Open up dinsdagavond 18 januari 2005 jeroen j van beele versie 3.0 beschikbaar onder de gnu public license.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H5 Financiële Rekenkunde
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Samenvatting H5+H6 Maak de opgaven (ook bouwstenen)
Gecijferdheid Negatieve getallen.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hier en hiernamaals.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Vriendschap voor het leven
Proloog.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Hoofdstuk 3: Wat doe je met je geld?
Oerproducent (bijv. de veehouder)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Klaas koopt een bank voor in de winkel, waarop mensen kunnen zitten
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Hoofdstuk 6 - Boekhouden
Havo 5 Economie De Nederlandse Economie H4 “Het Handelsspel”
Welvaart Hoofdstuk 4.
Open up een spel over openheid en rentmeesterschap beschikbaar onder de gnu public license dinsdagavond 14 sept 2004 jeroen j van beele versie 1.0.
Hoe komen producten tot stand?
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Wat maakt het leven zinvol?
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Lesplanning Binnenkomst
Grootboek Er vinden voortdurend veranderingen plaats op de balans.
Het journaal Bij het toepassen van de boekingsregels heb je gezien dat dat een nauwkeurig werkje is, waar snel fouten gemaakt kunnen worden. Als je debiteert.
Herhaling Examenstof M&O
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Welvaart Hoofdstuk 4.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Goedemorgen H3b.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Hoofdstuk 3: Aan het werk
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Rekenen groep 4.
Samenvatting hoofdstuk 1
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Centrummaten en Boxplot
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
§2.1 Hoe betaal je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
§2.3 Hoe leen je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Lenen
§ 2.4 Geld lenen kost geld Als je geld leent, moet je dat weer terugbetalen. Daarnaast betaal je meestal rente. Hoeveel en hoe lang je terugbetaalt, hangt.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Rekenen met rente Jnw, september 2015.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Domein Verhoudingen 11 Rente van spaartegoeden 2 Rente van spaartegoeden Als je geld op een spaarbankrekening stort en voor langere tijd laat staan,
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Transcript van de presentatie:

open up dinsdagavond 18 januari 2005 jeroen j van beele versie 3.0 beschikbaar onder de gnu public license

2 rondes en deelnemers •het spel wordt in rondes gespeeld •er is een spelleider die de rondes afkondigt •er is een bankier die de bank en het industrieterrein beheert •er zijn teams van spelers die ieder vanuit een andere startpositie beginnen

3 ieder team beschikt over mensen gereedschappen banksaldo, te beginnen met 0 euro

4 aan het begin van een ronde wordt voor ieder mens een arbeidskaart uitgereikt wordt voor ieder gereedschap een capaciteitskaart uitgereikt komt er voor iedere 3 mensen 1 mens bij, met een minimum van 1

5 tijdens de ronde kan een team •produceren –het team gaat naar het industrieterrein en wisselt 1 arbeidskaart + 1 capaciteitskaart = een van •handelen met andere teams –alles kan verhandeld worden behalve mensen –handel geschied door overmaken van girale euro’s •2 konsumpties •1 gereedschap

6 een ronde eindigt als •de tijd om is of •niemand meer wil produceren of handelen

7 aan het eind van een ronde •door de spelleider –worden niet gebruikte arbeids- en capaciteitskaarten ingenomen –wordt voor elk mens een konsumptie ingenomen •door de bank –wordt voor elk mens zonder konsumptie euro gedebiteerd –wordt uitstaande schuld vereffend door de aankoop van gereedschappen tegen euro

8 aan het eind van een ronde •door de bank wordt dezelfde rente bijgeteld over zowel de negatieve als positieve saldi •de rente voor de volgende ronde wordt bepaald door de rekeninghouders met een positief saldo –naar rato van die saldi –afgerond op 5%-punten –de eerste ronde is de rente 25%

9 interpretatie •kopen van een capaciteitskaart is het huren van een fabriek •kopen van een gereedschap is het kopen van een fabriek •kopen van een arbeidskaart is het inhuren van een werknemer •kopen van een mens zou het kopen van een werknemer zijn (slavernij) - dat kan niet

10 interpretatie •je bent verplicht iedereen van eten te voorzien •de bank verkoopt konsumpties voor euro •tijdens een ronde kun je ongestraft rood staan maar je moet proberen aan het einde weer zwart te staan •lenen kan alleen als je eerst al je gereedschappen verkocht hebt

11 doel •winnaar is degene die het hoogste aantal punten scoort volgens de formule: x # gereedschappen x # konsumpties +banksaldo (negatief banksaldo aftrekken)

12 open up kring •de open up kring streeft naar a.V = | 4/3 x # mensen - # gereedschappen | liefst 0 b.Q = loon minstens •teams kunnen deelnemen aan de open up kring, het is niet verplicht

13 •axie scoort positief: team krijgt punten •axie scoort negatief: team betaalt vergoeding, wordt verdeeld over de teams naar rato van hun punten •startverdeling:iedereen evenveel •de spelleider houdt de score bij teams onderling afrekenmechanisme VQ

14 afrekenformules a.V = | 4/3 x # mensen - # gereedschappen | •V kleiner  puntenscore = afname •V groter  vergoeding = 1000 uro b.Q = loon •Q groter dan  puntenscore = deel boven •Q kleiner dan  50% van deel onder •in mindering op puntenscore •restant betalen als vergoeding

•winnaar is degene die het hoogste aantal punten scoort volgens de formule: x # gereedschappen x # konsumpties +banksaldo (negatief banksaldo aftrekken) •aan het begin van een ronde –voor elk mens wordt 1 arbeid uitgereikt –voor elk gereedschap wordt 1 capaciteit uitgereikt –voor elke 3 mensen komt er 1 mens bij •produxie vindt plaats op het industrieterrein –1 arbeid + 1 capaciteit = 2 konsumptie of 1 gereedschap •betalingen vinden plaats op de bank –handel in arbeid, capaciteit, konsumpties en gereedschap –niet in mensen •aan het einde van een ronde –alle arbeid en capaciteit wordt ingenomen –voor elk mens wordt 1 konsumptie ingenomen –voor mensen zonder konsumptie wordt euro gedebiteerd –de bank koopt van schuldenaren gereedschappen voor euro per stuk totdat hun schuld voldaan is –de bank telt dezelfde rente bij positieve en negatieve saldi –crediteuren bepalen naar rato van hun saldo de rente voor de volgende ronde afgerond op 5%-punten (de eerste ronde is de rente 25%) •deelnemers aan open up a.V = | 4/3 x aantal mensen - aantal gereedschappen | •V kleiner  puntenscore = afname •V groter  vergoeding = b.Q = loon/produxie •Q groter dan  puntenscore = deel boven •Q kleiner dan  vergoeding = 50% van deel onder 1.500

bank

banksaldi teams

banksaldi teams mutatie saldo mutatie saldo mutatie saldo mutatie saldo mutatie saldo

industrieterrein

open up

teams V Q

materialenlegenda

32 wie willen we zijn? •wij doen dingen •met die dingen raken we belangen –van onszelf en van anderen •we kunnen belangen van anderen schaden •onze axies in het materiele domein zijn een spiegel van ons innerlijk - onze identiteit (aan de vruchten kent men de boom) •wie willen we zijn?

33 onze groepsidentiteit •als we autarkisch leven kunnen we onze axies direct op onze identiteit afstemmen •als we via arbeidsdeling samen met anderen werken ontstaat een groepsidentiteit •ik herken mijzelf niet in de groepsidentiteit van onze westerse economie •wat kan ik daar aan doen?

34 uitnodigen tot zuivering •ik wil kringen in het leven roepen die mensen de gelegenheid bieden om samen met anderen hun identiteit gestalte te geven •een kring staat voor een identiteit die –mensen aantrekt –anderen uitzuivert

35 kring is kracht •ieder kan zelfstandig zijn identiteit gestalte geven, daar heb je geen groep voor nodig •onze economie is een grote kring waarbuiten geen leven mogelijk is •binnen deze kring bestaan subkringen die meer of minder ethisch werken •open up expliciteert dit en breidt dit uit

36 open up is •analysekader •door toevoeging van regels operationalisator –open up sluit op deze manier aan op bestaande ontwikkelingen

37 benodigdheden •openheid –iedereen mag lid worden, geen ballotage –open axieboekhouding, wel controle op axies •resulteert in –wederkerigheid –vertrouwen –samenwerking –zuivering

38 openheid is de kracht van open up •licht kan in de duisternis schijnen •maar duisternis kan niet in het licht schijnen (gesloten bedrijven heb iets te verbergen anders waren ze wel transparant)

39 open up: rentmeesterschap •mijn open up-kring staat voor rentmeesterschap –eigendom geeft je niet het recht te doen en laten wat je wilt maar de verantwoordelijkheid om het te laten renderen voor de gemeenschap

40 construxieprincipe •goed gedrag belonen •fout gedrag afstraffen •goed = wat overeenkomt met de identiteit

modelstructuur belangen economie status impact axies : beschrijving : bepaalt mutaties psycho sociaal cpb/politiek

42 axies beinvloeden: afrekenstructuur •axie scoort positief: team krijgt punten •axie scoort negatief: team betaalt vergoeding, wordt verdeeld over de teams naar rato van hun punten •startverdeling:iedereen evenveel teams belangen

43 te bepalen belangen economie status impact axies mutaties teams belangen + punten - vergoeding

44 belangen •gelijke kansen voor iedereen a.zijn er genoeg produxiemiddelen voor alle arbeid? b.heeft iedereen toegang tot werk?

45 economie •mensen leveren arbeid •(unilateraal) arbeid met gereedschappen levert –gereedschappen –consumptiegoederen •(bilateraal) arbeid, gereedschappen en consumptiegoederen kunnen verhandeld worden mbv geld

46 impact en afrekenformules a.V = | 4/3 x # mensen - # gereedschappen | •V kleiner  puntenscore = afname •V groter  vergoeding = 1000 uro b.Q = loon •Q groter dan  puntenscore = deel boven •Q kleiner dan  50% van deel onder •in mindering op puntenscore •restant betalen als vergoeding

47 variaties •sta tijdelijke verslechtering van belangen toe door axies als onderdeel van een strategie/begroting te zien; afrekening: als de axie x % realiseert van de begroting dan rekenen we x % van de impact van de begroting toe aan de axie