Door John Gould Euripides Medea.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Advertisements

De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Gewetensvrijheid.
Een vrouw te zijn.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Louis.
Geesten Ze zijn overal om ons heen... Geloof je het niet???
Jozua Hoofdstuk 9 Lopen en gedragen worden Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Eerste epeisodion Eerste stasimon Door: Jasper
Derde epeisodion en derde stasimon
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
DE 4 KAARSEN.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
'perspectieven in het boek Ruth' deel II.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Het 4e Epeisodion en Stasimon
Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
HET VERHAAL VAN DE 1 KAARSEN EN.
nadat je dit gelezen hebt!!!
Toneel in de Oudheid Tragedie.
Eerste epeisodion en eerste stasimon. Compromis In eerste instantie is Kreon nog erg streng en vastberaden Medea te verbannen. Medea.
EEN VERRASSING KRIJGEN
De ontwikkeling van Het Christendom..
De visie is Jezus One for all.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Thema voor vanavond is:
Jongen van twaalf Op de drempel Op de drempel tussen kind en volwassen tussen kind en volwassen ontdekken wie je bent ontdekken wie je bent Jezus van twaalf,
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
De tortelduif zong klagelijk in de oude beuk.
Toen hoorde hij ze fluiten.. Die dieren slachtte, kookte en braadde ze dan.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Euripides Medea 1e epeisodion
Het 3e epeisodion en het 3e stasimon Paul Penris, Robin Viëtor en Eliane Zwart.
Dromen van een witte Kerst
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
DE 4 KAARSEN.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Welkom in de samenkomst
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Verlangen naar licht.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
" Pas op ", zei Joringel, " dat je niet te dicht bij het kasteel komt ".
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
Hoe luister je naar de wet van God?
Wandelen met de Ontzagwekkende
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Woord van Leven Juli 2014.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Preek Hebreeën 4:
Wat is de zin van het leven?
Het verschil tussen logisch- en ‘inclusief – intuïtief denken’….. 
Spreuken: De nederige wijze.
Startdia Klik om naar de volgende dia te gaan..
Kaarten op tafel.
Heer, hoe zal ik weten dat wat mij beloofd is, mij ook gegeven wordt
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Beelden van de kerk.
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
HOE BLIJF JE GELOVEN TERWIJL JE WACHT OP GOD? HOE BLIJF JE GELOVEN TERWIJL JE WACHT OP GOD? Romeinen 4:17-20 ‘t Veerlicht Raamsdonksveer.
‘Mixed up piles’.
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
Het lied van Ora een kerstverhaal. Ara, Era en Ora waren drie zusjes, alle drie op dezelfde dag geboren, precies één jaar en één minuut na elkaar.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Transcript van de presentatie:

Door John Gould Euripides Medea

Euripides schreef Medea in het jaar 431 v. Chr Euripides schreef Medea in het jaar 431 v. Chr. Hij had toen al ruim 25 jaar stukken geschreven voor de Atheense toneelopvoeringen en was bijna 50 jaar oud. De tragedie, die onderdeel was van een drama-trilogie, zoals gebruikelijk was in die tijd werd als derde geplaatst voor de Dionysia. Het is daarom vrij verrassend dat Medea tegenwoordig tot de topstukken van Euripides wordt gerangschikt.

Waarschijnlijk is dit omdat Medea, hoewel een verontrustend en confronterend stuk, uiteindelijk niet zorgt voor een overheersend gevoel van ontdekking en zelfreflectie, zoals de Oidipous van Sophokles ons wel bezorgt. De lezer/toeschouwer weet alles van Medea, net zoals Medea eigenlijk ook in een vroeg stadium alles van zichzelf weet. Qua opbouw en constructie is Medea een simpel en direct stuk, waar maar twee spelers en een koor voor nodig zijn.

Het stuk bestaat uit een serie van scènes waarin Medea verschillende mannen (Jason en Kreon) haar wil oplegt en scènes waarin ze zichzelf en haar plannen blootgeeft.

Aristoteles, de filosoof met een mening over van alles en nog wat, kon het einde van de Medea niet waarderen, hij vond het gekunsteld en zag geen verband tussen het einde en de rest van het stuk. Ze verdwijnt namelijk in de slotscène in een kar door de lucht, getrokken door twee slangen, de wagen van Helios zelf. Op dat moment ‘verandert’ Medea in een godin, gedurende het stuk spreekt ze ook met de autoriteit, onkwetsbaarheid en de voorkennis van een godin, maar als ze in de kar stapt is ze niet langer een mens.

Al het gedrag van Medea is in tegenspraak met het klassieke beeld van een vrouw. Waarom was het stuk niet succesvol, zoals de Oresteia van Aeschylus, een vervolg op Agamemnon? Het stuk kent geen vervolg. Medea eindigt met een overwinnende Medea, onkwetsbaar als een godin. Haar wraak blijft ongewroken.

Ook is de boodschap van Medea niet mis te verstaan, en wanneer die door het publiek te serieus genomen wordt, kunnen bepaalde groeperingen behoorlijk heftig reageren. Ook heeft het stuk niet zo’n impact als andere tragedies, omdat Medea oppermachtig is. Er zijn geen tegenspelers die haar kunnen raken.

Euripides De psycholoog Door Bernard Knox Euripides De psycholoog

Overal in zijn werken laat Euripides zien erg geïnteresseerd te zijn in de individuele psychologie en haar irrationele aspecten. Bijvoorbeeld Medea die continu wisselt tussen haar moederlijke instincten, en het plan haar zoons te doden. Euripides is de eerste die met zijn stukken doordringt tot het diepst van de menselijke ziel en de stukken ook door hartstocht laat bepalen.

Naast het psychologische aspect van de werken van Euripides was er ook veel sprake van retorica in de stukken van Euripides, de lange redevoeringen die de personages houden, waarin ze op bijna geforceerde wijze hun verhaal doen. Typisch voor Euripides zijn dialogen met een afwisseling tussen stichomythie en lange redevoeringen waarin sprekers hun gelijk proberen te halen.

De personages van Euripides worden dus gedreven door hartstocht en spreken met de hersenen, in zijn stukken ontbreekt elke illusie dat de mens in staat zou zijn het goede te kiezen. Een van de favoriete onderwerpen van Euripides was de liefde, die de sterveling overvalt met verderf en verdriet.

Euripides had daarnaast een grote fascinatie voor vrouwen, dat wil zeggen de liefde en haat van een vrouw, het irreële aspect. Dit leverde hem de naam op een vrouwenhater te zijn. Hij dreef in veel van zijn stukken de spot met het klassieke beeld van de vrouw, zoals Perikles zei: ‘De grootste eer die een vrouw kan behalen, is als er niet over haar gesproken wordt. Noch in positieve, noch in negatieve zin.’ De Medea past niet bepaald in dat plaatje, sterker nog, Medea beroept zich op de mannelijke erecode als ze haar wraak volbrengt.

Medea is een uitzonderlijk figuur, een oosterse prinses, kleindochter van Helios maar haar uitspraken kunnen niet genegeerd worden, ze zijn te raak. Euripides weet in de Medea alle punten te raken waar Atheense vrouwen onder leden, huwelijksschatten, gebrek aan vrijheid etc. Heel typerend is ook de zin: ‘liever drie keer naar het front dan één keer van een kind bevallen.’

Medea: vrouw, heldin en godin Door Tabitha Tuckett Medea: vrouw, heldin en godin

Medea zoals Euripides haar uitbeeldt Euripides beeldt Medea niet uit als een ‘gewone vrouw’, eerder als godin (zonnewagen). In het begin is zij anders dan andere vrouwen: het gedrag van Medea wordt gezien als abnormaal door de mensen om haar heen. Dit is niet gek: zij bevindt zich dan ook niet in een normale situatie, en haar verdriet is begrijpelijk. Euripides plaats Medea de gehele tijd binnenshuis, de plek van een vrouw, niet ver van de anderen vandaan. Het publiek en ook de spelers weten niet wat zij op dat moment allemaal uitvoert: men kan haar niet ‘zien’. Het koor is daarom ongerust over het feit dat Medea binnen blijft: “Kwam zij maar hier, vertoonde zij zich, vernam zij d eklank van ons rustige woord”. (173-75)

Een aparte vrouw De vrees van het koor is terecht, te horen aan de uitbarstingen van Medea alvorens zij op het toneel verschijnt. Zodra zij het huis verlaat, is haar gedrag vreemd. “Vrouwen van Korinthe, ik ben naar buiten gekomen” (r. 214). Deze uitspraak bereid ons voor op haar andere stemming. Zij begint problemen te veroorzaken voor de mannen in het stuk.

De mensen buiten weten niet wat er binnen gebeurt, en Medea weet niet wat er buiten gebeurt. Zij weet niet dat haar kinderen worden verbannen, en dat anderen zich zorgen maken over haar lijden. Zowel het feit dat zij zichzelf ontoegankelijk heeft gemaakt en dat zij een vreemdeling is, maakt haar kwetsbaar: zij is op dit gebied ook anders dan anderen. De allereerste informatie die we krijgen over Medea is van de voedster: Medea heeft haar vaderland verlaten. Ook in de eerste woorden van het koor wordt Medea aangeduid als ‘de vrouw uit Kolchis’.

Medea de held Medea is een held, ondanks dat ze een vrouw is. Medea lijkt op Ajax: Ook hij wordt gezien door de ogen van zijn minderen. Het koor hoort Ajax opkomen voordat ze hem kunnen zien, net als de opkomst van Medea. Medea lijkt om Achilles: zij weigeren beiden naar goede raad te luisteren.

Het is de diepste vernedering voor een held om uitgelachen te worden. Maar Medea kan niet gedurende het hele stuk als held worden gezien: zij betaalt geen prijs voor de vreselijke dingen die ze doet, maar beschouwd de daad als een triomf. Aan het eind van het stuk verschijnt zij als een godin, zij is op onnatuurlijke wijze boven het huis verheven.

Medea de orator De eerste monoloog die Medea houdt (214-66), is een voorbeeld van krachtige en knap beheerste retoriek, die men eerder van een man zou verwachten, gericht om de steun van het koor en hun goedkeuring te verwerven voor een eventuele wraakactie. Dit onderstreept Medea als vrouw en niet als god: zij zoekt steun bij het ‘gewone’ volk. Nadat zij de gedachten van het koor niet kon manipuleren, doet Medea hen het verzoek tot stilzwijgende medeplichtigheid.