Observeren “what you see, is what you get”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Time management in het onderwijs
Van uitleggen leer je het meest
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
De psychologie van communicatie
Doelstellingen formuleren
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Observeren en rapporteren
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Observeren en rapporteren
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Collegeweek 3 Observeren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Gentle Teaching.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Kijken naar Kinderen Week 4
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Kijken naar Kinderen Week 3
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Verpleegkundig redeneren
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Communicatie & Relatie
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Chemelot Site Permit B.V. 1 Afdeling/plant Datum Korte omschrijving incident.
Observeren Les 3.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren en rapporteren
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Observeren rapporteren
Methodiek Observeren.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Observeren en rapporteren
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren “what you see, is what you get” Boek Communicatie en organisatie Thema 17

Inhoud Selectieve aandacht test Observatiedoelen Verschil tussen waarnemen en observeren Bewust en systematisch observeren Stappen bij bewust en systematisch observeren Observatiemethoden Observatietechnieken Hulpmiddelen bij observeren Stappen bij opstellen observatieplan Observatieregels Valkuilen bij observatie Opdrachten Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Selectieve aandacht test http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=qhF_baBVIOs Een mens kan niet alles in één keer waarnemen! http://www.youtube.com/watch?v=YGcoQjQEP_c&feature=related Een observatietest Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Observatiedoelen Om iemands gedrag te begrijpen en uit te leggen. Je wilt een probleem onderzoeken om een plan van aanpak te schrijven Je wilt het effect van medicatie of van toegepaste gedragsregulatie meten Ter voorbereiding op een overplaatsing Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Wat is waarnemen en observeren? Waarnemen is iets bij toeval opmerken met een van je zintuigen. Horen, zien, voelen, ruiken. Observeren is het bewust en systematisch met een vooropgesteld doel waarnemen van het gedrag van mens of dier Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Bewust en systematisch observeren Observatie doel is bekend Observatie methode is bekend Registratie van de observatie gegevens zijn bekend Lengte van de observatie is bekend Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Bewust en systematisch observeren gaat in bepaalde stappen: Aanleiding observatie (vraagstelling) beschreven of hypothese (vooronderstelling) Observatiedoel is “smart” geformuleerd Observatie methode is bekend Bepalen van de plaats, situatie, data en tijdstippen Observatie duur is bekend Registratie van de bevindingen zijn bekend Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Obervatiemethoden - Continue observatie Is een vorm van vrije observatie. Je observeert een cliént of een groep voortdurend. Wel een doel, maar meestal niet erg concreet Interval observatie Observatie op verschillende tijdstippen, maar met zelfde doel, technieken en hulpmiddelen Contextuele observatie Naast de cliënt wordt ook de omgeving/ situatie geobserveerd Protocollaire observatie Observatie volgens een van te voren vastgesteld protocol en/ of observatieschema Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Observatietechnieken Tijdgericht (time-sampling) Het concreet aangeven hoe vaak of hoe lang een incident duurt. Gericht op een gebeurtenis (event-sampling) Naast aantal en tijd wordt het incident zelf en de omgeving ook geobserveerd. Intern observeren (participerend) De observator is zelf actief in de groep Extern observeren (niet participerend) Observator maakt wel deel uit van de groep, maar neemt niet actief deel. Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Hulpmiddelen bij observeren Je zintuigen Beoordelingsschalen Spelmaterialen Audio en video Speciaal ingerichte ruimtes (one way screen) Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Stappen bij observatieplan Verzamel noodzakelijke gegevens cliënt Bepaal een doel/ hypothese Kies een methode Kies een techniek Kies een hulp- registratiemiddel voor de observatie Maak een observatieplan Informeer de cliënt Observeer de cliënt en/of omgeving Leg de verkregen informatie vast Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Observatie regels Neem jezelf niet als norm Wees je bewust van het Halo+ en Horn- effect Wees je bewust van je eigen projecties Leg geen verbanden tussen uiterlijk en gedrag Houd je bij de feiten Zie de persoon niet los van de groep Als je in een situatie ingrijpt, beinvloed je de observatie Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Valkuilen bij observatie Tracht zo objectief mogelijk en niet subjectief te observeren. Subjectiviteit kan ontstaan door: Vooroordelen (HALO+ of HORN- effect) Interesses Emoties (boosheid, medelijden, angst) Eerder opgedane ervaringen Vermoeidheid Je checkt niet wat je hebt gezien/ gehoord Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Optische illusies Hoeveel poten? Hoe oud is deze dame? Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Optische illusies Wat staat hier? Wat zie je? Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Optische illusies Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Opdracht 1 Neem een foto van jezelf Beschrijf deze foto zo objectief mogelijk Laat een klasgenoot deze foto ook beschrijven Vergelijk jouw beschrijving met die van je klasgenoot en bespreek deze met elkaar op overeenkomsten en verschillen Hoe zouden de verschillen kunnen ontstaan? Communicatie en organisatie thema 17 Observeren

Opdracht 2 Dennis woont in een sociowoning met nog 6 andere jongens met een verstandelijke beperking . Zij functioneren allemaal op het niveau van een kind van 15 jaar. Hij deelt de slaapkamer met een mede cliënt. Dennis slaapt de laatste tijd heel slecht. Bovendien is hij heel humeurig als hij uit bed komt en eet slecht. Een van de jongens van de sociowoning toont meer dan gewoonlijke interesse voor Dennis. Er wordt besloten d.m.v. observatie te kijken wat er aan de hand is. Wat is je hypothese (vooronderstelling) en hoe ziet je plan van aanpak eruit om vast te stellen of deze vooronderstelling juist is. Communicatie en organisatie thema 17 Observeren