Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Nieuwe blik op publieksagressie
Kwaliteit van leven bij dementie
Social Netwerk Analyse:
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kwaliteitszorg als meerwaarde
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Welkom bij onze PBS reis
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Return to Sender.
(School Wide) Positive Behavior Support
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Certificering van PBS-scholen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Presentatie SWPBS-team
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Succesvolle implementatie: tips en tools
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Aan alle ouders s.v.p. Steeds weer herhalen : Ik zal nóóit meer klagen over m‘n kinderen..... Ik zal nóóit meer klagen over m‘n kinderen Ik.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Onderzoeksvaardigheden 3
School Wide Positive Behavior Support | Yorneo

Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Ouderavond Toermalijn
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Data verzamelen = veranderen
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Kandinsky College PBS Datamanagement.
Een duurzaam traject.
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Naam school Datum Logo van de school
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Transcript van de presentatie:

Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1

Samenvatting van vandaag Borging is belangrijk Borging begint in jaar 1 Borging betekent doorontwikkeling Alle pijlers zijn belangrijk, en sommige net iets belangrijker Kleine investeringen met groot rendement

Jullie zijn nu onderweg met het PBSteam, het schoolteam, de leerlingen , de ouders en de zorg

Borging = SWPBS Duurzame implementatie Sustainability Blijvende, getrouwe implementatie SWPBS

Borging SWPBS Geslaagd als: Na 5 jr. nog steeds 80% getrouwe uitvoering in dagelijkse praktijk Borging SWPBS Als we het dan hebben over: Borging is belangrijk, dan gaat het hierom: Implementatie is geen garantie voor borging: helaas! Voorbeeld Utrechtse School: datamanager verwerkt Magister data in het weekend tot een prachtige, informatieve PPT. Dat werkt nu, maar zal niet overleven.

Borging In hoeverre is SWPBS geïmplementeerd? Wordt SWPBS uitgevoerd zoals bedoeld? Levert SWPBS de beoogde resultaten op? Als we het hebben over borging, dan staan er idealiter drie vragen centraal. Opleider licht vragen toe. 6

Implementatie en borging Succesvolle implementatie is geen garantie voor duurzaamheid Borgen begint tijdens de implementatie Balans tussen snelheid en duurzaamheid Bouw bekrachtiging in Focus op pijlers/bouwstenen die cruciaal zijn Borging begint tijdens implementatie Maak systemen zo dat degene die investeert iets terugkrijgt voor zijn investering. Data vormen zo’n motortje: als je loslaat zie je het, als je aantrekt zie je het ook. Aandacht voor data door directeur/PBS team is cruciaal.

Implementatie van geel en rood = borging van groen

Implementatie en borging Succesvolle implementatie is geen garantie voor duurzaamheid Borgen begint tijdens de implementatie Balans tussen snelheid en duurzaamheid Bouw bekrachtiging in Focus op pijlers/bouwstenen die cruciaal zijn Borging begint tijdens implementatie Maak systemen zo dat degene die investeert iets terugkrijgt voor zijn investering. Data vormen zo’n motortje: als je loslaat zie je het, als je aantrekt zie je het ook. Aandacht voor data door directeur/PBS team is cruciaal.

Onderzoek naar duurzame implementatie (VS) Doolittle (2006): 285 scholen voorspellers: leiderschap + schoolbreed bekrachtigingssysteem Coffey & Horner (2012): 117 scholen voorspellers: leiderschap + datagestuurd werken Doolittle 2006 - 285 scholen: welke kernelementen van SWPBS zijn gerelateerd aan 1) initiële implementatie (volledige implementatie in 3 jaar) en 2) sustained implementatie, blijvende implementatie (5 jaar later nog steeds volledige implementatie). Voorspellers van volledige initiële implementatie zijn systemen voor het oefenen van gedragsverwachtingen en en schoolbrede dataverzameling en benutting daarvan. Voorspellers van blijvende implementatie zijn effectief leiderschap van directeur en PBS team en een goed geïmplementeerd schoolbreed bekrachtigingssysteem.  Leiderschap (Coffey) gaat over: middelen ter beschikking stellen, maar ook medewerkers leiden in de richting van verandering, duidelijk communiceren over verwachtingen en feedback over implementatie bij medewerkers uitlokken. Mcintosh, Horner & Sugai: model of sustainability: prioriteit, integratie met andere dingen, commitment van medewerkers, resources, effectiviteit, efficiëntie, regeneratie – capacity building (coaching) McIntosh in press: nog een andere studie: daarin werd mensen gevraagd waarvan ze dachten dat het belangrijke factoren waren: ouderbetrokkenheid, integratie in bestaande, staff support

Onderzoek McIntosh McIntosh, Horner & Sugai: Sustainability Model McIntosh et al. (in press): 217 scholen belangrijkst: datagestuurd werken + ‘capacity building’ (mogelijkheden tot groei, coaching) McIntosh (in press 2): studie naar beleving, 257 scholen belangrijker bij borging dan bij implementatie: betrokkenheid ouders, steun onder medewerkers en integratie met bestaande werkwijze

Implementatie, en dan?! Welke ontwikkelingen bedreigen de duurzaamheid van de geïmplementeerde onderdelen? 1

Implementatie, en dan?! Wat kun je doen om deze bedreiging te voorkomen? Denk aan literatuur! 2 1

Implementatie, en dan?! Wat kun je doen als deze bedreiging zich toch voordoet? Denk aan literatuur! 2 1 3

De aanjagers Kinderen Ouders Data Leerlingen grote rol: daar had eigenlijk moeten staan: laat iedereen een bijdrage leveren! Leiderschap: blijf op de hoogte Zet de coach in op kritische momenten! 15

Voorbeelden van Nederlandse scholen Input van Monique Baard: Het Mozaiek, De Indon en De Wijngaard hebben een inwerk'cursusje' voor stagiaires die de coördinator van het PBSteam 2x per jaar met nieuwe stagiaires doet; oefenen in maken gedragsverwachtingen, geven complimenten en tokens, correctieprcedure etc. ze krijgen ook het pbsplan van de school daarvoor uitgereikt en worden gevraagd dat goed door te nemen en op de cursus kunnen ze vragen stellen. Verder voor boring hebben de drie scholen een cyclus waarin pbsobservatierondes gedaan worden door de IBer: ene jaar schoolbrede ( toezicht houden etc) en andere jaar klasniveau. Leerkrachten maken na de observatie ind. een eigen actieplannetje met pbsdoel waar ze de periode na de observatie aan gaan werken en kunenn hier ook begeleiding op aanvragen. Verder kun je leerlingen met zorg rondom gedragpas aanmelden voor bespreking in het zorgteam ( leerlingbespreking) als er ook concrete data is ( incidenten en/ of llv ssystee sel en sowieso een uitgewerkte ABC analyse. De leerlingen van de eindgroep op Het Mozaiek worden nu betrokken bij PBS ter broeiing: roulatie systeem PBS kindercoaches op het plein: worden getraind door PBSteamlid en stimuleren spel, helpen kinderen en bekrachtigen gewenst gedrag van leerlingen. Er is ook een pbsmaatjessysteem ontwikkeld voor nieuwe leerlingen in de klas op de Wijngaard. En op alle 3 de scholen is een actieve ouderdenktank die voor steeds verdere boring van PBS zorgt: er komt komende maand een ouderavond door de ouders van de denktank bedacht en georganiseerd waarop professionele theater acteurs komen die situaties uitspelen en de zaal met ouders mogen dan tips, suggesties etc inbrengen, de acteurs spelen dit dan uit. Interventies van PBS en positief opvoeden worden hierbij ingezet in het toneelspel. Bij de start van het schooljaar wordt 8 weken intensief gewerkt aan groepsvorming en wordt in wekelijkse klassenvergaderingen de groeps gedragsverwachtingen vastgesteld, geëvalueerd, bijgesteld en word sociale aspecten uit het groepsproces besproken en opgelost. De leerlingen brengen zelf punten in in een brievenbus. Het Mozaiek heeft een film gemaakt voor de laatste studiedag over boring na 3 jaar PBS waarop van alle klassen twee leerlingen geïnterviewd werden over PBS; wat is PBS volghens jou? wat merk je van PBS, vragen over de waarden en gedragslessen. Een prachtige film is het geworden die een heel mooi beeld geeft over hoe leerlingen PBS in de school ervaren en waar nog verbeterpunten liggen.

Borgingsactiviteiten scholen CSO Inwerkcursus stagiaires Cyclus van observatierondes Bespreking zorgteam o.b.v. data Kindercoaches op het plein PBS maatjessysteem Ouderdenktank Film: kinderen interviewen 1e 8 wkn: klassenvergadering over gedragsverwachtingen SWPBS Input van Monique Baard: Het Mozaiek, De Indon en De Wijngaard hebben een inwerk'cursusje' voor stagiaires die de coördinator van het PBSteam 2x per jaar met nieuwe stagiaires doet; oefenen in maken gedragsverwachtingen, geven complimenten en tokens, correctieprcedure etc. ze krijgen ook het pbsplan van de school daarvoor uitgereikt en worden gevraagd dat goed door te nemen en op de cursus kunnen ze vragen stellen. Verder voor boring hebben de drie scholen een cyclus waarin pbsobservatierondes gedaan worden door de IBer: ene jaar schoolbrede ( toezicht houden etc) en andere jaar klasniveau. Leerkrachten maken na de observatie ind. een eigen actieplannetje met pbsdoel waar ze de periode na de observatie aan gaan werken en kunenn hier ook begeleiding op aanvragen. Verder kun je leerlingen met zorg rondom gedragpas aanmelden voor bespreking in het zorgteam ( leerlingbespreking) als er ook concrete data is ( incidenten en/ of llv ssystee sel en sowieso een uitgewerkte ABC analyse. De leerlingen van de eindgroep op Het Mozaiek worden nu betrokken bij PBS ter broeiing: roulatie systeem PBS kindercoaches op het plein: worden getraind door PBSteamlid en stimuleren spel, helpen kinderen en bekrachtigen gewenst gedrag van leerlingen. Er is ook een pbsmaatjessysteem ontwikkeld voor nieuwe leerlingen in de klas op de Wijngaard. En op alle 3 de scholen is een actieve ouderdenktank die voor steeds verdere boring van PBS zorgt: er komt komende maand een ouderavond door de ouders van de denktank bedacht en georganiseerd waarop professionele theater acteurs komen die situaties uitspelen en de zaal met ouders mogen dan tips, suggesties etc inbrengen, de acteurs spelen dit dan uit. Interventies van PBS en positief opvoeden worden hierbij ingezet in het toneelspel. Bij de start van het schooljaar wordt 8 weken intensief gewerkt aan groepsvorming en wordt in wekelijkse klassenvergaderingen de groeps gedragsverwachtingen vastgesteld, geëvalueerd, bijgesteld en word sociale aspecten uit het groepsproces besproken en opgelost. De leerlingen brengen zelf punten in in een brievenbus. Het Mozaiek heeft een film gemaakt voor de laatste studiedag over boring na 3 jaar PBS waarop van alle klassen twee leerlingen geïnterviewd werden over PBS; wat is PBS volghens jou? wat merk je van PBS, vragen over de waarden en gedragslessen. Een prachtige film is het geworden die een heel mooi beeld geeft over hoe leerlingen PBS in de school ervaren en waar nog verbeterpunten liggen. 17

Voorbeelden van Nederlandse scholen Input van Inge Reijnders: …. 18

Borgingsactiviteiten Lichtkring Inwerkcursus … SWPBS Dit krijgen ze mee in de vorm van het jaarplan 19

Voorbeelden van Nederlandse scholen Input van Marlous: …. 20

Kleine investering, groot rendement Klink goed, dus hoe dan? Combineren van initiatieven – hou de taal vast! Leerlingen een grote rol geven Direct actie ondernemen als mate van implementatie vermindert Visualisatie (filmpje) Jaarplanning, kalender, procedure Data! Coach Leerlingen grote rol: daar had eigenlijk moeten staan: laat iedereen een bijdrage leveren! Leiderschap: blijf op de hoogte Zet de coach in op kritische momenten! 21

Arrangementen team Norm: de dikgedrukte leerkrachtgedragingen zijn tijdens iedere pauze zichtbaar bij de pleinwacht. Teamleden die voldoen aan de basisnorm: Kijken enkele keren per jaar bij elkaar en geven elkaar feedback Bij minder dan de basisnorm: analyse van de punten die ontbreken. Op basis van de analyse wordt bepaald welke gele interventie nodig is: Scholing Extra oefenen van de technieken SWPBS (intervisiegroepje) Co-teaching SVIB Wanneer de gele interventies onvoldoende resultaat laten zien volgt een rode interventie: Intensieve individuele begeleiding met concrete verbeterdoelen en tijdpad Ook hier geldt dat regelmatig onverwacht positief gedrag van teamleden bekrachtigd wordt vanuit het PBSteam (overnemen pleinwacht, kleine attentie, complimentenkaartje) 22

Kleine investering, groot rendement Klink goed, dus hoe dan? Combineren van initiatieven – hou de taal vast! Leerlingen een grote rol geven Direct actie ondernemen als mate van implementatie vermindert Visualisatie (filmpje) Jaarplanning, kalender, procedure Data! Coach Leerlingen grote rol: daar had eigenlijk moeten staan: laat iedereen een bijdrage leveren! Leiderschap: blijf op de hoogte Zet de coach in op kritische momenten! 23