Coöperatieve leerstrategieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
toolbox deco-procedure
Koningsspelen groep 5-8.
Vriendschap.
om deze presentatie uit te voeren
Doel: rekening met elkaar houden
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Experts werkvorm + begrippentest
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Interpreteren van data
Slimme draken helpen ons om nog beter de tafels te gaan leren!
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Effectief rekenonderwijs
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 2. Planten- en vleeseters.
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
Ontwerp je eigen kwartet
Thema 1 Basisstof 2 tekenen
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Verjaardagsronde. Verjaardagsronde: In de verjaardagsronde zitten de teamleden om en om in een kring. Met het ‘cadeau’ op schoot beantwoorde de teamleden.
Beroepenwerkstuk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Rekenen.
Je lijf en zo.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
NSCCT Instructie groep 4
Thema 4: Zo bereik je meer
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
beslist geen rocket science
Tellen met kaarten.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Les 4: iedereen is anders
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Een hoop lef.
Wat leer je allemaal op school?
Je maakt kennis met grote getallen.
Transcript van de presentatie:

Coöperatieve leerstrategieën Terug naar begin stoppen Rondpraat Mix & Ruil Mix & Koppel Tweepraat Tafelrondje Genummerde koppen bij elkaar beurtgooi Tweetal interview op tijd Zoek iemand die Zoek het foutje Binnenkring/ buitenkring

rondpraat Je gebruikt je teamstem! De juf of meester stelt je een vraag. Je krijgt bedenktijd om over de vraag na te denken. De juf of meester vertelt wie er straks begint. Je geeft om de beurt een kort antwoord. (ping-pong) Je gaat door totdat de juf of meester het stilte teken laat zien. Je gebruikt je teamstem!

mix & ruil Je gebruikt je fluisterstem! De juf of meester geeft je een kaartje. Op dit kaartje schrijf je een vraag en op de achterkant het antwoord. De juf of meester vertelt wie er straks begint. Je loopt met je hand in de lucht door de klas tot je een klasgenoot tegen komt. Je stelt de vraag aan je maatje en die geeft antwoord en andersom. Je ruilt van kaartje en gaat op zoek naar een andere klasgenoot. Je gaat net zo lang door totdat de juf of meester het stilte teken laat zien. Je gebruikt je fluisterstem!

mix & koppel Je gebruikt je fluisterstem! De juf of meester geeft je een kaartje. Op dit kaartje staat een vraag of opdracht die bij het kaartje van iemand anders hoort. De juf of meester vertelt wie er straks begint. Je loopt met je hand in de lucht door de klas tot je een klasgenoot tegen komt. Je kijkt samen of jullie een koppel zijn. Als dit zo is blijf je bij elkaar staan. Je gaat net zo lang door totdat je iemand hebt gevonden met wie je een koppel bent. Je gebruikt je fluisterstem!

tweepraat Je gebruikt je teamstem! De juf of meester stelt je een vraag. Je krijgt bedenktijd om over de vraag na te denken. De juf of meester vertelt wie er begint. Je geeft om de beurt een kort antwoord. (ping-pong) Je gaat door totdat de juf of meester het stilte teken laat zien. Je gebruikt je teamstem!

tafelrondje Je gebruikt je teamstem! Ieder team krijgt één vel papier en één pen. De juf of meester stelt je een vraag. Je krijgt bedenktijd om over de vraag na te denken. De juf of meester vertelt wie er begint. Je geeft om de beurt een kort antwoord. (ping-pong) Je gaat door totdat de juf of meester zegt dat je mag stoppen. Je gebruikt je teamstem!

genummerde koppen bij elkaar Ieder teamlid krijgt één vel papier en één pen. De juf of meester stelt je een vraag. Je krijgt bedenktijd om over de vraag na te denken en schrijft het antwoord dan op je blad. De juf of meester vertelt wie er begint. Je steekt de koppen bij elkaar en laat elkaar om de beurt je antwoord zien en bespreekt deze. Je gaat pas weer zitten als iedereen in het team het antwoord weet. De juf of meester noemt een nummer. Als dit jouw nummer is ga je staan en geef je antwoord op de die gesteld is. Je gebruikt je teamstem!

beurtgooi Je gebruikt je teamstem! Ieder team krijgt één bal of een prop papier. De juf of meester stelt je een vraag. Je krijgt bedenktijd om over de vraag na te denken. Je geeft antwoord op de vraag en gooit de bal naar iemand anders. De volgende geeft ook antwoord op de vraag en gooit de bal weer door. Je gaat door totdat de juf of meester zegt dat je mag stoppen. Je gebruikt je teamstem!

tweetal interview (op tijd) Ieder team krijgt één vel papier en één pen of potlood. De juf of meester stelt je een vraag. Je krijgt bedenktijd om over de vraag na te denken en tekent of schrijft het antwoord van de vraag op je blad. De juf of meester vertelt wie er begint en hoe lang het interview duurt. De één interviewt eerst de ander. Daarna wissel je van rol en gaat de ander interviewen. Je gebruikt je fluisterstem!

zoek iemand die Je gebruikt je fluisterstem! Iedereen krijgt één werkblad en één pen. Op dit werkblad staan vragen. Je loopt rond in de klas op zoek naar iemand die het antwoord weet op één van de vragen en je laat het antwoord invullen. Je gaat zitten als al je vragen door verschillende klasgenoten zijn beantwoord. Je gaat door totdat de juf of meester zegt dat je mag stoppen. Je gebruikt je fluisterstem!

zoek het foutje Je gebruikt je fluisterstem! Iedereen krijgt een papier en pen. Je schrijft 4 stellingen, sommen of opdrachten op. Één van deze opdrachten maak je expres fout. Je wisselt van blad met een medeleerling. Je probeert de fout van de ander te ontdekken en verbeterd deze. Je gebruikt je fluisterstem!

Binnen/buitenkring Je gebruikt je fluisterstem! - Er worden twee kringen gemaakt met de gezichten naar elkaar toe. (een binnen- en een buitenkring.) - De juf of meester geeft een opdracht. - Je krijgt bedenktijd. - De juf of meester zegt wie er mag beginnen. - Op het teken van de juf of meester mag de ander vertellen. - De binnen of buitenkring draait door op het teken van de juf of meester. Je gebruikt je fluisterstem!