Romantiek en realisme 12 vwo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

Romantiek intro.
Literatuurgeschiedenis
Muziek door de jaren heen
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Literatuurgeschiedenis 2
Romantiek 12 vwo, 22-1.
Romantiek Wanneer en hoe ontstond de Romantiek?
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Cultuur van romantiek en realisme
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
DE OUDHEID IN FILM, DANS EN MUZIEK
18e eeuw Instrumentale muziek ontwikkelt zich als zelfstandig genre.
Barok en classicisme in de achttiende eeuw.
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
De 19de eeuw d Neo-classicisme
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
De Franse revolutie.
Introductie lessen theater Klas 4 2 theaterblok. Theater 2 Acteren en regisseren - ONM Player omroep.nl Opdracht 2.4 ONM.
Over verlichte denkers en hun ideeën
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Het gymnasium op het Ouderavond 26 april 2011.
Belangrijke namen In de 18de en 19de eeuw
Kunst algemeen.
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Achttiende en negentiende eeuw
Architectuur geschiedenis 19e en 20e eeuw
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
La littérature du 19eme siècle
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Tijd van pruiken en revoluties,
Tijd van pruiken en revoluties,
Wat moet je weten aan het eind van de les
Linsey Nielen & Megan Stam
Cultuur van romantiek en realisme
K&CV Hoe en wat in de vierde klas?. Klassieke EN Culturele vorming KCV = Klassieke Culturele Vorming CKV = Culturele en Kunstzinnige vorming doel: kennisnemen.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Ontdekkers en hervormers
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
Interieurarchitectuur en toegepaste kunst
Receptie.
Literatuurgeschiedenis
Kunst in de 19e eeuw Sybren van der Meulen, Abe Bilijam, Femke Boonstra, Rixt Deelstra, Thomas van de kamp en Quinten Mulder.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Ballet Spreekbeurt, Lieke.
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
De tijd van de pruiken en de revoluties
Barok en classicisme in de achttiende eeuw.
Revolutie in Frankrijk
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Lodewijk XIV muziek en dans
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
Simone Nooijen Dominique Loontjens
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Schilderen in opdracht
Luke van der Palen Paul Basten C4
Receptie.
Inleiding Modernisme Eerste helft 20e eeuw.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
De stad van de neoclassicistische kunstenaars
Filmrecensie Vwo Uitleg PO1 en Activiteit Oefenen Ideetjes.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Transcript van de presentatie:

Romantiek en realisme 12 vwo

Inleiding: Examenonderwerp: romantiek en realisme. (1700-1900) Hoofdstukken: 8: Gevoel of verstand, Barok en classisme in de 18e eeuw. 9: Vlucht uit het alledaagse, Romantiek in de 19e eeuw. 10: Verslag van het alledaagse, realisme in de 19e eeuw.

Tijdsbeeld: Wat zijn volgens jullie belangrijke ontwikkelingen in deze periode? - Maatschappij - Wetenschap - Filosofie - Kunst

Wordt uitgedeeld… Planning Samenvatting kernpunten van deze periode. (en de andere examenonderwerpen) Kunst analyse schema’s

Rococo en classicisme Levensstijl van de Adel (eerste helft 18e eeuw) Watteau (1684-1721) Fetes galantes Lodewijk XV “Apres nous la deluge” Rococo-architectuur en meubels Classicisme of classicismes? (tweede helft achtiende eeuw) Verschillende definities van dit begrip Classicisme als stijl voor de revolutie Style Louis XVI

Jean-Antoine Watteau, Venetian Pleasures, c. 1718 – 1719 “Fete Galante”

Jean Antoine Watteau, Pelgrimage naar Cythera (liefdeseiland, venus), 1717

Barok: Jules Hardouin Mansart en Charles Le Brun, Salon van Apollo, Versailles Rococo: Germin Boffrand. Salon de la Princesse, Hotel de Soubise. 1732

Classicisme?! “Geënt op de klassieken” Theater: Franse komedies en tragedies uit de 16 eeuw. Beeldende kunst onder Lodewijk XIV (ter onderscheiding van Italiaanse barok) Neoclassicisme 18e en begin 19e eeuw: wetenschappelijke belangstelling voor de oudheid wetten en regels destilleren en toepassen op kunst. Neoclassicisme 19e eeuw: Romantische belanstelling voor verhalen uit de oudheid.

18e eeuw: Neo-Classicisme Opgravingen: Winckelmann Pompei, onderzoek naar Akropolishernieuwde interesse in klassieke oudheid. Verlichting Vaste wetten in beeldende kunst, bouwkunst en theaterwereld. Neoclassistische architectuur Munchen, Glyptothek (museum voor antieke Griekse en Romeinse beelden) Aristotelische Principes vaste principes voor opbouw theaterstuk Neoclassicistische kunst Jacques-Louis David, Eed der Horatii, 1784

Lodewijk XVI-stijl, Cabinet dore Marie-Antoinette Versailles (c. a

Revolutie! Beinvloed door onvrede over machtsverhoudingen, verlichting, afstand doen van religie. Jacques Louis David, de Dood van Marat (1793) Waarom is een klassieke stijl passend voor de revolutionairen?

Film: Marie Antoinette + huiswerk Lees het artikel over Marie Antoinette Schrijf een recensie van c.a. 300 woorden over deze film Let op de volgende aspecten Kijkwijzer film, visuele kenmerken, regie, verhaal Welke kritiek kan je n.a.v het artikel op de film hebben, ben je het daar mee eens? Opdracht voor de volgende les (15-1): Zoek een symfonie, concert of opera op van 1 van de volgende componisten: Vivaldi, Beethoven, Mozart. Schrijf voor jezelf kort op waarom het stuk je aanspreekt. Stuur een link met een fragment naar j.belger@kgcnijmegen.nl VOOR ZONDAG 12-1!!