Publicatiedatum 30 januari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Uitslag enquête over online pesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Auteurs: M. Kamphuis, FP. Pierik, HBM van Gameren-Oosterom,
JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
  Droogbed (+) cursus.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Omgaan met goed gedrag / pbs
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Welkom op onze thema-avond
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Best practice Doel: voorlichting team
Opvoedingsondersteuning
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
JGZ-richtlijn Voeding en eetgedrag
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Ouderavond pesten 1 december 2009.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Werken met de Friese meldcode
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Ouderavond pesten Welkom
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de.
Tactus Verslavingszorg
Meldcode Kindermishandeling
JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
Transcript van de presentatie:

Publicatiedatum 30 januari 2014 JGZ-richtlijn Pesten Auteurs: dr. M. Fekkes, dr. H. B.M. van Gameren-Oosterom, dr. K. Rosenbrand, dr. H. de Beer, dr. M. Kamphuis Publicatiedatum 30 januari 2014

Inhoud van de presentatie Definitie en prevalentie van pesten Pesten als groepsproces, risicofactoren en de gevolgen Achtergrond, doel en inhoud van de richtlijn Preventie Signalering Aanpak bij pesten – 5 stappenplan Interventies Stroomschema/Samenvattingskaart Randvoorwaarden, vragen, contactinformatie Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Definitie Definitie pesten Kinderen worden gepest als ze door één of meer leeftijdsgenoten bewust en stelselmatig worden beschadigd door negatieve acties waarbij de macht ongelijk verdeeld is en het slachtoffer zich meestal niet kan verdedigen. Pesten is een vorm van agressie: Bedoeld om iemand te kwetsen Herhaaldelijk over langere periode Er is een machtsverschil tussen dader en slachtoffer JGZ-richtlijn Pesten *

Prevalentie 10-30% van de kinderen wordt regelmatig gepest. Dit percentage is o.a. afhankelijk van de leeftijd. 15% van de kinderen pest regelmatig andere kinderen. Het meeste pesten vindt plaats in de leeftijdgroep 8-11 jaar. Onder de 4 jaar meestal geen sprake van pesten maar van algemeen agressief gedrag JGZ-richtlijn Pesten *

Pesten als groepsproces 6 Rollen bij pesten Dader - (initiëren het pesten) Meeloper - (pesten mee) Aanmoediger - (bekrachtigen door lachen, aanzetten tot pesten of gewoon door publiek te zijn) Buitenstaander - (doen niet mee in het pesten, maar zien het aan en keuren het stilzwijgend goed) Verdediger - (komen op voor de gepeste en proberen het pesten te stoppen) Slachtoffer JGZ-richtlijn Pesten *

Risicofactoren om gepest te worden Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Discussiepunt: Zijn deze risicofactoren bij kinderen te herkennen of achterhalen? Op welke wijze kun je bij deze kinderen extra alert zijn op pesten? JGZ-richtlijn Pesten *

Gevolgen van gepest worden Veel psychische en lichamelijke klachten volgen op een periode van gepest worden Kinderen worden angstiger, depressiever, meer psychosomatische klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, bedplassen Krijgen lager zelfvertrouwen, spijbelen, presteren slechter op school Als pesten tijdig stopt – minder last later Discussiepunt: Op welke wijze kunnen deze ‘gevolgen’ helpen bij het signaleren van pestproblematiek? JGZ-richtlijn Pesten *

Risicofactoren om te pesten (daders) Daders van pesten hebben niet altijd meer problemen. Ze hebben vaak een hoge sociale status – ze zijn populair, niet perse geliefd, en ze vinden status belangrijker dan affectie Daders komen vaker voor bij: Gezinnen met ouderlijke conflicten, autoritaire en straffende opvoeding Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Kinderen met ADHD JGZ-richtlijn Pesten *

Achtergrond, doel en afbakening De richtlijn pesten is bedoeld om de preventie, signalering en aanpak van pesten in de JGZ te onderbouwen en te stroomlijnen en de kwaliteit van de ondersteuning aan jeugdigen en ouders te verbeteren. Wie zijn de richtlijngebruikers? Medewerkers in de JGZ: jeugdverpleegkundigen, verpleegkundige specialisten, jeugdartsen, doktersassistenten, en gezondheidsvoorlichters. Secundaire gebruikers: professionals waar zij nauw mee samenwerken. Voor wie is de richtlijn bedoeld (doelgroep)? Alle jeugdigen in de leeftijd van 0-19 jaar en ouders/opvoeders Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Afbakening Voorlichting en preventie van pestproblematiek De richtlijn is specifiek gericht op: Voorlichting en preventie van pestproblematiek Signaleren van pestproblematiek bij 4-19 jarigen Adequate ondersteuning en betrekken van de juiste partijen voor oplossen van pestprobleem (o.a. school, ouders) Verwijzen naar interventies Pesten en gerelateerde agressie op jonge leeftijd (kinderen tot 4 jaar) komt in deze richtlijn ook aan de orde, maar het beleid bij deze jonge kinderen is echter gericht op preventie van pesten met behulp van opvoedondersteuning. Voor de interventies wordt daarom verwezen naar de JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning (2014).

Inhoud van de richtlijn H1 Inleiding H2 Definitie en aspecten van pesten H3 Gevolgen van pesten H4 Risicofactoren voor pesten H5 Signalering van pesten H6 Pesten bij 0-4-jarigen H7 Effectiviteit van school- en klasprogramma’s ter preventie van pesten H8 Effectiviteit van programma’s voor individuele hulp aan gepesten en pesters (en hun ouders) H9 Taken in de zorg: preventie, signalering en aanpak van pesten H10 Stroomschema voor de JGZ   De richtlijn bestaat uit een uitvoerig achtergronddocument, samenvatting, stroomschema/werkkaart, en ouderfolder Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Preventie Tijdens alle contactmomenten in de JGZ: Oudervoorlichting o.a.Risico’s agressief benaderen en/of autoritaire opvoeden Voorlichting aan kinderen Aandacht voor agressief gedrag bij 0-4-jarigen Op indicatie opvoedondersteuning weerbaarheidstraining

Preventie Anti-pestbeleid op scholen: Adviseren over effectieve programma’s Praktische adviezen (effectief bevonden componenten) www.pestweb.nl

Signalering Elk contactmoment vanaf 4 jaar: Algemene anamnese ⇛ Het advies is om Elk contactmoment vanaf 4 jaar: Algemene anamnese Extra alert op pesten bij risicofactoren Extra aandacht voor signalering bij leeftijd 8-11 jaar Zo nodig: aanvullende anamnese . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Signalering – algemene anamnese Algemeen welbevinden Zit je lekker in je vel? Hoe voel je je op school? Gepest? Ben je de laatste tijd wel eens gepest of mag je wel eens niet meedoen met de groep? Pester? Heb je de laatste tijd wel eens iemand gepest, uitgelachen of gezegd dat hij/zij niet mee mag doen met de groep? Cyberpesten? Krijg je wel eens iets vervelends via je mobiele telefoon, internet of online gamen? Stuur je zelf wel eens negatieve berichten naar anderen? Meeloper? Doe je wel eens mee met het pesten van andere kinderen? Gevolgen van pesten? Ben je bang of somber? Heb je hoofdpijn, buikpijn, weinig zin in eten? Slaap je goed? . . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Signalering – aanvullende anamnese Als kind betrokken is bij pesten, of bij problemen Doel: bepalen of extra aandacht nodig is Pesten behoeft aandacht als: niet incidenteel leidt tot disfunctioneren / verminderd welzijn van het kind kind (of ouder) probleem aangeeft onveilig klimaat voor hele groep . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Aanpak bij pesten Voor gepeste én pestende kinderen Individueel traject bestaat uit 5 stappen: 1. Inschatting behoeftes van het kind 2. Overleg met ouders 3. Overleg met school 4. Verwijzen voor individuele hulp 5. Follow-up . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Aanpak – ondersteuning (stap 1-3) Inschatting behoeftes van het kind Hulp hierop aansluiten Informeren naar voorkeur voor volwassenen Toestemming om met ouders/anderen te bespreken 2. Overleg met ouders Mogelijkheden/behoeftes voor individueel traject Toestemming om met school te bespreken Ouders aansporen zelf met school te gaan praten 3. Overleg met school Docent / regulier overleg met zorg coördinator / intern begeleider/ directie Gepeste kinderen, pesters en meelopers betrekken Anti-pestbeleid op school Afstemmen welke partij zorg draagt Wat is al gedaan? . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Aanpak – verwijzen (stap 4) 4. Verwijzen voor individuele hulp Psychologische of pedagogische hulpverlening (bv. CJG, 1e, 2e lijn) Specifieke behandeling  interventietabel Er zijn veel niet-onderzochte behandelingen . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Aanpak – Follow-up (stap 5) Nagaan of individuele interventie werkzaam is Contactmoment / huisbezoek / telefonisch consult Zelf inschatten en evt. meer zorg inzetten Discussiepunt: Op welke manieren kan de follow-up worden vergemakkelijkt danwel haalbaar worden gemaakt. . Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Interventietabel Mogelijke interventieprogramma’s voor pesten, die effectief zijn bevonden, waarnaar de JGZ in de verschillende leeftijdsfasen kan verwijzen .   Peuter/kleuter (1-4 jaar) Schoolkinderen (4-12 jaar) Adolescent (12-19 jaar) Individuele interventies Gepeste kinderen en pesters Kanjertraining Plezier op school Sta Sterk training Plezier op school Pesters en agressieve kinderen Alles Kidzzz Minder boos en opstandig Sociaal zwakke, angstige, depressieve kinderen - Triple P* Ouders van pesters/ agressieve kinderen PMTO Triple P* Collectieve interventies op school Schoolbreed preventief en curatief KiVa PRIMA Klasse interventie PAD Taakspel Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Stroomschema/samenvattingskaart Het stroomschema Richtlijn pesten beschrijft anamnese en het 5 stappenplan bij signalering van pesten. Daarnaast worden de risicofactoren vermeld en wordt de interventietabel weergegeven. Het schema wijst de weg in preventie, signalering en interventies inzake pesten. Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Stroomschema/samenvattingskaart Richtlijn Pesten

Randvoorwaarden Aandachtsfunctionaris pesten (als vraagbaak, en voor implementatie richtlijn en scholing) Voldoende tijd voor anamnese en follow-up Goede structuur voor samenwerking en informatieuitwisseling met scholen (en andere ketenpartners) Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Veranderingen t.o.v. de huidige werkwijze Gestandaardiseerde uniforme wijze van uitvragen naar pestproblemen Waar mogelijk: inzet van effectieve interventieprogramma’s 5 stappen plan voor aanpak bij gesignaleerde pestproblematiek (inclusief follow-up) De richtlijn kan gedeeltelijk juist een bevestiging zijn van de al bestaande werkwijze. Discussiepunt: Welke veranderingen denk men zelf te zullen krijgen t.a.v. de huidige werkwijze? Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Vragen en discussiepunten Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Contactinformatie Contactgegevens ontwikkelaar(s) TNO: minne.fekkes@tno.nl; mascha.kamphuis@tno.nl Contactgegevens NCJ : centrumjeugdgezondheid@ncj.nl Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *

Presentatie-titel | Wijzig deze tekst onder 'Beeld'>'Koptekst en voettekst' | *