5. Het inkoopmanagementproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Performance management
Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketing voor verkeerskunde
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Customer service en planvorming
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Business Marketing Management
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Management en logistiek
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Het inkoopmanagementproces
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
© de vries business consultancy, 2008
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
Business Marketing Management
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Structuur en organisatie van de inkoop
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
6 stappen in Risico management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Naar een optimaal HR - beleid
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Checklist for Savings & Added Value
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

5. Het inkoopmanagementproces 4 april 2017 Analyse 1 5. Het inkoopmanagementproces Hoofdstuk 5

Programma Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden Beleidsuitgangspunten Inkoopmanagementproces Visies op de inkoopfunctie Hoofdstuk 5

De primaire taken en verantwoordelijkheden van de inkoopfunctie 1. Bijdrage aan de continuïteit van de primaire activiteiten van de onderneming De inkoopfunctie moet ervoor zorgen dat er betrouwbare leveranciers worden ingeschakeld die constante kwaliteit leveren voor een redelijke (totale) prijs. 2. Alle inkoopgebonden kosten beheersen en reduceren. De inkoopfunctie moet bewerkstelligen dat goederen en diensten tegen de laagste TCO (total cost of ownership) worden geleverd. TCO kent drie elementen: Directe kosten voor materialen. Alle indirecte materiaalgebonden kosten (inspectie, bewerking van materialen, administratie, afval enz.). Alle andere kosten die gedurende de levenscyclus van het product worden gemaakt. Hoofdstuk 5

Primaire taken en verantwoordelijkheden 3. Zorgen voor vermindering van de strategische kwetsbaarheid (toeleveringsrisico) van de onderneming op haar inkoopmarkten De onderneming moet proberen te vermijden dat ze te afhankelijk wordt van slechts enkele leveranciers. Type risico’s die zo klein mogelijk moeten worden gehouden: 1 Bedrijfsrisico 2 Inkooprisico 3. Technologisch risico Een bijdrage leveren aan product- en procesinnovatie Technologische ontwikkelingen vinden zo snel plaats dat zelfs grote ondernemingen niet alle benodigde investeringen kunnen opbrengen. Dit leidt tot samenwerking met leveranciers op het gebied van R&D en productontwikkeling. Hoofdstuk 5

Primaire taken en verantwoordelijkheden Het imago van de onderneming wordt niet alleen bepaald door wat ze communiceert naar haar klanten en de financiële gemeenschap, maar wordt ook beïnvloed door wat zij communiceert naar haar leveranciers. Het is daarom van groot belang dat het inkoopproces volgens een vastomlijnde procedure verloopt die omschrijft: hoe orders worden geplaatst; wie er bevoegd is besluiten te nemen over de inkoop; welke vorm het inkoopproces kent welke ethische normen dienen te worden nageleefd. Hoofdstuk 5

Primaire taken en verantwoordelijkheden Enkele aandachtspunten: Om succesvol te zijn is een expliciete (interne) klantoriëntatie een vereiste. De verschillende inkooptaken kunnen tegenstrijdig zijn: single sourcing vindt vaak zijn oorsprong in het streven naar kostenbeheersing (als men alle inkoopbehoeften bij één leverancier plaatst kun je vaak betere inkoopvoorwaarden afspreken). Dit kan echter leiden tot een groter toeleveringsrisico en/of afhankelijkheid van één leverancier. De samenwerking tussen de afdeling inkoop en de R&D-afdeling kan worden gefrustreerd omdat kopers niet de gewenste technische achtergrond hebben. De kennis van het personeel van de inkoopafdeling moet op hetzelfde niveau worden gebracht als van de verwante bedrijfsonderdelen. Hoofdstuk 5

Beleidsuitgangspunten Klantoriëntatie Het ontwikkelen van een inkoopstrategie vereist een grondig begrip van het ondernemingsbeleid. Men moet zichzelf vragen stellen als: Op welke eindgebruikersmarkten is de onderneming gericht en welke belangrijke ontwikkelingen spelen er op die markten? Wat is de toegevoegde waarde van de onderneming en hoe kan zij die vergroten? Wie zijn de belangrijkste concurrenten van de onderneming? In hoeverre kunnen prijsverhogingen aan de eindgebruiker worden doorberekend? Welke veranderingen vinden er plaats in de IT en in het product (het productieproces) van de onderneming? Welke investeringen zullen er worden gedaan in nieuwe producten en technologie en welke producten zullen er verdwijnen? Hoofdstuk 5

Beleidsuitgangspunten Geïntegreerde, cross-fuctionele benadering Inkoopbeslissingen kunnen niet op zichzelf worden gemaakt en moeten niet alleen het optimaliseren van het inkoopresultaat tot doel hebben. Bij inkoopbeslissingen moet men ook rekening houden met het effect dat ze hebben op de andere primaire bedrijfsactiviteiten en men zou dus moeten uitgaan van een uitgebalanceerde TCO. Inkopen is teamwork! Resultaatgerichtheid De ervaring van ondernemingen die de inkoopfunctie zien als een bottom-line activiteit leert dat deze bijdraagt aan een permanente vermindering van de kostprijs van het eindproduct, terwijl ze tegelijkertijd het innovatievermogen van de leverancier weet te mobiliseren. Hoofdstuk 5

Inkoopmanagementproces Overeenkomsten tussen marketing en inkoop: Primaire focus van beide activiteiten is op de waarderuil tussen twee of meer partijen, met als resultaat de verkoop/koop transactie. Beide activiteiten zijn extern georiënteerd, dat wil zeggen op partijen buiten de eigen onderneming. Geen van beide activiteiten kunnen adequaat plaatsvinden zonder kennis van markten, concurrentie, prijzen, technologie en producten. Omdat er zulke grote bedragen mee zijn gemoeid, hebben beide activiteiten grote invloed op het financieel resultaat van de onderneming. Hoofdstuk 5

Inkoopmanagementproces De volgende elementen zijn een onderdeel van de inkoopmanagementcyclus: Inkoop(markt)onderzoek Bepalen van inkoopdoelstellingen Bepalen van de inkoopstrategie Uitwerken van de strategie min concrete inkoopactieplannen Implementatie Controle en evaluatie Hoofdstuk 5

Het inkoopmanagementproces Inkoopdoelstellingen Inkoopstrategie Inkoopplanning Inkoop(markt)onderzoek Beleidsuitvoering Logistiek beleid Kwaliteitsbeleid Prijsbeleid Leveranciersbeleid Communicatie Controle en evaluatie Hoofdstuk 5

Inkoopmanagementproces Inkoopmarktonderzoek Inkoopmarktonderzoek betekent systematisch onderzoek naar alle relevante factoren die te maken kunnen hebben met vraag en aanbod van goederen en diensten, met als doelstelling de huidige en toekomstige behoeften van de onderneming veilig te stellen. Inkoopdoelstellingen, -strategie en -planning De inkoopdoelstellingen hangen nauw samen met de organisatiedoelstellingen en zullen dus gericht zijn op kostenverlaging, kwaliteitsverbetering, doorlooptijdverkorting enz. Met deze doelstellingen stuurt, managed en beheert de onderneming haar inkoopactiviteiten en haar leveranciersstrategieën. Het management kan zich op verschillende actiegebieden richten: Hoofdstuk 5

Voorbeelden van actiegebieden in inkoop: Sourcing beleid – afhankelijkheid van leveranciers vaststellen en plannen maken om deze afhankelijkheid te reduceren. Vaststellen wie de beste leveranciers op wereldschaal zijn. Directe versus indirecte inkoop – de (mogelijke) kostenvoordelen vaststellen die al dan niet zijn verbonden aan het kopen via importeurs en distributeurs, of direct van de fabrikant kopen. Make-or-buy analyse – analyse van besparingsmogelijkheden door bepaalde productieactiviteiten af te bouwen en het gewenste product van derden te kopen; buy or lease kun je zien als een alternatief. Integratie van inkoop en andere functiegebieden – plannen gericht op het wegnemen van problemen tussen inkoop en materials-management, engineering, en tussen inkoop en en de administratie. Opbouw inkoopinformatie- en beheersingssysteem – analyse van inkoopinformatiebehoeften en ontwerpen van automatiseringsplan; mogelijkheden om dit systeem te koppelen aan bestaande informatiesystemen in andere functiegebieden. Centrale of decentrale inkoop – afwegen van kostenvoordelen en strategische overwegingen verbonden aan een centrale of decentrale opstelling van de inkoop. Standaardisatie: mogelijkheden vaststellen om standaardisatie te bereiken met als doel de verscheidenheid aan producten en leveranciers te verminderen; afwegen van besparingen en risico’s. Hoofdstuk 5

Inkoopmanagementproces Inkoopbeleidsuitvoering: Instrumenten Aspecten Inkooplogistiek Bestelbeleid. Planning van goederenstroom en leveringen. Product- en leverancierskwaliteit In vroeg stadium betrokken zijn bij ontwikkeling van nieuwe producten. Verbetering kwaliteitsprestaties van leveranciers. Prijsbeleid Beheersen van inkoopkosten en –prijzen. Reductie van inkoopkosten en –prijzen. Leveranciersbeleid Vaststellen wie de beste leveranciers op wereldschaal zijn plus bepalen welk type relatie zal worden nagestreefd. Verbetering van leveranciersprestaties. Communicatiebeleid Interne contacten. Externe contacten. Hoofdstuk 5

Inkoopmanagementproces Controle/inspectie en evaluatie Periodiek vergelijken van werkelijk behaalde resultaten met de geplande resultaten. Verzorgen van inkoopmanagement rapportages. Beoordelen van leveranciersprestaties aan de hand van beperkt aantal sleutel indicatoren. Het op basis van werkelijke leveranciersprestaties classificeren van leveranciers (in bijvoorbeeld A-, B- en C-leveranciers). Hoofdstuk 5

Visies op de inkoopfunctie Zes ontwikkelingsstadia van de inkoopfunctie: Stadium 1: ‘Transactieoriëntatie; serve the factory’ Stadium 2: ‘Commerciële oriëntatie; laagste prijs’ Stadium 3: ‘Gecoördineerde inkoop’ Stadium 4: ‘Interne integratie: cross-functionele inkoop’ Stadium 5: ‘Externe integratie; supply-chain management’ Stadium 6: ‘Value chain integratie’ Hoofdstuk 5

CROSS-FUNCTIONELE FOCUS 4 april 2017 CENTRE-LED Effectiviteit/ Cumulatieve besparingen GEDECENTRALISEERD CROSS-FUNCTIONELE FOCUS Detailhandel FUNCTIONELE FOCUS Automobiel- industrie Consumenten- elektronica Telecommu- nicatie Levensmiddelen Computer/ PC’s Financiële diensten Nutsbedrijven Farmacie Transactionele oriëntatie Commerciële oriëntatiie Inkoop coördinatie Interne integratie Externe Integratie Value chain integratie time focus ‘serve the factory’ ‘kostenvermindering ‘Besp. door synergy’ ‘Total Cost of ownership’ Optimaliseren ‘Supply chain ’ ‘Totale Klanttevredenheid’ Activiteiten Administratief Orderverloop Commercieel Offerte vragen Onderhandelen Lijst van leveranciers Commercieel Contracting Global sourcing Cross-functionele inkoopteams Integratie v. systemen Vendor rating enz Outsourcing EDI/Internet E-Commerce Kosten modellen Klantgerichte activiteiten Contact manufacturing Ontw. leveranciersmarkt Globaal leveranciersnetwerk Dilemma’s Initiële inkoop Inkoopbeheer uitgaven Man. gebaseerd op leveranciers Contract- management Ethiek Communicatie en informatie infrastructuur Sociale weerstand Internationalisatie HRM Hoofdstuk 5