Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Marketingmanagement in een Europese KMO
Aanzet tot strategisch denken
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Verandermanagement Hoofdstuk 2 Beleid
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Marketing Marketingoriëntatie
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
International Business Adviser
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Strategische Businesspartner
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
50.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Internationale handel
Evaluatie [Projectnaam]
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag van andere leden van de organisatie zodanig trachten te beïnvloeden, dat de strategieën van de organisatie worden uitgevoerd en de gestelde doelen zo goed mogelijk worden bereikt

Hoe? Door het brengen van structuur in de organisatie Door het formuleren van doelen Door het meten van prestaties Door het analyseren van de prestatie-meting Door het nemen van correctieve maatregelen Door belonen van gewenst gedrag

De opdracht: MC in je “eigen” bedrijf Inleiding Wat is de probleemstelling Korte beschrijving van het bedrijf Indeling van het rapport De organisatiestructuur De strategie Planning en Control (Deming Cycle): De BBSC Conclusie en aanbevelingen

Structuur: Functionele structuur Marktgerichte structuur Directie Regio Amerika Inkoop manager Productgroep babycare Productgroep wasmiddel Regio Europa Productie manager Functionele structuur Marktgerichte structuur

Deming/Shewhart/Ishikawa cycle

Het proces van planning en control: Uitvoering Meting Analyse Bijsturen Planning Bijsturen Uitvoering Afwijking

Het management proces SWOT Onderzoek de eigen organisatie Onderzoek de omgeving SWOT Strategie Uitvoeren van de strategie Evaluatie

Analyse van de omgeving: Demografische factoren Regulerende factoren Economische factoren Technologische factoren Sociale factoren

Analyse van de concurrentie positie: Huidige Concurrenten Potentiele concurrenten Macht Toetredingsbarrière Overige participanten Macht Concurrentie positie Afnemers Macht Leveranciers Macht Vervanging Substituten

SWOT Sterkten: ....... ...... Zwakten: Kansen: Bedreigingen: ........ Strategie: Gebruik je sterkten om kansen te benutten Gebruik de kansen om zwakten te verbeteren Bedreigingen: ........ Gebruik je sterkten om bedreigingen het hoofd te bieden Maak zwakten zo klein mogelijk om bedreigingen te vermijden

Voorbeeld missie, visie, strategie: Philips Electronics (1) Onze missie We dragen bij aan een beter bestaan door op het juiste moment zinvolle technologische innovaties op de markt te brengen. Onze visie In een wereld waarin technologie elk aspect van het dagelijks leven raakt, wil Philips een toonaangevende leverancier zijn van oplossingen op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en technologie, en uitgroeien tot de meeste gewaardeerde onderneming in zijn bedrijfstak

Voorbeeld missie, visie, strategie: Philips Electronics (2) We zullen: de winstgevendheid verhogen door te investeren in nieuwe, kansrijke activiteiten die meer rendement opleveren de kracht van het Philips-merk en onze expertise op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en technologie benutten om in geselecteerde segmenten en regio’s te groeien nauw samenwerken met onze belangrijkste klanten op zowel de consumenten- als de professionele markt blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling, en onze sterke positie op het gebied van intellectueel eigendom te gelde maken investeren in de kwaliteit van ons leidinggevende kader de productiviteit opvoeren door middel van bedrijfsvernieuwing en operationele best-in-class bedrijfsvoering

Planning en Control cyclus: LT- planning Jaarplanning Visie / Strategie Budget Jaarverslag Maand / kwartaal rapportage Her-plannen, Bijsturen

Business Balanced Scorecard:

SMART geformuleerde doelstellingen Specifiek: Doel is afgebakend, meting past daarbij Meetbaar: Een passende, voldoende nauwkeurige meting is mogelijk Acceptabel: Doel/meting wordt algemeen geaccepteerd Realistisch: Het doel is haalbaar Tijdsgebonden: Het doel moet binnen een bepaalde tijd gerealiseerd worden

Overweging voor de meting: Moet betekenis hebben voor de strategie / management doelen In een grote organisatie: BBSC / meting “top down” doorvoeren. Afhankelijk van de activiteit in de organisatie / afdeling Kostencentrum Uitgavencentrum Opbrengstencentrum Winstcentrum

Voorbeelden van indicatoren: Rendement op Totaal Vermogen: Residual Income = Winst – Kosten geïnvesteerd vermogen

Business Balanced Scorecard

Analyse van verschillen: budget/werkelijk Verkoop-omvang verschil: (Qw – Qb)*CMb Verkoopprijsverschil: (Pw – Pb)*Qw Verkoop mix verschil Efficiency verschil productie: (Kw – Kb)

De opdracht (1): MC in je “eigen” bedrijf Inleiding Wat is de probleemstelling Korte beschrijving van het bedrijf Indeling van het rapport De organisatiestructuur Hoe is de inrichting van de organisatie/organisatiestructuur? Welke consequentie heeft de keuze voor deze structuur? De strategie Sterkten / Zwakten (intern) Kansen bedreigingen (extern) De swot incl. strategie (ofwel hoe profileert het bedrijf zich)

De opdracht (2): MC in je “eigen” bedrijf Planning en Control (Deming Cycle): Welke vormen van planning herken je in de organisatie Welke metingen worden gedaan Welke analyses worden gedaan Hoe worden correctieve acties gedefinieerd en doorgenomen De BBSC Voorstel voor een BBSC voor de organisatie Inclusief targets en voorbeeld van correctieve maatregelen Conclusie en aanbevelingen