Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Opleidingsadviseur Fundeon
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Programma 1.Welkom 2.Fundeon 3.Landelijke ontwikkeling – regionale uitvoering 4.Belang van opleiden in de GA 5.Afsluiting.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Presentatie Henny Knechten
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Scholing Werkritme krijgen.
De Grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt 4 november 2011
VTB Technasium Vakcollege
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Van, voor én door het onderwijs.
Utrecht, 11 juni
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Variya leeft! Samen onderweg naar morgen! Kenniskring mentoring 7 december 2009.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Competentiegericht leren vmbo
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Mobiliteitscentrum.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Volgende stap in de loopbaan van …
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
De leerling of stagiaire in beweging!
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
23 maart 2017 profilering.
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Beroepsonderwijs voor jongeren | Zuid-Soedan
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Research Centre for Education and the Labour Market
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen

Waar ga ik het over hebben? • wat zien we in de wereld om ons heen? • wat zien we in de (beroeps)praktijk (van onze sector) • wat zien we bij onze deelnemers? • wat betekent dat voor ons vandaag (en morgen)?

Een verzameling ongesorteerde waarnemingen • ernstig personeelstekort • verkeerde keuzes van deelnemers in beroepsonderwijs • grote concurrentie op arbeidsmarkt (zorg!) • veel uitval in beroepsonderwijs • (mis) match opleidingen/kwalificatiestructuur en de praktijk van het beroep • opkomst zzp-ers • te weinig doorstroming naar hogere opleidingsniveaus • talenten van jongen mensen worden onvoldoende benut • faalkosten bepalen de bedrijfsmarge • de samenleving individualiseert • arbeidsverhoudingen flexibiliseren • aantal jongeren van allochtone afkomst neemt toe (hoe wit is de sector bouw?) • het onderscheid tussen beroepen/functies vervaagt

Een voorlopige conclusie: • ons onderwijs is niet spannend en doet geen appèl op de drijfveren van jongeren • we krijgen het in de bouw heel erg moeilijk als we niet grondig gaan nadenken over oplossingsrichtingen voor opleiding en scholing Kortom: What makes Sammy run?

Wat gebeurt er als we beginnen bij: 1.de jongere en niet bij de kwalificatiestructuur 2.de praktijk en niet bij de school 3.het verzamelen van praktijkvaardigheden en niet bij een afgebakend beroep? Dus als we: 4.de leerling (onze aanstaande werknemer) serieus nemen i.p.v. vooral onze studieboeken, de eindtermen en de kwalificatiestructuur. 5.de vraag stellen: wat wil en kan die jongen of dat meisje? I.p.v.: aan welke eindtermen heeft hij voldaan?

De werkelijkheid van de moderne beroepspraktijk (ook in de bouw en ook op elk niveau) • activiteiten zijn niet gebonden aan de kwalificatiestructuur • functies worden diffuser • er is geen stabiele beroepenstructuur meer • gewenst: dienstverlenende houding, maatwerk, klantvriendelijkheid • gewenst: hart voor de klant, het werk en de baas. • sleutelkwalificaties: flexibiliteit, zelf klussen kunnen klaren, in teamverband kunnen werken • zelfsturing • werknemers worden werkondernemers • van belang: persoonskenmerken naast vakbekwaamheid. • Ook de bouw is primair een dienstverlenende sector en verschilt in dat opzicht niet van het bankwezen!

Over vakmanschap als beroep •persoonsgebonden vakmanschap •niet primair gekoppeld aan een sector •specifieke hoeveelheid bekwaamheid/kennis/vaardigheid •marktwaarde •kwaliteitshandhaving/accreditatie door netwerk beroepsgroep, scholen, bedrijven. Is dit gek? Wat dacht u van tandartsen, ingenieurs, it-specialisten, etc. etc.

Wat conclusies en aanbevelingen: 1.loopbaanvorming begint bij de deelnemer 2.leermeesterschap = vakmanschap 3.maatwerk = netwerk 4.ook informeel leren is leren 5.individualiseren in plaats van standaardiseren 6.nieuw evenwicht tussen breed en specialistisch 7.minder landelijke sturing, meer regionale verantwoordelijkheid 8.ondernemerschap als key note