De regularisatie van ‘fiscaal verjaarde kapitalen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Actualiteitenbijeenkomst 5 november 2013
Een volledig voorbeeld
Begrotingscontrole 2013 Federale Overheidsdienst FINANCIEN De Minister van Financiën Koen Geens.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Info obligaties aanschaf Probounce banen 8 en 9
SUBROGATIE Aon Risk Services.
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
Vennootschapsbelasting Aj 2011
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
De nieuwe successiewet mr. J.M.J.H. Hendriks PRESENTATIE d.d
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 23 Selectie 109 t/m Opdracht 109a Welke belasting betaal je Rente op de bank ad € Inkomensbelasting (VRH)
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Vrijheid van vestiging
User management voor ondernemingen en organisaties
Cel administratieve boetes Activiteitenverslag 2006 Administratieve boetes.
Pensioenverzekeren over de grens
Het ondernemingsbegrip
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Zo zit dat met uw pensioen!
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Bank Delen Familiaal vermogensbeheer Strategisch belang : wees bij Uw zaak ! 2006.
Algemene Ondernemersvaardigheden
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Transcript van de presentatie:

De regularisatie van ‘fiscaal verjaarde kapitalen’ Welke gevolgen op het vlak van witwassen? 18.02.2014 - Ken Roelands

Overzicht Fiscale fraude en het ‘witwasprobleem’ Fiscale regularisatie ‘Fiscaal verjaarde kapitalen’ Voorbeeld Fiscale regularisatie anno 2014? 18-02-2014

Fiscale fraude en het ‘witwasprobleem’ 18-02-2014

‘Witwasdreiging’ Witwassen belangrijk wapen in fiscale fraudebestrijding! Fiscale fraude: aflopend misdrijf Strafvordering: gewone verjaringstermijnen Fiscale vordering: beperkte aanslagtermijnen Witwassen: voortdurend misdrijf Vervolging witwasmisdrijf zelfs na verjaring fiscale misdrijven na vervallen aanslagtermijnen Verjaringstermijn witwas vangt niet aan zolang het witwasmisdrijf duurt (!) 18-02-2014

Wanneer witwasmisdrijf? Algemeen Illegaal vermogensvoordeel (art. 42 Sw) Vermogensvoordeel verkregen uit een basismisdrijf (bv. fiscale fraude) Ook ontdoken belasting ? dat wordt ‘witgewassen’ (drie witwasmisdrijven – art. 50 Sw) Materiële toerekenbaarheid Welke handeling wordt precies gesanctioneerd? Morele toerekenbaarheid Algemeen opzet (eerste en derde witwasmisdrijf) Bijzonder opzet (tweede witwasmisdrijf) 18-02-2014

Illegaal ‘vermogensvoordeel’ Art. 505 Sw -> “zaken bedoeld in artikel 42,3°” Sw (verbeurdverklaring) Vermogensvoordelen rechtstreeks uit het basismisdrijf verkregen Goederen en waarden die in de plaats ervan zijn gesteld Inkomsten uit de belegde voordelen 18-02-2014

Ontdoken belasting vermogensvoordeel? Stellingenoorlog: Minimalistische stelling: belastingbesparing is geen vermogensvoordeel (afgewezen door Cass.) Tussenstelling: belastingbesparing is een vermogensvoordeel, maar is niet individualiseerbaar in het vermogen (art. 42,3° vereist identificeerbaarheid) Maximalistische stelling: belastingbesparing is een vermogensvoordeel én kan worden ‘witgewassen’ (standpunt van de wetgever) 18-02-2014

Ontdoken belasting vermogensvoordeel? Cass. 22 oktober 2003: rechter kan rechtmatig beslissen dat ontdoken belasting een dergelijk vermogensvoordeel vormt Vermogensvoordelen omvatten elk economisch voordeel uit een (belasting)misdrijf, zelfs als ze in het vermogen niet (meer) identificeerbaar zijn (Cass. 8/11/05) Wet van 10 mei 2007: maximalistische stelling Gevolg Niet-aangegeven fondsen of niet-aangegeven inkomsten daaruit =dergelijke vermogensvoordelen Dezelfde fondsen voorwerp misdrijf van fiscale fraude en nadien van witwasmisdrijf ( verboden gedraging) 18-02-2014

Eerste witwasmisdrijf (art. 505, eerste lid, 2° Sw) “zij die zaken bedoeld in artikel 42,3°, kopen, ruilen of om niet ontvangen, bezitten, bewaren of beheren ofschoon zij op het ogenblik van de aanvang van deze handelingen, de oorsprong van die zaken kenden of moesten kennen” Materieel element “kopen, ruilen of om niet ontvangen, bezitten, bewaren of beheren” bv. erven, storten/afhalen gelden bankrekening, beheer door een derde Moreel element: “kenden of moesten kennen” van de illegale oorsprong bij aanvang van de handeling Fiscale exceptie Alleen vervolging witwassen “ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd” Vóór 29/7/2013: “ernstige en georganiseerde fiscale fraude” Meldingsplichtigen naleving meldingsplicht preventieve witwaswet 18-02-2014

“Ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd” Verruiming begrip - W. 15/7/2013 Vóór 29/7/2013: ernstige én georganiseerde fiscale fraude Vanaf 29/7/2013: “ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd” ‘Ernst’ van de inbreuk hangt af van: Het vervaardigen of gebruiken van valse documenten De grootte van het bedrag en het abnormaal karakter van dit bedrag rekening houdend met de activiteiten of de vermogenstoestand van de cliënt Mate van organisatie is nu slechts 1 van de criteria voor beoordeling ernst Belang Preventieve witwaswetgeving (sneller melden) Repressieve witwaswetgeving: voor 1e en 3e witwasmisdrijf Fiscale regularisatie EBA-ter ( ‘type II’, uitsluitingsgronden) 18-02-2014

Tweede witwasmisdrijf (art. 505, eerste lid, 3° Sw) “zij die zaken, bedoeld in artikel 42,3°, omzetten of overdragen met de bedoeling de illegale herkomst ervan te verbergen of te verdoezelen of een persoon die betrokken is bij een misdrijf waaruit deze zaken voortkomen, te helpen ontkomen aan de rechtsgevolgen van zijn daden” Materieel element ‘omzetten’ vermogensvoordelen: converteren van de illegale oorsprong ‘overdragen’ vermogensvoordelen: om niet worden vervreemd, of in bewaring of beheer aan een derde worden gegeven Bv. aankoop van effecten of vastgoed, inbreng in vennootschap, overbrengen ‘zwart’ geld naar België en door derde laten beheren Moreel element: “met de bedoeling ervan te verbergen of te verdoezelen” (bijzonder opzet) Geen fiscale exceptie (ook vervolging voor witwassen ‘gewone’ fiscale fraude) 18-02-2014

Derde witwasmisdrijf (art. 505, eerste lid, 4° Sw) “zij die de aard, oorsprong, vindplaats, vervreemding, verplaatsing of eigendom van de in artikel 42, 3°, bedoelde zaken verhelen of verhullen, ofschoon zij op het ogenblik van de aanvang van deze handelingen, de oorsprong van die zaken kenden of moesten kennen” Materieel element “Verhelen of verhullen” van “de aard, oorsprong, vindplaats […]” bv. gebruik van stromannen of schermvennootschappen, het maken van omwegen via belastingparadijzen Moreel element: illegale oorsprong “kenden of moesten kennen” Fiscale exceptie Alleen vervolging witwassen “ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd” Vóór 29/7/2013: “ernstige en georganiseerde fiscale fraude” Niet voor (mede)dader of medeplichtige fiscaal basismisdrijf Meldingsplichtigen naleving meldingsplicht preventieve witwaswet 18-02-2014

Fiscale regularisatie 18-02-2014

Opwarming van het fiscaal klimaat Economische crisis… Erosie van het fiscaal bankgeheim Doorbraak Belgisch fiscaal bankgeheim (sinds 1/07/2011) Centraal Aanspreekpunt bij NBB (vanaf 1 mei 2014) (On)gewilde lekken bij buitenlandse banken (KB-Lux, ‘offshoreleaks’, verkoop bankgegevens) Geen Rubik-akkoord met Zwitserland (poging bescherming bankgeheim) Erosie van de fiscale privacy (o.a. informatie-uitwisseling) EU: uitbreiding Spaarrichtlijn (2017: levensverzekeringen), administratieve samenwerking (RL 2011/16/EU), invorderingsbijstand (RL 2010/24/EU) OESO: aanpassing DBV’s (art. 26 OESO, Luxemburg, Zwitserland, TEIA) Naar een Europese variant van FATCA (i.e. informatie-uitwisseling met de VS)? 18-02-2014

Afschaffing effecten aan toonder Enkel gedematerialiseerde effecten of op naam Vanaf 2015: gedwongen verkoop t.v.v. Deposito- en Consignatiekas Opvoeren strijd tegen fiscale fraude Verscherping preventieve en repressieve witwaswetgeving Invoering begrip “ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd” (zie hoger) Beperking cash-betalingen (vanaf 2014: € 3.000) Aangifte buitenlandse levensverzekeringen en private vermogensstructuren Verzwaring sancties (belastingverhogingen, boetes) … focus op fraudebestrijding eerder dan op relance ? 18-02-2014

Waarom regulariseren ? Angst voor (strengere) sancties bij ontdekking Toenemend risico op ontdekking (informatie-uitwisseling) Vrije beschikking officieel vermogen (zonder indiciair & witwasprobleem) Gemoedsrust Veiligstellen volgende generaties (successieplanning) 18-02-2014

Historiek inkeerregelingen Spontane regularisatie De fiscale zekerheid (art. 53 W. 28/12/1983) Eenmalige bevrijdende aangifte (W. 31/12/2003) Fiscale Regularisatie (EBA-bis) (W. 27/12/2005) EBA-ter (W. 11/7/2013) Nieuwe regularisatieronde? In tegenstelling tot de spontane regularisaties bij de fiscale administratie bieden de regularisatierondes de mogelijkheid om een (al dan niet beperkte) strafrechtelijke immuniteit te bekomen. De regularisatierondes zorgen ook voor meer uniformiteit (kader ligt immers vast; i.t.t. een “onderhandeling” met de fiscus). Toekomst: De “regularisatiewet” is niet opgeheven, doch enkel de mogelijkheid om een aangifte in te dienen bestaat niet meer (~ zou in de toekomst dus eenvoudig weer ingevoerd kunnen worden). Spontane regularisatie bij de fiscale administratie blijft mogelijk (geldt als UNA VIA (?))  Niet spontaan: (verruimde) minnelijke schikking bij het parket (overleg met fiscus; art. 216bis Sv)  fiscaal onderzoek [UNA VIA - beginsel] Verruiming: Materieel: van sommen, kapitalen of roerende waarden geplaatst op buitenlandse rekening / in bezit voor 1 juni 2003  alle sommen, kapitalen en roerende waarden ongeacht het tijdstip en de vorm waarin ze belegd werden  fiscaal verjaarde kapitalen. + tot “alle soorten belastingen”  Regionale belastingen (toegelaten id praktijk) Personeel: van natuurlijke personen  NP of RP (uitz. Verenigingen onderworpen aan rechtspersonenbelasting)  Rechtspersonen onderworpen aan RPB + fiscaal transparante structuren Temporeel: eenmalige mogelijkheid  permanent systeem met “eenmalige” mogelijkheid tot aangifte (aanv. geen einddatum bekend; gestopt 31/12/2014) Verstrenging: Forfaitaire taxatie (6-9%)  Ontdoken belasting  Ontdoken belasting + boetes  verhoging van de boetes 18-02-2014

Tweede ronde (‘EBA-bis’) Derde ronde (‘EBA-ter’) Enkele cijfers Eerste ronde (‘EBA’) Tweede ronde (‘EBA-bis’) 2006-2013 Derde ronde (‘EBA-ter’) Afgesloten op 31/12/2004 14/07/2013 31/12/2013 Dossiers 18.543 26.007 6.185 Opbrengst ± 496 miljoen ± 1,7 miljard ± 800 miljoen E Resultaat: Ca. 18.500 dossiers Ca. 5.7 miljard EUR aan aangegeven inkomsten Ca. 500 miljoen EUR aan belastingopbrengsten 18-02-2014

Eenmalig Bevrijdende Aangifte (‘EBA’) W. 31/12/2003 ‘Eenmalig’ (tot 31/12/2004) Enkel natuurlijke personen Forfaitaire bijdrage van 6% / 9% Sommen, kapitalen en roerende waarden in bezit op 1 juni 2003 (i.e. fixatiemoment) Fiscale, sociale & strafrechtelijke immuniteit Dreigend klimaat: Spaarrichtlijn, 100%-boete bij verzuim, strenge rechtspraak, preventieve witwaswetgeving 18-02-2014

Herkansingsmogelijkheid via ‘EBA-bis’ Programmawet 27/12/2005 Indienen regularisatie-aangifte bij Contactpunt Regularisaties Natuurlijke & (bepaalde) rechtspersonen Betalen regularisatie-heffing Aan normaal belastingtarief Zonder belastingverhoging of boetes, voor bepaalde inkomsten wel tariefverhoging (+5%/10%) Fiscale & (beperkte) strafrechtelijke immuniteit Enkel strafrechtelijke immuniteit voor fiscale fraude en fiscale valsheid, niet voor aanverwante misdrijven (misbruik vennootschapsgoederen, boekhoudwetgeving) Attest geen uitwerking bij witwasmisdrijf & inkomsten uit ernstige en georganiseerde fiscale fraude! Strafrechtelijke immuniteit: Fiscale fraude en fiscale valsheid Witwas, in zoverre betrekking op vermogensvoordelen rechtstreeks uit de fiscale fraude of fiscale valsheid verkregen. NIET: aanverwante misdrijven (schending boekhoudwet, misbruik vennootschapsgoederen)  Vooral problematisch voor immuniteit rechtspersonen. 18-02-2014

Regularisatie van de laatste kans (‘EBA-ter’)? Wet 11/7/2013 Uitbreiding toepassingsgebied (personeel en materieel) Ook ‘zware’ fraude (ernstige én georganiseerde fiscale fraude,‘type II’) Ook ‘fiscaal verjaarde kapitalen’ (35%) Tariefverhoging Sociale regularisatie (zelfstandigen) mogelijk Uitbreiding strafrechtelijke immuniteit (accessoire misdrijven) Beperking van de fiscale uitsluitingen ‘Definitief’ afgelopen op 31/12/2013 18-02-2014

Wie kon regulariseren ? Natuurlijke personen Rechtspersonen Onderworpen aan PB (inwoners) of BNI (niet-inwoners) Rechtspersonen Venn.B. (binnenlandse venn.; oneigenlijke vzw’s) BNI (buitenlandse venn.) RPB (bv. vzw’s) Ook burgerlijke vennootschappen of verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid (zie art. 29 WIB92; bv. trusts, stichtingen, enz.) Conclusie: uitbreiding (/ bevestiging van bestaande praktijk) 18-02-2014

Wat kon men regulariseren ? Alle sommen, waarden, kapitalen en inkomsten Ongeacht de aard/oorsprong van de inkomsten Ongeacht of deze zich nog in het vermogen bevinden (cf. EBA: fixatie) Ook “ernstige en georganiseerde fiscale fraude” (‘type II’; boete: +20% i.p.v. +15%) Ook ‘fiscaal verjaarde kapitalen’ (zie verder) Directe belastingen, BTW, registratie- en successieR., (regionale bel.) Regularisatie van sociale bijdragen De aangever beslist wat hij laat regulariseren (CPR) !! Welke inkomsten en kapitalen? Hoeveel jaar teruggaan? Welke verjaringstermijnen? Afweging fiscale kostprijs vs. resterend risico / immuniteit We zullen zien wat er in de toekomst zal gebeuren met de vele zogenaamde “partiële” regularisaties. Mentaliteitsverschil VLAANDEREN – WALLONIË. 18-02-2014

Twee ‘types’ regularisatie Type I: ‘gewone’ fraude  +15% Te verantwoorden in ‘fraudeschema’ (bijlage) Type II: “ernstige én georganiseerde” fraude  +20% Onduidelijk begrip (zie hoger) Nut fraudeschema? Aanwezigheid van bepaalde ‘structuur’? Misbruik van vertrouwen / misbruik van vennootschapsgoederen Niet relevant voor fiscaal verjaarde kapitalen (uniform tarief: 35%) Eventueel slide naar boven plaatsen 18-02-2014

Fiscaal verjaarde kapitalen Fiscale fraude ‘type I’ Wat kost het ? Overige inkomsten Beroeps-inkomsten BTW-handelingen Fiscaal verjaarde kapitalen Fiscale fraude ‘type I’ NT + 15% NT (+ 15%) 35% Fiscale fraude ‘type II’ NT + 20% NT (+20%) NT = normaal tarief in belastbaar tijdperk waarin inkomsten verworven (incl. AGB/crisisbelasting) Cf. HvJ Dijckman (gemeentebelasting) Geen verrekening woonstaatheffing (CPR  EU-recht) 18-02-2014

Regularisatie zonder uitwerking Bepaalde inkomsten (regularisatie niet mogelijk) Inkomsten voorwerp witwasmisdrijf (art. 505 Sw.), behalve witwas in kader van fiscale fraude (incl. ernstige fiscale fraude) & fiscale valsheid Inkomsten komend uit hoofdmisdrijf voorzien in witwaspreventiewet, behalve indien deze inkomsten afkomstig zijn van: “ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd” (vanaf 29/7/2013) misbruik van vennootschapsgoederen misbruik van vertrouwen  regularisatie onder ‘type II’ (+20% boete) Na (schriftelijke) kennisgeving specifieke onderzoeksdaden Eerdere regularisatieaangifte na 15/7/2013 18-02-2014

(Para)fiscale immuniteit Na betaling heffing geen taxatie meer (=immuniteit) Geen belasting, geen belastingverhoging, geen nalatigheidsinteresten, geen boetes mits juiste kwalificatie Regularisaties mogen niet worden gebruikt voor: Fiscale onderzoeks- of controleverrichting (bv. indiciaire taxatie) Melding inbreuken aan parket Geen gegevensuitwisseling (uitz. lokale taxatiedienst m.b.t. beroepsinkomen) Sociaalrechtelijke gevolgen (p.m.) 18-02-2014

Strafrechtelijke immuniteit Geen strafvervolging/straf voor fiscale misdrijven en witwassen (art. 127§1) Ook voor mededaders of medeplichtigen Niet voorwerp uitgemaakt opsporings/gerechtelijk onderzoek Regularisatie conform wettelijke voorwaarden ingediend en heffingen betaald Voor alle andere misdrijven blijft strafvervolging mogelijk <-> Wel vrijstelling voor ‘daders’ van: Gebruik van valsheid (art. 193-197 Sw.), misbruik van vertrouwen (art. 491 Sw.), misbruik van vennootschapsgoederen (art. 492 bis Sw.), faillissementsmisdrijven (art. 489-490bis Sw.), art. 16 W. 17/7/1975 (boekhoudwetgeving), art. 12 KB 5/10/2006 (beperking export liquide middelen), strafbepalingen W.venn.  gepleegd m.o.o. vergemakkelijken fiscale misdrijven en witwassen Geen mededelingsplicht aan parket (wel overmaking CFI) Géén civielrechtelijke immuniteit 18-02-2014

Preventieve witwaswetgeving (p.m.) Aanbevelingen FAG (FATF) EBA-ter conform internationale witwasnormering Verruimde rol CFI CPR deelt elke individuele regularisatie mee aan CFI Regularisatieattest & aangifte met verklaringen (excl. fraudeschema) CFI kan fraudeschema niet opvragen (parket eventueel wel) CFI kan haar wettelijke opdracht vervullen (o.a. informatie meedelen aan parket, Staatsveiligheid, enz.) Bericht CFI 1/11/13 over hangende regularisaties EBA-bis Evt. slide hierna met de uitsluitingsgronden (ipv hoger) 18-02-2014

‘Fiscaal verjaarde kapitalen’ 18-02-2014

Begrip ‘fiscaal verjaarde kapitalen’ Artikel 121,8° Programmawet 2005 “[…] kapitalen ten aanzien waarvan de fiscale administratie ingevolge het verstrijken van de termijnen [opsomming artt. WIB, WTBW, W.Succ., W.Reg., W.Taksen], geen heffingsbevoegdheid meer kan uitoefenen op het ogenblik van de indiening van de regularisatieaangifte en in hoofde van diegene op wiens naam de regularisatieaangifte is ingediend.” Artikel 122/1, §1, 1° Programmawet 2005 “Fiscaal verjaarde kapitalen die afkomstig zijn van de fiscale misdrijven bedoeld in artikel 127, §1 [fiscale fraude en witwassen ervan], die het voorwerp uitmaken van een regularisatieaangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk, worden onderworpen aan 35 percentpunten op het kapitaal.” In vergelijking met de vorige regelingen kan men nu ook regulariseren indien het vermogen niet meer aanwezig is, en dit zonder beperking in de tijd. Regularisatie van de ontdoken inkomsten en het eventueel onderliggend vermogen. Aangever beslist wat hij aangeeft 18-02-2014

Begrip ‘fiscaal verjaarde kapitalen’ t.a.v. waarvan de fiscale administratie ingevolge het verstrijken van de termijnen (WIB, WBTW, W.Succ., W.Reg en W.taksen) geen heffingsbevoegdheid meer kan uitoefenen op het ogenblik van de indiening van de regularisatieaangifte in hoofde van diegene op wiens naam de regularisatieaangifte is ingediend die afkomstig zijn fiscale fraude en witwassen ervan al dan niet onder de vorm van levensverzekeringen 18-02-2014

Fiscaal verjaard? Verjaringstermijnen Op moment van indiening Inkomstenbelastingen: 7 aanslagjaren (RV/BV 5 AJ) BTW: 7 kalenderjaren Successierechten: max. 10 jaar na verstrijken aangiftetermijn Registratierechten: max. 15 jaar Diverse Rechten & Taksen: max. 6 jaar Op moment van indiening Geen vaste peildatum <-> EBA Complex en soms feitelijke ongelijkheid Voorbeeld: Regularisatie niet-aangegeven successie oom (overlijden: 15/5/2003) Indiening vóór 15/10/2013: nog niet verjaard -> 80% Indiening vanaf 15/10/2013: verjaard -> 35%! 18-02-2014

‘Afkopen’ strafrechtelijke immuniteit Witwasmisdrijf EBA-bis - problemen Enkel strafrechtelijke immuniteit voor fiscale fraude & fiscale valsheid Regularisatie geen uitwerking bij witwasmisdrijf (& inkomsten uit ernstige en georganiseerde fiscale fraude) Volledige fiscaal verjaarde “kenbare” fraude regulariseren (+10% boete)? <-> in praktijk meestal slechts 7 jaar (louter niet-verjaarde inkomsten), sommige meer dan 7 jaar (bv. 10 jaar) EBA ter Regularisatie van ‘fiscaal verjaarde kapitalen’ Strafrechtelijke immuniteit voor (fiscale fraude en) witwasmisdrijf 18-02-2014

35%-tarief Oorsprong fiscaal verjaarde fraude irrelevant Ongeacht gewone fiscale fraude (‘type I’) of ernstige én georganiseerde fiscale fraude (‘type II’) Zeker amnestie-effect ‘Brave’ spaarder met niet aangegeven (fiscaal nog niet verjaard) dividend-inkomen wordt zwaarder belast (nl. 40%, 25% NT + 15% boete) dan creatieve fraudeur met ontdoken (fiscaal verjaarde) beroepsinkomen die vermogen lang genoeg kon verbergen (regularisatie aan 35%)! Lagere regularisatieheffing voor de zware langdurige fraude De zware fraudeur doet met de regularisatie voordeel (regularisatie < gewoon tarief), terwijl de passieve spaarder nadeel doet (regularisatie > gewoon tarief) 18-02-2014

Amnestie-effect van het 35%-tarief Hypothese: inkomen van 10.000 EUR Beroepsinkomen (50% + 21% btw) Interesten (15% RV) Dividenden (25% RV) Successie zijlijn (Vl. Gew.: 65%) Verjaarde fraude (35% tarief ) € 3.500 Geen fraude (normaal tarief) € 7.100 (+36%) € 1.500 (-20%) € 2.500 (-10%) € 6.500 (+30%) Gewone fraude (+ 15% boete) € 8.600 (+51%) € 3.000 (-5%) € 4.000 (+5%) € 8.000 (+45%) Ernstige fraude (+ 20% boete) € 9.100 (+56%) € 4.500 (+10%) € 8.500 (+50%) 18-02-2014

Omvang aan te geven kapitaal Peildatum? (vaak 31/12/2005) Omvang Enkel ‘zwart’/’grijs’ kapitaal (niet het volledige kapitaal) In principe ook opnames Voor zover nog niet strafrechtelijk verjaard Uitgezonderd nog niet verjaarde belastingen (bv. successierechten) Inclusief premies levensverzekeringen, geld in kluis / onder matras (FAQ) CPR: verantwoordelijkheid aangever… 18-02-2014

“onder de vorm van levensverzekeringen” Artikel 122/1, §1, 2° Programmawet 2005 “Fiscaal verjaarde kapitalen onder de vorm van levensverzekeringen die het voorwerp uitmaken van een regularisatieaangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk, worden onderworpen aan 35 percentpunten op het kapitaal.” 18-02-2014

“onder de vorm van levensverzekeringen” Fiscaaltechnisch volstrekt overbodig Voor regularisatie geen invloed of kapitaal nu in levensverzekering zit of niet Andere reden? Viseren ‘constructies’ met buitenlandse levensverzekeringen (bv. tak 21/23) Strafrechtelijk witwasrisico Aangifteplicht (AJ 2013) Regularisatie premie (niet actuele waarde) Vb. in 2001 storting 250.000 ‘wit’ geld en in 2002 100.000 ‘zwart’ geld en thans waarde polis van 500.000 Enkel 35% berekenen op 100.000 18-02-2014

Voorbeeld 18-02-2014

Casus Een belastingplichtige erft in 2010 een Luxemburgse effectenrekening van zijn tante t.w.v. € 1.000.000. Dit wordt niet opgenomen in de aangifte in de successierechten. Fiscale fraude in zijn hoofde? (mogelijke) fraude van zijn tante? Niet-vermelden van de rekening in de successieaangifte (verj. 10j) Niet-aangeven van de inkomsten opgebracht door deze rekening (verj. 7j) Witwasmisdrijf? Eerste witwasmisdrijf Materieel element: “zij die […] om niet ontvangen” Moreel element: “oorsprong kenden of hadden moeten kennen” Enkel: “ernstige, al dan niet georganiseerde fiscale fraude” 18-02-2014

EBA-ter? Bevreesd voor de gepleegde fraude en dreigend risico op fiscale en/of strafrechtelijke vervolging, overwoog hij zijn fiscale situatie te regulariseren onder EBA-ter Kostprijs? Regularisatie successie-fraude 65% + 15% boete = 80% € 1.000.000 x 80% = € 800.000 Regularisatie van de interesten na successie 2010 & 2011: 15% + 15% boete = 30% 2012: 21% +15% boete = 36% (evt. +4% ‘rijkentaks’) Regularisatie van de dividenden na successie 25% + 15% boete = 40% Quid indien Jan volgende investeringen doet? Aankoop van goudstaven Aangaan van levensverzekeringscontract in LUX Aankoop aandelen SICAV (100% kapitalisatie) in LUX Aankoop aandelen/obligaties BE-venn. behouden op LUX-rek. 18-02-2014

Alternatieven? Zijn adviseur stelt hem voor om toekomstige fraudes te voorkomen en de verjaringstermijnen van de gepleegde fraudes af te wachten. Concreet stelt hij de volgende investeringen voor: Goudstaven Luxemburgs levensverzekeringscontract (tak 21) Kapitalisatie-BEVEK/SICAV (Lux.) Belgische aandelen/obligaties (nog steeds op Lux. effectenrekening) 18-02-2014

Goud Geen jaarlijks belastbaar inkomen (geen jaarlijkse aangifte) Geen verplichting tot aangifte van de goudstaven Witwasrisico? Tweede witwasmisdrijf Materieel: goudstaven niet op naam, maar “verborgen” in koffer/kluis Moreel: is verbergen ook doel van de omzetting (bijzonder opzet)? Derde witwasmisdrijf Materieel: verhullen vindplaats Moreel: het louter “wetens en willens” verbergen volstaat, zonder dat dit ook doel omzetting geweest moet zijn (algemeen opzet) Discussie: de facto zal het illegaal kapitaal verborgen worden (want goudstaven staan niet op naam zoals rekening), doch dit impliceert niet per se dat een bijzonder opzet bewezen is (was verbergen ook het doel van BP? Moet het om het hoofddoel gaan of volstaat een nevendoel?) 18-02-2014

Levensverzekeringscontract 2% verzekeringstaks Geen jaarlijks belastbaar inkomen (geen jaarlijkse aangifte) Aangifte buitenlandse rekening (geen reële sanctie) Witwasrisico? Tweede witwasmisdrijf: Materieel: product op naam, dus geen “verberging” (nuanceren: zie hieronder) Moreel: is verbergen ook het doel v/d omzetting (bijzonder opzet)? Derde witwasmisdrijf: Materieel: blijft product “op naam”, maar hij sluit wel rekening A en opent levensverzekering Via nieuw product vermijdt hij aangifte belastbare inkomsten  Indirect verhullen vindplaats? Moreel: algemeen opzet volstaat Cass. 27 april 2010: witwasmisdrijf Extra element: verhelend karakter van het nieuw buitenlands product (weliswaar nog steeds op naam). 18-02-2014

Kapitalisatie-SICAVs Aangifte buitenlandse rekening (geen reële sanctie) Geen jaarlijks belastbaar inkomen ( > 75% in aandelen en gekapitaliseerd) Witwasrisico? Tweede witwasmisdrijf: Materieel: product is op naam dus geen “verberging” Moreel: bijzonder opzet vereist Derde witwasmisdrijf: Materieel: in casu, dezelfde rekening op naam, maar met een andere investeringsstrategie Via nieuwe strategie vermijdt men aangifte belastbare inkomsten  Indirect verhullen vindplaats? MERK OP (!): ook het verhullen van de “aard” is materieel toerekenbaar Moreel: algemeen opzet volstaat Extra element: helend karakter van hetzelfde product op naam met een gewijzigde investeringsstrategie (teneinde belastbare ink. te vermijden) Extra element: niet alleen het verhelen van de vindplaats doch ook het verhelen van de aard is strafbaar. 18-02-2014

Beleggen in Belgische aandelen/obligaties Aangifte buitenlandse rekening (geen reële sanctie) Inkomen belastbaar à 25% RV (anoniem) Witwasrisico? Tweede witwasmisdrijf: Materieel: rekening nog steeds op dezelfde naam dus geen “verberging”? Moreel: bijzonder opzet vereist Derde witwasmisdrijf: Materieel: dezelfde rekening op naam, maar andere investeringsstrategie Nieuwe strategie resulteert in anonieme bronbelasting  Indirect verhullen vindplaats? Impact van het feit dat het om Belgische tegoeden gaat? Moreel: algemeen opzet volstaat Extra element: de investeringsstrategie is op België toegespitst (= minder helend) Extra element: andere strategie teneinde te genieten van anonieme bronbelasting 18-02-2014

Fiscale regularisatie anno 2014? 18-02-2014

Risico’s wanneer u niets doet Fiscaal risico: belasting, boetes, verhogingen, nalatigheids- interesten Belastingverhoging tot 200% (min. 50% bij fraude) Strafrechtelijk risico: gevangenisstraffen, geldboetes, verbeurdverklaring Minnelijke schikking is geen recht… Wijzigend fiscaal klimaat (zie hoger) Moelijker om buitenlandse fondsen verborgen te houden (o.a. informatie-uitwisseling) Moelijker om zwart kapitaal te repatriëren, te gebruiken Regulariseren? 18-02-2014

Welke opties? In principe voor alle “zwarte” en “grijze” inkomsten Afhankelijk van aard van de fraude en of al dan niet verjaard Voortaan opnemen in aangifte Enkel voor toekomst, risico op fiscaal onderzoek (startschot om te regulariseren), onzekerheid, boetes? Lokale controleur? Registratiekantoor successierechten (indien enkel successierechten) BBI objectiever dan lokale controleur kan anoniem (bv. via advocaat), onderhandelen over boetes/belastingverhoging (in verleden vaak 10%-30%) Meldingsplicht parket voor ernstige misdrijven (slechts 6%/7% van de dossiers) Parket Enkel fiscaal verjaarde fraude In principe voor alle “zwarte” en “grijze” inkomsten Meldingsplicht voor ambtenaren m.b.t. misdaden en wanbedrijven (art. 29 W.Sv.) Machtiging gewestelijke directeur nodig voor feiten strafbaar gesteld door de belastingwetten Buitenlandse inkomsten repatriëren of niet? Verjaringstermijn: 3 jaar / 7 jaar (fraude) 18-02-2014

Vragen? 18-02-2014

Hartelijk dank voor uw aandacht! Ken Roelands kro@astrealaw.be ASTREA bv cvba ANTWERPEN RODERVELDLAAN 3 B-2600 ANTWERP T +32 3 287 11 11 F +32 3 287 11 12 BRUXELLES LOUIZALAAN 235/ AVENUE LOUISE 235 B-1050 BRUSSELS T +32 2 215 97 58 F +32 2 216 50 91 Hartelijk dank voor uw aandacht! Ken Roelands kro@astrealaw.be