ICT Informatiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Advertisements

DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Governance van de informatievoorziening
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Wat is een communicatieplan?
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Governance van de informatievoorziening
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Nike Supply Chain Management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Business informatiemanagement:
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Besluit februari 2011 Een samenwerkingsverband aan te gaan tussen de SED- gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland). De 6 benoemde projecten in.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Certificering van assetmanagement
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Fietspad Oase- Zandvoortselaan (Buitenrandvariant) Bewonersavond Bramenlaan-Duinrooslaan e.o. 14 juni 2011.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
BGT-project Achtkarspelen Stappen en keuzes tot nu toe
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Samenwerking waterbeheerders
Rapportage van voortgang of status
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Stap drie bij projecten
De scope van het project
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

ICT Informatiemanagement Het doel heiligt de middelen, niet andersom!

Workshop ‘van middel naar doel’ Probleemverkenning Hilversum KING: meenemen management in gedachte informatiemanagement Startpunt informatiemanagement Hilversum Van middel naar doel Knelpunten, obstakels en oplossingen

Probleemverkenning Vraag aan KING via teammanager SZ Kunnen jullie helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe ICT- strategie met meer intern draagvlak? Onze Informatiebeleidsgroep functioneert niet goed kunnen jullie daar eens naar kijken?

Aanpak : ‘vraag achter de vraag’ Opdrachtformulering in de vorm van voorstel Individuele gesprekken sleutelfunctionarissen en groepsgesprek CMT Workshop Korte rapportage Gesprek en sparren met directeur Bestuur Borging CMT Opdrachtformulering voor vervolgproces

Gesprekspartners Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Verwonderpunten Strategie/Consensus Hilversum beschikt over beleidsdocumenten (missie, visie, dienstverlening, organisatie, cultuur, ICT) Visie niet bekend/gedeeld (evenals totstandkoming) Doelen niet realistisch (beloften niet waar te maken) Verbanden en afhankelijkheden met ICT niet in beeld Urgentiegevoel op ontwikkeling e-overheid diffuus Behoefte aan gedeeld toekomstbeeld en prioriteiten: Zingeving: gewaardeerde bijdrage aan het geheel Zekere en veilige keuzes inzet middelen en mensen Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Verwonderpunten Vaardigheden Veel kwaliteit(en) in Hilversum (ingrediënten aanwezig) Kwaliteit opdrachtgeverschap business is “issue” Kwaliteit opdrachtnemerschap ICT is “issue” Projectmatig werken niet naar wens Organisatie niet klaar voor zaakgericht werken (randvoorwaarde succesvolle inzet GovUnited) Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Verwonderpunten Sturing Veel projecten en prioriteiten (nauwelijks evaluatie) Sturing op onderdelen (≠ op samenhang/concerndoelen) “Overlaten aan anderen” zonder bevoegdheden Hoge tolerantie voor dingen die misgaan (betrouwbaarheid netwerk, browser, uitwijk, email Beleidsgroep ICT ontevreden over zichzelf GovUnited (ontkenning, weerstand, onzekerheid en verbinding) Niet door ons bedacht (wij redden ons prima zonder) Definitief besluit duurt lang (onzekerheid over baten) Raakt ons voorlopig niet (ga m’n eigen gang) Hoe eerder hoe beter (beslecht slepende discussies) Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Verwonderpunten Middelen Functioneel beheer decentraal gedekt (en aangestuurd!) Onderhoudsbudgetten ICT decentraal belegd (beperkte rol concernbelang bij afwegingen) Effect sterker bij afdelingen die zelf middelen kunnen genereren (V&H, Belastingen en Stad) Kostenverdeling GovUnited (voorkant betaalt) Algemeen geen positief beeld van ICT-voorzieningen Veel in eigen beheer (we doen alles zelf, wat we dus niet kunnen) Verscheidenheid in ICT-oplossingen (met gevolgen voor benodigde koppelingen, beheerinspanning, kosten) Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Verwonderpunten Planning Concernbelangen “verborgen” in plannen van afdelingen Bestuurlijke doelen, business-projecten en ICT-projecten onvoldoende op elkaar afgestemd (zeggenschap verdeeld, sturing onduidelijk, realisatie op onderdelen, bijdrage activiteiten aan doelen niet helder) Samenhangend plan voor realisatie e-overheidsdoelen ontbreekt Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Van Plato tot Pluto Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

KING: meenemen management Bespreken van verwonderpunten Aan de slag met oplossingen en acties Bespreken rollen IT-governance Bespreken en beleggen van de CIO-rol Aan de slag met rollen en knelpunten daarin Borgen met huiswerk (leveren input ICT-strategie)

Model voor Informatiemanagement Signaleren, stimuleren en stroomlijnen

Opdracht Informatiemanagement het hart van de toekomstige informatievoorziening is opgezet en de logische verbindingen tussen de onderdelen zijn gelegd de planning en fasering van de huidige (IST) naar de toekomstige (SOLL, zie onder 1) is bekend en waar nodig en mogelijk in uitvoering genomen de consequenties die voortvloeien uit de nieuwe rol van informatie als bedrijfsmiddel zijn bekend, erkend en afgestemd met de richting, inrichting en verrichtingen van de gemeentelijke organisatie.

IM start met twee beelden…. Vanuit de lijn (vraagkant): IM is de oplossing voor alles IM pakt direct alle klussen die er liggen op IM is verantwoordelijk voor ICT En vanuit ‘ICT’: IM hadden we toch ook zelf kunnen doen? IM: we zullen het wel zien IM is verantwoordelijk voor goede besluiten van de klant Vraag: wat is uw beeld?

Komt dit bekend voor? KLANT ZEGT: ‘ICT’ ZEGT: We moeten APPLICATIENAAM kopen/ implementeren, dat lost het probleem op We hebben afgesproken dat we met PROTOS werken ´De klant´ moet niet met een oplossing komen ´Ze´ willen niet meewerken ! Ja, maar zo wordt het bepaald binnen HET PROGRAMMA Die applicatie past niet binnen het beleid! !! Dat gaat breder dan onze afdeling en dus toch gemeentebreed? ´Ze´ moeten eerst een visie ontwikkelen Het moet geen stap terug worden … voor onze afdeling Programma ‘Digitaliseren’ De klant moet maar aangeven ….. De leverancier kan het niet waarmaken / de applicatie is slecht Dat moet het CMT bepalen

Uitgangssituatie bij start IM Lijnorganisatie (vraagkant): die denkt in applicaties en hardware die verantwoordelijkheid voor ‘ICT’ uitbesteed die niet goed is in keuzes maken ICT organisatie (aanbodkant): die in het ‘gat’ is gesprongen dat de klant open laat die geen keuzes blijft terugleggen die blijft proberen voortgang te houden ‘ICT Beleidsgroep’ als quasi besluitvormend orgaan

Van middel naar doel Eigenaarschap van ‘ICT’ terug naar de lijn brengen Gesprek verplaatsen van applicaties naar processen en doelen Van dogma’s (dat doen we zo) naar keuzes (wat is beste oplossing) Binnen context van samenhangende processen (procesarchitectuur) INFORMATIEVOORZIENING

Knelpunten, obstakels en oplossingen Knelpunten en obstakels Oplossingen Groter maken ‘gemeentebreed’, dus niet voor mij Probleem proberen uit te besteden aan IM ICT als normbewaker aan einde denkproces Bestuur legt de bal ook bij ICT ipv bij de lijn Budget deels centraal Dat werkt niet omdat ‘ze’ het niet kunnen… Klein houden, afbakenen Eigen verantwoordelijkheid binnen geheel Probleem niet oppakken, maar terugleggen ICT als meedenker, vanaf begin in eigen rol Raad en College meenemen in denkwijze Doel en middelen bij elkaar Niet om problemen heen werken