Tussenstand Werkgroep Inkoop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Visitatiecommissie Waterketen
K. U. L E U V E N - L U D I T Juli 2006 LinSam-AD 1/1819 april 2007 • FSW (Fac.Soc.Wet.) - CIB (Ind.Beleid) willen authenticatie op LDAP. • FSW wil Centrale.
Menno Karres Lead Auditor
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Realisatie kindcentrum
Naam: Frank Cent Functie: Inkoopcoördinator Gemeente: Montferland
GGZ instellingen & Milieu 31 januari Programma uur •Korte inleiding MPZ, Adriaan van Engelen •GGZ Enquete resultaten, Kornelis Jorna.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
KIK Kwaliteit in Kinderopvang! Onderscheidend Ondernemerschap ?
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Agenda Inkoopprofessionalisering
Netwerk Zorglogistiek
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Startbijeenkomst Fietscommunity 2 juli Agenda uur: Welkom uur: ‘The role of the bicycle as an egress and access mode for multimodal.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
De Regionale Educatieve Agenda
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Cloudapplicaties in de ELO Innovatiesessie Gebruikersdag 2014 Jan van Veen - voorzitter Gebruikersvereniging -
Missie, visie & jaarplan
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Schitterende Organisaties®
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
13.15 uur Introductie uur Start 1 e Workshop ronde uur Pauze uur Start 2 e Workshop ronde uur Start 3 e Workshop ronde uur.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Coöperatieve energietransitie van niet duurzaam centraal naar duurzaam decentraal Schijndel 23 mei
Groep Colruyt en ‘participatie’
Cultuurprofieldoelen;
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Beleidsinformatie Jeugd
Strategisch opleidingsplan
Optimaliseren BPV keten
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015.
Realisatie Bouwplan Laren III Dinsdag 18 januari 2005 Witkamp
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Bijeenkomst taskforce 18 september
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Transcript van de presentatie:

Tussenstand Werkgroep Inkoop Stuurgroep Opdrachtgeversforum 21 januari 2008 M. Hermans, Rgd

Agenda Werkgroep Inkoop: doelstelling, deelnemers, agenda, werkwijze Uitkomsten Workshop Inkooporganisatievormen Ontwikkelingen rondom Inkoop bij de Rgd

Doelen, deelnemers, thema’s en aanpak Werkgroep Inkoop Doelen, deelnemers, thema’s en aanpak

Werkgroep Inkoop: Doelstelling De Werkgroep Inkoop van het Opdrachtgeversforum heeft tot doel kennis uit te wisselen over de inkooppraktijk verbonden aan het primaire proces (bouwen en huisvesten) van de deelnemende Opdrachtgeversorganisaties.   De Werkgroep richt zich binnen het brede domein van de inkoop met name op onderwerpen als innovatieve contractvormen, schaalvergroting en projectongebonden inkoop, organisatieaspecten van de inkoop, leveranciersmanagement en aanbestedingsprocedures.

Werkgroep Inkoop - deelnemers Ministerie van Defensie DVD: John Wamsteker Prorail: Dino Gaya Walters Rijksgebouwendienst: Aarnout Muizer (voorzitter), Jan-Diderik Bolk, Marleen Hermans (secretaris) Rijkswaterstaat: Wim Holleman Staedion: Rick Janssen UMC Radboud: Lia Mur De Alliantie: ntb

Professioneel Inkoopbeleid – thema’s De inkooporganisatie Inkoopbeleid en afwegingskader Raamcontracten Past Performance Prestatiecontracten Duurzame inkoop

Werkwijze (nieuw voor 2008) Onderwerpgerichte bijeenkomsten voorbereid door werkgroepleden Per themabijeenkomst ook ‘derden’ uitnodigen Deelnemers bepalen gezamenlijk gewenst resultaat Maandelijkse bijeenkomsten, afwisselend ‘algemeen’ en ‘themagericht’ Eerstkomende bijeenkomsten: Past performance (vervolg) Prestatiecontracten (begin) Afwegingskaders (vervolg)

Inkooporganisatiemodellen Bij de deelnemers aan het OF

Inkooporganisatiemodellen 1e beeld (1/3)

Inkooporganisatiemodellen 1e beeld (2/3)

Inkooporganisatiemodellen 1e beeld (3/3)

Ontwikkeling Inkoopstrategie Rijksgebouwendienst

Wat is Inkoop? “Alles waar een factuur tegenover staat”

Denkwijze Inkoop kan goedkoper, beter, sneller En verdient continue verbetering om aan onze eigen missie en visie te blijven beantwoorden. Als we ‘beste’ partner voor onze klant willen zijn dan, moeten we excellente & beheerste processen hebben we de beste producten inkopen we inkopen bij de beste leveranciers

Hoe kopen we in bij de Rgd in 2006? Inkoop Rgd in 2006 14.000 opdrachten, € 850 mln, 6000 leveranciers gemiddeld € 138.000 per leverancier gemiddeld 2 opdrachten per leverancier Slechts 131 opdrachten, maar € 433 mln, boven EU-grens. De “rest” (99% aantal, 50% volume) er onder! Inkoopquote: 90% van Rgd-omzet is inkoop!

Conclusies huidige inkoopfunctie We kopen zeer gefragmenteerd in: >> 10 opdrachten per project; We kopen zeer kleinschalig in; gemiddelde opdracht << aanbestedingsgrens; We weten weinig over onze leveranciers; We weten weinig over de ‘prestatie’ van de inkoopfunctie (successen, falen, doorlooptijd); We gebruiken onze ‘inkoopkracht’ níet (optimaal) naar onze leveranciers

Toekomst inkoopfunctie

Doelstellingen Rgd op het gebied van inkoop Innovatie van de Inkoopfunctie door: Inkoop op resultaat: klantsucces, kwaliteit, duurzaamheid en laagste prijs Opbouwen en verbeteren van leveranciersrelaties Beter gebruiken van onze inkoopkracht Hanteren en uitdragen van duidelijke normen en kaders Maken van een inzichtelijke keuze t.a.v. inkoopvormen Verbeteren van de inkoopprocessen

Contractvormen: Slim Inkopen Raamcontracten (bundel homogene opdrachten) Afweging contractvormen PPS (Integreer diverse opdrachten) Traditioneel (losse opdrachten)

Concept Beleidskader Contractvormen

Waar moet je op letten Scope Klanten Specificaties Markt en leveranciers Aanbestedingsprocedure Contractbepalingen gericht op gewenst gedrag Contractmanagement (extern) Interne Compliance (allocatie over contracten, taken/verantwoordelijkheden, administratie) Competenties en capaciteit

Ideeën rondom organisatie Inkoop Naar een centraal ‘Expertisecentrum Aanbesteden & Inkoop’ Expertisecentrum = inkoopadviescentrum Taken o.m.: Ontwikkeling nieuwe contractvormen: inkoopontwikkelteams Ontwikkeling afwegingskader Standaardisatie, kwaliteitborging Kennismanagement, opleidingen Participatie in aanbestedingen