Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts Henk Aalberts Carlo Segers
De experimentele denker “Drie denkstijlen” De experimentele denker De sensitieve denker De cognitieve denker
“Beroepsvorming student centraal” Inhoud Wat? Wat? => Inhoud Flexibiliteit / transparant (responsiviteit van loopbaancompetenties) Hoe? => Proces / Vorm Uitdaging tot leren (throughput) -Wie? => Identiteit “Zelfsturing is ontwikkeling van je hart” Wie? Hoe? Identiteit Vorm
“Van opleidingenfabriek naar loopbaancentrum” 1. NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN 2. NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE Leren Nieuwe rollen voor cursist, docent, management en bedrijfsmensen Werkgemeenschap met interne en externe netwerken (gedeelde verantwoordelijkheid met regionale omgeving) 3. LERENDE ORGANISATIE Integratie van doen, denken en beslissen met praktijk voorop De sturing is een voorwaardenscheppend dienstverleningsproces Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Onderwijzen Product Standaard Maatwerk
“Architectuur loopbaancentrum” Product- aanbod Beheersings- processen Organisatie- structuur Dienst- verlening Professionele Lerende Organisatie
“Beweging in eigen handen”
“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Dienstverlening aan leerprocessen LEERLING LEERPROCES CENTRAAL SCHOOL BEDRIJF Competentieleren Inzet van elkaars specialisme Co-design Product Wie? Hoe? Standaard Maatwerk Wat?
Leidende kleur 50 % “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur Leidende kleur 50 % Wie? Hoe? 20 % mengkleur Wat?
1e fase 2e fase 3e fase 4e fase “Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Van “figurant” naar hoofdrolspeler 1e fase 2e fase 3e fase 4e fase Hoe? Wie? Wat?
“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Werksoorten management vormgeven maken techniek Begeleiden Arbeidsgebieden ROCU enzovoort Begeleider kunst, cultuur & media Sound & Vision / Mediatechnologie werkveld Economie en dienstverlening Toerisme, recreatie & horeca Wie? Hoe? enzovoort Wat? ………. etc
“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Werksoort ontwerpen verkopen maken repareren Arbeidsgebied enzovoort Elektro Sound & Vision / Mediatechnologie Werkveld WTB / FMT Hoofdkleur 1. brede opleiding 2. specialisatie Industrieel Design Bouw / Infratechniek Wie? Hoe? enzovoort Bouwk.-Architectuur Wat?
“Inhoud: de beroepsvorming” “Loopbaanleren” De Onderwijslogistiek Beroepsrollen (werksoorten) ICT & Communicatie K R R K K K K R V R Domein: Economie & Dienstverlening V V R R K K K V Domein: Techniek & Innovatie R K V K V V R R K K K V K R V Arbeidsgebieden ROC MN Kunst, Cultuur, Media & Sport K R K K V V R Domein: Zorg & Welzijn k R V R R K V K Voorbeeld route Domein: Toerisme, recreatie & horeca K K K V K K V R V K R V R R K K Educatie Oriënteren Profileren Variabele instroom Variabele doorstroom R = Regio (ca. 30%) Verdiepen Kiezen Variabele uitstroom K = Kerndeel (ca. 50%) V = “vrij” (ca. 20%)
complexe vaardigheden NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” belangrijkheid laag leerbaarheid hoog kennis eenvoudige vaardigheden complexe vaardigheden attitudes persoonskenmerken hoog laag Wat? Wie? Hoe?
“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming”
“Kiezen voor ruimte”
De student in het leerproces NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Loopbaanontwikkeling” De student in het leerproces
Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Teamontwikkeling” Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, in het leerproces
Het teamlid, binnen het team, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Personeelsontwikkeling” Het teamlid, binnen het team, in het leerproces
De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Organisatieontwikkeling” De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, in het leerproces
“Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” LERENDE ORGANISATIE: “Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Product Standaard Maatwerk Wie? Hoe? Wat?
“Het totale proces in beeld” LERENDE ORGANISATIE: “Het totale proces in beeld” Techniek & Innovatie Teamlid Team Student
Matchmaker, matchmaker, make me a match. Find me a find, catch me a catch. Matchmaker, matchmaker, look through your book And make me a perfect match. Uit Fiddler on the roof