Sprekend [zw]erfgoed! Werkwinkel mondelinge geschiedenis Deel 1 Sint-Gillis-Waas, 5 december 2006 Björn RZOSKA Vlaams Centrum voor Volkscultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Van probleemstelling naar doelstelling
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
De toetssteen ‘14-’18.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
ECHTSCHEIDING & KINDEREN De onderhoudsbijdragen voor kinderen.
ECHTSCHEIDING & KINDEREN De onderhoudsbijdragen voor kinderen.
Auteurs artikel: Leontien M. van der Knaap & Stefan Bogaerts.
Omgaan met geschiedenis
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
ICTB/NB Projectmanagement.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Conflicten en onderhandelingen
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Congres Appreciative Inquiry
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Een theoretische verkenning
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Stappenplan Samenvatten
Dossier Empowerment.
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
SPOKEN UIT HET VERLEDEN ? OVER DE STRIJD TEGEN HET NIEUW FASCISME.
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Integraal sociaal werk
Waarom we dit project opstarten?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Wetenschap.
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Sprekend [zw]erfgoed! Werkwinkel mondelinge geschiedenis Deel 1 Sint-Gillis-Waas, 5 december 2006 Björn RZOSKA Vlaams Centrum voor Volkscultuur

Inleiding. Oraal erfgoed is in!  aandacht voor oraal erfgoed is groot  oraal erfgoed  mondelinge geschiedenis  mondelinge geschiedenis als hefboom voor integrale erfgoedwerking  niet vrijblijvend!

I Mondelinge geschiedenis als begrip  niet alle interviews zijn mondelinge bronnen  mondelinge bronnen zijn deel van historisch klankarchief  mondelinge bronnen en mondelinge geschiedenis zijn geen synoniemen  interview = creatieve samenwerking tussen respondent en onderzoeker

II Mondelinge geschiedenis als discipline II.1. Wanneer?  de jaren 1970  geschiedenis van onderop, het leven van alledag  gewone mensen krijgen een stem  sociaal-geëngageerd en emancipatorisch  in Vlaanderen: aandacht collaboratie-repressie (M. De Wilde)

II.2. Het individuele geheugen Kritiek:  vervorming van de werkelijkheid  herinnering smalle basis voor historisch onderzoek Weerlegging:  vervorming is inherent aan elke historische bron  autobiografisch geheugen = onderdeel van het langetermijngeheugen

II.3. Werking van het geheugen: kenmerken  herinnering is een vorm van vergeten  geheugen van een getuige kan gestimuleerd worden door de historische context in herinnering te brengen  afstand in tijd tussen gebeurtenissen en de herinnering wordt na verloop van tijd minder relevant  routine vernietigt herinnering  emotionele gebeurtenissen zijn weerbarstig

II.4. Het collectieve geheugen • tendentieus concept • containerbegrip: erfgoed of de totaliteit van wat in de maatschappij voortleeft over het verleden • pleisterplaatsen als element in de constructie van identiteiten • geheel van populaire vormen van omgang met het verleden

III Interviewtechnieken: de grote lijnen!  bepalen respondentengroep: wie ga ik interviewen?  inwerken  opstellen randdocumenten: themalijst, vragenlijst, identificatiefiche, interviewfiche en contract dat auteursrechten regelt

1.bouw een vertrouwensrelatie op met de respondent 2. een goed interview is het product is een creatief proces waarin getuige én interviewer de hand hebben!

IV Transcriptie Wat?  = omzetten van het interview in een uitgeschreven tekst  tijdrovend en saai, maar noodzakelijk  in functie van een snelle en efficiënte ontsluiting  verlies van informatie  volledige transcriptie verdient de voorkeur  geen vrijblijvend proces

 dicht bij het origineel en toch vlot leesbaar Randdocumenten:  transcriptiefiche  bandinhoudfiche

V Ethiek en auteursrecht V.1. Afspraken interviewer - onderzoeker  respondent moet afzien van rechten aan de hand van een schriftelijke verklaring  ofwel bij het begin, ofwel op het moment dat men het vertrouwen heeft gewonnen  interview kan geheel of gedeeltelijk worden vrijgegeven  privacy primeert boven onderzoeksdoelstellingen

V.2. Afspraken tussen interviewer en bewaarinstelling  schriftelijke afspraak  onderzoeker doet meestal volledig afstand van de rechten  er worden clausules opgesteld inzake gebruik (kopiëren, uitlenen, verhuren, verkopen, wisselcollecties, commerciële vertoning,…)

V.3. Gedragscode van de interviewer  respondent heeft recht op correcte en volledige informatie over de doelstellingen van het onderzoek  respondent moet in alle vrijheid kunnen antwoorden  mogelijkheid tot blokkeren van bepaalde passages moet duidelijk worden gecommuniceerd  respondent wordt op de hoogte gebracht van mogelijk later gebruik

 de wijze waarop de onderzoeker omgaat met het materiaal, moet stroken met de wensen van de respondent  afspraken komen terecht in het contract tussen respondent en onderzoeker  gouden stelregel: respondent mag nooit worden geschaad in zijn/haar functioneren in de sociale en lokale gemeenschap

VI Presentatie VI.1. Wetenschappelijke publicaties  de biografie  uitgeven van uitgeschreven interviews  duur door het doorgedreven redactiewerk

VI.2. Radio- en televisie-uitzendingen Radio:  combinatie mondelinge geschiedenis en radio zit in de lift  obstakel: verschillende achtergrond en finaliteit van de producten  voordelen: goedkoop medium, knowhow is niet zeldzaam, ontvankelijkheid, enorm bereik en grote toegankelijkheid

Televisie:  hoge productiekosten, waardoor hogere bereikbaarheid vereist is  dichtst bij het oorspronkelijke interview  ook non-auditieve informatie is zichtbaar (gedrag, expressie,…)

Nadelen:  enorme wettelijke regelingen  hoge technische kwaliteit is vereist  compromissen zijn onvermijdelijk  commercialisering door hoge productiekosten

VI.3. Tentoonstellingen  succesformule  getuigenissen kunnen de informatie sterker overbrengen  grotere identificatie bij de bezoeker  groeiende interesse voor mondelinge geschiedenis = de bezoeker wordt meer en meer het uitgangspunt

VI.4. Performances  mondelinge geschiedenis als basis voor toneelvoorstellingen, vertelavonden, stadswandelingen,…  grote toegankelijkheid  actieve betrokkenheid van de respondenten bij de presentatie  remeniscentieprojecten

VI.5. Onderwijs  mondelinge-geschiedenisprojecten in de klas  thema’s: alledaagsheid, gezin, oorlog  interactief en participatiegericht  Zuid-Afrika koploper (tegengeschiedenis)

VI.6. Hypermedia  experimentele fase  interviews uitgeven op cd-rom  randdocumenten kunnen worden opgenomen  internettoepassingen  geïntegreerde werking: video, randdocumenten, foto’s, andere bronnen,…

VI.7. Toepassingsvelden  biografie  geschiedenis van onderuit  dagelijks leven  lokale geschiedenis  …

EINDE