MN Bijeenkomst Fiets File Beter casus MN Thomas van Dijk, HRM 11 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
Regionale opzet van een Fietsdepot
Nieuwe impulsen voor de fiets
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Personeelsvoorzieningen. Employee Benefit oplossingen van Achmea
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Marco Oving Projectleider
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Hans Blink: het leasing business model werkt niet meer :49 "De grootste uitdaging wordt of de branche in staat is om het business model te.
De Werkkostenregeling Workshopdag november Waarom WKR Oude (bestaande) systeem: –Diverse vrije vergoedingen –Diverse vrije verstrekkingen Kerstpakket,
Nuon Sustainability Alwin Nagel
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Brabant Water in vogelvlucht
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Sportcafé Amsterdam Zuid
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Regio Awards à € per regio belangrijke data: 1 maart: inleveren aanvraag Regio Award 7 en 8 maart: PETS 17 maart: nieuwe leden avond Heinkenszand.
27 januari 2011.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Introductie Individueel KeuzeBudget (IKB)
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Duurzame inzetbaarheid RMO chauffeurs
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Pensioenactualiteiten
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
Zaterdag 26 november 2011 Voorstel meerdaagse reizen 2012 Bas van Golberdinge Peter Mooren 1 Den Haag Chapter Ride Out Team meerdaagse reizen 2012.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Individueel Keuzebudget
Leerlingenvervoer. Voorwoord door de wethouder Terugblik bijeenkomst 17 november 1. Uitleg over de nieuwe verordening en het doel om kinderen te stimuleren.
Informatiebijeenkomst IKB
Webinar Spits mijden in Arnhem
Inventarisatie
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Een succesvolle e-bikeproef
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

MN Bijeenkomst Fiets File Beter casus MN Thomas van Dijk, HRM 11 maart 2013

Bedrijfsprofiel 2

Pensioenreuzen 3

Kerncijfers 4

Onze opdrachtgevers 5

Uitgangspunten Business Case Mobiliteit Aanleiding: Verhuizing naar Zilveren Toren Den Haag en minder beschikbare parkeer – plaatsen Doelstellingen: •Verminderen CO 2 -uitstoot (MVO/ duurzaamheidsdoelstelling) •Behoud en versterking aantrekkelijk werkgeverschap Uitwerking van deze doelstellingen: Verminderd autogebruik = vermindering CO2-uitstoot. Huidige medewerkers van MN ervaren een belemmering van keuzevrijheid. Daarom aandacht voor aantrekkelijk maken van innovatieve en leuke alternatieven (e-bikes, e-scooters, deelname proeftuin, communicatie via e-magazine, etc.). Bijeenkomst RAI Vereniging 6

Overige uitgangspunten •Samenhang met MN Werkt! •Geen bezuiniging op totale kosten voor vervoer van MN •Passen in (optimaal gebruik maken van) werkkostenregeling •Reiskostenregeling betreft een tegemoetkoming in de kosten (niet te verwarren met inkomen/salaris!) Bijeenkomst RAI Vereniging 7

Uitwerking vervoersbeleid (woon-werk) •Verstrekken van OV-bewijzen (= altijd kostendekkend i.t.t. km-vergoeding) •Abonnementen of losse reizen hangt af van omslagpunt in prijs •Meer mogelijkheden om auto met alternatieven te combineren (deel km-vergoeding, deel OV-verstrekking) •Fietskilometers ook vergoeden (19 cent per km) •Ondersteunen van keuze (helpdesk!) •Tegemoetkoming in aanschafkosten voor tweewieler van € 250 •Renteloze lening tweewielers •Kortingsregeling via leveranciers voor tweewielers (15%) •Km-vergoeding op basis van standaard werkpatroon (= werkelijke reisdagen, m.u.v. thuiswerken  “mobiliteitsbudget”) •Km-vergoeding op basis van snelste route (i.p.v. postcodetabel) 8

Uitwerking vervoersbeleid (woon-werk) •Voordeel door efficiënt gedrag (MN werkt!) is voor medewerker •Leaserijders krijgen een NS businesscard. Deze mag gebruikt worden voor zowel de zakelijke kilometers als voor woon-werkverkeer •Restrictief parkeerbeleid (niet bijhuren…) •Leaserijders kunnen afstand doen van de leaseauto in ruil voor een mobiliteitsbudget van 100% maandelijks leasebedrag. Dit kan aan het eind van het jaar een fiscaal voordeel opleveren door slim gebruik te maken van verschillende reismodaliteiten die MN biedt. 9

Voor de verhuizing • Communicatie –E-magazines –Voorlichtingsbijeenkomsten management •Inrichting helpdesk •Brieven en individuele reisadviezen •Mobiliteitsmarkt, proeftuin e-bikes georganiseerd om: -Medewerkers aan het denken te zetten over hun toekomstige woon-werkverkeer -Medewerkers zorg ontnemen door ze de mogelijkheid te bieden samen met leveranciers de optimale route te bepalen van huis naar werk -Medewerkers kennis te laten maken met de diverse vervoersmogelijkheden. Diverse fietsen, e-bikes en e-scooters waren beschikbaar voor een testrit. 10

Resultaten tot nu toe De eerste indicaties van het reisgedrag na de verhuizing lieten een forse toename van OV en fietsgebruik zien. Uit een poll op intranet in 2010 (hoe reist u nu) en een herhaalde poll in 2011, na bekendmaking van het vervoersbeleid (hoe denkt u te gaan reizen) laat het volgende beeld zien: 12

Resultaten tot nu toe •Reductie brandstofverbruik met 10% ( liter op jaarbasis) •30 van de 86 leaserijders leveren auto in (totale potentiële vloot = 120 auto’s) •# Parkeerplaatsen van 700  170 •‘Parkeerprobleem’ blijft rol spelen, discussie luwt •Medewerkers blijken door het maken van alternatieve keuzes in veel gevallen in staat om situatie verder te optimaliseren •Grootste individuele verschillen in reiskostenvergoedingen oud-nieuw: o Verhuizing kantoor (andere reisbestemming) o Werkelijke traject als basis voor berekening i.p.v. postcodeafstand o In oorspronkelijke regeling kregen medewerkers met 4 werkdagen toch volledige vergoeding (voor 5 dagen). •Deelnemers tweewielerregeling ongeveer 145 sinds introductie 13

14 Uitsplitsing deelnemers tweewielerregeling

Samenvatting tweewielerregeling MN • Korting bij fietshandel (15% korting op ‘gewone’ fietsen en 10% korting op e-bikes) bij tweetal leveranciers in de regio • € 250 tegemoetkoming MN voor een nieuwe fiets • Reiskostenvergoeding van 19 cent per fietskilometer • Renteloze lening, terugbetalen uit kilometervergoeding • Regeling voor iedereen open, ook voor leaserijders of voor mensen die fiets in voor- en natransport gebruiken 15

Succes 13 oktober Uitreiking ALD Mobility Award mei Uitreiking Mobiliteitsaward Regio Haaglanden Interne evaluatie vervoersbeleid: Q

Conclusies en aanbevelingen HR • Het gaat om gedragsverandering, zorg voor voldoende draagvlak. • Blijf positief, verleidt medewerkers tot ander gedrag. • Maak een samenhangende geheel. Bij MN maakte de tweewielerregeling deel uit van een complete vernieuwing van het vervoersbeleid en sluit aan bij al bestaande aandacht voor sport en gezondheid. • Breng het regelmatig onder de aandacht. Regelmatige communicatie is minstens zo belangrijk als de regeling zelf. • Let op: werkkostenregeling 17

MN Postbus AK Den Haag Dank voor uw aandacht