Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
‘t Schrijverke Zoetermeer
Informatieavond.
SPORT DIENSTVERLENING & VEILIGHEID
Economie, juni 2013.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in een dynamische context
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Overzicht bespreekpunten
Ondernemen(d) in het onderwijs
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
School als loopbaancentrum
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Instroom klas 3 vmbo.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Voorlichting ouders / verzorgers 2e klassen
MAVO VMBO OP DE RGO.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
. Ouderavond klas 2 1 februari  Algemene informatie  Voorlichting 1  Pauze  Voorlichting 2  Einde.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
23 maart 2017 profilering.
Op weg naar je eigen talent
Bovenbouw 27 november 2017.
Uitdagingen voor lokale overheden
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Presentatie VMBO Trivium College
PENTA College CSG Hoogvliet
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Persoonlijke begeleiding
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts Henk Aalberts Carlo Segers

De experimentele denker “Drie denkstijlen” De experimentele denker De sensitieve denker De cognitieve denker

“Beroepsvorming student centraal” Inhoud Wat? Wat? => Inhoud Flexibiliteit / transparant (responsiviteit van loopbaancompetenties) Hoe? => Proces / Vorm Uitdaging tot leren (throughput) -Wie? => Identiteit “Zelfsturing is ontwikkeling van je hart” Wie? Hoe? Identiteit Vorm

“Van opleidingenfabriek naar loopbaancentrum” 1. NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN 2. NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE Leren Nieuwe rollen voor cursist, docent, management en bedrijfsmensen Werkgemeenschap met interne en externe netwerken (gedeelde verantwoordelijkheid met regionale omgeving) 3. LERENDE ORGANISATIE Integratie van doen, denken en beslissen met praktijk voorop De sturing is een voorwaardenscheppend dienstverleningsproces Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Onderwijzen Product Standaard Maatwerk

“Architectuur loopbaancentrum” Product- aanbod Beheersings- processen Organisatie- structuur Dienst- verlening Professionele Lerende Organisatie

“Beweging in eigen handen”

“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Dienstverlening aan leerprocessen LEERLING LEERPROCES CENTRAAL SCHOOL BEDRIJF Competentieleren Inzet van elkaars specialisme Co-design Product Wie? Hoe? Standaard Maatwerk Wat?

Leidende kleur 50 % “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” 30 % mengkleur Leidende kleur 50 % Wie? Hoe? 20 % mengkleur Wat?

1e fase 2e fase 3e fase 4e fase “Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Van “figurant” naar hoofdrolspeler 1e fase 2e fase 3e fase 4e fase Hoe? Wie? Wat?

“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Werksoorten management vormgeven maken techniek Begeleiden Arbeidsgebieden ROCU enzovoort Begeleider kunst, cultuur & media Sound & Vision / Mediatechnologie werkveld Economie en dienstverlening Toerisme, recreatie & horeca Wie? Hoe? enzovoort Wat? ………. etc

“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” Werksoort ontwerpen verkopen maken repareren Arbeidsgebied enzovoort Elektro Sound & Vision / Mediatechnologie Werkveld WTB / FMT Hoofdkleur 1. brede opleiding 2. specialisatie Industrieel Design Bouw / Infratechniek Wie? Hoe? enzovoort Bouwk.-Architectuur Wat?

“Inhoud: de beroepsvorming” “Loopbaanleren” De Onderwijslogistiek Beroepsrollen (werksoorten) ICT & Communicatie K R R K K K K R V R Domein: Economie & Dienstverlening V V R R K K K V Domein: Techniek & Innovatie R K V K V V R R K K K V K R V Arbeidsgebieden ROC MN Kunst, Cultuur, Media & Sport K R K K V V R Domein: Zorg & Welzijn k R V R R K V K Voorbeeld route Domein: Toerisme, recreatie & horeca K K K V K K V R V K R V R R K K Educatie Oriënteren Profileren Variabele instroom Variabele doorstroom R = Regio (ca. 30%) Verdiepen Kiezen Variabele uitstroom K = Kerndeel (ca. 50%) V = “vrij” (ca. 20%)

complexe vaardigheden NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming” belangrijkheid laag leerbaarheid hoog kennis eenvoudige vaardigheden complexe vaardigheden attitudes persoonskenmerken hoog laag Wat? Wie? Hoe?

“Inhoud: de beroepsvorming” NIEUW VRAAGGESTUURD LEREN: “Inhoud: de beroepsvorming”

“Kiezen voor ruimte”

De student in het leerproces NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Loopbaanontwikkeling” De student in het leerproces

Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Teamontwikkeling” Het team, binnen de Unit Techniek & Innovatie, in het leerproces

Het teamlid, binnen het team, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Personeelsontwikkeling” Het teamlid, binnen het team, in het leerproces

De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, NIEUWE ROLLEN EN LICHTE ORGANISATIE: “Organisatieontwikkeling” De Unit Techniek & Innovatie, binnen het ROC, in het leerproces

“Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” LERENDE ORGANISATIE: “Hoofdlijnen voor (organistie van) leren” Dienst Vraaggestuurde dienstverlening op basis van partnerschap Aanbodgestuurde op basis van hiërarchische beheersing Product Standaard Maatwerk Wie? Hoe? Wat?

“Het totale proces in beeld” LERENDE ORGANISATIE: “Het totale proces in beeld” Techniek & Innovatie Teamlid Team Student

Matchmaker, matchmaker, make me a match. Find me a find, catch me a catch. Matchmaker, matchmaker, look through your book And make me a perfect match. Uit Fiddler on the roof