Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Advertisements

Introductiebijeenkomst
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
John Vaupell Justin van der Steen
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Logical Framework Approach
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Oplossingsgericht coachen
Reflecteren.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Zorgcoöperatie Hoogeloon. Eigen regie voor comfortabeler leven “Bewustwording en lokale belangenbehartiging” VIB-evenement 28 november 2011 WillemII stadion.
Doelstellingen formuleren
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Welkom in groep 5.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Arbeidsvreugde voor iedereen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Basis communicatieplan
Deel anders, mijn organisatie
Motiveren van vrijwilligers
Workshop Fondsen werven
Evenementencommissie RCU Zwolle
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Personeelsessie LOKO.
Stichting en Vereniging
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Besturen van de toekomst 7 december Opzet  Discussie  Groepen 5 tot 10  Verschillend sporten  Linoit  LET OP! Niks is fout en laat elkaar uitpraten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Willen Joris en Monique rijdenWillen Joris en Monique rijden? 'S-PORTCAFÉ Vrijwilligers vinden & binden.
Talent in Ontwikkeling
Waardebonnnenactie PBC/ provincie SESAM academie |
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
SV Kronenberg & Fanfare Monte Corona
Cursus vrijwilligers werven
Cursus vrijwilligers werven
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Duurzame inzetbaarheid
Lichen Planus Vereniging Nederland,
De kracht van de Fietsersbond
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Stichting Klimkoord Een Non-profit organisatie met passie;
Vormingplus Limburg vzw
Zichtbaarheid Creëren
Aan de slag met vrijwilligers
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010 Toolkit Ledenwerving Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010

Toolkit Ledenwerving Wie zijn wij? Wie bent u?

Wie gaan we werven? Donateurs (stichtingen) Leden (verenigingen) Afstand, motivatie Geld (formeel geen invloed) Leden (verenigingen) Nabijheid, motivatie Geld en betrokkenheid (stemrecht; invloed via ALV)

Bijzondere leden / donateurs Vrijwilliger Dichtbij, persoonlijke inzet Geld, betrokkenheid en tijd! Vrijwilligers werven onder donateurs of leden Zie: Toolkit Vrijwilligersbeleid

Uitgangspunten Eerst nadenken over de basis: Wie ben je (als organisatie)? Waar sta je voor?

Samen doen Groeien gaat vanzelf, ledenwerven kun je niet alleen. Doe het samen met het bestuur, leden, donateurs.

Wervingscirkel

De basis (Stap 0): Plannen De wervingscirkel kan helpen bij de planning:zeggen niet vermelden Goede planning is essentieel!

Stap 1: Doel Denk goed na over het wervingsdoel. Wat willen jullie bereiken? Hoeveel nieuwe leden willen jullie hebben? Kunnen jullie groei aan? SMART!

Stap 2: Doelgroep Wie, hoe,waar? Benader mensen zoals ze benaderd willen worden. Blijf jezelf, wees herkenbaar

Nadenken over de boodschap: Stap 3: Boodschap Nadenken over de boodschap: Wat hebben jullie te zeggen? Is jullie boodschap aantrekkelijk voor nieuwe leden? Hebben jullie een aanbod voor niet-leden en een extra aanbod voor leden!

Stap 4: Middel / activiteit Kies de middelen die passen bij je organisatie, je boodschap, je doel en je doelgroep.

Zorg voor een goede organisatie van het werven! Stap 5: Organisatie Do it! Zorg voor een goede organisatie van het werven!

Evaluatie en verder Evalueren is achterom kijken en leren van je successen en je fouten. Doe dat regelmatig tijdens de werfactie en stel je activiteiten bij. Bouw evaluatiemomenten in je planning in!

De Toolkit NFK gaat jullie helpen Toolkit Ledenwerving i.o. Informatie volgt over: Inhoud Beschikbaarheid Bereikbaarheid

Vragen?

Wij wensen jullie een prettige dag