Guido.Valkeneers 25 april 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Merkkoppeling: Een nieuwe kijk op een jonge reclame effectmaat
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Een prijsindex voor woningen verhandeld.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Welke keuzemogelijkheden zijn er m.b.t. pensionering? Vele medewerkers kiezen er niet voor om met 62 jaar met pensioen te gaan, maar overwegen een eerdere.
De marketingmixstrategie
Communicatiemanagement
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
Geld verdienen met trends
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Non-parametrische technieken
Voorspellende analyse
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
SID-IN als keuzeactiviteit
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Segmenteren en Positioneren
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie.
School, strain en jeugddelinquentie: een toets van Agnews contextuele General Strain Theory dr. Hanne Op de Beeck Prof. dr. Lieven Pauwels Prof. dr. Johan.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Business Marketing Management
Theorieën over slachtofferschap
Business Marketing Management
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Detailhandelsmarketing
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Activatie in een recessie 20 januari 2009
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Pag. 1 Onveiligheidgevoel in Vlaanderen Mark Elchardus Wendy Smits.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.
Tessa Delvo 1 BaO B2 1. Wanneer spreken we van compulsief koopgedrag Kenmerken Doel van het onderzoek Methode Resultaten Discussie Ter illustratie 2.
Marketing Strategie Lukas Vandecruys&Maxim Oeyen.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Maatschappelijk vraagstuk
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Transcript van de presentatie:

Guido.Valkeneers 25 april 2005 Levensstijl en koopgedrag Bestaan er verschillen tussen leeftijdsgroepen ? Guido.Valkeneers 25 april 2005

Levenstijl en koopgedrag Belang van onderzoek Opzet Resultaten; stand van zaken

Marketing Is een managementvisie (Verhage) Wie zijn de klanten? Segmentatie – doelgroepbepaling – positionering (De Pelsmacker e.a.)

Segmentatie Segmentatie moet tot homogene groepen leiden, groepen waarvan de leden op gelijke wijze reageren op marketingimpulsen en die in hun reacties op deze stimuli verschillen van leden van andere groepen. Bv. op grond van geslacht? Is er een systematisch verschil tussen deze twee groepen in de wijze waarop stimuli waargenomen worden?

Doelgroepbepaling Op grond van de aantrekkelijkheid van een segment (hoeveel personen? ruim budget? ….) kiest de onderneming een segment. De gehele communicatie richt zich dan tot deze groep. Bv. Ikea kiest voor segment van trendy jonge huiseigenaren met een beperkt budget. Vandaar speciale, goedkope designlijn.

Positionering Het gaat om het opbouwen van een imago. Deze ‘merkpersoonlijkheid’ dient te allen tijde verdedigd te worden. bv. Mercedes staat voor luxe, bv. Volvo voor veiligheid, bv. Miele voor kwaliteit.

Succes van deze strategie? Is o.a. afhankelijk van een goede segmentatie van de klanten. Op welke wijze kunnen we consumenten in homogene groepen indelen? Geografische segmentatie Demografische segmentatie Levensstijlsegmentatie.

Segmentatie op grond van levensstijl

Demografische segmentatie Op basis van geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, gezinsomvang…. Generationele marketing (Kotler) segmentatie op basis van de leeftijd. Welk zijn de onderscheiden groepen in functie van de leeftijd?

Generationele marketing Maakt onderscheid in volgende subgroepen: Pre-depression (voor 1930) Depression (1930 - 1945) Baby Boom (1945 – 1964) Generation X (1965 – 1976) Generation Y (1977 - 1994) Millennials (na 1994)

Basis voor generationele marketing Er bestaan verschillen tussen deze diverse subgroepen. Vanwaar deze verschillen? Cohort: mensen opgegroeid in zelfde economisch klimaat vertonen zelfde kenmerken, bv. Babybomers Leeftijd: door het ouder worden veranderen mensen. Bv. verandering van zelfconcept, van waarden

Wat blijkt uit onderzoek? Vooral vergelijking tussen babybomers en generatie X Minder compulsief koopgedrag bij babybomers (Roberts J., 2000) Babybomers nemen minder risico’s inzake koopgedrag (Van Wijk J., 2001) Meer ethisch gedrag bij oudere consumenten (Carrigan M., 2004)

Wat blijkt uit eerder onderzoek? Bejaarden gebruiken minder en andere voeding (Drewnewski e.a., 2001) Huidige bejaarden hebben een betere gezondheid dan vroeger en kunnen nog goed bereikt worden via de massamedia. Babybomers zijn minder merktrouw dan bejaarden. (Morton L., 2003) Ouderen geven minder uit aan kleding. (Lee J. e.a., 1997) Ouderen hebben meer kennis en vertouwen in financiële beleggingen. (Powell L. e.a., 2001) Ouderen zijn langzamer in het overzien van informatie en ondernemen meer zoekactiviteiten (Johnson M. e.a., 2000)

Wat blijkt uit eerder onderzoek? Ouderen worden minder beïnvloed door leeftijdsgenoten en zijn minder materialistisch. (Wolfe, D., 1994) Vaak ook conflicterende resultaten, bovendien blijkt dat ‘It is clear that the mature market is not homogeneous, but rather one full of diversity’ (Bone, P., 1991)

Wat blijkt uit eerder onderzoek? Vlaanderen en Nederland: weinig onderzoek. Janssens en De Pelsmacker (2002) gebruiken contrasterende groepen Sikkel D. en E. Keehnen (2004) Onderzoeken de markt van 50-plussers: Wat is er in uw leven veranderd de laatste 10 jaar? AgeWise model Vincke P. (2002) rol van levensstijl in verklaring van aspecten van koopgedrag.

Levensstijl en koopgedrag Bestaan er verschillen tussen diverse leeftijdsgroepen inzake levensstijl en koopgedrag? Leeftijdsgroepen 20 t/m 75 jaar. Schriftelijke bevraging aan de hand van likertschaal (vijf antwoordmogelijkheden)

De inhoud van de enquête Levensstijl, items m.b.t. gezondheid milieubesef gebruik internet mediagebruik materialisme attitude t.o.v. shoppen gebruik technologische innovaties

Inhoud van de enquête Koopgedrag, items m.b.t. milieuvriendelijk gedrag prijs als aanduiding van kwaliteit waardebewustzijn prijsbesef gebruik van kortingbonnen promotiegevoeligheid prestigegevoeligheid impulsief koopgedrag innovatief koopgedrag

Steekproeftrekking Geen aselecte proefgroep, Random walk principe: elke eerstejaars gaat op zoek naar twee ppn. in een bepaalde leeftijdscategorie. 515 ingevulde protocollen.

Analyse door de studenten Factoranalyse van items levensstijl en koopgedrag Op grond van de factorscores onderzoeken de studenten de relatie tussen leeftijd en deze factoren (one way ANOVA) Op grond van dit univariaat onderzoek vinden de studenten heel wat verschillen tussen de leeftijdsgroepen zowel inzake levensstijl als koopgedrag.

Verder onderzoek Beperking van ppn. enkel de voornaamste verantwoordelijke voor de gezinsaankopen; (N= 414) ANCOVA Hierbij worden de factoren (scores) van levensstijl en koopgedrag verklaard door - interval variabele : leeftijd - nominale variabelen: geslacht, gezinsgrootte, opleiding Dezelfde relaties tussen leeftijd en koopgedrag komen naar voren, maar geslacht, gezinsgrootte en opleiding spelen ook een rol. Tevens vervelende interacties.

Verder onderzoek Nieuwe factoranalyse en constructie van schalen om dimensies te meten. Welke zijn de basisdimensies in levensstijl en koopgedrag? Onderzoek van de rtt van deze schalen via alfa coëfficiënt.

Factoranalyse van levensstijl

Factoranalyse levensstijl 10 factoren hebben een eigenvalue groter dan 1. Deze 10 componenten verklaren 57% van de variantie. Vier factoren kunnen geïnterpreteerd worden. Na eliminatie van de items die geen hoge lading hebben op 1 van deze vier factoren een nieuwe factoranalyse; drie van deze nieuwe factoren bestaan uit voldoende items met een lading van .50

Schalen in levensstijl Gebruik van het internet (4 items) alfa waarde: .84 Materialisme (4 items) alfa waarde: .78 Milieubesef (5 items) alfa waarde: .61 Relatief veel items van deze afdeling niet meer betrokken in de verdere analyse. Voldoende resultaat voor de rtt voor deze drie schalen (Wijnen K. e.a., 2002)

Factoranalyse koopgedrag

Factoranalyse van koopgedrag 11 factoren hebben een eigenvalue hoger dan 1. Deze 11 factoren verklaren 58% van de variantie van de items van het koopgedrag. Zes factoren kunnen geïnterpreteerd worden. Deze zes factoren geven aanleiding tot het vormen van zes schalen.

Schalen van koopgedrag Het duurste merk kopen (5 items) rtt: .72 Gebruik van kortingbonnen (5 items) rtt: .81 Milieuvriendelijk gedrag (5 items) rtt: .80 Laagste prijzen (6 items) rtt: .76 Prijs is aanduiding van kwaliteit (6 items) rtt: .76 Impulsief koopgedrag (3 items) rtt: .65 Behoorlijke betrouwbaarheid voor elke van de zes schalen. ( Wijnen e.a 2002)

Analyse via de regressieanalyse Relatie tussen de drie levensstijlschalen en leeftijd, geslacht, gezinsgrootte en opleidingsniveau. Relatie tussen de zes schalen inzake koopgedrag en leeftijd, gezinsgrootte, opleidingsniveau, en levensstijlfactoren.

Analyse van de levensstijlfactoren Gebruik van internet hangt samen met leeftijd en opleidingsniveau Materialisme: model is niet significant Milieubesef: model is niet significant Dus geen (lineaire) samenhang tussen materialisme/milieubesef en de leeftijd.

Factor 1: het duurste merk kopen

Factor 2: gebruik van kortingbonnen

Factor 3: milieuvriendelijk gedrag

Factor 4: laagste prijs

Factor 5: prijs is aanduiding van kwaliteit

Factor 6: impulsief koopgedrag

Besluit Relatie tussen leeftijd en koopgedrag is beperkt tot: het duurste merk kopen impulsief koopgedrag Overige variabelen spelen eveneens een rol, Uiteindelijk verklaart de levensstijl variabele ‘materialisme’ het meest de verschillen in koopgedrag.

Besluit Generationele marketing dient aangevuld te worden met levensstijlvariabelen. Verder onderzoek naar levensstijlvariabelen. Bedankt voor de aandacht.