Filip Leemans Projectcoördinator bij RVO-Society. RVO-Society ? Roger Van Overstraeten: stichter van Imec Pakketten voor secundair onderwijs: Cool met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Introductie tot de experimenteersessies
HAVISTEN COMPETENT
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Luidsprekers behoort bij open leertaak OT 6.2.1
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Hogere denkvaardigheden
Praktische toepassingen
2.8 Je mobieltje, GSM en UMTS-masten
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Op dit schilderij van de franse kunstenaar Matisse zie je mensen afgebeeld die een dans uitvoeren. De mensen zijn niet alleen verbonden met hun lichaam.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Mobieltje, GSM en UMTS Jesse, Youri.
2.8 Je mobieltje, GSM en UMTS-masten
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Mobile.
De conus in een luidspreker ( werkt andersom als de microfoon !!)
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Bijeenkomst September 2015
Aan de slag met de e-rally in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
De koffie drone.
Aan de slag met de e-rally ‘Fysica’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Welkom bij de themabijeenkomst Elektromagnetisme.
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Oefening met atlas en kaarten
23 maart 2017 profilering.
Sleutels, codes en aanwijzingen
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Vragen, wat voor vragen?.
gemaakt door Nieck en Marijn
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Open online aansluitingsmodules statistiek
beslist geen rocket science
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Werken met leerdoelen op de mavo
START VAN DE SURVIVALWEEK VAN Maar zonder nieuwe media!
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Filip Leemans Projectcoördinator bij RVO-Society. RVO-Society ? Roger Van Overstraeten: stichter van Imec Pakketten voor secundair onderwijs: Cool met spoelen! Photonics Explorer Duurzame projecten 1ste graad: De lichtreizigers De zonnedouche De ananasboot De yoghurtdetective

Cool met Spoelen Hoe zit een luidspreker in elkaar? Construeer zelf een luidspreker.  leerlingen maken kennis met de elektromagnetische kracht en haar eigenschappen

Actief – Constructief - Coöperatief Hoe kunnen we de motivatie en de aandacht van de leerlingen verbeteren? Maak leerlingen actief  procesgeoriënteerde instructie Start vanuit de leefwereld van de leerlingen  bouw kennis op, constructief Laat leerlingen samenwerken en elkaar helpen  verbondenheid, coöperatief Actief – Constructief - Coöperatief

Cool met Spoelen leerlingen halen een luidspreker uit elkaar onderzoeken de elektromagnetische kracht bouwen zelf een luidspreker  actief luidspreker kennen de leerlingen experimenteren vanuit eigen kennis  constructief leerlingen werken in groepjes  coöperatief

Verschillende lesfasen: Leerlingen verwonderen, nieuwsgierig maken Muziek afspelen met zelfgemaakt exemplaar Luidspreker bekijken en uit elkaar halen

Verschillende lesfasen: Zelf muziek maken met eenvoudige materialen Probeer met het signaal van de versterker een mooi geluid te produceren Bepaal de factoren die de kracht tussen de magneet en de koperen draad beïnvloeden  hypothese opstellen Experimenteren, creativiteit

Verschillende lesfasen: Experiment ontwerpen en verbanden leggen tussen de elektromagnetische kracht en een parameter Hypothese testen

Verschillende lesfasen: Bouw je eigen luidspreker Toepassen van de opgedane kennis

Opdracht aan de groepen: Probeer met het signaal van de versterker een mooi geluid te produceren materiaal: magneten koperen draden kartonnen borden, bekers, ... aluminiumfolie plakband

Bedankt voor jullie aandacht RVO-Society wenst jullie nog een prettige dag