Vleuten dorp heeft teveel verkeer dat te hard rijdt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Verkeerseducatie : dode hoek
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
verkeerskrant gemaakt door:
Riolering Hoograven fase III
Verkeers- stellingenspel
Verkeersplan Binnenstad
digitale verkeerskrant van Rilland
Stationsomgeving - 29 juni
Welkom.
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Fietsbeleid in Culemborg
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Wijkontsluiting stationskwartier
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Verkeersveiligheid. Een Overzicht Een Analyse Omschrijving Een Rapport Een Presentatie Een Persbericht Persoonlijke stellingname.
Sensibiliseringsbrieven.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Verkeersveilige Schoolomgeving
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
VERTREKPLAATS.
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Terugkoppeling thema avond verkeerVoeg een titel toe
Openbare vergadering 21 november 2017
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Groot Onderhoud Noordkade
De gemeente Vierweg.
Transcript van de presentatie:

Vleuten dorp heeft teveel verkeer dat te hard rijdt Huidige verkeerssituatie in Vleuten dorp Er wordt te hard gereden Er is teveel autoverkeer Oorzaken: Te hard: Geen snelheidshandhaving Irritaties van automobilisten Door oponthoud door fietsers, blokkades (lossen van vrachtwagens), files Teveel: 80000 nieuwe bewoners in Leidsche Rijn Toename autoverkeer in het algemeen Ligging Vleuten tussen A2 en A12 Ongeschikte infrastructuur van Vleuten dorp voor nieuwe situatie

Parkweg: 8600 Dorpsstraat: 7900 Verlengde Parkweg: 3200 Hindersteinlaan: 18000 Een van de aanleidingen voor heroverweging: voorspelling van verkeersintensiteit voor 2015. Bron: WSC Vleuten, ALU. Zie de getallen in de straten: verkeersbewegingen per dag P. Ohllaan: 6200 Wilhelminalaan: 7900 Stroomrugbaan: 12000

Recente maatregelen verslechteren de situatie Verdere complicatie: Veranderingen in afgelopen half jaar en hun effect: Klinkerbestrating: trillingsoverlast Voorrangsregeling Dorpsstraat/Schoolstraat/Odenveltlaan/Hindersteinlaan: files, irritaties, te weinig ruimte, fietsers moeten waarheen? Stoepverbreding = wegversmalling , zie boven Verwijderen zebrapaden: door drukte is oversteken gevaarlijker Voorstel (uitkomst onbekend) tot verwijdering vrijwel alle zebrapaden in centrum: zie boven, nog erger Afsluiten Haarzuilens in spits: verkeer nu via Vleuten, toename verkeersintensiteit Vooraankondiging snelheidsremmende maatregelen op Dorpsstraat: zou fietsonveilige filestraat gaan worden Tijdelijke maatregelen: Oversteken Hindersteinlaan naar restant winkelcentrum zeer gevaarlijk Vrijwel onmogelijk te bereiken voor minder validen

Foto van oude situatie Nu klinkerbestrating: trillingen en geluidsoverlast odenveltlaan hindersteinlaan Stoep is verbreed: auto’s drukken fietsers weg Verkeer van rechts heeft nu voorrang: files en wegdrukken van fietsers door auto’s Zebra is weg: oversteken bij drukte zeer gevaarlijk

Vluchtheuvel en zebra nu weg: oversteken bij drukte zeer gevaarlijk Foto van oude situatie Verkeer van rechts heeft nu voorrang: files bij drukte en wegdrukken fietsers Dorpsstraat Schoolstraat Nu klinkerbestrating: trillingen en geluidsoverlast

Foto van oude situatie

Foto van oude situatie

Dorpsstraat Ontsluitingsweg. Zeer druk in spits en op zaterdag en zondag. Wegversmallingen zou filestraat maken. Fietsers (met kinderen) kunnen geen kant op.

Verkeer uit omringende dorpen dat eerst via Haarzuilens reed rijdt nu door Vleuten dorp. Toename verkeersintensiteit. Afsluiting van Polderweg in ochtendspits Afsluiting van Bochtdijk

Verkeersintensiteit gaat verder toenemen in toekomst Toekomstverwachting: Verdere toename verkeersintensiteit: Bouw Haarzicht Bouw in Vleuterweide Bouw Haarrijn Landelijke trend

Haarrijn Haarzicht Vleuterweide

Herhaalde uitstel van heroverweging verkeerssituatie = herziening verkeersplan in en rond Vleuten Tijdsplan: Januari 2011: overleg met WBO’s April 2011: verwachte uitkomst analyse gemeente. Uitgesteld tot begin juni. Juli 2011: Hernieuwd uitstel tot na de vakantie. 14 November: presentatie heroverweging door gemeente aan WBO’s Probleem: Ingrijpende verkeersmaatregelen sinds januari 2011 (zie hiervoor) Bijna alle maatregelen hebben negatief uitgepakt en doen het ergste vrezen Voorstel: plannen Kern Onafhankelijke analyse en toetsing door extern buro

WBO de Kern wijst gemeente op problemen en stelt alternatieven voor Aktie Kern: Brieven aan uitvoerende ambtenaren, Wethouders, en Gemeenteraad Gesprekken met ambtenaren en wethouders Indienen zienswijze (zebra’s) Ontwikkeling plannen voor Snelheidsremming (Verkeerd Verkeer) Remming verkeersintensiteit (bijlage Verkeerd Verkeer).

Plannen van de Kern om verkeerssnelheid te reduceren Plannen van de Kern: Verkeerd Verkeer Tegen te hard rijden Gewenste maatregelen: 30 km/uur in bebouwde kom Inrichten wegen met fietsstroken en zebrapaden Belijning en snelheidsaanduidingen Handhaving door politiecontroles en camera’s Matrix borden Zigzag inrichting van Hindersteinlaan Nieuw: 30 km/uur stickers op afvalbakken (voorbeeld Breukelen) Ongewenste maatregelen: Drempels op ontsluitingswegen wegens trillingen en ongefundeerde huizen Chicanes/wegversmallingen op ontsluitingswegen wegens files, irritaties en fietsgevaarlijke situaties Klinkerbestrating op ontsluitingswegen wegens trillingen en geluidsoverlast

Plannen van de Kern om de verkeersintensiteit terug te dringen B. Tegen teveel verkeer Voorstel: Gebruik van rondweg afdwingen: Vleuten geen doorgaande route meer Bewoners kunnen naar centrum met de auto maar er niet doorheen Deel rond de viersprong Dorpsstraat/Schoolstraat/Odenveltlaan/Hindersteinlaan wordt fietser- en voetgangersgebied Sluipverkeer door wijken verhinderen door 1 ontsluiting per wijk te geven verbinding Europaweg/Huis te Vleutenbaan herstellen: verkeer hoeft niet meer via Pastoor Ohllaan naar A2 (nu file in spits)

Rondweg om het oude dorp heen Rondweg om het oude dorp heen. Voorstel van gemeente, steun van WBO de Kern Voorstel om aansluiting Europaweg met Huis te Vleutenbaan te herstellen. Verkeer hoeft dan niet meer via P. Ohllaan en Hindersteinlaan dwars door Vleuten dorp om bij A2 te komen. Nu kan dit niet anders.

Verkeersstroom tussen het zuiden en de A2. Huidige route door Vleuten dorp via P. Ohllaan en Hindersteinlaan Nieuwe route via Huis te Vleutenbaan en Haarrijnse rading als aansluiting Europaweg met Huis te Vleutenbaan wordt hersteld

Voorstel om verkeersintensiteit terug te dringen Voorstel voor klein stuk (~200 m) fiets-en voetgangersgebied. Effect:je kunt naar het centrum met de auto, maar je kunt er niet doorheen. Auto’s worden gedwongen om de rondweg te nemen

Verhinderen van sluipverkeer door woonwijken bij instellen fiets-en voetgangers gebied op centrale viersprong. Slechts 1 ontsluiting per woonwijk. NW op Schoolstraat; NO op Hindersteinlaan, ZO op Odenveltlaan/Stationsstraat; ZW op Dorpsstraat.

Precedenten en toelichting voor plannen van de Kern Voorbeelden: 1 ontsluiting per wijk: de Tol in Vleuten. Effect: sluipverkeer kan er niet doorheen, alleen erin en eruit Verkeer over rondweg dwingen en centrum voor voetgangers en fietsers: Houten Delen van Utrecht Nieuwe winkelcentrum Vleuterweide Mogelijke angst winkeliers voor omzet: zie omzet in Houten, Utrecht, Vleuterweide: een prettige winkelgebied zal kopers aantrekken (is doorgaand verkeer koopverkeer?) Mogelijke angst bewoners aan rondweg voor toename verkeersintensiteit aldaar: tijdens recente rioolwerkzaamheden was hier geen probleem. Wel is groene golf gewenst om doorstroming te bevorderen. Parkeren is onveranderd: huidige parkeerplaatsen in centrum blijven bestaan. Het enige dat verandert is dat verkeer van buiten niet meer door Vleuten heen kan, en dat bewoners in wijk A niet met de auto rechtstreeks naar wijk B kunnen, maar hiervoor de rondweg moeten nemen. Het plan is zeer eenvoudig en goedkoop.

Reactie van de gemeente aangegeven in rood Plannen van de Kern: Verkeerd Verkeer Tegen te hard rijden Gewenste maatregelen: 30 km/uur in bebouwde kom Kern van Vleuten (as) wordt 30 km/uur Inrichten wegen met fietsstroken niet op ingegaan en zebrapaden komen deels terug Belijning en snelheidsaanduidingen Gemeente vind het prima zoals het is Handhaving door politiecontroles en camera’s willen ze niet Matrix borden alleen ter ondersteuning gaan ze erover denken Zigzag inrichting van Hindersteinlaan niet behandeld Nieuw: 30 km/uur stickers op afvalbakken (voorbeeld Breukelen) niet behandeld Ongewenste maatregelen: Drempels op ontsluitingswegen wegens trillingen en ongefundeerde huizen hier houden ze zoveel mogelijk rekening mee Chicanes/wegversmallingen op ontsluitingswegen wegens files, irritaties en fietsgevaarlijke situaties dit blijft de favoriete maatregel van de gemeente Klinkerbestrating op ontsluitingswegen wegens trillingen en geluidsoverlast dit blijft de favoriete maatregel van de gemeente

Reactie van de gemeente aangegeven in rood B. Tegen teveel verkeer Voorstel: Gebruik van rondweg afdwingen: Vleuten geen doorgaande route meer Bewoners kunnen naar centrum met de auto maar er niet doorheen Deel rond de viersprong Dorpsstraat/Schoolstraat/Odenveltlaan/Hindersteinlaan wordt fietser- en voetgangersgebied Sluipverkeer door wijken verhinderen door 1 ontsluiting per wijk te geven Dit plan wordt niet in behandeling genomen omdat het te complex is en omdat het de keuzevrijheid beperkt verbinding Europaweg/Huis te Vleutenbaan herstellen: verkeer hoeft niet meer via Pastoor Ohllaan naar A2 (nu file in spits) Dit plan wordt onderzocht. Wel wordt aangegeven dat het een 50 % kans is wegens mogelijk sluipverkeer tussen A2 en A12.

Analyse van de heroverweging Geen structureel plan voor de verkeersproblemen. Als aansluiting Europweg/Huis te Vleutenbaan er niet komt dan rijden er straks 10.000 (Wilhelmina, P.Ohl) en 12.000 (Hinderstein) auto’s per dag in een 30 km zone. Niet nagedacht hoe dit op te lossen Herhaling van oude standpunten, er is geen sprake van een heroverweging Verstrekkende maatregelen in het centrum (voorrangsregeling, klinkers, stoepverbreding, zebra’s) onterecht buiten de discussie gelaten Nieuwbouw Haarrijn (10.000 auto’s per dag) en Haarzicht (3500) afgedaan als geen probleem. Plan van de Kern onterecht niet onderzocht. Te complex: schakel ander buro in. Keuzevrijheid: laat de bewoners hun keuze maken.

Geef uw mening voor terugkoppeling naar de gemeente   Voorstel 1. De verkeersintensiteit door Vleuten dorp terugdringen door wegversmallingen aan te brengen, zonder aanvullende maatregelen zoals genoemd in voorstel 3 of 4. Voorstel 2. Het plan om de Europaweg en de Huis te Vleutenbaan met elkaar te verbinden om het verkeer door Vleuten dorp te voorkomen. Voorstel 3. Het aanbrengen van een ‘road block’ in de vorm van een blok beton dat omhoog kan zodat je altijd meteen het dorp uit kunt, maar dat je 1 minuut per auto moet wachten om het dorp in te kunnen, of door een stoplicht dat lang op rood staat om het dorp in te kunnen. Deze aanbrengen aan de randen van het dorp om het verkeer via de rondweg af te dwingen. Voorstel 4. Het aanbrengen van een voetgangers- en fietsersgebied op de bijna 4-sprong Schoolstraat/Dorpsstraat/Hindersteinlaan/Odenveltlaan in combinatie met het voorkomen van sluipverkeer door de wijken door deze in 1 richting te ontsluiten. Het centrum kan bereikt worden zoals altijd, maar je kunt er niet doorheen. Graag aangeven met ja of nee op het formulier dat in de zaal ligt

Voorstel van de Kern voor inrichting van de Hindersteinlaan