Transport en Infrastructuur 4D - Mainports
Voorwaarde 1: Bereikbaarheid Aan en afvoer van grote hoeveelheden goederen. Intercontinentaal vervoer Goederen doorvoer: multi- intermodaal Transfer van passagiers Perfecte infrastructuur
Modaliteit is het wisselen van vervoersmiddel. Bijv Modaliteit is het wisselen van vervoersmiddel. Bijv. van scheepvaart naar vrachtwagens. Van vrachtwagen naar trein.
Voorwaarde 2: Achterland Moet groot en goed zijn Dichtbevolkte gebieden binnen een straal van 500KM. Voldoende welvarend Economisch sterk
Voorwaarde 3: Verwerking Verwerking van grondstoffen en goederen in de haven. Eindproducten Halffabricaten Grondstoffen worden vaak als massagoederen geleverd. In grote hoeveelheden, bulk. Bijv. aardolie en graan. Ook worden er stukgoederen geleverd, per stuk of in kratten. Denk aan bijv. fruit.
Doorvoer goederen Voor de doorvoer (voorwaarde 1) is een sterke infrastructuur nodig. Verschillende goederen hebben verschillende doorvoer manieren. Nat massagoed wordt via pijpleidingen vervoerd. (aardolie) Andere goederen via de weg, waterwegen of spoorwegen. Belangrijke waterwegen in NL zijn de Rijn, de Waal en de Maas.
Behouden mainport functie Blijven aanpassen en verbeteren
Verbeteringen: Rotterdam haven Aanleg Betuwelijn Containeroverslag tussen Arnhem en Nijmegen voor de doorvoer naar Duitsland Tweede Maasvlakte Gebied voor de bouw van nieuwe terminals Een terminal is een begin- of eindpunt van een verbinding.
Opdrachten Maak de opdrachten bij par. 4C en 4D in je leerwerkboek. Zoek in de Atlas op waar de belangrijkste goederenvervoer aders door Nederland lopen. Zet ze in een Tabel. Doe het zo. (min. 10 stuks) Naam Start Loopt via Eindigt Vervoerd Maas Franse Alpen Frankrijk, België, Limburg, Brabant Rotterdam Goederen vervoer met schepen