Bouwlokalen Haal het beste uit de bouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Standaardsystematiek voor Kostenramingen SSK-2010
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Vastgoed voor de vrouwenopvang Monique Waarts Directeur Mitros Maatschappelijk Vastgoed.
Een nieuwe lente, een nieuw geluid? ?  Wat dromen we …
Retail Marketing Services
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
#Exactlive12 Kennis delen = vermenigvuldigen Hartelijk welkom!
Procedure: hoe een offerte indienen?
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Duurzaamheid en kosten
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 6 maart 2008
Contractvormen in de bouw Van traditioneel naar innovatief
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Risico’s en contracten
Case Zeesluis Ijmuiden
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Kulturhus De Bijenkorf Borne
Hulp bij het huishouden Gemeente Gouda presentatie gemeenteraad Gouda 15 september 2010.
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
Beeldkwaliteitsbestekken de oplossing?
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Maatschappelijk Aanbesteden
Kabels en leidingen nabij watergangen
Sportcentrum Vianen.
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Actualiteit Nederlandse jurisprudentie Selectie en gunning
Elke 7 seconden een nieuw getal
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn)
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Algemene Ondernemersvaardigheden
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
EMVI in de digitale praktijk
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Casus Lochem Wesley Veekman. 2 februari 2009 Het speelveld 12 openbare basisscholen Afspraken over gescheiden geldstromen (schoolbestuur en gemeente)
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Informatiebijeenkomst
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
V.
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Transcript van de presentatie:

Bouwlokalen Haal het beste uit de bouw Stan Vermeulen januari/februari 2009 www.roges.nl

Inhoud Stichting Roges ‘soll’: Regieraad Bouw ‘ist’: de aanleiding (het traditionele bouwproces) ‘soll’: strategie aan vraagzijde (vraagprofiel) ‘soll’: strategie aan aanbodzijde (aanbodprofiel) Haal het beste uit de bouw Case aanbesteding woningbouwproject Opdracht aan aanbieders en klanten www.roges.nl

Stichting Roges Vraaginnovatie in de bouw (projecten) Aanbodinnovatie in de bouw (projecten) Ervaringskennis vastleggen en delen Betere bouwprestaties Betere kwaliteitsbeleving Geen ‘verrassingen’ achteraf Onafhankelijk van aanbod (geen belang in project) Focus op klantvraag (‘perfect match’) Markt: Zorg, Onderwijs, Wonen, Gemeenten

‘SOLL’: strategische visie Regieraad “Opdracht aan de bouwsector: de creatie van maatschappelijke meerwaarde, i.c. het ontwikkelen van creatieve en innovatieve oplossingen voor de behoeften van de samenleving” onder meer met als opdrachtnemers-thema’s: transparantie innovatie kwaliteit/prijs samenwerking in de keten integraal ontwerpen www.roges.nl

‘SOLL’: strategische visie Regieraad en als doel: invullen behoeften eindgebruiker verbreding scope naar levensduurkosten waardecreatie ook opdrachtgevers-thema’s: stimuleren innovatieve oplossingen optimale kwaliteit-/prijsverhouding is leidend criterium in beoordeling van offertes www.roges.nl

‘IST’: het Bouwproces

“IST”: het traditionele productiesysteem de rol van de vrager Vrager organiseert alle benodigde expertise Vrager definieert alle technische oplossingen Vrager bepaalt proces Vrager zoekt naar een ‘stapelaar’ en ziet lijdzaam een prijs op zich afkomen: te hoog: bezuinigen (kaasschaaf) te laag: weggeven aan ‘leuke aanvullingen’ www.roges.nl

“IST”: het traditionele productiesysteem de kenmerken Gelegenheidsfabriek (gelegenheidsteam/-locatie en -product) met: scheiding programma – ontwerp – uitvoering – beheer en onderhoud scheiding in vakdisciplines scheiding van taken – bevoegdheden – verantwoordelijkheden scheiding tussen pakketopbouw en prijs Geen probleemeigenaar Gelegenheid tot terugtrekken op eigen vakgebied www.roges.nl

“IST”: het traditionele productiesysteem de effecten Geen echte samenwerking: ruimte voor ontwerpvisies (eigen wijsheden) kostendenken aan aanbiederszijde ‘benutting’ van ontwerpfouten geen ruimte voor vernieuwing geen optimaal product/proces www.roges.nl

“IST”: het traditionele productiesysteem de gevolgen Veel onzekerheden/risico’s en derhalve: het opentrekken van een ‘blik beheersing en controle’: zware aanbestedingsprocedures (incl. BIBOB) dikke vraagpakketten en contracten controleurs van overheidswege en vraagzijde partijen zijn gevangenen van een slecht proces en komen daardoor nooit tot optimale prestaties www.roges.nl

“SOLL”: strategie aan vraagzijde Focus op TCO i.p.v. uitsluitend investerings - €’s Waar(de) voor geld en vergelijkenderwijs vaststellen ervan Aansturen op een ander (eerder) contractmoment met: Bewustzijn inzake eigen verantwoordelijkheden (i.c. risico’s) Positie kennen bij ‘ingrijpen’ (geen black box benadering) Visie middellange termijn (eigen primaire proces en passende gebruikswaarde gebouw) Functioneel weten wat er nodig is met ruimte voor voortschrijdend inzicht (flexibiliteit) Toekomstwaarde www.roges.nl

“SOLL”: strategie aan aanbodzijde Vraagstrategie en overwegingen kennen (sectorkennis) Inleven in gebruikswaarde (sectorkennis) Aanbod erop afstemmen: goed huisvesten is bijdragen aan het succes van het primaire proces van de klant Klantgerichte flexibiliteit: de klant de keus Bewijs leveren voor kwaliteit-/prijsverhouding (marktwerking) Ander (eerder) contractmoment faciliteren: Transparantie (keuzeproces) Resultaatverantwoordelijkheid door integratie www.roges.nl

Haal het beste uit de bouw: wat is er dan al te halen? Traditioneel/ bouwmanagement Bouwteam IFD D&B DBM DBMF DBMFO DBMFOT Turnkey PPS PFI PRP CM(R) CB En vele andere Maar: hoe kan een klant uit deze ‘productiesystemen’ (met hun eigen kenmerken) de beste keuze maken? www.roges.nl

Haal het beste uit de bouw: ‘engineer’ het transactieproces 1 PRIORITEREN Klant Keuze Bouwproces Procesaanbod Belangen en Waarden Onderscheid in Kenmerken Zelfbewustzijn Specificeren Selecteren Contracteren Produceren “MATCH”

Case woningbouwproject (van een ‘laagste prijs’- aanbesteding naar een ontwikkelvraag) Aansluiten op ondernemingsbeleid: zelf doen of uitbesteden? Selectieprocedure Long-list: bedrijfsbezoek, inspraak in criteria Selectieproces met criteria (voorzien van wegingsfactor): Bedrijfs- en projectreferenties Profiel mede-ontwikkelaar Financiele kerngegevens en garanties Procesbeheersing Samenwerking en klantgerichtheid Relatieve weging ten opzichte van elkaar (rangorde-bepaling) Individuele score per lid van selectiecommissie Resultaat: altijd de 4 (of 5) besten (getalsmatige uitkomst)

Invulmatrix 1 2 3 4 5 4,50 5,00 5,50 4,00   7,00 3,75 5,75 6,75 6,50 7,25 6,25 invoergegevens kwaliteitsaspecten 2,25 2,00 3,50 (rangordebepaling door commissie- 1,50 5,25 3,25 leden op individuele basis) 4,25 7,50 3,00 6,00 4,75 2,75 0,00

  1 2 3 4 5 totaal belang 10% 30% 20% 100% BEDRIJF Gegadigde 1 4,65 0,45 1,50 1,10 0,80 Gegadigde 2 5,45 0,70 0,75 1,15 1,35 Gegadigde 3 6,20 0,65 1,95 1,45 1,25 0,90 Gegadigde 4 3,63 8 0,23 0,60 1,30 Gegadigde 5 4,18 7 0,15 1,58 1,05 6 Gegadigde 6 4,40 0,43 1,28 Gegadigde 7 4,80 1,80 0,95 0,55 Gegadigde 8 0,00 9 Gegadigde 9 4,53 0,53 10 Gegadigde 10

Case woningbouwproject (van een ‘laagste prijs’- aanbesteding naar een ontwikkelvraag) Gunningsmethode ‘EMVA’ Gunningsprocedure: Verder met geselecteerde partijen (inschrijvers), overigen ontvangen afwijzing met geanonimiseerde invulling selectiematrix Gunningscriteria (ook gevraagd aan inschrijvers): Planning Procesbeheersing Huurders-begeleiding Risico-analyse Reciprociteit Werken met succesbudget (fictieve korting op inschrijfsom) Individuele score per lid gunningscommissie (van ‘6’ tot ‘10’) Resultaat: altijd ‘de beste’ (getalsmatige uitkomst)

  1 2 3 4 5 Inschrijfsom in euro excl. BTW BEDRIJF scenario 1a scenario 1b scenario 2 scenario 3 aanbieder 1 € 13.426.184 € 13.332.071 € 12.369.371 € 804.656- 27,8 n.v.t. 7,4 7,0 6,0 aanbieder 2 € 14.183.360 € 14.001.380 € 13.606.090 € 1.556.650 28,0 8,2 8,0 4,4 aanbieder 3 € 12.185.048 € 12.053.355 € 11.367.747 € 1.286.170- 24,2 6,4 3,6 aanbieder 4 € 12.352.605 € 11.972.165 € 11.641.350 € 3.042.225- 6,6 13.036.799 12.839.743 12.246.140 -894.100 27 7,1 6,3 6,7 N.B: voor het gunningscriterium "planning" behoeft geen kwaliteitsscore te worden ingevuld; het betreffende deel van het succesbudget wordt berekend afhankelijk van de ingediende planningen per scenario

  Ref.budget bij notaris scenario 1a scenario 1b scenario 2 scenario 3 1 aanbieder 1 € 13.159.281 3 € 13.065.168 € 12.102.468 € 935.997- 2 aanbieder 2 € 13.986.709 4 € 13.804.729 € 13.409.439 € 1.418.182 aanbieder 3 € 12.110.120 € 11.978.427 € 11.292.819 € 1.243.761- aanbieder 4 € 12.218.030 € 11.837.590 € 11.506.775 € 3.044.431- 12.868.535 12.671.479 12.077.875 -951.502 Succes-budget 750.000 berekend 250.000 200.000 150.000 <== belang in € Uit berekening WEL 62500 50000 37500 <---- wegingsfactor / belang € 266.903 € 76.903 € 87.500 € 50.000 € 52.500 € 0 per punt boven score van 6 € 196.651 € 33.349- € 137.500 € 100.000 € 60.000- € 74.928 € 62.428 € 20.000 € 90.000- € 82.500 € 134.575 € 30.425- € 37.500 € 30.000 € 22.500 € 75.000 168.264 18.889 65.625 50.000 9.375 24.375 N.B: het succesbudget voor scenario 3 wordt gerelateerd aan de omvang van Blok B (i.v.m. de reductie van ontwikkel- en uitvoeringsopdracht door het wegvallen van de blokken C/D/E)

Opdracht aan aanbieders: innoveren (zorg dat er wat te kiezen valt) “Niet het concurrentievoordeel op zich, maar het vermogen om steeds nieuwe te ontwikkelen en te exploiteren zorgt ervoor dat een onderneming koploper kan blijven.” (Henk W Volberda Blijvend Strategisch Vernieuwen: concurreren in de 21e eeuw) www.roges.nl

Opdracht aan klanten: los laten (oplossingsruimte geven), dan heb je twee handen vrij (om te ‘plukken’) www.roges.nl

Dank voor uw aandacht