master in de huisartsgeneeskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
Advertisements

Haio – statuut Dr. Roel Van Giel 26/03/2011.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Stagementorendag ‘ortho’ 20 maart Programma •Welkom! •Het nieuw curriculum… met bijzondere aandacht voor stages en afstudeerproject •Koffiepauze.
Eindwerk zesde jaar.
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Welkom op deze korte introductie tot het ESALSA systeem (ESS) waarop je je aan- en afwezigheden en je wachturen kan ingeven. Om te starten surf je naar.
Studieloopbaancoaching
INFORMATIE i.v.m. de Vlaamse opleidingssituatie voor huisartsen-in-opleiding Guy Gielis 26/11/2011 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Mei Onderwerpen 1. Sollicitatie en contactavonden 2.Verlengen van Erkenning als PO 3. Achtergrondinformatie.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Masterproef huisartsgeneeskunde
Methoden van Onderzoek
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
Wetenschappelijke stage
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Al doende leren training docenten
Kwartiertje Overstag Januari 2014
September Onderwerpen 1. Huisartsenopleiding: 7+2  Jobbeurs Wachtdiensten: 1+1= 1 of 2 ? 4. Herwaardering statuut PO 5. Oproep.
Januari Onderwerpen 1. Jobbeurs 2013, vervangen door contactavonden 2. WOP en sollicitatie 3. Boodschap aan Overstag ?
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Ziekenhuisstage in de 3 jaarlijkse huisartsenopleiding werkgroep 6+3: ziekenhuisstages Johan Buffels, Thierry Christiaens, Guy Gielis, Roy Remmen, Jan.
Masterproef huisartsgeneeskunde
Voorstellen tot aanpassing van het sociale statuut voor haio’s Guy Gielis 15/03/2008 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
master in de huisartsgeneeskunde
ontdek wat jij kunt bereiken
Personeelsessie LOKO.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat-praktijkopleiders
De masterproef voor haio’s. Inleiding Vanaf 1 oktober 2006 “master (na master) huisartsgeneeskunde” De masterproef = 24 van 120 studiepunten over 2 jaar.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s) Guy Gielis 14/12/2015 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Bijeenkomst September 2015
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
Master in de huisartsgeneeskunde Guy Gielis 01/09/2016 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Haio: Laat zien wat je kunt! Dinsdag 13 september Prof. Dr. Dirk Avonts. Interuniversitaire Overleggroep Masterproef.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
VERWACHT N HAIO’s.
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Transcript van de presentatie:

master in de huisartsgeneeskunde Guy Gielis 10/09/2013 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw

Welkom als startende haio

PROGRAMMA: 1) overzicht opleidingsprogramma bij wie kan u vanaf u terecht ? enkele interessante leer-instrumenten het centraal opleidingsaanbod 2) voorstelling van ‘t HOPvzw 3) de masterproef 4) ICHO-website en portfolio 5) al uw andere vragen en bemerkingen

contactpersonen vanaf nu: uw praktijkopleider uw coördinator uw promotor elke medewerk(st)er van het ICHO

Carine Coeckelberghs 016/33 27 00 “ten uwen dienste” Els Reniers 016/33 74 67 icho@icho.be Carine Coeckelberghs 016/33 27 00 po@icho.be An Stockmans 016/33 74 90 an.stockmans@icho.be

andere contactpersonen Vragen/suggesties voor ‘t HOPvzw: info@haio.be Ombudsman: jo.goedhuys@med.kuleuven.be 016/33 74 83 Algemeen, conflicten, …: guy.gielis@icho.be 016/33 27 31 *** cfr. ook de “wie is wie” op de infostek www.ICHO.be

HET OPLEIDINGSPROGRAMMA VOOR DE haio: 24 maanden praktijkstages 51u seminaries/intervisies per jaar (min. 40u verplichte aanwezigheid per jaar ! ) thematische opleidingen (live of via internet) masterproef: project eventueel aanvullende stages zelfstudie toetsen/examens

ACCENTEN IN DE OPLEIDING: « reflectieve praktijkstages »: leren + werken driehoek: haio – praktijkopleider - coördinator inter-actief: samen al doende zelfverantwoordelijkheid: zelf aansturen, maar procesmatig bewaakt congruent leren doorheen het volledige netwerk attitude van levenslang leren wetenschappelijk onderbouwd

VEEL VRIJHEID, maar METHODISCHE PROCESBEGELEIDING: werk- en opleidingsplan (WOP) dagelijkse patiëntenrapportering wekelijkse casus/thema-bespreking persoonlijke leeragenda maandelijks opvolgingsgesprek een eigen project uitwerken/masterproef portfolio evaluaties documenten voor de Erkenningscommissie

Hoe prestaties aanrekenen ? Als de PO bereikbaar is: + op de boekjes van de PO, tarief 003/004 + aparte boekjes voor haio, vooraf getekend door PO + haio tekent “in opdracht van” + haio én PO ondertekenen en stempelen als de PO of andere PO niet bereikbaar is werkt haio op eigen boekjes, tarief 001/002

SEMINARIES/INTERVISIE cfr. eerste, individuele gesprek met uw coördinator cfr. eerste bijeenkomsten met uw seminariegroep cfr. de brochure “hoe word ik huisarts ?” www.ICHO.be (infostek – brochures)

CENTRAAL OPLEIDINGSAANBOD

CENTRAAL OPLEIDINGSAANBOD: TOB: thematische opleidingsbijeenkomst TOL: thematische opleidingslijn (meerdere bijeenkomsten) iTOL: internetondersteunde thematische opleidingslijn iTOB: internetondersteunde trainingen bewegingsstelsel werkwinkel vaardighedentraining: 16/11/2013 studiedag voor starters (i.s.m. Domus Medica) .... ONLINE INSCHRIJVEN VANAF 14/09/2013 Website: infotheek, hoe omgaan met medische literatuur, CEBAM, MINERVA, links, ...

INSCHRIJVEN VOOR OPLEIDINGSMODULES:

INFORMATIE OVER TOB/TOL’s:

INFORMATIE OVER TOB/TOL’s:

TEKSTEN OVER TOB/TOL’s:

aandachtspunten zelf kiezen i.f.v. uw persoonlijke leeragenda een inventaris op de ICHO-website bij aanvang: max. 4 thema’s online inschrijving (uitzonderingen aanvragen aan ICHO-secretariaat) indien een sessie volzet, mogelijkheid wachtlijst en extra sessie inschrijven = deelnemen (of tijdig verwittigen) graag iedereen op tijd aanwezig voorbereiding vooraf is dubbel effect/plezier nadien

welke opleidingsmodules kiezen ? in functie van je eigen concrete leeragenda hoe bepalen ? toetslijst andere zelfanalyses bespreken met je praktijkopleider bespreken met je coördinator ook durven kijken en vragen naar blinde vlekken feedback, resultaten toetsen, … ….

TIJD VOOR (ZELF)STUDIE ? elke dinsdagnamiddag + dinsdagavond + een blok van 4u op een ander moment: tijd beschikbaar voor zelfstudie (cfr. aanstellingscriteria en opleidingsovereenkomst) min. gemiddeld 10 prestaties per dag en max. gemiddeld 15 prestaties per dag cfr. aanstellingscriteria voor de praktijkopleiders bewaking via evaluaties van de haio’s financiële afstraffing via opleidingsovereenkomst Richtlijn van de FOD Volksgezondheid: min. 38u en max. 48u werken per week

AANVULLENDE STAGES je kan zelf kiezen i.f.v. je leeragenda je interessen in overleg met je praktijkopleider opleidingsvergoeding blijft verderlopen

TOETSEN (jaar 8) 2 casussen uitwerken: (kunnen gebruikt worden voor de 5 casussen mondeling examen jaar 9) reflectie op feedback kennistoets: beoordeling door coördinator + vrijstelling voor jaar 9 stationsproeven: 8 simulaties masterproef: aanvraag ethisch comité evaluatie van de praktijkstages en de seminariegroepen (75%) en portfolio (25%) (een onvoldoende: jaar 9 niet mogen starten !)

EXAMENS JAAR 9 (full credit system; geen graden !) mondeling examen: 2 x 30’ voor 2 verschillende jury’s met 2 examinatoren elektronische kennistoets: 160 multiple choice vragen beoordeling van video-consultaties masterproef: (60% scriptie, 20% presentatie, 20% verdediging) evaluatie van de praktijkstages en de seminaries (75%) en portfolio (25%)

informatie over de examens

VRAGEN/BEMERKINGEN ?

OVERLEG EN PARTICIPATIE POC ‘t HOPvzw vertegen- woordiger OVERSTAG seminarie- groepen regionaal overleg opleidings- vergadering haio’s coördinatoren praktijkopleiders Rechtstreekse kanalen: open deur, contacten, e-mail, telefoon, werkgroepen, stafvergaderingen, ombudspersoon, ...

‘t HOPvzw www.haio.be info@haio.be vertegenwoordigers in de POC (Permanente OpleidingsCommissie) vertegenwoordigers in elke staf/overleggroep vertegenwoordigers in Hoge Raad vertegenwoordigers in SUivzw algemene vergadering vzw ‘t HOP bestuursvergaderingen, werkgroepen een aanspreekpunt per seminariegroep

‘t HOP verwelkomt uw bijdrage en medewerking !!!

VRAGEN/BEMERKINGEN ?

SITUERING MEER INFORMATIE: de Bologna-verklaring: bachelor / master / ma-na-ma master na master huisartsgeneeskunde vanaf oktober 2006 (voor de startende 8e jaars) MEER INFORMATIE: www.ICHO.be (infostek – folders en brochures): de masterproef: instructies voor haio’s coachen van praktijkprojecten een inspiratielijst met mogelijke thema’s uw promotor uw coördinator (tijdens de seminaries)

informatie over de masterproef

ESSENTIËLE KENMERKEN: TYPOLOGIE VAN PROJECTEN: EEN PROJECT ESSENTIËLE KENMERKEN: een persoonlijke uitdaging; er zin in hebben een uitdieping van een thema methodologisch te werk gaan zelfstandig, kritisch denken en toepassen toetsing aan literatuur praktijkrelevant zijn TYPOLOGIE VAN PROJECTEN: een kwaliteitsbevorderend praktijkproject (een onderdeel van) een wetenschappelijk onderzoeksvraag literatuursearch

praktijkgerichtheid blijft primordiaal een project: met promotor (ZAP), van gelijk welke universiteit voldoende uitgewerkt en wetenschappelijk onderbouwd; academische beoordeling praktijkgerichtheid blijft primordiaal

KEUZE DOOR DE haio soort project: thema: alleen of in groep: + een kwaliteitsverbeterend praktijkproject + een wetenschappelijke onderzoeksvraag thema: + uit de lijst van centra of van praktijkopleiders + eigen keuze alleen of in groep: tijdsspanne: + bij voorkeur over 2 jaar + 1 project elk jaar kan uitzonderlijk ook nog

KEUZE LIGT VAST VÓÓR 1 DECEMBER WELK THEMA ? een suggestie-lijst vanuit de academische centra voor huisartsenopleiding een suggestie-lijst vanuit de praktijkopleiders een thema dat je zelf kiest en voorstelt vanuit het kennismakingsgesprek met uw eerste praktijkopleider vanuit het kennismakingsgesprek met uw promotor of co-promotor KEUZE LIGT VAST VÓÓR 1 DECEMBER

thema’s ter inspiratie

HOE KIEST U ? bekijkt de lijst met voorbeelden ter inspiratie consulteert de databank “masterproeven” op www.icho.be contacteert een promotor (contactpersonen per universiteit kunnen helpen toewijzen) bespreek mogelijkheden met uw praktijkopleider uitwisseling en bespreking tijdens seminarie vóór 1 december: formulier opsturen naar secretariaat: thema promotor, co-promotor stappenplan, methodiek akkoord praktijkopleider en coördinator

THEMA KIEZEN: criteria: praktijkrelevant; frequent genoeg voorkomen methodologie: kwaliteitsonderzoek, wet. onderzoek ethisch/deontolgisch in groep een thema uitwerken: uitgebreider duidelijk welke bijdrage van wie is goede afbakening geformuleerd als PICO ? realistisch/haalbaar ? voldoende concreet en afgegrensd ?

HOE HOOG LIGT DE LAT ? kwaliteitsverbeterend praktijkproject: grondige literatuurstudie goede verdieping van het thema ook implementatie en evaluatie van verbeteringsvorostellen voorzien wetenschappelijke onderzoeksvraag: een onderdeel van een ruimer onderzoek registraties een afgebakende onderzoeksvraag literatuursearch

een voorbeeld van praktijkproject

Een voorbeeld van praktijkproject: Ilse Ramboer: “schrijven wij in onze praktijk het goedkoopst mogelijke geneesmiddel voor ?” (PO = Dr. M. Bouhoute) methode: registratie van alle voorschriften op 1 dag voor de 5 artsen van de praktijk + vergelijking qua prijs met alternatieven analyse en situering resultaten

projecten van de 9e jaars haio’s:

“publieke” projecten van alle haio’s

KWALITEITSVERBETEREND PRAKTIJKPROJEKT een kwaliteitsaudit in de praktijk waar je stage loopt over één afgelijnd, specifiek aspect én de implementatie van verbetervoorstellen globale fasering: keuze en aflijnen van het onderwerp literatuurverdieping voorbereiden van de registratie registratie/observaties analyse/interpreatie formuleren verbetervoorstellen implementeren verbetervoorstellen evaluatie van het project rapport schrijven en mondelig verdedigen

BEGELEIDERS: promotor: ZAP of doctor-assistent co-promotor 1: de praktijkopleider co-promotor 2 ?: onderzoeker (AAP/BAP) coördinator regionaal staflid externe expert (methodoloog, specialist, ...) verantwoordelijke “masterproef” per universiteit: coördinatie, bemiddeling

COMMISSIE MASTERPROEF jo.goedhuys@med.kuleuven.be 016/33 74 83 dirk.avonts@ugent.be 09/332 33 27 samuel.coenen@ua.ac.be 03/265 25 25 jan.vandevoorde@vub.ac.be 02/477 47 17

TAAKVERDELING: haio = DOET HET WERK !!! ZAP = officiële promotor AAP/BAP = co-promotor ondersteuning ZAP bij begeleiding haio praktijkopleider = co-promotor logistieke en praktijkondersteuning en -relevantie coördinator = co-promotor: (vóór en na seminarie) procesbegeleider in de seminariegroep

ANDERE ONDERSTEUNING basisteksten op de ICHO-webstek: www.ICHO.be (studiestek – infotheek): designs, statistiek, kwalitatief onderzoek, ... links naar interessante informatiebronnen de projecten van de vorige en andere haio’s op de ICHO-webstek TOB opzoeken van literatuur mogelijkheid tot benchmarking vanuit de kwaliteitscel van de Domus Medica of databestand mutualiteiten eventuele opleidingsmodules i.v.m. vraagformulering, literatuursearch, onderzoeksdesigns, analysetechnieken, rapportagetechnieken, bias, ... ...

ACCENTEN EERSTE MAANDEN literatuurverkenning: stappenplan concreet maken: timing van de verschillende stappen beperkte maar accurate observaties implementatie en evaluatie niet vergeten ! cfr. andere tips in online instructiebundel

AANVRAAG ETHISCH COMITE VOOR 1 APRIL standaard stramien: zie “brochures” verschillend per type project

WANNEER WERK IK HIERAAN ??? activiteiten gespreid over 16-tal maanden realistische doelstellingen en opzet ! concrete en haalbare planning maken en opvolgen ! tijd voor zelfstudie: dinsdagnamiddag en dinsdagavond een ander blok van 4u (af te spreken met PO) losse momenten zonder patiëntencontacten

DE MASTERPROEF = 24 studiepunten BEOORDELING DE MASTERPROEF = 24 studiepunten 60% beoordeling scriptie (door promotor + lector) 20% beoordeling mondelinge verdediging (door jury) 20% beoordeling verdediging

praktische tijdsplanning: maart (jaar 7): oriëntatie op mogelijke thema’s 1 december (jaar 8): keuze ingediend 1 april (jaar 8): aanvraag ethisch comité 1 mei (jaar 9): volledige scriptie bezorgen aan promotor + lector (standaard schema, max. 50 blz.) mei (jaar 9): mondelinge verdediging voor jury

VRAGEN/BEMERKINGEN ?

en dan ...... is er koffie !

www.ICHO.be

SOFTWARE VOOR DE haio’s portfolio Semistek Algemene informatie leeragenda ...... Inschrijving TOB/TOL’s

ELEKTRONISCH PORTFOLIO: archivering van bestaande leeractiviteiten kritische reflectie op leren en functioneren gebruiksvriendelijke uitwisseling tussen haio – praktijkopleider – coördinator netwerk-leren voldoen aan stageboekje voor de Erkenningscommissie van de FOD Volksgezondheid vergemakkelijken beoordeling en begeleiding

UITGANGSPUNTEN: Primaire doelstelling = ontwikkelingsgericht ≠ evaluatie haio bepaalt zelf welke machtiging hij toekent aan welk document: “privé” = enkel voor zichzelf “coaching” = ook zichtbaar voor PO, STACO en regionaal staflid “groep” = ook voor haio’s uit seminariegroep “publiek” = voor iedereen met een paswoord De coördinator en praktijkopleider beoordelen inhoud en proces van het portfolio

UITGANGSPRINCIPES VOOR PORTFOLIO: Het gebruik van de software is geïntegreerd in de praktijk en is daarom vooral opgehangen aan + CASUSSEN + TO DO’s + LEERAGENDA / follow-up-gesprekken + SEMINARIE-WERKING Elk document en elke informatie-uitwisseling zal zich zoveel mogelijk afspelen in de driehoek: haio – praktijkopleider – coördinator software = enkel vehikel en lege schil alle educatieve instrumenten kunnen ingeladen worden

WEGWIJS IN DE SOFTWARE korte, handige introductie van de voornaamste toepassingen/mogelijkheden: www.ICHO.be (mijn ICHO – algemene informatie – handleidingen): oefeningen i.v.m. software leeragenda en portfolio MET ANTWOORDEN/OPLOSSINGEN

WEGWIJS IN DE SOFTWARE

REFLECTIEF LEREN IN EEN NETWERK ROP coördinator coördinator coördinator regionaal staflid regionaal staflid regionaal staflid seminariegroep seminariegroep seminariegroep plannigs- vergadering plannigs- vergadering plannigs- vergadering PO haio PO haio PO haio PO haio PO haio haio PO ........ ...... haio PO haio PO haio PO haio PO haio PO haio PO

LIEVER VONKEN DAN VINKEN ! PORTFOLIO LIEVER VONKEN DAN VINKEN ! LIEVER KWALITEIT DAN KWANTITEIT

ELEKTRONISCHE PORTFOLIO bijvoorbeeld: LEERDOELEN erg concreet leren formuleren volgens SMART-principe zeker ook zelfreflectie opnemen in uw portfolio enkele uitgewerkte voorbeelden: zie “demohaio”

UITGANGSPRINCIPES VOOR PORTFOLIO: Maak voor jezelf een onderscheid tussen hetgeen je wil archiveren voor jezelf je wil tonen aan je PO of coördinator waarover je feedback wil je wil tonen aan je groep je wil tonen aan het ganse netwerk je wil archiveren voor de Erkenningscommissie

PORTFOLIO: inhoud uw coördinator zal u vertellen wat hij/zij concreet verwacht; minstens: leeragenda per half jaar en reflecties erover (met te plannen opleidingsinitiatieven) zelfbeschrijvingen (gekoppeld aan intake en evaluatie) twee tussentijdse beoordelingsgesprekken met uw PO reflectie over feedback over uw kennistoets relevante casussen patiëntenregistraties: 3 x 10 PUN/PAM/DEN boeiende literatuuropzoekingen de tekst van uw manuscript van uw project/masterproef alles waarover u fier bent: presentaties, leerfouten met reflecties, ....

BEOORDELING PORTFOLIO **cfr. instructiebundel: evaluatieformulieren: *** 50% door PO en 50% door STACO: inhoudelijke kwaliteit van de opgeslagen documenten leereffect: kwaliteit en authenticiteit van de reflecties interactiegraad mate van invloed op vorderingen mate van zelfgestuurd levenslang leren originaliteit globale beoordeling

een persoonlijke beveiligde plaats

Portfolio: schermen voor de haio’s

handige to do’s

voorbeelden ter inspiratie kijk op www.ICHO.be : inlog = demohaio wachtwoord = demohaio

haio’s: leeragenda

continue registratie

eigen casussen opslaan en uitwisselen

Prikbord voor de groep, discussie-forum Semistek Prikbord voor de groep, discussie-forum Portfolio-elementen van anderen Verslag seminaries Kalender voor de eigen groep tips

virtuele seminarie-stek

feedback krijgen en geven

informatie opzoeken: een query

een praktijkopleider zoeken

een back-up voor uzelf of voor de erkenningscommissie

WEGWIJZERS EN LINKS: vb. www.ICHO.be/docu

VRAGEN/BEMERKINGEN ?