: Dit toont dat ze het milieu en de arbeiders niet uitbuiten.

Fair trade Toon fair trade video - http://www.youtube.com/watch?v=PAhmgUUu4HU (1:49)

Mensenhandel op de arbeidsmarkt Les 3 (B): Mensenhandel op de arbeidsmarkt

Hoe herken je het gevaar van mensenhandel? Trukjes van de mensenhandelaar– let op voor: Beloftes van een “gemakkelijke job met goede verloning” Iedereen die je voorstelt aan een nieuwe werkgever of jobmakelaar Een makelaar of werkgever die vraagt om jouw paspoort, werkvergunning of identiteitskaart bij te houden Iedereen die je verhindert om je vrienen of familie bij aankomst te contacteren We zijn soms allemaal naïef – maar als een job te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat meestal zo.

Think about this before you go Zoek uit wat de werkomstandigheden zullen zijn. Laat schriftelijk bevestigen. Vertel je familie de naam, het telefoonnummer en het adres van de werkgever en hou regelmatig contact met je familie na aankomst. Zorg dat je het juiste visa hebt, indien nodig

Cartoon

Cartoon

Onderwijs helpt mensenhandel stoppen Video 1 - Cartoons over kinderrechten– Onderwijs (0:32) http://www.youtube.com/watch?v=e5R4jAxKY-I&feature=channel Video 2 – MTV video ‘All I need’ – Radiohead (3:48) http://ca.youtube.com/watch?v=cdrCalO5BDs

Onderwijs helpt mensenhandel stoppen Meisjes hebben minder kansen om naar school te gaan dan jongens Dit maakt meisjes extra kwetsbaar voor beloftes van job- of studiemogelijkheden door mensenhandelaars   Helpt mensenhandel stoppen! Onderwijs (zeker meisjesonderwijs): vergroot mogelijkheden sterkt mensen

Les 4: ACT

Vertel erover op je school 1) Bepaal je focus Welk aspect van mensenhandel is relevant voor jouw gemeenschap en waar willen we iets mee doen? 2) Wees kort en duidelijk! (maximum 15 minuten) 3) Wees creatief in de aankondiging van je dramastuk op je school: Gebruik posters, flyers, video, aankondigingen in de schoolkrant, ...

Vertel erover in de buurt 1) Verleng je 15 minuten stuk naar een 30 minuten stuk 2) Waar? Voer het stuk op in het plaatselijke culturele centra, theater of een andere plaats waar evenementen uit de buurt plaatsvinden. 3) Kondig het evenement aan: - Gebruik posters, aankondigingen in de plaatselijke krant en radio, ... - Stuur uitnodigingen naar ouders, grootouders, politieagenten, journalisten, pers, enz. ...

You Tube Neem je stuk op en plaatst het op You Tube! Titel : Global webcast drama over mensenhandel, Naam van het land, Naam van de stad/buurt. De strijd tegen mensenhandel gaat wereldwijd!

Voorbeeld Video over de ergste vormen van kinderarbeid in West-Afrika http://ca.youtube.com/watch?v=qZy55XsYtIw (7:59)