Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010 Toolkit Ledenwerving Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Toolkit Ledenwerving Wie zijn wij? Wie bent u?
Wie gaan we werven? Donateurs (stichtingen) Leden (verenigingen) Afstand, motivatie Geld (formeel geen invloed) Leden (verenigingen) Nabijheid, motivatie Geld en betrokkenheid (stemrecht; invloed via ALV)
Bijzondere leden / donateurs Vrijwilliger Dichtbij, persoonlijke inzet Geld, betrokkenheid en tijd! Vrijwilligers werven onder donateurs of leden Zie: Toolkit Vrijwilligersbeleid
Uitgangspunten Eerst nadenken over de basis: Wie ben je (als organisatie)? Waar sta je voor?
Samen doen Groeien gaat vanzelf, ledenwerven kun je niet alleen. Doe het samen met het bestuur, leden, donateurs.
Wervingscirkel
De basis (Stap 0): Plannen De wervingscirkel kan helpen bij de planning:zeggen niet vermelden Goede planning is essentieel!
Stap 1: Doel Denk goed na over het wervingsdoel. Wat willen jullie bereiken? Hoeveel nieuwe leden willen jullie hebben? Kunnen jullie groei aan? SMART!
Stap 2: Doelgroep Wie, hoe,waar? Benader mensen zoals ze benaderd willen worden. Blijf jezelf, wees herkenbaar
Nadenken over de boodschap: Stap 3: Boodschap Nadenken over de boodschap: Wat hebben jullie te zeggen? Is jullie boodschap aantrekkelijk voor nieuwe leden? Hebben jullie een aanbod voor niet-leden en een extra aanbod voor leden!
Stap 4: Middel / activiteit Kies de middelen die passen bij je organisatie, je boodschap, je doel en je doelgroep.
Zorg voor een goede organisatie van het werven! Stap 5: Organisatie Do it! Zorg voor een goede organisatie van het werven!
Evaluatie en verder Evalueren is achterom kijken en leren van je successen en je fouten. Doe dat regelmatig tijdens de werfactie en stel je activiteiten bij. Bouw evaluatiemomenten in je planning in!
De Toolkit NFK gaat jullie helpen Toolkit Ledenwerving i.o. Informatie volgt over: Inhoud Beschikbaarheid Bereikbaarheid
Vragen?
Wij wensen jullie een prettige dag