Gewichtige wiskunde in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Cursus B-Fit coach Dag 1.
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Lichamelijke activiteit van kinderen op het schoolplein
Overzicht Sessie 1 Inleiding
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Havo5 WA Extra opgaven.
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Staafdiagram Strookdiagram
<Naam spreker en school/ gemeente
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Levensvragen Over geluk…..
lengtematen en gewichtsmaten
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
REKENEN.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Praktische oefeningen: groei van Nederlandse kinderen
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Meten BMI Dat is in de veilige zone, want de BMI zit tussen 18,5 en 25
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Het Terneuzen Geboorte Cohort
SEXUELE VOORTPLANTING
Willem de Zwijger Schoonhoven
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Enquête.
Datum Naam school Naam presentator
Praktische Opdracht Wiskunde
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Kinderen & Jongeren met kanker
De AW is een samenwerking tussen gem/GGD en UM/azM
Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking
Samenvatting.
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Informatie nieuwe Cito-normering.
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Slide 1 Hoe berekenen we de BMI ? Lengte = 1.82 Gewicht=91 kg Body Mass Index of Quetelet index = gewicht / lengte 2 = 91 / = 27.5 Antwoord b is.
Jong geleerd is oud gedaan
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Jeugdgezondheidszorg
Wiskunde A of wiskunde B?.
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
G13 2 Recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R T X I
Transcript van de presentatie:

Gewichtige wiskunde in de klas André Heck AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam www.science.uva.nl/~heck/research/groei Introduce topic website AMSTEL

Echte en verzonnen groeigegevens 2 quizvragen: waar of onwaar? Het gemiddelde geboortegewicht is aanmerkelijk toegenomen in de laatste 150 jaar. Een 16-jarige Nederlandse jongen met gewicht < 50 kg is zeldzaam.

Test: ziet u risico op overgewicht? Deze jongen is 3 jaar oud Heeft hij - ondergewicht, - normaal gewicht, - risico op overgewicht, of - overgewicht? foto afkomstig van UC Berkeley Longitudinal Study, 1973

BMI-naar-Leeftijd Body mass index (BMI) = gewicht (kg) / lengte (m)2 Jongens: 2 tot 20 jaar BMI Metingen: Leeftijd = 3 jr, 3 wk Lengte = 100.8 cm Gewicht = 18.6 kg BMI=18.3 kg/m2 BMI-naar-Leeftijd is > 95e percentiel overgewicht

Test: ziet u risico op overgewicht? Dit meisje is 4 jaar oud Heeft zij - ondergewicht, - normaal gewicht, - risico op overgewicht, of - overgewicht? Foto afkomstig van UC Berkeley Longitudinal Study, 1974

BMI-naar-Leeftijd Metingen: Leeftijd = 4 jr, 4 wk Lengte = 106.4 cm Gewicht = 15.7 kg BMI = 13.9 kg/m2 BMI-naar-Leeftijd = 10e percentiel normaal gewicht Meisjes: 2 tot 20 jaar

Test: ziet u risico op overgewicht?? Nog een meisje van 4 jaar Loopt zij risico op overgewicht? Foto afkomstig van UC Berkeley Longitudinal Study, 1974

BMI-naar-Leeftijd Metingen: Leeftijd = 4 jr, 4 wk Lengte = 99.2 cm Gewicht = 17.55 kg BMI = 17.8 kg/m2 BMI-naar-Leeftijd = 94e percentiel risico op overgewicht Meisjes: 2 tot 20 jaar

Groeikaarten Bron: Nederlandse Groeistudie van 1997 Standaarddiagrammen: lengte-naar-leeftijd, gewicht-naar-lengte, puberale stadium hoofdomtrek-naar-leeftijd Hiermee kunnen individuen (bijvoorbeeld, Lonneke Bruidegom) vergeleken worden met hun groep van gelijken.

Individuele krommen en gemiddelden

Andere maten voor groei Botrijping Röntgenfoto RUS-score naar leeftijd van linkerhand

Tandontwikkeling Groei van organen Verhoudingen van lichaamsdelen

Lesmateriaal Doel is om leerlingen te laten werken met echte gegevens uit recent onderzoek en echte diagrammen uit de gezondheidszorg; ervaren hoe interessante en bruikbare informatie uit diagrammen te halen valt; inzien dat de verandering van een grootheid vaak net interessant is als de grootheid zelf; oefenen met en verbeteren van ICT-vaardigheden; omgaan met wiskundekennis in praktisch werk.

Rol van ICT (in ons geval “Coach”) visualiseren, verwerken, analyseren van echte groeigegevens Gereedschappen in gebruik voor het vergelijken van grafieken maken van toenamendiagrammen toepassen van regressie-modellen (“functiefit”) gebruiken van dynamische modellen

Onderwerpen Gemiddelde lengtegroei anno 1997 Seculaire lengtegroei in 1980 - 1997 Groeidiagrammen van autochtone Nederlandse kinderen Wiskundig model voor lengtegroei van meisjes Gemiddelde groei in gewicht anno 1997 Wiskundig model voor gewicht als functie van lengte Een kijkje bij enkele Coach activititeiten

Gemiddelde lengte van gezonde meisjes vergeleken met meisjes met het syndroom van Turner Uit het verslag van Linda en Joni: “Het verschil in lengte van meisjes met en zonder turner's syndroom valt tot 2 jaar nog mee. Je kan ook duidelijk zien dat ze de puberteit zo ongeveer overslaan. Daar waar een gezond meisje namelijk harder gaat groeien in de puberteit en er een piek te zien is in de grafiek, dit is niet het geval voor meisjes met het Turner's syndroom, zij groeien als het ware constant.” In het volgende wiskundige model veronderstellen we ook kwadratische lengtegroei gedurende de kinderperiode voor gezonde meisjes

Uitbreiding: Kleutertijd-Kindertijd-Puberteit (KKP-)model Kleutertijd: gemodificeerde exponentiële kromme , waarbij t de leeftijd voorstelt. Kindertijd: kwadratische groei Puberteit: logistische groei

KKP-model voor Nederlandse kinderen Jongens Meisjes

Kwaliteit van KKP-model Andere modellen: trilogistisch model (Bock-Thissen) JPPS-model (2mm approx.)

Ervaringen in de klas Leerlingen klagen dat de tijd te kort was hebben geen problemen met interpreteren van grafieken zolang opdrachten van gemiddelde moeilijkheidsgraad zijn kunnen snel uit de voeten met Coach nemen de vrijheid om elk regressie-model te kiezen, maar identificeren een eenvoudig regressie-model altijd met de rechte-lijn benadering schrijven goede verslagen (meisjes beter dan jongens)

Uit het verslag van Gitta en Caroline Tot hun 8e neemt het gewicht van jongens en meisjes geleidelijk toe, hierbij moet wel worden toegevoegd dat de meisjes gemiddeld iets lichter zijn dan de jongens. Vanaf het 8e levensjaar zijn meisjes gemiddeld zwaarder dan jongens dit komt waarschijnlijk doordat meisjes iets eerder in de puberteit komen dan jongens en er veel veranderingen optreden in het lichaam. Deze gewichtstoename duurt tot het 14e levensjaar en vanaf deze leeftijd worden de jongens zwaarder dit kun je zien omdat de groene lijn onder die van de blauwe lijn doorloopt. Vanaf het 14e levensjaar neemt het gewicht van jongens nog enkele jaren toe en blijven uiteindelijk zwaarder dan de meisjes.

vinden het onderwerp wel interessant (met name meisjes) Linda en Joni: “Syndroom van turner leek ons interessant en je moest wat voor meisjes uitrekenen en dat is dan leuk om te zien of het ook bij je klopt.” vinden de grote mate van vrijheid in de activiteiten prettig Inge en Annemieke: “Het is leuk, weer eens wat anders dan het gewone boek en het was wel een interessant onderwerp.” hebben een kans beter te presteren (als zij gewoonlijk zwak in wiskunde zijn)

Mogelijke uitbreidingen Een groeistudie op school als een profielwerkstuk; Vergelijking van groeigegevens van andere landen met die van Nederland; Studie over het menselijk lichaam in de schilder- en beeldhouwkunst; Onderzoek naar lichaamsbouw in relatie tot sportbeoefening; Studie naar de toename van zwaarlijvigheid onder jongeren.