Citaten uit Grieks schuldig van David Rijser uit de Volkskrant van 30 juni 2012 Ben je het eens of oneens met het citaat (met name het onderstreepte gedeelte)?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is er leven na de dood?.
Advertisements

Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Woord van Leven Maart 2013.
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De gevolgen van de zonde
Bronnen bewaren Over je hart & je leven.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Zonde, de grootste vijand
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Jozua Hoofdstuk 8 Zonde ontdekt en ontkend
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De pittige smaak van de uitverkiezing
Brief 19,1 “Ik ben gelukkig te vernemen dat je van goede wil bent om heilig te worden. Maar denk erom dat het niet volstaat om te beginnen, we moeten.
Stoute Spreuken Stoute Spreuken 6 maart 2010 zaterdag 6 maart
Woord van Leven November 2009.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
WELKOM OP TOV!. Bidden Wie trekt er aan je touwtjes?
Even verpozen en genieten... met muziek.
THEMA: Gods naam is….
Honden..
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
TOV! Openingsavond Thema:Wie is God ?.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Woord van Leven Augustus 2011.
Juni 2013 Woord van Leven "Het is een blijk van Gods genade, wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden." 1 Petrus 2,20.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Job 38 :1 – 4 1 En de HEER antwoordde Job vanuit een storm. Hij zei: 2 Wie is het die mijn besluit bedekt onder woorden vol onverstand? 3.
Interpreteren van data
Deuteronomium 30: 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het.
Woord van Leven Oktober 2009.
Ouder worden! grapjes-cs.
Achttiende en negentiende eeuw
Mindfulness.
Hoe luister je naar de wet van God?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Als de jeugd moe is zijn ze aan vakantie toe.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Bid mee, help mee en geef!.
De Perzische oorlogen 500 v.C. tot 450 v.C.
Bid mee, help mee en geef!. Zuid-Afrika lijdt… Armoede, gebroken gezinnen en taboes rond aids ontwrichten de samenleving. Zuid-Afrika: veel gebroken gezinnen.
Welkom in de samenkomst
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Welkom Zondag 3 mei 2015 Voorganger: Ds. J.A. Berkheij Ouderling van dienst: Anita Dahmen Orgel: Herman Kamp Lezingen: I Johannes 2: 28-3: 10 Efeziërs.
“de liefde van God”.
Preek psalm 115 Niet ons, HEER, niet ons, geef uw naam alle eer,
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Een voorbeeld dat navolging verdient
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Denken in mogelijkheden
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
3 oktober 2015 Garderen. Openbaring 20 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.
Van polis tot keizerrijk
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Thema: Je bent geliefd… wees een zegen! Zondag 23 november 2014.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Transcript van de presentatie:

Citaten uit Grieks schuldig van David Rijser uit de Volkskrant van 30 juni 2012 Ben je het eens of oneens met het citaat (met name het onderstreepte gedeelte)? EENS? Geef dan in je eigen woorden nog eens weer wat Rijser wil zeggen. ONEENS? Zeg dan in je eigen woorden waarom je het niet met hem eens bent.

Een oud-historicus stelde ooit dat een historische monografie over de stad Sparta het beste zou kunnen bestaan uit één pagina met daarop een groot en vetgedrukt vraagteken. De sociale en politieke werkelijkheid van de stad was voor antieke beschouwers al ongrijpbaar, en is ook voor het nageslacht uiterst schimmig gebleven.

Adolf Hitler, die in zijn 'tafelgesprekken' (1943) opmerkte: 'Een vertwijfelde strijd behoudt zijn eeuwige waarde; men denkt maar aan Leonidas en zijn 300 Spartanen. In ieder geval is het niet onze stijl ons als schapen te laten slachten; men kan ons misschien uitroeien, maar men zal ons niet naar de slachtbank kunnen leiden.'

Als concessie aan het grote publiek is alleen een love- interest toegevoegd. Niks zondigs, uiteraard - de liefde betreft de koning en zijn wettige echtgenote Gorgo, want het universum van 300 is anti-decadent en biedt geen plaats voor overspel. De 3 minuten echtelijk liefdesspel zijn een incident in de film

[...] tot de Perzen de Spartanen uiteindelijk weten te omsingelen. Dit laatste detail is ontleend aan Herodotus, maar vrijwel al het andere, de naakt strijdende Spartanen incluis (zij droegen normale wapenrusting in de strijd) is pure fantasie. Natuurlijk gaan we niet naar de bioscoop voor historische accuratesse, en die is het probleem ook niet.

Zelfs de dubieuze ideologische lading waarin de horden monsterlijke en geperverteerde oosterlingen een morele nederlaag lijden tegen de als integere aartsvaders van de westerse vrijheid gepresenteerde Spartanen kan, naast weinig sympathie, ook weinig opzien baren. Op zich stamt Snyders typering van het oosten als het vreemde, onmannelijke, decadente al uit de oudheid zelf; dat beeld is bij Homerus, Herodotus en Plato terug te vinden en daarna nooit meer weg geweest. In die zin is de film helemaal niet zo on- historisch, al weten wij inmiddels beter.

Maar wat deze film tamelijk weerzinwekkend maakt, zijn twee dingen. Ten eerste de verheerlijking van mannelijke kracht als metafoor voor de ultieme deugd: de heroïsche bereidheid je te weer te stellen en op te offeren. Maar geweld, kracht en meedogenloosheid - kortom, het soldaat zijn - zijn geen deugd op zich, maar, onder bepaalde omstandigheden, een geëigend middel tot een doel, namelijk dat van een rechtvaardige en vreedzame samenleving. De verheerlijking van het militaire bedrijf in de film (en in de Sparta-mythe überhaupt), en het feit dat de lof van Sparta in 300 berust op de identificatie van de stad met martiale moed zonder meer, suggereert echter dat die agressie een zelfstandige deugd is.

Het tweede bezwaar is net zo fataal: 300 is een film zonder enige narratieve of psychologische subtiliteit, een letterlijk oorverdovend saaie aaneenschakeling van moe en misselijk makende actie, schreeuwend geacteerd, zielloos verbeeld, en de infantiele droom van een onverbeterlijke domkop.

[De film 300 is een] infantiele droom van een onverbeterlijke domkop. Want het zijn juist niet de Spartanen die tot de aartsvaders van de Griekse cultuur en identiteit zijn uitgegroeid, zeker niet in de historische doorwerking daarvan. Dat waren veeleer de Atheners. Snyders oudheid is die van Sparta (niet- lullen-maar-poetsen, hard, conservatief) niet die van Athene (intellectueel, kunstzinnig, speculatief, maar niet zonder moed of daadkracht). Maar het is die Atheense traditie die de westerse cultuur is gaan domineren, die heeft geleid tot de humanistische traditie, en indirect ook tot onze democratische kernwaarden.

Wie niet doordenkt en de mythe van Sparta gelijk stelt met de reinigende oerkracht van de oudheid die het westen tot voorbeeld zou moeten zijn, lift mee met het prestige maar ook met de waarde die de klassieke traditie heeft gehad om er juist dat kwaad mee aan te stichten waarvan de oosterse tegenstander wordt beticht.

Wie niet doordenkt en de mythe van Sparta gelijk stelt met de reinigende oerkracht van de oudheid die het westen tot voorbeeld zou moeten zijn, lift mee met het prestige maar ook met de waarde die de klassieke traditie heeft gehad om er juist dat kwaad mee aan te stichten waarvan de oosterse tegenstander wordt beticht.