Algemene ledenvergadering Scouting Made 29 februari 2012
Agenda Opening Bestuursaangelegenheden Beleid Groepsontwikkeling Spelvisie & leerlijnen, Scouting Academy Vacature bestuurslid Informatie uit de speltakken (interactief) Vrijwilligers Rondvraag / w.v.t.t.k. & sluiting
Bestuursaangelegenheden Beleid De vereniging heeft sinds dit jaar een nieuw beleid. Het beleidstuk dient als input voor het huishoudelijk reglement en meerjarenplan Groepsontwikkeling Project vanuit Scouting Nederland Doel: borging van de continuïteit Alle groepen komen aan bod (gezondste groepen als laatste), doch wij starten met light-scan
Bestuursaangelegenheden Spelvisie, leerlijnen & Scouting Academy SCOUTS (zie verder) Nieuwe wijze van kwalificeren Minder trainingen Meer competentie gestuurd
Spelvisie SCOUTS Waar is de projectgroep mee begonnen, met het formuleren van een visie op het spel. Verwoord in de spelvisie SCOUTS. De basis van het Scoutingspel is en blijft het gedachtegoed van Baden-Powell. In de kern is dat het ontwikkelen van jeugd en jongeren door middel van een plezierige vrijetijdsbesteding. Over de hele wereld passen Scoutinggroepen dit gedachtegoed nog wekelijks toe in geweldige Scoutingactiviteiten. Daar verandert niets aan. Wat wel verandert, is de visie op Scouting. Wij kijken 100 jaar later anders tegen de woorden van Baden-Powell aan. In het kader van het vernieuwingstraject 2010 is de spelvisie op Scouting opnieuw geformuleerd in SCOUTS. Een nieuwe tekst, een herkenbare inhoud (zie sheet). Samen Code Outdoor Uitdaging Team Spel 5
Waar staat SCOUTS voor? Samen Code Outdoor maatschappij verbondenheid internationale organisatie Code normen en waarden ceremoniën en tradities identiteit en zingeving wet en belofte scoutfit (uniform) Outdoor buitenleven avontuur Waar staan de elementen van SCOUTS voor? Samen stappen we met veel plezier op de wereld af, dat verbindt ons onderling. Staat voor de betrokkenheid die we als scouts hebben met de maatschappij, voor de onderlinge verbondenheid die we als scouts over de hele wereld met elkaar voelen en voor het internationale aspect binnen Scouting. Code en traditie zijn onze basis, de wet en belofte onze waarde. Staat voor onze normen en waarden (onze ‘spelregels’), onze ceremoniën, dat Scouting een fundament heeft, een identiteit, en de bezinning op wat en waarom je de dingen doet. Outdoor staat voor avontuur, een ontdekkingstocht in de natuur. Staat voor buitenleven, de natuur niet alleen als de omgeving waarin we ons spel spelen, maar ook als opvoedende waarde. 6
Waar staat SCOUTS voor? Uitdaging Team Spel toenemende zelfstandigheid eigen inbreng uitdagend programma Team subgroepen zelfstandigheid / begeleiding Spel thematiek creativiteit & diversiteit project Uitdaging zoeken we in alles om ons zo te ontwikkelen tot zelfstandige scouts. Staat voor de persoonlijke ontwikkeling van scouts. Scouting is niet alleen een plezierige vrijetijdsbesteding, het biedt ook mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, steeds weer je grenzen te verleggen. Teamgevoel haalt het beste uit onszelf. Daarom zijn we trots op elkaar. Staat voor het werken in subgroepen (oud leert jong), de toenemende zelfstandigheid van de jeugdleden (jeugdparticipatie) en afnemende begeleiding in de verschillende speltakken. Spel en creativiteit helpen ons de verschillende talenten van scouts te benutten. Staat voor het Scoutingspel zelf, de veelzijdigheid erin, de thematiek en het aanspreken op de creativiteit (zowel in fantasie als het creatief zijn in oplossingen bijvoorbeeld). 7
Wat is er veranderd? Oude naam Leeftijd Nieuwe naam bevers 5 – 7 jaar kolonie welpen, kabouters, esta’s en dolfijnen 7 – 11 jaar (water / lucht) welpen horde scouts, verkenners, gidsen, padvindsters, zeeverkenners en luchtverkenners 11 – 15 jaar (water / lucht) scouts troep explorers, rowans, sherpa’s, matrozen van de wilde vaart en astronauten 15 – 18 jaar (water / lucht) explorers afdeling jongerentak, pivo’s en loodsen 18 – 21 jaar (water / lucht) roverscouts stam Op basis van de spelvisie SCOUTS wordt er gewerkt aan een vernieuwd spelaanbod voor alle leeftijdsgroepen. Met daarbij leuke, nieuwe handboeken, een website boordevol spelideeën en nog veel meer om wekelijks met plezier het vernieuwde spelprogramma te spelen. Een aantal veranderingen in dit nieuwe spelaanbod is: Nieuwe leeftijdsindeling: de leeftijdsindeling van de speltakken wordt per 1 september 2010 aangepast. Het overvliegen naar een volgende leeftijdsgroep wordt hiermee gekoppeld aan het schooljaar. Hierbij blijft uiteraard wel altijd de mogelijkheid bestaan om in te springen op de behoeften van het individuele kind. Vervolg op volgende sheets 8
Wat is er veranderd? 8 activiteitengebieden voor alle speltakken Acht activiteitengebieden, voor iedereen hetzelfde. Per activiteitengebied weer een aantal activiteiten die horen bij elkaar. 9
Zichtbaar maken van ontwikkeling Doorlopende lijn in ontwikkeling Vaardigheden en talenten Zichtbaar Van jong tot oud Betere aansluiting speltakken én Scouting Academy Insignes en uitdagingen Doorlopende leerlijn Scouting is niet alleen plezierige vrijetijdsbesteding, kinderen (en volwassenen) leren er ook een heleboel. Bij de vernieuwing van het Scoutingspel wordt op een leuke en plezierige wijze meer de nadruk gelegd op het stimuleren van het ontwikkelen van vaardigheden en talenten bij leden. Ook wordt de doorlopende lijn van jong tot oud beter zichtbaar (in programma betere aansluiting, herkenbaar te zien dat er wordt voortgebouwd op vorige leeftijdsgroep en zichtbaar maken, denk hierbij aan bijvoorbeeld insignes). De programma’s van de verschillende leeftijdsgroepen sluiten zo beter op elkaar aan. Bij welpen en scouts insignes. Bij explorers en roverscouts persoonlijke uitdagingen, volgen eigen ontwikkeling, geen vooropgestelde eisen. Bevers geen insignes. 10
Doorlopende leerlijn Uitdagende Scoutingtechnieken – schiemannen bevers Weven of vlechten, strikken van veters welpen Aantal knopen leren, zoals platte knoop, achtknoop, halve steek, mastworp; eenvoudige toepassing scouts Leren veel voorkomende knopen, gebruik in pionierobjecten, hangmat knopen explorers Leren meer zeldzame knopen en sierknopen, knopen worden zwaarder belast roverscouts Zelf touw slaan, ingewikkelde sierobjecten maken 11
Blauwe vogels Geen eenduidige leerlijn Volgen eigen spel, aangepast naar hun leden Maken wel gebruik van het spelaanbod, doch kan van meerdere speltakken afkomen.
Bevers 5 - 7 jaar Van Huize Hotsjietonia naar dorp Hotsjietonia Hoofdrol Stuiter 10 figuren, in koppels Herkenbare eigenschappen Verhalen met kop en staart Activiteitengebieden in dorp
Welpen 7 - 11 jaar Van 4 naar 1 thema: Jungleboek Nieuwe figuren: Shanti en waterfiguren Nieuwe verhalen, Rudyard Kipling Activiteitengebieden gekoppeld aan Jungle Elementen uit oude thema’s 14
Scouts 11 - 15 jaar Drie fases: Basisfase Verdiepingsfase Specialisatiefase Basisfase: ongeveer 1e jaar Verdiepingsfase: ongeveer 2e jaar Specialisatiefase: 3e & 4e jaar 15
Scouts 11 - 15 jaar Basisfase: Verdiepingsfase Kennismaken met de speltak Doel: in de ploeg veilig deel kunnen nemen aan alle programma’s Basiskennis en -vaardigheden opdoen van alle activiteitengebieden Challenges → insignes Verdiepingsfase Doel: kennis en vaardigheden op een niveau krijgen waardoor de scout zelfstandig aan een programma kan deelnemen 16
Scouts 11 - 15 jaar Specialisatiefase: Doel: Persoonlijke ontwikkeling Individuele specialisatie Kennismaken en oefenen met leiderschap en verantwoordelijkheden binnen de ploeg Kennismaken met programmeren en uitvoeren van een programma 17
Explorers 15 - 18 jaar Sleutel 14 Kwaliteitstest 18
Explorers 15 - 18 jaar Afstemming met andere speltakken Insignes Activiteitengebieden Spelvisie Doorlopende leerlijn (afstemming met scouts en roverscouts Insignes Eén per activiteitengebied Jaarbadge met daaraan een activiteitengebied gekoppeld Awards: IAYP, Europa, Environment & Development IAYP = international award for young people 19
Roverscouts 18 - 21 jaar Notitie roverscouts: aanzet tot eerste stevige jongerentakprogramma Loodsen (stammen) en pivo’s vormen samen roverscouts (voorheen: jongerentak) 18 - 21 jaar Nieuwe traditie: Eindceremonie 20
Roverscouts 18 - 21 jaar Disovery stage Journey stage Departure stage 3 uitdagingen kiezen Goedkeuring door de stam Installatie Journey stage 3 voorwaarden Departure stage Eindceremonie 21
Bestuursaangelegenheden Vacature bestuurslid vereniging Scouting Made Rooster van aftreden De beurt aan de Penningmeester, Lisette van Bragt Lisette is niet herkiesbaar
De speltakken Presentaties in de speltaklokalen Gemengde groepen +/- 10 minuten per ronde actief Voorstel interactieve sessies Bevers: link tussen activiteitengebieden en spelvisie. Welpen: memory Scouts: voorbeeld schiemannen jaar 1: herhaling van opgedane kennis bij welpen (eenvoudige knopen zoals platte knoop, mastworp, paalsteek) jaar 2: basis pionieren jaar 3 & 4: pio-object leer ouders in de 1e vijf minuten de knopen en in de volgende 5 minuten de kruissjorring Explo’s: uitleg progressie matrix laat ouders de progressie van enkele onderdelen in de juiste volgorde leggen Blauwe vogels (optioneel) : terugblik op afgelopen jaar (activiteiten) & vooruitblik
Vrijwilligers De motor van elke vereniging De bezetting is niet slecht, maar…. Op kort termijn behoefte aan leiding voor Scouts Blauwe Vogels Ook op parttime basis! Geen leiding, maar wel inzetbaar? Activiteitenteams Gebouw en terreinonderhoud
Afsluiting Rondvraag / w.v.t.t.k. Prijsvraag