Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk Erik Driessen Universiteit Maastricht www.erikdriessen.com
Verwerven van competenties op de werkplek Leren op de klinische werkvloer Verwerven van competenties op de werkplek Does Show Miller, 1990 Knows how Knows Portfolio
Leren op de klinische werkvloer Kliniek als werkomgeving: Beschikbare taken Kliniek als leeromgeving: Competenties die moeten worden geleerd
Toetsing op de werkplek Documenteren van competentie KKB OSAT MSF Kennis toetsing Vaardigheden Volume of practice Reflectie Clinic as a Learning environment: Competenties die moeten worden geleerd Portfolio
Eva, K. W., & Regehr, G. (2005). Self-assessment in the health professions: a reformulation and research agenda. Acad Med, 80(10 Suppl), S46-54.
Reflectie, Creating alternative methods of action 4 Trial 5 1 5 2 3 4 Korthagen et al., 2001 Trial Awareness of essential aspects Action Looking back on action Portfolio
Clash tussen leren en productie (Sargeant, e.a., 2011) Bijna ongelukken (Teunissen, e.a. 2007) Negatief leerklimaat (Boor, e.a. 2008) Lerenden wensen dringend feedback, maar krijgen het niet of weinig (Norcini & Burch, 2007) Feedback is niet genoeg voor gedragsverandering (Eva & Regehr, 2008) Structurele bias in zelf-beoordelingen (Davis, e.a. 2006) Doel gericht werken (Overeem, e.a. 2010)
Toetsing op de werkplek Structuur aanbrengen in praktijk leren door: Organiseren observatie en feedback Informatie samen te brengen en samen te vatten over leren en functioneren Ondersteunen reflectie op leren en feedback
Toetsing op de werkplek Observatie’s Globale beoordelingen Aggregatie en reflectie
Observatie’s Directe observaties van klinisch handelen in de praktijk Door een relevante beoordelaar Verpleegkundige, arts,collega… Een generiek scoringsformulier
Korte Klinische beoordelingen Korte observatie van een patient contact (10-20 minutes) Mondelinge evaluatie Generieke evaluatie formulieren Uitgevoerd door verschillende beoordelaars in verschillende situatie’s) (cf. http://www.abim.org/pdf/pim-demo/Clinical-Supervision-Walkthrough.pdf) Norcini JJ, Blank LL, Arnold GK, Kimbal HR. 1995. The mini-CEX (Clinical Evaluation Exercise): A preliminary investigation. Annals of Internal Medicine 123:795-799.
Lets do it Anamnese onvoldoende/matig/goed Professioneel handelen onvoldoende/matig/goed Communicatie met de patiënt onvoldoende/matig/goed
Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Bespreek de feedback (dialoog) Maak afspraken waar op wordt gelet Niet alle items
Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Subjectiviteit kan worden ondervangen door voldoende te sampelen (beoordelaars en casussen) Beschrijvende feedback is belangrijk voor de lerende Stimuleren van reflectie en doelgericht werken is noodzakelijk
Werkplek beoordelingen Observatie’s Globale beoordelingen Aggregatie en reflectie
Globale beoordelingen Functioneren over een langere periode Meerdere beoordelaars Scores en beschrijvende feedback
Multi-source feedback Verschillende groepen beoordelaars Inclusief zelf-beoordeling Vragenlijst Observeerbaar gedrag Over een langere periode
Multi-source feedback Patienten Artsen Peers Verpleegkundigen Zelf
Wat leert onderzoek (en eigen ervaring). (Overeem e. a Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? (Overeem e.a., 2009; Overeem e.a.,2010) Beoordelaars die met beoordeelde hebben gewerkt Wees bewust van verschillen tussen groepen beoordelaars Patienten als beoordelaars omstreden
Wederom zijn dialoog, reflectie en het stellen van doelen essentieel
Werkplek beoordelingen Observatie’s Globale beoordelingen Aggregatie en reflectie
Portfolio Bevat bewijs voor en informatie over leren en functioneren van de verpleegkundige Bevat vaak ook een zelf-beoordeling en ontwikkelingsplan Aggregatie van informatie
Het portfolio: Werkplek beoordelingen: Verrichtingen en bekwaamheden: informatie over functioneren en leren Verrichtingen en bekwaamheden: Informatie over ervaring en niveau Reflecties en werkplek beoordelingen: Inzicht in zelf-beoordeling POP Plan van aanpak
Verpleegkundige begeleiden bij reflectie Overweeg doelen die voortkomen uit de analyse SMART Waarom vragen Focus op de student zijn eigen rol Let op discrepanties Ervaringen die leren stimuleren (Niet te makkelijk of te moeilijk) Onderscheid persoon van taak Moedig het zoeken aan naar “learning cues” Valideer zelf-beoordeling met informatie uit verschillende bronnen
Wat leert onderzoek (en eigen ervaring) Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Driessen, 2008, Tochel 2009, Buckley 2009 Begeleiding lees het portfolio en gebruik het in de begeleiding van de verpleegkundige Stimuleer reflectie Follow-up Feasability Beknopt en relevant ( 7 kkbs, 6 osats en 1 msf) Definieer en communiceer de doelen
Wat leert onderzoek (en eigen ervaring) Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Driessen, 2008, Tochel 2009, Buckley 2009 Nut Maak het persoonlijk voor de lerende Maak afspraken over wat bereikt dient te worden en wie wat doet.
Meer informatie www.erikdriessen.com