Uiterlijke structuur aanbrengen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
les 6 - bronnen, structuur
Bijeenkomst 6 oefentekst.
Voordat ik aan mijn PWS begin
In stappen naar de innerlijke structuur
Het bedenken van een onderwerp
Schrijven in passende stijl
Onderzoeksvaardigheden
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
les 12 - tekstplan, wikispaces
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
College Stijl Periode 4.
Een leesstrategie: toepassing
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Hoofdstuk 3 terugblik.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Het onderzoeksverslag
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
De indeling van teksten
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Een (informatief) Artikel schrijven
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Uiterlijke structuur aanbrengen

Index Waarom een nadrukkelijke structuur? Hoe maak je de structuur zichtbaar? Met indelingen, titels en inleidingen Door de tekst op te bouwen in alinea’s Door alinea’s te verbinden Door alinea’s op te bouwen rond een kernzin Door de alineastructuur via kernzinnen zichtbaar te maken

Waarom een nadrukkelijke structuur? Door een duidelijk zichtbare structuur maak je de tekst voor de lezer begrijpelijk en prettig leesbaar: Titels en kopjes Alinea-indeling Verwijswoorden en verbindingszinnen Herkenbare kernzinnen per alinea

Hoe maak je de structuur zichtbaar (1) Bron: Handboek Academisch Schrijven, Joy de Jong (2011). Door deze nadrukkelijk te maken: Nadrukkelijk Onopvallend Indeling van de tekst Doorlopende tekst Titels en subtitels Geen titels of kopjes Inleiding(en) Geen inleidingen en samenvattingen Veel toelichtingen op de structuur Geen toelichtingen op de structuur Overkoepelende woorden en zinnen Geen overkoepelende woorden of zinnen Veel signaalwoorden en verwijzingen Geen signaalwoorden en verwijzingen Gebruik van schema’s Uitsluitend tekst

Hoe maak je de structuur zichtbaar (2)? Met indeling, titels en inleidingen Met een duidelijke indeling maak je de kern snel duidelijk aan de lezer Witregels en inspringen maken zichtbaar wat de verschillende onderdelen van het geheel zijn Titels geven het onderwerp van het geheel weer Inleiding geeft aan waar een tekst over zal gaan. Beschrijf hierin thema en de belangrijkste vragen of subthema’s

Hoe maak je de structuur zichtbaar (3)? Door de tekst op te bouwen in alinea’s Door de tekst in verschillende samenhangende blokjes op te delen, is de inhoud makkelijker te herkennen en begrijpen voor de lezer Dat betekent: per alinea één onderwerp Geen alinea die meer dan één onderwerp heeft Geen alinea die geen onderwerp heeft En ook geen twee alinea’s die eigenlijk hetzelfde zeggen Zelf aan de slag? Zie Hand-out 3: ‘Hoe geef ik in elke alinea de kernzin aan?’

Hoe maak je de structuur zichtbaar (4)? Door zinnen en alinea’s te verbinden met signaalwoorden en/of verbindingszinnen Iedere zin verhoudt zich op een bepaalde manier tot de vorige Ook iedere alinea verhoudt zich op een bepaalde manier tot de vorige. Bijvoorbeeld: een opsomming, een tegenstelling of een verklaring Je kunt die structuur duidelijker maken door verbindingen in en tussen alinea’s expliciet te maken. Dit kan door middel van het gebruiken van signaalwoorden en verbindingszinnen Zelf aan de slag? Zie Hand-out 2: ‘Welke verwijswoorden en signaalformuleringen kan ik inzetten?’

Hoe maak je de structuur zichtbaar (5)? Door een alinea op te bouwen rond een een kernzin Een goede alinea bestaat uit een kernzin en uit een uitwerking van de kernzin in de overige zinnen. De kernzin bevat de belangrijkste informatie van de alinea. De kernzin is meestal de eerste, tweede of laatste zin van de alinea. Lezers krijgen zo een snel overzicht van de inhoud van de alinea. De kernzin werk je uit in de rest van de alinea. Een alinea bestaat gemiddeld uit drie tot tien zinnen. Uitwerkingen van een kernzin worden gevormd door: een voorbeeld nadere uitleg of toelichting argumentatie . Zelf aan de slag? Zie Hand-out 3: ‘Hoe geef ik in elke alinea de kernzin aan?’

Hoe maak je de structuur zichtbaar (6)? Door de alineastructuur via kernzinnen zichtbaar te maken In de eerste, tweede en laatste zin verwijs je naar het thema: je maakt gebruik van verwijswoorden en signaalformuleringen. De eerste zin van de alinea is een verbindingszin die de overgang van de vorige naar deze alinea aangeeft: je verwijst terug en vooruit. De tweede zin bevat de kerngedachte van de alinea: je legt uit/definieert/beantwoordt een deel van een onderzoeksvraag. In de laatste zin vormt een korte deelconclusie of samenvatting van de alinea: je verwijst in de volgende alinea terug naar deze laatste zin. Zie ook: HAND-OUT ‘UITERLIJKE STRUCTUUR 3’: ‘HOE GEEF IK IN ELKE ALINEA DE KERNZIN AAN?

Zelf aan de slag? Check ook de hand-outs van deze module om zelf aan de slag te gaan: Hand-out 1: ‘Hoe maak ik de structuur van mijn tekst zichtbaar?’ Hand-out 2: ‘Welke verwijswoorden en signaalformuleringen kan ik inzetten?’ Hand-out 3: ‘Hoe geef ik in elke alinea de kernzin aan?’

Bronvermelding Boeken: Dirven, J. en Haag, E. (2008), Schrijven in stappen, handboek voor de verslaglegging van literatuuronderzoek, LEMMA uitgeverij, Jong, de J. (2011), Handboek academisch schrijven, in stappen naar een essay, paper of scriptie, Uitgeverij Cotinho Website: Van de RUG Groningen: een website met algemene tips over structurering van een tekst: http://www.rug.nl/education/other-study-opportunities/hcv/schriftelijke-vaardigheden/voor-studenten/ Het online taaladviespunt van de HvA en UvA: http://www.taalwinkel.nl/schrijfproces/de-opbouw-van-een-alinea/