HET HAZEGRAS IN VROEGERE TIJDEN HET HAZEGRAS IN VROEGERE TIJDEN. produced by power ostend point 21 januari 2010
Hazegras VOORWOORD Aangezien de foto’s al een lang leven achter de rug hebben, mag je geen al te goede kwaliteit verwachten… Maar voor de liefhebbers van het vroegere Oostende zal dit zeker geen bezwaar zijn om te kunnen genieten van het Hazegras uit lang vervlogen dagen…
Het Hazegras is een wijk van Oostende ten zuiden van het centrum van de stad. Door haar ligging dicht bij station en de haven en vroeger ook de kazerne, was ze lange tijd gekend als de rosse buurt. Ze ligt tussen de Mercatordokken, de haven en het Maria Hendrikapark van Oostende.
In 1844 werd het station van Oostende tussen de wijk en de dokken ingeplant. Daarvoor moesten de verdedingingswerken en een arsenaal van het leger wijken. De plaats van het station was goed gekozen want het lag dicht bij de haven. Toch werd er al snel een nieuw station, het zogenaamde Zeestation aangelegd dat vooral goederen behandelde. Vanuit dit station vertrokken later ook steeds meer passagiers waardoor het eerste passagiersstation langzamerhand haar aandeel verloren zag gaan. Het werd gesloopt en er werd plaats gemaakt voor woon- en winkelzones. De plaats waar de sporen lagen werd omgevormd tot de autostrade naar Brussel. Op het einde van de 19de eeuw bleken de drie handelsdokken tussen het centrum en het Hazegras niet langer toereikend. Onder invloed van Leopold II werd de haven oostelijker en zuidelijker verplaatst en werden de drie handelsdokken omgevormd tot een jachthaven. Het verste dok werd na de Tweede Wereldoorlog gedempt om er een nieuw stadhuis op te bouwen.
Het huidige Ernest Feysplein had vroeger volgende benamingen : Nieuwe Markt , Stationsplein en Vandersweepplaats .
In het laatste kwartaal van de twintigste eeuw was het Hazegras een achtergestelde wijk geworden. Het stadsbestuur had dit ingezien en stelde een herstelplan op. De wijk onderging als het ware een metamorfose. Waar vroeger het oude treinstation had gestaan, kwamen er twee appartementsgebouwen en een een grootwarenhuis. De vervallen woningen in het woonblok erachter werden afgebroken en eveneens vervangen door een appartementsgebouw met hotel. Het vroegere slachthuis werd afgebroken. In de plaats kwam er een gloednieuw postgebouw. Een nieuw mobiliteitsplan zorgde ervoor dat het doorgaand verkeer in de wijk drastisch daalde en de wijk opnieuw leefbaar werd. De De Smet de Nayerlaan en de De Smet Naeyerbruggen werden omgevormd tot een grote parking. Tussen de vroegere kazerne van de Zeemacht en het Maria Hendrikapark werd een grote randparking aangelegd.
Rond de eeuwwisseling werden er opnieuw krotten plat gegooid om er nieuwe woonblokken op te zetten. Soms ging het daarbij om een volledige woonblok. Zelfs de kerk "Onze-Lieve-Vrouw van het Hazegras" werd afgebroken om plaats te ruimen voor een moderne sociale woonblok. De stadsinbreiding heeft haar effect niet gemist want de wijk die vroeger als achtergesteld werd gezien (mede door de sporen die het nachtleven er had achtergelaten), groeide stilaan uit tot een van de meest exclusieve wijken van Oostende. bronnen : * WIKIPEDIA, verwijzend naar : * DEBAERE, O., Stedenatlas Oostende, Oostende, Stadsarchief Oostende, 2002, 351p * COOMAN, B., Sterk Oostende, Onuitgegeven licentiaatsverhandeling, Universiteit Gent, 2005
Het station in 1913.
Plezierboot voor het station.
onderkomen voor de Jeugdclubs Non Stop die, wegens de afbraak van de In1964 was het afgelopen met het station… de gronden bleven er enige tijd verlaten bij liggen, in afwachting van de voorlopige barakken die dienst deden als onderkomen voor de Jeugdclubs Non Stop die, wegens de afbraak van de Stadsschouwburg , een nieuwe locatie zochten. Later zou op deze plaats Delhaize, De Mast, de Ra en de Melinda verrijzen. Doch nergens bleef enige herinnering bewaard aan het verdwenen station…
Hotel restaurant L’Espérance, hoek Oesterbankstraat en De Smet de Naeyerlaan.
1958 : de eerste-steen-legging van het nieuwe slachthuis (ondertussen aldaar het nieuwe postgebouw) in aanwezigheid van toenmalig burgemeester Van Glabbeke met o.m. schepenen Piers en Achtergaele.
De Gemeenteschool in de Fregatstraat.
Langs de Brandariskaai
Binnenkoer van de kazerne.
De kazerne met op de achtergrond de oude watertoren.
Hotel d’Allemagne, hoek Brigantijnen- en Vrijhavenstraat.
Au Petit Bâteau en restaurant de Gand. (Graaf De Smet de Naeyerlaan)
Ondertussen zal het huidige gebouw ook alweer Het oude tramstation. Ondertussen zal het huidige gebouw ook alweer plaats moeten ruimen in het kader van een grondige facelift van de stationsbuurt.
1905
1920
Op de hoek van de Oesterbankstraat en de Graaf De Smet De Naeyerlaan, de Pacific (voorheen de Neuf Provinces). Deze huizenblok is verdwenen en maakt plaats voor de appartementsblok Icon.
Hazegras, new look – anno 2011
einde DE GESCHIEDENIS VAN HET HAZEGRAS. AANBEVOLEN DOOR ONS GEKENDE PUBLICATIES : DE GESCHIEDENIS VAN HET HAZEGRAS. * Daniel Lisabeth schreef een boeiend boek over de geschiedenis van het Hazegras. Het telt 100 bladzijden en 170 foto's, is getiteld 'Om en rond het Hazegras' en is te koop bij de auteur (0486-18.66.33) * In de publicatie van Frederic Logghe leer je de Hazegraswijk kennen als één van die typische wijken van Oostende die alleen al door zijn naam tot de verbeelding spreekt. Weinig Oostendenaars weten dat dit ook één van de oudste en economisch meest gediversifieerde wijken van de stad is. In deze publicatie belicht de auteur een aantal economische, sociale, culturele, historische en maatschappelijke aspecten van deze wijk. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met foto's. Je kan de publicatie bekomen door ofwel : 1°) contant te betalen (10 euro) aan de infobalie in de centrale hal op de benedenverdieping van het Stadhuis, Vindictivelaan 1, 8400 Oostende of : 2°) de prijs van de publicatie + 2 euro verzendingskosten (12 euro) te storten op rekeningnummer 091-0065420-71 van de Stadskas, Stadhuis, Vindictivelaan 1, 8400 Oostende met vermelding van "104/161/02 - OHP 05 – Hazegras". Van zodra zij de betaling ontvangen, sturen zij u de publicatie op. einde