KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Corporate Portfolio Management
Leren in en door organisaties
10 tips voor een gouden start Groeitips
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Health Balance Score Card
Nationaal Innovatie Event
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Leren in en door organisaties
strategie als een proces
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Inleiding tot marktonderzoek
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Onderzoek ontmoet praktijk
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
IS IT ALL IN THE GAME ? Henny Leemkuil. Waarom games in het onderwijs ? Actief problemen oplossen Gemotiveerd Geïnvolveerd Samenwerking.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Producten & Werkprocessen
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Margot Fleuren Mascha Kamphuis
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Informatie management HC2
50.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Certificering van assetmanagement
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
Presentatie van ondernemingsplan
De teamleider is een duizendpoot
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma Robert de Hoog Universiteit Twente

Wat is lastig aan kennismanagement? Theorie De theorie Het spel Onderwerpen Wat is lastig aan kennismanagement? Theorie De theorie Het spel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Wat is lastig aan kennismanagement? Wat is lastig en prettig aan kennis? Kennis heeft een aantal eigenschappen die bijzonder zijn voor een hulpbron Sommige zijn positief, maar er zijn ook negatieve Kennismanagement moet daarmee rekening houden NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Wat is lastig aan kennismanagement? Positieve eigenschappen van kennis Kennis kan groeien door gebruik Kennis kan tegelijkertijd in verschillende processen worden gebruikt Negatieve eigenschappen van kennis Ontastbaar en moeilijk te meten Productie van kennis kost (veel) tijd Kennis is vaak belichaamd in personen met een wil, dus: Kan plotseling verdwijnen De persoon moet “zin” hebben Kennis is macht NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Wat is lastig aan kennismanagement? Daarnaast gelden prestatiecriteria, zoals: Op de juiste plaats Op de juiste tijd In de juiste vorm Met de vereiste kwaliteit van de inhoud Tegen de laagst mogelijke kosten voor inzet en gebruik in kennisgebruikende bedrijfsprocessen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Wat is lastig aan kennismanagement? Definitie Kennismanagement is een managementtaak bestaande uit een geordende cyclus van activiteiten, die tot doel heeft interventies/acties te identificeren, initieren en te volgen, die het gebruik van kennis in bedrijfsprocessen optimaliseert, rekening houdend met de positieve en negatieve eigenschappen van kennis NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Theorie Leuk zo’n definitie, “but what do we do on Monday morning”? Eist een verdere theoretische uitwerking Gevolgde aanpak: bouw een kennismanagement simulatie leeromgeving Waarom: computer simulatie dwingt je om specifiek te worden, zeker wanneer je aan iemand anders moet leren NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Theorie Wat moet je maken: Een operationeel kennismanagement model Een procesmodel van een bedrijf Kennismanagement interventies/acties Gebeurtenissen Plus: de relaties daartussen Plusplus: leerdoelen, hulpmiddelen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Theorie: doelen Het maken van een operationeel en onderzoekbaar model voor kennismanagement en van een kennisintensieve organisatie Het bouwen van een hulpmiddel voor het interactief, collaboratief en tijd/plaats onafhankelijk leren van kennismanagement NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: uitgangspunten Kennis als organisatorische hulpbron Het besturingsparadigma “Team manager” NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: besturingsparadigma Kennis management Model Kennis management nivo Kennis management interventies Resultaten van interventies Kennis gebruikende processen Bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: het kennismanagement model Cyclisch model met drie lagen: Algemeen Substappen Wat en hoe ORGANISE FOCUS IMPLEMENT MONITOR NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: Het bedrijfsmodel Type is beperkt algemeen Product leiderschap organisatie Doel: zo snel mogelijk met innovatieve producten op de markt komen Belangrijke kennisdomeinen: R&D, Marketing, Productie NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: structuur van het bedrijfsmodel Concurrent brengt een nieuw product uit Externe gebeurtenissen Klanttevredenheid Organisatorische effectiviteit indicatoren Time to market nieuwe producten Bedrijfsprocessen indicatoren Competentie in marketing kennis Effectiviteit van kennisgroei over marketing Kennisdomein indicatoren Eff Kennisprocessen indicatoren Leg expertkennis vast in documenten Expert verlaat bet bedrijf Interne Kennis Management interventies gebeurtenissen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: deel van het bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

De theorie: architectuur van KMQuest Knowledge management model Learner KM interventions State of business (model) Learner Learner KM specific Learner Generic Business model Business model Instructional envelope NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel Team van drie Drie jaar “in het leven van het bedrijf” Onverwachte gebeurtenissen Selectie van interventies op basis van strategie, tactiek en kennisdoelen Interactief, via Internet te spelen Niet competitief! (Game against nature) NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel: hoofdscherm Status van het bedrijf Kennis managent model Gebeurte- nissen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel: implementatie kennismanagement model NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel: uitkomsten bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel: uitkomsten bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel: gebeurtenissen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Het spel: interventies NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004

Resultaten Gespeeld door meer dan duizend spelers wereldwijd Kennismanagement model is niet zo makkelijk te leren Aanpassingen nodig Bedrijfmodel vertoont plausibel gedrag Enkele lacunes ontdekt Voldoet aan dubbelfunctie: Artefact om leren te ondersteunen Operationele omgeving om theorieen te onderzoekern NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004