De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan

Verwante presentaties


Presentatie over: "KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan"— Transcript van de presentatie:

1 DEELKWALIFICATIE V&V 414: PSYCHIATRIE EN VERSTANDELIJK GEHANDICAPTENZORG
KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan verpleegkundige zorg verlenen aan zorgvragers met een psychiatrische ziekte en verstandelijk gehandicapten. Hierbij dient extra aandacht besteed te worden aan: a. zingevingsvraagstukken; b. ethische vragen en dilemma’s; P c/r/i Vaardigheden - hanteert de juiste methodiek bij het bespreken van zingevingsvraagstukken - betrekt op adequate wijze zorgvrager en naasten bij zorgvragen op het gebied van zingeving - participeert op adequate wijze in discussies over de zorgvraag en zingevingsvraagstukken, ethische vragen en dilemma’s - bespreekt op een adequate wijze ethische vraagstukken en dilemma’s - onderbouwt op adequate wijze de eigen mening bij ethische vraagstukken en dilemma’s en zingevingsvraagstukken. - assisteert op adequate wijze bij behandelingen en therapieën met inachtneming van de

2 competenties Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met omgeving verplegende en verzorgende handelingen Kennis van voor de zorg relevante ontwikkelingen Kunnen werken conform instellingsvisie en normen Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kunnen observeren, evalueren en rapporteren van uitgevoerde en geplande activiteiten

3 Competenties Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met omgeving verplegende en verzorgende handelingen Kennis van voor de zorg relevante ontwikkelingen Kunnen werken conform instellingsvisie en normen Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kunnen observeren, evalueren en rapporteren van uitgevoerde en geplande activiteiten

4 Competentiecluster Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met zijn omgeving kunnen ondersteunen en begeleiden bij praktische, sociale, ethische en levensbeschouwelijke zaken kunnen ondersteunen van de communicatie van de cliënt met derden kennen van het sociale netwerk van de cliënt

5 Kernopgaven je kunnen inleven in de cliënt én als professional psychisch voldoende afstand bewaren het optreden als belangenbehartiger van de zorgvrager en zijn sociaal netwerk. Het gaat hierbij onder andere om: -het herkennen en pro-actief benaderen van obstakels in de zorg - de toegankelijkheid van instanties en personen - het eigene van het levensverhaal van de zorgvrager - het kunnen doorschuiven van professionele verantwoordelijkheden waar nodig het accuraat en effectief aansluiten bij de belevingswereld en cultuur van de zorgvrager en zijn sociaal netwerk

6 zodat de zorgvrager en het sociaal netwerk binnen aanvaardbare kaders, waarden en normen, keuzes kunnen maken die de autonomie, de persoonlijke geschiedenis en het proces van zingeving ondersteunen, waardoor de kwaliteit van het leven op een aanvaardbare en menselijk niveau tot uitdrukking komt.

7 Competenties Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met omgeving verplegende en verzorgende handelingen Kennis van voor de zorg relevante ontwikkelingen Kunnen werken conform instellingsvisie en normen Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kunnen observeren, evalueren en rapporteren van uitgevoerde en geplande activiteiten

8 Competentie Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kerntaak Het samen met de zorgvrager zorgen voor passende hulpmiddelen, die de dag- en weekstructuur overzichtelijk maken, die aansluiten bij de levensfase waarin de zorgvrager zich bevindt, mede gebaseerd op zijn interesse, ambities en vroegere ervaringen

9 Maatschap- pelijke rollen
Contexten leefwereld client Gezin,familie Maatschap- pelijke rollen

10 Hoe studenten sensitief te maken voor de leefwereld van hun patienten/bewoners ?
Welke instrumenten/vaardigheden hebben hulpverleners om af te stemmen op de leefwereld van hun clienten ?

11 Het Foto-instrument jan sitvast

12 Wat is een foto-instrument ??
Deelnemers maken foto’s van hun leefomgevingen praten hierover

13 Korte Typering Belevingsgerichte interventie
te gebruiken door hulpverleners in het contact met clienten uitgetest in de praktijk

14 Beschrijving van het foto-instrument
Foto’s worden gebruikt als instrument Om de beleving te vertolken In woord en beeld Op een gestructureerde manier In een cyclus van 8-12 bijeenkomsten die herhaald kan worden (dan totaal 15 /16 bijeenkomsten)

15 Produkten van het foto-instrument
Foto’s en tekst worden gebruikt voor een tentoonstelling Eventueel een fotoboek Eventueel een foto-wedstrijd met prijs

16 Kern van het foto-instrument
Foto’s maken met opdracht Foto’s groeperen naar thema Vraagrondes of interviews naar beleving Uitspraken worden geprint en teruggegeven selectie van foto’s en uitspraken voor tentoonstelling

17 Fasering Bijeenkomst 1: uitleg en instructie wegwerpcamera. Eerste foto’s maken Tussen bijeenkomst 1 en 2 ook thuis Opdracht: maak foto’s van mensen, plekken, dingen, hobbies die je belangrijk vindt of die je dierbaar zijn

18 Fasering (vervolg) Bijeenkomst 3 en 4:
foto’s opplakken op vellen karton prioritering van foto’s voor mooiste foto of beste foto labeling van belevingskenmerken en toelichting door deelnemers

19 Voorbeeld

20 Het foto-instrument en de basisdimensies van verplegen en verzorgen
Observeren begeleiden verplegen verzorgen

21 Observatie De gevolgen van ziekte of stoornissen voor het dagelijks bestaan

22 Begeleiden Empowerment door het valideren van de eigen beleving

23 Begeleiden Zin-en betekenisgeving:
Het versterken van omgevingsbesef en identiteit Het bestaan boven de ziekte uit tillen

24 Verplegen/verzorgen Hechten: toe-eigenen van het gefotografeerde
Oefenen van sociale vaardigheden

25 De interventie leidt tot
een grotere eigenwaarde een groter vertrouwen in het eigen kunnen (self-efficacy). vermindering van schaamte van de deelnemer over zijn psychotische kwetsbaarheid en zijn rol als patiënt meer vertrouwen in persoonlijk succes in de toekomst

26 Hoe kan je het foto-instrument didactisch gebruiken ?
Kennisoverdracht via het boekje De methode zelf ervaren De methode, al dan niet in beknopte vorm, in projecten tijdens stages door studenten laten uitvoeren

27 Het zelf ervaren De opdracht die nu volgt is tevens een voorbeeld van hoe de methode ook beknopt ingezet kan worden in het verpleegkundig onderwijs


Download ppt "KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan"

Verwante presentaties


Ads door Google