Introductie online journalistiek De techniek van het web in het kort

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Het internet.
Werk in de regio In deze box gaan de leerlingen op bezoek bij een bedrijf of instelling. In opdracht van de regionale pers maken ze een reportage over.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Het doen van eigen onderzoek
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Bloggen is Net werken WELKOM bij de opleiding Sanoma Academy Ndl 1.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Website maken met WordPress
Google Analytics. Google Analytics: waarom Google analytics meet hoeveel mensen er op de site komen, brengt in beeld wat we weten van dit mensen en wat.
HTML Les 1: Introductie HTML
WordPress les 3.
Lesgeven en begeleiden
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
Lezing door Kick de Wolff
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
1 WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK (collectie bewegingswetenschappen) DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK: Studeren in de bieb Openingstijden Boeken lenen Kopiëren,
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Starten met PHP Dynamischer bouwen.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Windows Verkenner Tips en Trucs woensdag 14 januari 2015
InleidingInleiding Internet… wat is dat ?. InleidingInleiding Internet… wat heb ik daarvoor nodig ? 1. Een computer (uiteraard) 2. Een modem Waarvoor.
Wikiwijs.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Downloaden van muziek en films woensdag 26 maart 2014.
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Hoe een website realiseren ? Horen, zien en ontsluiten Gooik, 27 januari 2006 Johnny Van Bavegem Heemkundige Kring van Gooik.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Blog / Vlog woensdag 26 februari 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

Introductie online journalistiek De techniek van het web in het kort Opdracht in samenwerking met: Jan-PIeter Visschers, Toin Kamphuis,Peter Verweij, Arie Noordzij, Bart Jan Bakker

Website Blog De techniekopdracht Een functionerende website maken met, tekst, beeld, geluid en video, die ook bij de presentatie op woensdag 28 maart draait van CD Hierbij doe je ook kennis op, die zo noodzakelijk is om iets persoonlijks te maken van een weblog Zonder veel kennis, zet je teksten, afbeeldingen, en eventueel video's direkt onder elkaar, zó in je Blog. Of is dat iets te kort door de bocht? Ga experimenteren. Meld je aan bijvoorbeeld bij Myspace.com om een persoonlijke pagina (op yahoo 2) te maken, dan loop je ook meteen tegen het begrip HTML aan en de mededeling dat je daarvoor hulp moet gaan zoeken. http://www.pimpwebpage.com/ is dan een optie.

Wat is nu eigenlijk een website? Een website is een verzameling webpagina’s, die aan elkaar gelinkt zijn. Deze webpagina’s kunnen op een gewone computer staan, maar ook op een server, die verbonden is met het internet. Website B Website A index Pagina 1 Website C Pagina 2 Pagina 3 je hoeft eigenlijk alleen maar www.naam.nl in te voeren. http wordt er automatisch voorgezet en /index.html is altijd het startpunt. Dat is een internationale afspraak

Wat is nu eigenlijk een website? Door op een link te klikken wordt er steeds een andere pagina opgevraagd bij de server en die server stuurt deze pagina op naar de vragende computer.

Website staat op een computer/server Vraagt naar een pagina Server antwoord met het opsturen van de betreffende pagina Com- puter Computer Com- puter Com- puter Com- puter

Het verkeer op het internet

Website staat op een server content beheer door administrator Ontwikkelingen op het Web Website staat op een server content beheer door administrator Dit steeds weer opnieuw versturen van alle informatie levert heel veel dataverkeer op. Geen wonder dat de bestanden zo klein mogelijk moesten worden. Iedereen kent die inmiddels beroemde formaten wel. verstuurt steeds hele pagina Vraag om pagina Website staat op een server Gegevens kunnen aangepast worden voor gebruikers Com- puter Com- puter Com- puter Oude situatie. Vernieuwd alleen relevante onderdelen van een pagina Webpagina’s opvragen en surfen wordt steeds interactiever. Er worden gegevens van de vraag op geslagen (cookies)en aan de specifieke vragende computer gekoppeld. De informatie wordt op maat gemaakt en aangeboden. Com- puter Com- puter Com- puter

Web 2.0 Steekwoord: Prosumer Nieuwe toepassingen: Picture/video/music/text sharing Website staat op een server Gegevens kunnen door gebruikers zelf worden aangepast Nieuwe commerciele combinaties hiervan: Denk hierbij aan surfend je locatie aangeven en meteen op maat/profiel gemaakte informatie over de omgeving, restaurants, winkels vervoer, overnachtingen krijgen. Het bijhouden van reisverslagen, foto’s gekoppeld met GPS ontvanger Com- puter Com- puter Com- puter Peer to peer Het internet krijgt een ‘massa- intelligentie’???: Wikipedia is daar een voorbeeld van. Steekwoord: Prosumer

Chat en dating Blogging Blogger 2Tango Communities Pivot Relatieplanet Typepad WordPress Web-log.nl Windows Live Spaces Blog.nl MijnEigenWeblog.nl BNN.nl punt.nl LiveJournal Chat en dating 2Tango Relatieplanet Lexa.nl MSN Match.com ChatPlaza Meetic.nl OneHello.nl Chatten.nl Match.com Etnodating.nl Communities Yahoo.com Myspace.com Hyves.net Hyves Bj bijv. ChatPlaza Meetic.nl OneHello.nl Chatten.nl Match.com Etnodating.nl Consumating Arcade Dating Diversen Flickr MijnAlbum.nl zoeken in de flickr-collectie met Retrievr http://labs.systemone.at/retrievr/ Frappr http://www.frappr.com GeoUrl Geotracking and mapping http://geourl.org en FeedMap http://www.feedmap.net Quidmusic www.quidmusic.com Common interest communities Classmates DienstMakkers.nl Bebo Schoolbank Schoolster Workmates MSN Match.com Browsers IExplorer Firefox Safari Flock Copernic

Hoe werkt een website? Het WORLD WIDE WEB heeft een militaire voorgeschiedenis: Communicatie van in het begin alleen tekst via een bepaald protocol met de netwerktaalstandaard (TCP/IP) (Terminal Control/ Internet Protocol) via http:// (Hyper Text Transfer Protocol) Routeonafhankelijke zeer snellepakketoverdracht van gegevens. Dit was natuurlijk in het begin eerst alleen tekst. Pas veel later kwam de afbeelding, de muziek en de video in zicht Van Computer naar Computer, waarbij iedere Computer en website een eigen en uniek netwerknummeradres hebben. Dit nummer wordt vertaald in tekst. Voorbeeld: 64.37.127.203 wordt http://www.knudde.be/ ga hier eens kijken!! In eerste instantie gaat het over het delen van vaste gegevens op een ‘website’ met heel veel andere PC’s. Pas recent werd het web interactiever met ‘Web 2.0’ Met de zogeheten Content Management Systems

Vak Online Journalistiek cursusoverzicht Blok 3 2006-2007 Vak Online Journalistiek cursusoverzicht Tijdsduur: 6 uur per week Internetjournalistiek: 4 lesuur per week (3 klokuren) Sitebouw: 2 lesuur per week Docent: Bart Jan Bakker Week 1 Introductie Online Journalistiek Docent: Peter Verweij Tijdstip: Vrijdag 9/2 08.30-11.00 -Wat is Internetjournalistiek en waarin verschilt het medium van de traditionele media? Wat heb je eraan? -Wat betekenen de crossmediale toepassingen voor de journalist? -Welke andere manier van denken vereist het voor internetjournalisten? -Waar gaat het naar toe met de crossmediale journalistiek en welke kansen en bedreigingen liggen er ? Week 2: Online-research Docent: Toine Kamphuis Tijdstip: Woensdag 14/2 10.00-13.00 uur Hoe zoek je op internet naar betrouwbare bronnen? Wat gebruik je wel en wat niet? + opdrachten Week 3: Excursie Tijdstip: Woensdag 21/2 10.00-13.00 uur Begeleidend docent: Jan-Pieter Visschers Bezoek aan internetredactie van de NOS of Wereldomroep Week 4 en 5: Online tekstschrijven Tijdstip week 4: woensdag 28/2 09.00-12.00 uur week 5: woensdag 7/3 10.00-13.00 uur Meer nog dan bij kranten en tijdschriften vereist het schrijven voor internet een bondige schrijfstijl. In deze lessen leer je hoe dat moet, evenals het schrijven met oog voor interactiviteit. Opdrachten: schrijven van teksten in drie verschillende journalistieke genres. (bv: reportage, achtergrond, column) Plan inleveren voor eindproduct: Idee voor thema dat geschikt is voor crossmediale aanpak.

Week 6: Crossmediale aanpak Docent: Arie Noordzij Tijdstip: woensdag 14/7 12.00-15.00 uur Aandacht voor het structureren van de content en deze op een logische manier aan te bieden. Daarbij is het ook van belang om vanuit je kennis van de bezoeker te bepalen welke benadering het beste effect sorteert. Ook leer je hoe je op een crossmediale manier onderwerpen aanpakt. Opdrachten: Idee voor eindopdracht op verschillende crossmediale niveau’s uitwerken in voorstel. Week 7: Uitwerken eindproduct Tijdstip: woensdag 21/3 12.00-15.00 uur Na goedkeuring door docent kan student het voorstel voor het crossmediale eindproduct gaan uitwerken: weblog rond eerder gekozen thema. Het eindproduct bestaat uit de volgende onderdelen: tekst, foto’s en film- en geluidsfragmenten. Geen les, docent is wel aanwezig voor vragen en assistentie. Week 8: presentatie weblog Tijdstip: woensdag 28/3 12.00-15.00 uur Studenten presenteren de eigen nieuwsweblog met behulp van een beamer.