Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Implementatie van de UNCO-MOB
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
The CAF Procedure voor externe feedback
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Observeren en rapporteren
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Workshop ‘Competenties’
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Reflecteren en een knoop
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Voortgangsgesprek fase 1
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wjk.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Studieloopbaancoaching
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Rollen binnen het werkplekleren
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk Erik Driessen Universiteit Maastricht www.erikdriessen.com

Verwerven van competenties op de werkplek Leren op de klinische werkvloer Verwerven van competenties op de werkplek Does Show Miller, 1990 Knows how Knows Portfolio

Leren op de klinische werkvloer Kliniek als werkomgeving: Beschikbare taken Kliniek als leeromgeving: Competenties die moeten worden geleerd

Toetsing op de werkplek Documenteren van competentie KKB OSAT MSF Kennis toetsing Vaardigheden Volume of practice Reflectie Clinic as a Learning environment: Competenties die moeten worden geleerd Portfolio

Eva, K. W., & Regehr, G. (2005). Self-assessment in the health professions: a reformulation and research agenda. Acad Med, 80(10 Suppl), S46-54.

Reflectie, Creating alternative methods of action 4 Trial 5 1 5 2 3 4 Korthagen et al., 2001 Trial Awareness of essential aspects Action Looking back on action Portfolio

Clash tussen leren en productie (Sargeant, e.a., 2011) Bijna ongelukken (Teunissen, e.a. 2007) Negatief leerklimaat (Boor, e.a. 2008) Lerenden wensen dringend feedback, maar krijgen het niet of weinig (Norcini & Burch, 2007) Feedback is niet genoeg voor gedragsverandering (Eva & Regehr, 2008) Structurele bias in zelf-beoordelingen (Davis, e.a. 2006) Doel gericht werken (Overeem, e.a. 2010)

Toetsing op de werkplek Structuur aanbrengen in praktijk leren door: Organiseren observatie en feedback Informatie samen te brengen en samen te vatten over leren en functioneren Ondersteunen reflectie op leren en feedback

Toetsing op de werkplek Observatie’s Globale beoordelingen Aggregatie en reflectie

Observatie’s Directe observaties van klinisch handelen in de praktijk Door een relevante beoordelaar Verpleegkundige, arts,collega… Een generiek scoringsformulier

Korte Klinische beoordelingen Korte observatie van een patient contact (10-20 minutes) Mondelinge evaluatie Generieke evaluatie formulieren Uitgevoerd door verschillende beoordelaars in verschillende situatie’s) (cf. http://www.abim.org/pdf/pim-demo/Clinical-Supervision-Walkthrough.pdf) Norcini JJ, Blank LL, Arnold GK, Kimbal HR. 1995. The mini-CEX (Clinical Evaluation Exercise): A preliminary investigation. Annals of Internal Medicine 123:795-799.

Lets do it Anamnese onvoldoende/matig/goed Professioneel handelen onvoldoende/matig/goed Communicatie met de patiënt onvoldoende/matig/goed

Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Bespreek de feedback (dialoog) Maak afspraken waar op wordt gelet Niet alle items

Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Subjectiviteit kan worden ondervangen door voldoende te sampelen (beoordelaars en casussen) Beschrijvende feedback is belangrijk voor de lerende Stimuleren van reflectie en doelgericht werken is noodzakelijk

Werkplek beoordelingen Observatie’s Globale beoordelingen Aggregatie en reflectie

Globale beoordelingen Functioneren over een langere periode Meerdere beoordelaars Scores en beschrijvende feedback

Multi-source feedback Verschillende groepen beoordelaars Inclusief zelf-beoordeling Vragenlijst Observeerbaar gedrag Over een langere periode

Multi-source feedback Patienten Artsen Peers Verpleegkundigen Zelf

Wat leert onderzoek (en eigen ervaring). (Overeem e. a Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? (Overeem e.a., 2009; Overeem e.a.,2010) Beoordelaars die met beoordeelde hebben gewerkt Wees bewust van verschillen tussen groepen beoordelaars Patienten als beoordelaars omstreden

Wederom zijn dialoog, reflectie en het stellen van doelen essentieel

Werkplek beoordelingen Observatie’s Globale beoordelingen Aggregatie en reflectie

Portfolio Bevat bewijs voor en informatie over leren en functioneren van de verpleegkundige Bevat vaak ook een zelf-beoordeling en ontwikkelingsplan Aggregatie van informatie

Het portfolio: Werkplek beoordelingen: Verrichtingen en bekwaamheden: informatie over functioneren en leren Verrichtingen en bekwaamheden: Informatie over ervaring en niveau Reflecties en werkplek beoordelingen: Inzicht in zelf-beoordeling POP Plan van aanpak

Verpleegkundige begeleiden bij reflectie Overweeg doelen die voortkomen uit de analyse SMART Waarom vragen Focus op de student zijn eigen rol Let op discrepanties Ervaringen die leren stimuleren (Niet te makkelijk of te moeilijk) Onderscheid persoon van taak Moedig het zoeken aan naar “learning cues” Valideer zelf-beoordeling met informatie uit verschillende bronnen

Wat leert onderzoek (en eigen ervaring) Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Driessen, 2008, Tochel 2009, Buckley 2009 Begeleiding lees het portfolio en gebruik het in de begeleiding van de verpleegkundige Stimuleer reflectie Follow-up Feasability Beknopt en relevant ( 7 kkbs, 6 osats en 1 msf) Definieer en communiceer de doelen

Wat leert onderzoek (en eigen ervaring) Wat leert onderzoek (en eigen ervaring)? Driessen, 2008, Tochel 2009, Buckley 2009 Nut Maak het persoonlijk voor de lerende Maak afspraken over wat bereikt dient te worden en wie wat doet.

Meer informatie www.erikdriessen.com