KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma Robert de Hoog Universiteit Twente
Wat is lastig aan kennismanagement? Theorie De theorie Het spel Onderwerpen Wat is lastig aan kennismanagement? Theorie De theorie Het spel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Wat is lastig aan kennismanagement? Wat is lastig en prettig aan kennis? Kennis heeft een aantal eigenschappen die bijzonder zijn voor een hulpbron Sommige zijn positief, maar er zijn ook negatieve Kennismanagement moet daarmee rekening houden NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Wat is lastig aan kennismanagement? Positieve eigenschappen van kennis Kennis kan groeien door gebruik Kennis kan tegelijkertijd in verschillende processen worden gebruikt Negatieve eigenschappen van kennis Ontastbaar en moeilijk te meten Productie van kennis kost (veel) tijd Kennis is vaak belichaamd in personen met een wil, dus: Kan plotseling verdwijnen De persoon moet “zin” hebben Kennis is macht NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Wat is lastig aan kennismanagement? Daarnaast gelden prestatiecriteria, zoals: Op de juiste plaats Op de juiste tijd In de juiste vorm Met de vereiste kwaliteit van de inhoud Tegen de laagst mogelijke kosten voor inzet en gebruik in kennisgebruikende bedrijfsprocessen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Wat is lastig aan kennismanagement? Definitie Kennismanagement is een managementtaak bestaande uit een geordende cyclus van activiteiten, die tot doel heeft interventies/acties te identificeren, initieren en te volgen, die het gebruik van kennis in bedrijfsprocessen optimaliseert, rekening houdend met de positieve en negatieve eigenschappen van kennis NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Theorie Leuk zo’n definitie, “but what do we do on Monday morning”? Eist een verdere theoretische uitwerking Gevolgde aanpak: bouw een kennismanagement simulatie leeromgeving Waarom: computer simulatie dwingt je om specifiek te worden, zeker wanneer je aan iemand anders moet leren NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Theorie Wat moet je maken: Een operationeel kennismanagement model Een procesmodel van een bedrijf Kennismanagement interventies/acties Gebeurtenissen Plus: de relaties daartussen Plusplus: leerdoelen, hulpmiddelen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Theorie: doelen Het maken van een operationeel en onderzoekbaar model voor kennismanagement en van een kennisintensieve organisatie Het bouwen van een hulpmiddel voor het interactief, collaboratief en tijd/plaats onafhankelijk leren van kennismanagement NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: uitgangspunten Kennis als organisatorische hulpbron Het besturingsparadigma “Team manager” NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: besturingsparadigma Kennis management Model Kennis management nivo Kennis management interventies Resultaten van interventies Kennis gebruikende processen Bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: het kennismanagement model Cyclisch model met drie lagen: Algemeen Substappen Wat en hoe ORGANISE FOCUS IMPLEMENT MONITOR NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: Het bedrijfsmodel Type is beperkt algemeen Product leiderschap organisatie Doel: zo snel mogelijk met innovatieve producten op de markt komen Belangrijke kennisdomeinen: R&D, Marketing, Productie NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: structuur van het bedrijfsmodel Concurrent brengt een nieuw product uit Externe gebeurtenissen Klanttevredenheid Organisatorische effectiviteit indicatoren Time to market nieuwe producten Bedrijfsprocessen indicatoren Competentie in marketing kennis Effectiviteit van kennisgroei over marketing Kennisdomein indicatoren Eff Kennisprocessen indicatoren Leg expertkennis vast in documenten Expert verlaat bet bedrijf Interne Kennis Management interventies gebeurtenissen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: deel van het bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
De theorie: architectuur van KMQuest Knowledge management model Learner KM interventions State of business (model) Learner Learner KM specific Learner Generic Business model Business model Instructional envelope NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel Team van drie Drie jaar “in het leven van het bedrijf” Onverwachte gebeurtenissen Selectie van interventies op basis van strategie, tactiek en kennisdoelen Interactief, via Internet te spelen Niet competitief! (Game against nature) NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel: hoofdscherm Status van het bedrijf Kennis managent model Gebeurte- nissen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel: implementatie kennismanagement model NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel: uitkomsten bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel: uitkomsten bedrijfsmodel NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel: gebeurtenissen NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Het spel: interventies NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004
Resultaten Gespeeld door meer dan duizend spelers wereldwijd Kennismanagement model is niet zo makkelijk te leren Aanpassingen nodig Bedrijfmodel vertoont plausibel gedrag Enkele lacunes ontdekt Voldoet aan dubbelfunctie: Artefact om leren te ondersteunen Operationele omgeving om theorieen te onderzoekern NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004