Nathaly Mercera 10 oktober 2013. • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Jongeren en seksualiteit
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Welkom bij Best Buddies Nederland
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Mentorproject Haarlem
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Moeders Informeren Moeders
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Jongeren, internet en seksualiteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Loverboys.
Workshop Knallende ruzie
voor uw vrouwenvereniging of kring
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Hogescholen in Dialoog
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Een wereld van verschil Seksuele gezondheid van LHBT’s in Nederland 2013 Dr. Hanneke de Graaf #LHBT.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Workshop Relationele en seksuele vorming
Ongewenste omgangsvormen
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
Actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’.
Deel anders, mijn organisatie
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
CanDo Coaching.
Wie zijn wij? WE CAN (end all violence against women) WE CAN Young Eindhoven/Helmond.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Alcohol, roken en opvoeding
Presentatie: Over de grens
Liefde en relaties.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
UVW LinkedIn Presentatie
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Welkom ik maak me sterk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Verdieping Timemanagement
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Internet en grenzen Plaatje.
Gebruik hiervoor.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Liefde en relaties.
Jongeren en seks Plaatje.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Presentatie: Over de grens
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Duurzame inzetbaarheid
Presentatie: Gender en seksualisering
Duurzame inzetbaarheid
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Liefde en relaties.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Nathaly Mercera 10 oktober 2013

• Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma

Kwis Hoeveel procent van de meisjes tussen de 12 en 25 jaar heeft wel eens tegen haar wil geslachtsgemeenschap gehad? • a. 7 % • b. 10 % • c. 2 % Bron: SOA Aids Nederland en Rutgers WPF

Vraag 2 Hoeveel procent van de jongens zegt dat er wel eens iemand boos op hen is geworden om seks met hen te kunnen hebben? • a. 2 % • b. 0,3 % • c. 6 % Bron: SOA Aids Nederland en Rutgers WPF

Vraag 3 Hoeveel procent van alle kinderen en jongeren 0-18 jaar heeft te maken (gehad) met kindermishandeling? • a (1,5 procent van het totaal) • b (3 procent van het totaal) • c (6 procent van het totaal) Bron. nl

Vraag 4 Hoeveel procent van de jongens keurt zoenen tussen twee jongens af? • 22% • 51 % • 73% Bron: SOA Aids Nederland en Rutgers WPF

WE CAN Young Een campagne met een duidelijk doel: dat jongeren respectvol met elkaar omgaan en zich bewust zijn van grenzen als het gaat om seks en relaties. Stereotype rollen • Hoe horen meisjes zich te gedragen en hoe jongens? • Grenzen bepalen is dan lastig • Gender en genderongelijkheid

• Meisjes zijn verantwoordelijk voor het aangeven van grenzen, jongens niet • Jongens moeten altijd zin hebben, anders zijn ze homo • Meisjes willen liefde, jongens seks • Jongens zijn sterker dan meisjes dus zij zijn nooit slachtoffer Stereotype rollen

Doelstelling • WCY wil jongeren weerbaarder • Bewust maken van (gender)discriminatie • Bewust maken van (gender) geweld Door samen met hen tools te ontwikkelen en bewustwording creëren.

Doelgroep Jongeren tussen de jaar

Changemakers • Changemakers • Coalitiepartners • Zelfbedachte acties • Verbinden en verbreden

Methodiek • Peer education • Peer motivation • Peer activation  Educatie voor en door jongeren  Kloof tussen zender en ontvanger wordt verkleind

Werkwijze • Werving in Arnhem, Den Haag en Zwolle • Samen met jongeren materialen ontwikkeld • Trainingen gender en actie voeren • Strategieën als good practices • Elke changemaker werft 5 changemakers • Website

Werving • Bezoek aan scholen • Jongerenwerk • Kaartenactie • ROC • Zelforganisaties/ jongerenorganisaties • MaS (maatschappelijke stages)

Kaartenactie met fotowedstrijd

Acties • Filmpjes op You Tube • Presentaties op scholen • Een lied met videoclip • Veilingloop • Talentenjacht • Debat • Handtekeningen- en posteracties • Changemakers werven tijdens bevrijdingsfestival

Acties

Resultaten en conclusies • Ruim 27 bijeenkomsten, trainingen en werkateliers • Ruim 150 changemakers getraind • Materialen en acties: werkt als stimulans tot maatschappelijke betrokkenheid maar is niet vanzelfsprekend • Goede methode om jongens te betrekken bij gender ongelijkheid

Resultaten en conclusies • 1620 changemakers • Strategieën: een eye- opener • Belangrijkste reden om deel te nemen: helpen bij de campagne, maakten zich boos over ongelijkheid, geweld en ongelijkheid in de eigen omgeving. • Social media vaak voor privé gebruik

Resultaten en conclusies • Let op leeftijd en opleidingsniveau • Jongeren krijgen meer gratis gedaan dan professionals • Van geweld → weerbaarheid en bewuste grenzen als het gaat om seks en relaties • Campagne omarmd door ministerie van OCW en Justitie

Ministers als changemakers

Wat levert het de jongeren op? • Gender ongelijkheid en gevolgen vallen ze eerder op • Zijn meer gaan praten over het onderwerp • Tegelijkertijd is het ook lastig om erover te praten • Gender en geweld nog steeds taboe • Door betrokkenheid zelf meer gaan nadenken over eigen aandeel • Verandering in eigen gedrag minder ervaren • Gedragsverandering blijkt moeilijk • Jong geleerd is oud gedaan

Publiciteit

WCY en vrijwillige inzet • Inventariseer wie betrokken wil blijven • Zorg dat je hun actuele contactgegevens hebt • Blijf in contact met de jongeren • Bouw een stabiele relatie met ze op • Inventariseer hun wensen en ondersteun ze • Bouw een relatie op met school • Stimuleren is echt nodig • Geef ze een podium • Jong geleerd is oud gedaan

Tot slot Bedankt voor jullie aandacht!

Discussie  Hoe zouden jullie jongeren voor langere tijd verbinden?  Hoe stimuleer je een hogere kwaliteit van de acties?