EMPOWERENDE FOTOGRAFIE
DE OBJECTIVITEIT VAN EEN FOTO IS ILLUSIONAIR FOTO’S KUNNEN OP VERSCHILLENDE MANIEREN WORDEN GELEZEN
VOORBEELD
Vragen Welke foto spreekt u het meeste aan? Wat is er op de foto te zien? Wat beeldt de foto uit (vraag door; exploreer) Waarom spreekt deze foto u aan? Wat betekent deze foto voor u? Wat maakt deze foto speciaal voor u? Aan welk gevoel of welke ervaring herinnert de foto u? Staat de foto ergens voor? Is er een symbolische betekenis?
WAT HET WEL IS EN WAT HET NIET IS WEL: HEEL-ZIJN GENEREREN WEL: BRONNEN VAN KRACHT HELPEN ONTDEKKEN NIET: TRAUMATISCHE ERVARINGEN DUIDEN
WAT IS WAARDEVOL? ZOEKEN NAAR BETEKENIS VERDRIET EN PIJN HOOP TROOST KRACHT
VIER MODALITEITEN album foto’s, (dus bestaande foto’s) foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander) foto-zelfportretten thema’s van het leven van alledag
VIER MODALITEITEN album foto’s, (dus bestaande foto’s) foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander) foto-zelfportretten thema’s van het leven van alledag
Een portret en een drieluik 1 ‘Dit ben ik!’ 2 Een herstelactiviteit 3 Wat het me oplevert/ herstelactiviteit 2
Kijk mij nou!! 3 fotosessies visueel verslag van een traject cliënt en persoonlijk begeleider fotoverhaal als mentaal ikoon kick off voor verder herstel! Nieuwe doelen!
Welk van de drie trajecten zou u willen doen Welk van de drie trajecten zou u willen doen? -wandelen op geboortegrond -wie wil ik zijn/worden? -wat wil ik voor een ander betekenen?
Reizende expositie met trainingen en workshop
Stelling Het stigma, dus de negatieve beeldvorming bij het publiek, kan alleen doorbroken worden als er contact is en een herkenning van thema’s als: -hoe leid ik een zinvol leven dat betekenis heeft? -hoe kan ik krachten en talenten aanwenden om tegenslag en ziekte te overwinnen? -verbondenheid met familie en anderen.
VIER MODALITEITEN album foto’s, (dus bestaande foto’s) foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander) foto-zelfportretten thema’s van het leven van alledag
Foto-zelfporttretten Voorbeeld van een opdracht: Wie ik wil zijn Wie ik nu ben Wie ik absoluut niet wil zijn
VIER MODALITEITEN album foto’s, (dus bestaande foto’s) foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander) foto-zelfportretten thema’s van het leven van alledag
Thema’s van alledag Voorbeeld: foto-instrument
Leefwereld Hoe kan je je eigen leefwereld verkennen om voor jou belangrijke thema’s en waarden te vertolken ? Vertolken----verbeelden------verwoorden 4-4-2017 19
Het Foto-instrument jan sitvast 4-4-2017 20 20
Wat is een foto-instrument ?? Deelnemers maken foto’s van hun leefomgevingen praten hierover 4-4-2017 21
Produkten van het foto-instrument Foto’s en tekst worden gebruikt voor een tentoonstelling 4-4-2017 22
Opdracht eerste ronde maak foto’s van mensen, plekken, dingen, hobbies die je belangrijk vindt of die je dierbaar zijn 4-4-2017 23
Voorbeeld 4-4-2017 24
Empowerment Door het erkend worden van wat je vindt, ervaart en voelt word je sterker 4-4-2017 25
Zin-en betekenisgeving: Het versterken van omgevingsbesef en identiteit Het bestaan boven de ziekte uit tillen 4-4-2017 26
Tweede ronde Toegespitst op groei en ontwikkeling maar voortbordurend op inventarisatie van al het waardevolle uit de eerste ronde
doelvaardigheid Een haalbaar doel kunnen stellen voor jezelf en dat doel suksesvol nastreven en behalen betekent dat je weer hoop krijgt en een perspectief ontwikkelt 4-4-2017 28
Doelvaardigheid Wilma wil weer naar school 4-4-2017 29 29
Hoe draagt het foto-instrument bij aan doelvaardigheid ? Opdracht in Tweede Ronde: Hoe wens jij dat je leven er uitziet over 1 of 2 jaar ? 4-4-2017 30
Opdracht tweede Ronde Behalve toekomstwensen Ook foto’s van: wat heb je nodig ? vaardigheden, motivatie Steun (sociaal en materieel) Ook foto’s van: wat kom je tegen ? Belemmeringen 4-4-2017 31
Functies Representatie: jezelf rehabiliteren als een geloofwaardig persoon met een eigen verhaal, wensen en doelen Reflectie van inzicht in hoe je leven is gelopen en waar je (veer) kracht zit Doelvaardigheid =nieuwe hoop krijgen 4-4-2017 32 32
Representatie Patrick 4-4-2017 33 33
Patrick “Mijn dietist vertelt me wat ik wel en wat ik niet moet eten. Ik weet wat ik moet doen om mijn doel te bereiken. Nu moet ik het ook gaan doen.. “ 4-4-2017 34 34
Functies Representatie: jezelf rehabiliteren als een geloofwaardig persoon met een eigen verhaal, wensen en doelen Reflectie op wie je als gaaf mens bent Doelvaardigheid =nieuwe hoop krijgen 4-4-2017 35 35
Reflectie: welk deel van wie je bent wordt gevormd door psychische (psychiatrische) problemen en wie ben je eigenlijk daaronder als persoon? 4-4-2017 36
Ellen: “ Ik kon mijn rust niet meer vinden, ook niet in mijn tuin Ellen: “ Ik kon mijn rust niet meer vinden, ook niet in mijn tuin. Vandalisme komt van buiten.“ 4-4-2017 37
Ellen: “De wegen werden donkerder en donkerder door de jaren, net als dit bos uit mijn jeugd, maar er is licht aan het eind. “ 4-4-2017 38 38
Ellen: “Het obstakel ben ikzelf, realiseer ik nu!” 4-4-2017 39 39
Inzicht door ver-beeld-ing om greep te krijgen op zaken die te abstract zijn, te ingewikkeld of te emotioneel-beladen om in één keer rationeel, cognitief te bevatten
Bewustwording van herstel “waar heb ik in mijn herstelervaring nu het meeste kracht bij gevonden?” of “In deze foto voel ik mij gerespecteerd”.
Stelling Het succes van herstel is afhankelijk van drie elementen die nauw op elkaar moeten aansluiten: Reflectie, bezinning op je leven en wat voor jou een waardevol leven uitmaakt. Expressie, een manier vinden om de resultaten van de reflectie tot uiting te brengen in woorden en beelden. Uitwiseling/dialoog: het met anderen kunnen delen van je verhaal.
Meer informatie www.herstel4u.nl www.fototherapie.startje.com http://photo-instrumentresearch.blogspot.nl/ j.sitvastheijens@upcmail.nl