Ella De Neve juni 2012. Lijstvorming  Wetgeving  Pariteit M/V  M/V op eerste 2 plaatsen  Geen ritsplicht  Algemeen  Heterogeen: leeftijd, klasse,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 10 werken van KLJ Ruiselede
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
sociale media: de nieuwe realiteit
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Een balletje voor Oranje-Zwart Extra inkomsten voor nog betere training en trainingsmaterialen.
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
verenigings- communicatie
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
JCI Vlaanderen Toon je passie 2.Projecten 3.Groei 4.PR & Communicatie 5.Online Tools TOON JE PASSIE JCI Vlaanderen.
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Mijn gegevens op het web!?
Workshop fotografie Kees van Houwelingen 4/3/2017.
Wat is een Groene Kerk? Werk maken van duurzaamheid en zorg voor de schepping. Beloven om elk jaar een nieuwe ‘groene’ stap zetten. Ervaringen delen en.
Introductiebijeenkomst
Social media gebruiken om een baan te vinden
Workshop fotografie Arjan Geurts.nl 4/4/2017.
De website
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop creatief brainstormen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Agenda Algemene Vergadering Cafetaria OLV Seniorencentrum.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
…meedoen aan de verkiezingen op 14 oktober 2012!
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
de ouderbetrokkenheid vergroten
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
Opbouw Wat is Rotaract Organisatie Praktijk Commissies Afsluiting Rotaract met elkaar, voor elkaar! ROTARACTROTARACT.
WELKOM OP TOV!.
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Alumnibeleid en alumnivereniging
Het nieuwe solliciteren:
Heel interessant !.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Seminar ‘jonge’ senioren Overzande 8 maart Opbouw ledenbestand provincie Zeeland Peildatum 8 dec [ 50, 59 ] = 63 leden 0,9 % [ 60, 69 ] =
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
By Dionne, Nadia en Danielle
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Zitvolleybal Tilburg.
Social media voor statenleden/politici
Presentatie Groep 7 & 8.
Welkom in Leuven Noord Ga op zoek naar het blad van jouw partnergroep (lokale besturen, beroepsbeoefenaars, diensten en centra, ggz-partners, erkende verenigingen.
Transcript van de presentatie:

Ella De Neve juni 2012

Lijstvorming  Wetgeving  Pariteit M/V  M/V op eerste 2 plaatsen  Geen ritsplicht  Algemeen  Heterogeen: leeftijd, klasse, achtergronden, sociaal, actief, deelgemeenten…  Ben je nieuw? Laat je leiden door een ervaren/gekend politicus/a  Ben jij ervaren? Neem nieuwe kandidaten mee onder de arm  Zorg dat jongeren een kans krijgen!  Meer info:    Bel: 1700

Timing  Najaar 2011  oproep leden: indienen kandidatuur  eerste brainstorm over campagne  Jan 2012  einde indienen kandidatuur  Kandidaturen meedelen aan bestuursvergadering  Nieuwjaarsreceptie: gadget uitdelen  Lijst opmaken met agenda, verschijningsdata lokale pers, GR, planning folders,…  Feb 2012  Samenstellen OKL-team  Goedkeuring OKL-team door bestuur  Apr – mei  Lijst goedkeuren door bestuur en leden  Beleidsnota uitschrijven  Eerste acties op poten zetten

Timing  Juni  2/6: dag van de kandidaat  bestuursvergadering: presenteren campagne  fotoshoot met alle kandidaten  website, FB,…  14/07 sperperiode  01/08 inwoners worden bepaald  15/08 persvoorstelling volledige lijst  30/08 start panelen/affiches  15/09 neerleggen lijsten  13/10 laatste actie/folder  14/10 verkiezingen  Vanaf middernacht geen pub meer!  Geen pub in straal x m rond stembureau  Belangrijk gemeentelijk evenement

tips & tricks – Kom buiten!  Ga naar activiteiten van liberale en niet-liberale verenigingen  Kijk in de ogen wanneer je een hand geeft  “alles goed?” wacht op een antwoord  Ga in groep! – samen sterk!  Blijf jezelf! – Imiteer niet  Zeg wat je doet, doe wat je zegt  Help mensen zonder zelf in de picture te staan  Zorg voor 3 sterke, korte standpunten = inhoud  Aanspreekpunt voor iedereen!

tips & tricks – Bouw je netwerk!  Watervalsysteem  Omring u door familieleden en vrienden = basis ROOD  Basis overtuigt ieder x-aantal mensen ORANJE  Zij overtuigen op hun beurt elk x aantal collega’s, vrienden, familie,… GEEL  Jong-VLD afdeling  Leden maken  Kinderen v mandatarissen, bestuursleden,…  Wederdienst  Familie en vrienden  Activiteiten organiseren  Fondswervende  Informatieve / vormende  Imago  Creëer band met lokale Open VLD afdeling

tips & tricks – Laat van je horen!  Persberichten: perslijst – attractieve artikels + foto  Nieuwe en sociale media: FB, Twitter, filmpje  Website: actief – passief  Mails en mailings  Advertentie in lokale pers (Valentijn, Pasen, Vaderdag,…)  Open VLD zone  Lokale burgerkrant  Andere  Huis-aan-huisbezoeken  Referendum organiseren  Actie  kopiëren mag maar niet van uw buurgemeente

tips & tricks – debat & discussie  Het gaat niet om je gelijk halen  geen gevecht  Interesse wekken; luisteren; nadenken; mening vormen  Eigenschappen: sociaal, uitstraling, zelf- en dossierkennis  Enkele hulpzinnen:  Ik begrijp uw standpunt  U heeft gelijk maar u vergeet  We moeten het ruimer zien  Wij pleiten voor…  Praat zelf niet te lang!  Gebruik verstaanbare taal

tips & tricks – Allerlei  Slogan kiezen  Kort, krachtig en creatief  Luister naar mensen  Beeld en woord linken  Keep It Simple!  Opvallen  Nieuwe, sociale media (Facebook, Twitter, filmpje,…)  Drempelverlagend  Snel verspreiden van nieuwtjes  Gratis en grote impact  Verjaardagen, attenties,…  Combineer: buiten komen, pers, affiche, nieuwe media, folders, acties, panelen, gadgets,…  tijdsintensief!

Financieel  max 1250 euro  te starten vanaf sperperiode  panelen, auto,.. kan je huren

In de praktijk…

2000 gemeenteraadsverkiezingen  19 jaar – 18 e plaats  slogan: “zij gaat er voor!”  5 jongerenkandidaten trekken in groep naar de kiezer. “Wij gaan ervoor”

 staan in treintje op de lijst  getrokken door OCMW voorzitter,  RESULTAAT: burgemeester, schepen, 3 GR-leden  allen verkozen!  cumul van stemmen – vernieuwing

2006 gemeenteraadsverkiezingen  7 e plaats  slogan: ellaella  algemene slogan: “voor een bruisend Merchtem”

 Balpennenactie, website  carwash actie  Opnieuw in groep met de jongeren, getrokken door de schepen.  RESULTAAT: schepen  Ludieke acties, opvallen id bende  Acties medekandidaten:  ik zetel voor u!  deurhangers

 Foto’s zeggen meer dan woorden  Toon adhv beelden, wie je bent  leg domeinnaam vast  hoog genoteerd bij Google

2009 verkiezingen Vlaams Parlement  Andere aanpak dan gemeentelijk – regio  Concentreren op enkele gemeenten  15 e plaats  Slogan: spontaan  Originele affiche: gekke bekken  Dag voor verkiezing ‘ellaella’dag  Fietstochten  Wandelingen  rollerbladers

2010 verkiezingen voorzitterschap Jong-VLD nationaal  Andere aanpak  richten op lokale afdelingen & leden  Slogan: denk nationaal, doe lokaal  Nieuwe media: filmpje, Facebook, website, mail

2012 gemeenteraadsverkiezingen  Schepen – 2 e plaats  6 jaar werken en buiten komen!  8 jongeren trekken  Wekelijks agenda  Jong-VLD bestuur  Slogan ‘oog voor jou’  dekenactie  Kerstkaart  Bestelwagen  Acties nu plannen

Actie 1: speelpleintjes

Actie 2: dit is Merchtem

Actie 3: actief meedoen in verenigingsleven

Zo win je verkiezingen!