Transport en Infrastructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
Advertisements

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Transport en Infrastructuur
Rotterdam, Wereldhaven
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Typische kenmerken van een haven?
Introductie Haven & Vervoer
§ 1.2 Veranderend weer en klimaat
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
De verkeers-en vervoersproblematiek van Voorne-Putten
Verkeer - vervoer Veel? Een bus moet zich maar 1 keer verplaatsen (weinig verkeer) om 50 personen te transporteren (veel vervoer)
Typische kenmerken van een haven?
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Een havenlandschap.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Vervoer van eten en brandstoffen
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
12.1 Landschappelijke kenmerken
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Railgoederenvervoer Vlissingen – Venlo
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
De Industriële Revolutie
Transport en Infrastructuur
Transport en Infrastructuur
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
H8 B140, B141 H9 B142 Senna en Sharon. H8 B140 VERVOERMIDDELEN Mobiliteiten: verplaatsing van mensen en goederen met behulp van een vervoermiddel. Mogelijk.
Hoofdstuk 7 B
A B C D. 1 Arnhem A B C D 2 Apeldoorn A B C D.
DIGITALE HANDLEIDING PORT RANGERS HAVENSPEL
Transport en Infrastructuur 4D – De herhaling Vliegveld aan het strand? dded&v=Se4iuyF5cE8.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 4.4.  We waren laat met industrie.  Huisnijverheid was belangrijker:  Thuis goederen maken.
Toekomstige mobiliteit
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde Blok 4.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Lesbrief 3 - Havens Template: All black icons: wikimedia Sea: pixabay.
Slide template: myfreeppt
Waarom maken we niet alles in Nederland?
Op sneeuwklas in Zwitserland
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Nederland (Provincies, hoofdsteden, wateren en Waddeneilanden)
Hfd 2 Bronnen van energie
Hoofdstuk 3 Europa.
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Hoe verdienen de mensen de kost?
Bs 3 Transport van stoffen
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Transcript van de presentatie:

Transport en Infrastructuur 4D - Mainports

Voorwaarde 1: Bereikbaarheid Aan en afvoer van grote hoeveelheden goederen. Intercontinentaal vervoer Goederen doorvoer: multi- intermodaal Transfer van passagiers Perfecte infrastructuur

Modaliteit is het wisselen van vervoersmiddel. Bijv Modaliteit is het wisselen van vervoersmiddel. Bijv. van scheepvaart naar vrachtwagens. Van vrachtwagen naar trein.

Voorwaarde 2: Achterland Moet groot en goed zijn Dichtbevolkte gebieden binnen een straal van 500KM. Voldoende welvarend Economisch sterk

Voorwaarde 3: Verwerking Verwerking van grondstoffen en goederen in de haven. Eindproducten Halffabricaten Grondstoffen worden vaak als massagoederen geleverd. In grote hoeveelheden, bulk. Bijv. aardolie en graan. Ook worden er stukgoederen geleverd, per stuk of in kratten. Denk aan bijv. fruit.

Doorvoer goederen Voor de doorvoer (voorwaarde 1) is een sterke infrastructuur nodig. Verschillende goederen hebben verschillende doorvoer manieren. Nat massagoed wordt via pijpleidingen vervoerd. (aardolie) Andere goederen via de weg, waterwegen of spoorwegen. Belangrijke waterwegen in NL zijn de Rijn, de Waal en de Maas.

Behouden mainport functie Blijven aanpassen en verbeteren

Verbeteringen: Rotterdam haven Aanleg Betuwelijn Containeroverslag tussen Arnhem en Nijmegen voor de doorvoer naar Duitsland Tweede Maasvlakte Gebied voor de bouw van nieuwe terminals Een terminal is een begin- of eindpunt van een verbinding.

Opdrachten Maak de opdrachten bij par. 4C en 4D in je leerwerkboek. Zoek in de Atlas op waar de belangrijkste goederenvervoer aders door Nederland lopen. Zet ze in een Tabel. Doe het zo. (min. 10 stuks) Naam Start Loopt via Eindigt Vervoerd Maas Franse Alpen Frankrijk, België, Limburg, Brabant Rotterdam Goederen vervoer met schepen