Helen Parkhurst, Almere

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Advertisements

Edushock leerfestival
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
OUDERINFORMATIEAVOND
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Integraal onderwijs met ict
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Taal en rekenen in het mbo
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VTB Technasium Vakcollege
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Leer- werkplaats MPG aanpak
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Portfolio Faculteit der Letteren
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Leren met meer effect I en II
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Examenjaar havo atheneum
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Informatieavond groep 7
Het werken met portfolio
Algemene voorlichting
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Optimaliseren BPV keten
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
Voorlichtingsavond ouders van
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Transcript van de presentatie:

Helen Parkhurst, Almere Voorpagina Pieter Hogenbirk Helen Parkhurst, Almere

Bongerdstraat 1 1326 AA Almere DALTONSCHOOL HELEN PARKHURST VWO – HAVO – TL Bongerdstraat 1 1326 AA Almere en VILLA PARKHURST Dependance Odeonstraat 2002 1325 AL Almere 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

ontdek jezelf en de ander Helen Parkhurst Een Daltonschool voor initiatiefrijke en onderzoekende leerlingen …… en medewerkers ontdek jezelf en de ander 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst Vijf Afdelingen kleinschalig, ca 400 leerlingen per afdeling vaste teams van docenten elke afd. eigen administratie, concierge eigen coach, leerlingbegeleiders, onderwijsontwikkelaars, aanspreekpersonen 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst Schoolplan 2010-2014 Missie Visie Ambities Wij werken aan uitdagend onderwijs op basis van daltonprincipes en openbare toegankelijkheid, zowel voor de leerlingen als de medewerkers. De school zien we als een deel van de samenleving, waarin leerlingen en medewerkers leren en leren leven met elkaar. Uitgangspunt is dat mensen op basis van vertrouwen in zichzelf en in anderen, alleen en samen, verantwoordelijkheid nemen en krijgen voor hun eigen ontwikkeling en voor de ontwikkeling van elkaar. Daarbij erkennen we dat mensen verschillend zijn en waarderen we bijzondere prestaties. Verantwoordelijkheid nemen en geven en vertrouwen vragen en schenken zijn onlosmakelijk verbonden met het afleggen van verantwoording en het vragen van verantwoording aan anderen. 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst Schoolplan 2010-2014 onderwijs ontwerpen onderzoek opleiden Wij werken aan uitdagend onderwijs op basis van daltonprincipes en openbare toegankelijkheid, zowel voor de leerlingen als de medewerkers. De school zien we als een deel van de samenleving, waarin leerlingen en medewerkers leren en leren leven met elkaar. Uitgangspunt is dat mensen op basis van vertrouwen in zichzelf en in anderen, alleen en samen, verantwoordelijkheid nemen en krijgen voor hun eigen ontwikkeling en voor de ontwikkeling van elkaar. Daarbij erkennen we dat mensen verschillend zijn en waarderen we bijzondere prestaties. Verantwoordelijkheid nemen en geven en vertrouwen vragen en schenken zijn onlosmakelijk verbonden met het afleggen van verantwoording en het vragen van verantwoording aan anderen. 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

2,3,4,5,6 puzzel ander op leid onder zoek ende jezelf wijs naar werp Nier: rust reinheid regelmaat Niet rotzooi, rommel en ravage wijs naar werp dek ont 28 januari 2010

Academische opleidingsschool Samenwerking met twee andere Almeerse scholen en de HvA O en O en het ILO 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Jaar 1: ontwikkelgroep op afdeling E Ontwikkelen leergebied mens en natuur Half dagdeel per week beschikbaar Pas in laat stadium deelname van EHvA en ILO Alleen ILO-medewerker had toegevoegde waarde Werkwijze team niet methodisch 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Jaar 2: Ontwikkelgroep op afdeling C Leergebied Mens en Maatschappij Product ontwikkeld voor Profieluur Ontwikkelgroep 1 dagdeel per week uitgeroosterd Vanaf start 2 betrokken ILO-medewerkers Deels gewerkt volgens de ontwerpcyclus 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Jaar 3: Ontwerpteam op de Villa Leergebied MvT Vanaf start 2 medewerkers ILO en EHvA Gewerkt volgens Ontwerpcurriculum Semester 1, aanleggen kennisbasis Semester 2, feitelijke ontwerpbijeenkomsten Studenten gebruiken deelname voor hun meesterproef/profielproduct Verankeren van de onderzoekscomponent met opgeleide onderzoekers 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst Schooljaar 2009-2010 Op 5 afdelingen een ontwerpteam Nederlands Totaal ca 25 docenten en enkele studenten sept – jan: 4 aanspreekpersonen Nederlands volgen ontwerpcurriculum van ILO jan – juni: de aanspreekpersonen leiden 4 ontwerpteams Nederlands aangevuld met studenten. Er wordt een product ontwikkeld volgens de ontwerpcyclus. Op aanvraag wordt door collega’s van ILO en HvA deelgenomen aan de ontwerpactiviteiten Er functioneert een Ontwerp+ team dat ondersteuning bij het ontwerponderzoek levert. Er is een onderzoeksgroep die een schoolbreed onderzoek uitvoert; twee onderzoekers opgeleid 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst Onderzoek doen Binnen kwaliteitszorg - vensters voor verantwoording - schoolplan en balanced scorecard Als onderdeel van projecten Via intervisie en audits - Daltonvereniging - Inspectie, ICT rapport Binnen Leren met meer effect 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst Leren met meer effect 10 scholen, effecten van ICT-gebruik in het onderwijs, professioneel onderzoek Kohnstamm Vorig jaar eerste ronde onderzoeksprojecten 7 effectmetingen, drie scholen hebben meer tijd nodig 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Leren met meer effect ronde 1 project prestaties motivatie opvattingen docenten Digitaal portfolio • Extensief onderwijs ELO voor planning Digitale schoolborden Taaltuin Transformatie vmbo Wiskunde zonder boek 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Leren met meer effect ronde 2 retentie herhaling school- ontwikkeling Bogerman ● Helen Parkhurst Carmel Zuyderzee Picasso Penta Da Vinci Stedelijk 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Leren met meer effect ronde 2 E-coaches Ouderaccount Internationale uitwisseling -> HP - Aruba - Macedonië 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lmme, ronde 2 internationalisering Onderzoeksvragen: Leidt internationale samenwerking tot hogere motivatie? Leidt die int. samenwerking tot een hogere motivatie voor het vak Engels? Zijn de ervaringen van de leerlingen in het algemeen positief en welke ervaringen zijn dat? Heeft de interventie een positief effect op de schrijfvaardigheid Engels? Leidt internationale samenwerking aan een project tussen leerlingen uit verschillende landen tot hogere motivatie, i.e., sterkere intrinsieke motivatie, en sterkere gevoelens van autonomie en competentie? Leidt die internationale samenwerking, waarbij het Engels als voertaal wordt gebruikt, tot een hogere motivatie voor het vak Engels? Daarnaast is een tweetal nieuwe onderzoeksvragen relevant: Zijn de ervaringen van de leerlingen die deelnamen aan de interventie in het algemeen positief en welke ervaringen zijn dat precies? Heeft de interventie een positief effect op de schrijfvaardigheid Engels? 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lmme, ronde 2 internationalisering Resultaten: (te) kleine groepen, geen statistisch significante effecten, ook niet negatief zoals het eerste jaar Leidt internationale samenwerking aan een project tussen leerlingen uit verschillende landen tot hogere motivatie, i.e., sterkere intrinsieke motivatie, en sterkere gevoelens van autonomie en competentie? Leidt die internationale samenwerking, waarbij het Engels als voertaal wordt gebruikt, tot een hogere motivatie voor het vak Engels? Daarnaast is een tweetal nieuwe onderzoeksvragen relevant: Zijn de ervaringen van de leerlingen die deelnamen aan de interventie in het algemeen positief en welke ervaringen zijn dat precies? Heeft de interventie een positief effect op de schrijfvaardigheid Engels? 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lmme, ronde 2: schoolontwikkeling voorwaarden voor schoolontwikkeling en verschillen tussen de deelnemende scholen 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lmme, ronde 2: schoolontwikkeling Onderzoeksvragen: Wat is de stand van zaken van onderwijsvernieuwing? In welke mate voldoen de scholen aan voorwaarden voor schoolontwikkeling? Kan dat de opbrengsten van het LMME-project op de school verklaren? Hoe kan de school het vernieuwend vermogen vergroten? 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Lmme, ronde 2: schoolontwikkeling Ontwikkelen van visie Participatie Besluit-vorming Profess. ontwikkeling Gevoelens (on)zeker-heid Stedelijk 2.5 2.3 2.6 2.4 Bogerman 2.7 Da Vinci Penta College 2.8 Carmel 2.9 Picasso Helen P. 3.1 Zuyderzee 3.0 Totaal

Lmme, ronde 2: schoolontwikkeling

Lmme, ronde 2: schoolontwikkeling Categorie 1 (%) * Categorie 2 (%) Categorie 3 (%) Categorie 4 (%) Bogerman 39 56 3 2 Da Vinci 35 54 8 Helen P. 18 74 6 Penta 59 31 7 Picasso 33 4 Stedelijk 32 36 28 Carmel 48 11 Zuyderzee 17 20 45 Totaal 9 10 Welke omschrijving typeert uw eigen computergebruik voor het lesgeven het best? 1 Het is mijn verantwoordelijkheid om zelf te bepalen wel of geen ict te gebruiken bij het lesgeven. 2 Onze school heeft een coördinator voor ict-voorzieningen. Als leraar kies ik meestal zelf voor welke leerstof en op welke manier ik gebruik maak van ict bij het lesgeven. 3 Voor het merendeel van de leerstofonderdelen zijn binnen onze school afspraken gemaakt over de didactische inzet van ict. Het wordt belangrijk gevonden dat alle leraren zich aan deze afspraken houden. 4 Voor vrijwel alle leerstofonderdelen zijn school- of sectiebrede afspraken gemaakt over de didactische inzet van ict. De inzet van ict sluit aan bij de teamopvattingen over onderwijs en leren. Ict is niet allen in mijn onderwijs maar ook bij (al) mijn collega’s geïntegreerd.

Betekenis van onderzoek Directe effectmeting en evaluatie van interventies en verbetermaatregelen (zij het bescheiden) Zicht op condities voor schoolontwikkeling Structuur in schoolontwikkeling Benchmarking Motivatie en persoonlijke ontwikkeling, onderzoeken houding 28 januari 2010 Lessen uit onderzoek op Helen Parkhurst

Een noodzakelijke ervaring Dank voor de aandacht! Leren onderzoeken: Een noodzakelijke ervaring Dank voor de aandacht! Voorpagina Pieter Hogenbirk Helen Parkhurst, Almere