Didactische competenties praktijkinitiatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Edushock leerfestival
Doorstroming en kritieke overgangen
feedback als leidend principe
Wetenschap, techniek en lerenSLO Wetenschap, Techniek en Intelligent onderwijs overzicht presentatie • Waar en wanneer is de kennismaatschappij.
BattleBots The school battle.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Zelfsturing en executieve functies.
De “ leraar” als rolmodel
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Informeel leren en….. social media
Het belang en functie van spel
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Meervoudige intelligentie
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dossier Empowerment.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Eerstejaarsproblemen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Het motiveren van leerlingen in het VO
Leerstijlen KOLB SJM.
Informatieve bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Gepersonaliseerd leren:
Pedagogische theorieën
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Toekomstgericht onderwijs
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Hoe pedagogisch handelen?
De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3. De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coaching in regioleren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Ervaringsgericht werken
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Carla van Boxtel 20 november 2008
Ouderinformatie avond
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
it’s about learning to dance in the rain’
Begeleiden Les 7.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transparantie over Toegang master
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Didactische competenties praktijkinitiatie Ervaringsgericht leren en andere elementen van een krachtige leeromgeving CVO De oranjerie Diest GPB

Ervaringsgericht leren Flappenrondje: 4 vragen: Didactische competenties praktijkinitiatie Ervaringsgericht leren Flappenrondje: 4 vragen: CVO De oranjerie Diest GPB

1. Setting the climate: waarom? Didactische competenties praktijkinitiatie 1. Setting the climate: waarom? 'storingen' gaan voor ... Aandacht wordt gestuurd door de emotie: je cursisten moeten 'overschakelen' Voorkennis activeren Eerdere ervaringen oproepen Transfer (elders- ervaringen) Cognitief conflict / probleemgestuurd CVO De oranjerie Diest GPB

Verloop van de namiddag: Didactische competenties praktijkinitiatie Verloop van de namiddag: Setting the climate (4 flappen) Begrippen (ervaringsgericht leren) Jouw voorkennis.. ..afgetoets aan andere leertheorieën, visies,... Vaardigheden (ervaringsgericht werken) Betrokkenheid observeren Voorwaarden scheppen voor leren Achterhalen of herkennen van authentieke contexten Mediëren Feedback, evaluatie, aanmoedigen Activiteit (al dan niet) voorstructureren. CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie 2. Begrippen (a) a) Wat is ervaringsgericht leren voor jou? (flap met middencirkel en 4 buitencirkels) b) Deel de gemeenschappelijke elementen in de binnencirkel. c) vergelijk met het schema 'leren is' CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie leren is... CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie 2. Begrippen (b) Het belang van voorkennis (cognitieve psychologie) Dewey Freire Piaget Bruner CEGO Leuven CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Voorkennis Zie Piaget en Bruner... CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie John Dewey (USA) Onderwijshervormer (1859-1952) University of Chicago, Columbia University Zette zich af tegen het toen gangbare autoritaire en voorgeprogrammeerde onderwijs 'understanding students actual experiences' 'experiential learning': hands-on learning = learning by work, play and other life- experiences Projectwerk als onderwijsmethode CVO De oranjerie Diest GPB

Paolo Freire (Brazilië) 1921-1997 Didactische competenties praktijkinitiatie Paolo Freire (Brazilië) 1921-1997 'problemen' tijdens schoolcarriëre, 'learning disorder' Via Hegel, Marx en Sartre naar... Opvoeding en onderwijs als moter tot 'sociale transformatie'? (Pedagogie van de onderdrukten) (cfr Nicaise, en 'comprehensief onderwijs) Succesvolle alfabetisering van volwassenen... door hen (adhv foto's) eerst bewust te maken van hun eigen situatie. CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Piaget: kinderen leren (ontwikkelen) door actief experimenterend om te gaan met de dingen...enkel zelfsturing... Cognitieve leertheorieën (informatieverwerkingsmodel) Het belang van voorkennis Metacognitie (leren leren) Leren als constructief proces Als adaptatie niet meer werkt, accomodatie...(pas na 'veel' ervaringen) CVO De oranjerie Diest GPB

Alleen bij kinderen??? De belangrijke rol van de cultuur Didactische competenties praktijkinitiatie Alleen bij kinderen??? De belangrijke rol van de cultuur Vygotsky: Zone van naaste ontwikkeling ('time - gap') Leren als sociaal-(constructief) proces Bruner: 3 soorten 'leren' - kinesthetisch - iconisch - symbolisch - - CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Leren is een sociaal proces Leren is een constructief proces Kinesthetisch omgaan met de werkelijkheid Iconische representatie Symboolsystemen (cultureel bepaald) Verbaal Wiskundig Muzikaal omgaan met de (complexe) werkelijkheid CVO De oranjerie Diest GPB

Cone of experience (Dale) Didactische competenties praktijkinitiatie Cone of experience (Dale) Verbale symbolen Visuele symbolen Radio-opnames- stilstaande beelden bewegende beelden tentoonstellingen excursies demonstraties toneel beperkte ervaringen (simulaties) Directe, doelgerichte ervaringen (stages) CVO De oranjerie Diest GPB

Centrum voor ervaringsgericht onderwijs (Ferre Laevers, docent KUL) Didactische competenties praktijkinitiatie Centrum voor ervaringsgericht onderwijs (Ferre Laevers, docent KUL) Oorspronkelijk i.s.m. leerkrachten kleuteronderwijs: welbevinden, en de ervaringsgerichte dialoog (nu: Deci & Ryan) Het begrip betrokkenheid (procesgericht volgsysteem) en de 5 betrokkenheidsverhogende factoren Hoekenwerk in de kleuterschool (keuze en autonomie) Integrale kwaliteitszorg voor alle onderwijsniveau's. (GLAN) CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Betrokkenheidsverhogende factoren Sfeer en relatie: successen vieren, oog hebben voor zorgpunten, veiligheid en houvast geven Aanpassing aan niveau:afstemmen op mogelijkheden en – behoeften; eigen tempo kunnen volgen Werkelijkheidsnabijheid: vertrekken vanuit vragen en bekommernissen; bruikbaarheid aantonen Activiteit: samenwerking aanmoedigen, medeverantwoordelijkheid stimuleren, verbeteracties opzetten Initiatief: eigen prioriteiten kunnen opnemen, leer- en experimenteerruimte creëren, inbreng en initiatief aanmoedigen CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Pauze CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie 3. Vaardigheden Didactische competenties praktijkinitiatie Betrokkenheid observeren (nog) 5 vaardigheden: (mindmap) 5 betrokkenheidsverhogende factoren: voorwaarden voor leren (Deci &Ryan) Het belang van de context De rol van de begeleider m.i.v. mediëren Feed-back en evaluatie Activiteit in de leeromgeving (al dan niet voorstructureren?) Toepassen op concrete voorbeelden ... CVO De oranjerie Diest GPB

Observeer het volgende fragment en scoor de betrokkenheid Didactische competenties praktijkinitiatie Observeer het volgende fragment en scoor de betrokkenheid '0 30, '5 40, '23 CVO De oranjerie Diest GPB

Waarom betrokkenheid observeren? Didactische competenties praktijkinitiatie Waarom betrokkenheid observeren? Zone van naaste ontwikkeling Time-gap Procesgericht evalueren-productgericht evalueren. Ingrepen doen in de leeromgeving eerder dan individuen 'bijsturen'. (Cego) CVO De oranjerie Diest GPB

Concrete voorbeelden: Didactische competenties praktijkinitiatie Concrete voorbeelden: Eigen vormingssessies (....., CBE Halle-Vilvoorde) ... De nieuwe Spreekrecht Kunst en cultuur (Lode Palmers, CBE Genk) NT1: Creatief schrijven (Veerle Trippas, CBE Genk) Uitgeven en schrijven van een kinderboek Knutselen met afval CVO De oranjerie Diest GPB

Sessies vermeld op flap Didactische competenties praktijkinitiatie Sessies vermeld op flap ... CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie De nieuwe Spreekrecht ... CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Kunst en cultuur: CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie made by... CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Creatief schrijven CVO De oranjerie Diest GPB

Een kinderboek schrijven ism de bibliotheek Didactische competenties praktijkinitiatie Een kinderboek schrijven ism de bibliotheek CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Knutselen met afval CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Opdracht: Kies een van de concepten en ga na of en hoe de 5 'vaardigheden' aan bod komen... CVO De oranjerie Diest GPB

Didactische competenties praktijkinitiatie Ervaringsgericht leren en andere elementen van een krachtige leeromgeving CVO De oranjerie Diest GPB