TOEKOMST VOOR HET BREIN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Persoonlijke Stijl (DSIC)
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
De psychologie van communicatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Drs. Ingrid Holla RL. PLATO Consultancy bv. ingrid
In je element zijn slim samen
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Loopbaancentrum Zwolle
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
Ludo Daems.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Dyslexie.
Landelijk HBO-congres SLB van de HAN, Faculteit van Economie en Management: “Van onbewust naar bewust” 18 juni 2009 DE DERDE WEG Lezing van Dr. Giacomo.
HRM IN HET BEROEPSONDERWIJS
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De werknemer van de toekomst De uitdaging van generaties
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Zij instroom Vlucht voorwaarts en Verassend veelzijdig.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Regionaal loopbaancentrum West-Brabant
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Het ideale fairtrade team
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Eric Postma NWO Cognitie publieksdag “De Toekomst van het Leren”
Communicatieproblemen
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Groepsdynamiek 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Communicatie & Relatie
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Werken met plezier en goed presteren
Generaties in dialoog.
Ontwikkeling, wij als EBS
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

TOEKOMST VOOR HET BREIN NVP prof. dr. Rob H.W. Vinke 11/2/2009

2 VOOR 12 & 2.0 Waarom zovel interesse voor het brein? Menselijke maat,talent en samenleving Competentie, motivatie, waarden, persoonlijkheid en uniciteit: meer dan ooit een eenheid in verscheidenheid 1. het brein en het brein 2. het brein en veranderen 3. het brein en leidinggeven 4. het brein en HRM © Rob Vinke Consultancy 2009

1. HET BREIN EN HET BREIN

S-o-R 1:5 LIMBISCH SYSTEEM NEOCORTEX s-O-r 1:27 HERSENSTAM S-R 1:1

HET BREIN Slechte verbindingen tussen de drie hersensystemen: oude, midden en nieuwe hersenen: verkeerd zoekparadigma? Limbisch systeem van groter belang dan gedacht als regiecentrum Er zijn vier keer zoveel negatieve als positieve emoties bekend: we houden van slecht nieuws en kunnen ook vrolijk leven in slechte tijden Van wie is het geheugen en de vrije wil? Bewust vs onbewust © Rob Vinke Consultancy 2009

HET BREIN EN … Biologie: leer van de levende wezens Antropologie: verklaren van cultuur Psychologie: begrijpen van gedrag Sociologie: verklaren van de menselijke samenleving Economie: verdeling van schaarste Etc. © Rob Vinke Consultancy 2009

2. HET BREIN EN VERANDEREN

HET BREIN EN VERANDEREN Te veel veranderingen mislukken Te veel cognitieve benaderingen en typeringen: de weg voorwaarts vs de opgeslagen ervaringen De opgeknipte mens: de mens wordt niet als een ondeelbaar geheel benaderd We zijn oude mensen in nieuwe tijden © Rob Vinke Consultancy 2009

GESCHIEDENIS VAN DE MENS Breuklijnen 7.000.000 jaar 200.000 jaar 100.000 jaar 60.000 jaar 40.000 jaar 8.000 jaar 3.000 jaar 300 jaar 30 jaar 3 jaar 0,3 jaar? Basis voor gedrag Genen Basis voor attitude Cultuur Supervertraging Supervertraging Superversnelling © Rob Vinke Consultancy 2009

NIEUWE TIJDEN: HET JAAR 2030 EN GENERATIES Generatie W 75-90 jaar: Babyboomers (1940-1955) Generatie X 60-75 jaar: Harde werkers (1955-1970) Generatie Y 45-60 jaar: Toepassers (1970-1985) Generatie Z 30-45 jaar: Einstein ‘Uitnutters’ (1985-2000) Generatie A 15-30 jaar: Verbinders (2000-2015) Generatie B 00-15 jaar: Vernieuwers (2015-2030) © Rob Vinke Consultancy 2009

3. HET BREIN EN LEIDINGGEVEN MOTIVATIE

Menselijke Maat MENSELIJKE MAAT: LEIDERSCHAP Organisatieklimaat Waardeklimaat Uniciteitklimaat Keuzeruimte Autonomie Verantwoordelijkheid Resultaatgedrevenheid Passie Plezier Aandacht Vertrouwen Sturing/coaching Noodzaak tot handelen Heldere verwachtingen Vertrouwen in afspraken Vertrouwen in opbrengsten Waardering opbrengsten Betekenis opbrengsten Menselijke Maat Leervermogen Verandervermogen Samenwerkingvermogen Vermogen tot waarde toevoeging Duidelijkheid uitdaging Veerkracht Internaliseren Terugkoppeling Begaafdheidklimaat Leerklimaat Leiderschapklimaat © Rob Vinke Consultancy 2009

Motiveren van buitenaf is manipuleren Menselijke Maat: groepen tot n=140, Leidinggeven tot n= 15 Motiveren van buitenaf is manipuleren HRM/management/leidinggeven/communicatie gaan in elkaar op Nieuwe netwerken en meer professionals als ZZP-ers als ondernemer als gepamperde professional Individueel, in netwerken, als service bureau, als uitzendbureau © Rob Vinke Consultancy 2009

Prikkels Motivatie Opbrengsten MOTIVATIEPRIKKELS Ruiken Horen Proeven Zintuiglijke prikkels Zien Tasten Extern Prikkels Motivatie Opbrengsten Intern Cognitie Ethiek Bewustzijn / geheugen Emotie Esthetiek Fysiek Mystiek © Rob Vinke Consultancy 2007

4. HET BREIN EN HRM