Palliatieve huisbezoeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Deze presentatie wordt u aangeboden door
Pascal Wiggers, Digital Life Centre – Create-IT Applied Research, Hogeschool van Amsterdam Care4Balance Care4Balance ontwikkelt een ICT system voor de.
Palliatieve patiënten, hoe zie ik hen?
Terminale palliatieve zorg
Alzheimer Een haperend geheugen
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Tevredenheidsonderzoek 2007
Q koorts in Herpen bewonersavond
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2013
Welkom Vierde en laatste openbare casuïstiekbespreking 2013 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2013
Palliatieve zorg en hartfalen
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
De winst van een AIV huisbezoek in de palliatieve fase
De kracht van de ervaring
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Inleiding : Resultaten FVIB-webenquête De heer Paul Rabau Kinesitherapeut Voorzitter FVIB-overleg zelfstandige zorgverstrekkers.
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Welkom, fijn dat u er bent!
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Gedragsveranderingen bij dementie
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Stichting Visible Results
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Presentatie voor basisvrijwilligers
Geert Van Hove.  Het gaat altijd over mensen, die om de één of andere reden niet of in elk geval onvoldoende voor zichzelf kunnen opkomen. Er zijn 3.
Onze doelen en visie in beeld
Psychosociale begeleiding bij kanker
Het realiseren van werkafspraken geriatrie tussen de 1 e en 2 e lijn in de regio Zwolle en omstreken. Joke Schmitz, Huisarts en deelneemster van de NHG-kaderopleiding.
Werkconferentie Vernieuwend zorgen
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis Welkom Thema bijeenkomst inhoud, uitvoering en financiering van de zorg voor chronisch zieken zorg door ziekenhuis,
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Ervaringen in de praktische betekenis met het Beroerte Advies Centrum
De mate van ‘ziektelast’ bij mensen met COPD onder behandeling van de huisarts versus longarts Erik Bischoff, Laura Elbers, Tjard Schermer, Jan Vercoulen.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Kwetsbare ouderen in Emmeloord
transmuraal PALLIATIEF ADVIES TEAM
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Palliatieve huisbezoeken Ervaringen van chronische, palliatieve longpatiënten die thuis begeleid worden door longverpleegkundigen Harry Bodewitz, longverpleegkundige Internos; Jennie Bernard, longverpleegkundige Internos; Tina v.d. Koppel, longverpleegkundige Rivas; Marjon de Jong, longverpleegkundige Rivas; Corinne de Jong, longverpleegkundige Rivas; José Allart, longverpleegkundige Asz; Anneke van Belle, longverpleegkundige Asz; Willie Minderhoud, longverpleegkundige Asz; Fleur Kloosterman, longverpleegkundige ASz; Corrie Snoek, secretaresse Reload; Netty de Graaf, verpleegkundig specialist longgeneeskunde ASz. Inleiding Patiënten met (zeer) ernstig chronisch longlijden hebben vaak een zware ziektelast. Goede begeleiding en ondersteuning van de patiënt en diens naasten is van essentieel belang om de kwaliteit van leven en ziektelast draaglijk te maken. Door hun forse benauwdheid is het voor deze patiëntengroep vaak lastig om naar de spreekuren in het ziekenhuis te komen. Daarnaast lijkt het lastiger om goede begeleiding te bieden in deze chronische zorg als de zorgverlener de thuissituatie niet kent. Achtergrond Vanuit het samenwerkingsverband Reload (Regionale Longafspraken Drechtsteden) wordt sinds 2007 begeleiding thuis geboden door het inzetten van huisbezoeken door longverpleegkundigen van de thuiszorg. Er is nauwe afstemming tussen de longverpleegkundigen van de thuiszorg en het Albert Schweitzer ziekenhuis. De longverpleegkundigen van de thuiszorg maken gebruik van het SAP (ZIS) en werken in hetzelfde verpleegkundig EPD als de longverpleegkundigen van het ziekenhuis. Er zijn korte lijnen, bij problemen of vragen is direct contact mogelijk. Team Reload Methode Patiëntenervaringen van deze palliatieve huisbezoeken zijn niet eerder geanalyseerd. Daarom is middels een vragenlijst een praktijkonderzoek gedaan naar de ervaringen van deze patiënten. In totaal worden 340 palliatieve longpatiënten thuis begeleid door de longverpleegkundigen van de thuiszorg. Patiënten die in de periode november 2013 – februari 2014 thuis zijn bezocht, hebben een vragenlijst ontvangen. De vragenlijst werd anoniem ingevuld en geretourneerd. In totaal zijn 103 vragenlijsten volledig ingevuld. Dit is 31% van de totale populatie. Citaten van patiënten over voordelen om thuis begeleid te worden - Ik hoef geen vermoeide reis naar het ziekenhuis te maken - Ik ben thuis minder gespannen - Omdat ik mij moeilijk kan verplaatsen door gezondheidsproblemen geeft me dit rust - Naast medische ondersteuning krijg ik ook vaak psychische hulp, hiervoor is meer tijd dan bij m’n arts - Ik vind het prettig om in de privésituatie vooral emotionele problemen te kunnen bespreken - Ik hoef in de winter niet door de kou met mijn scootmobiel - Mijn kinderen worden altijd betrokken bij de begeleiding, dat vind ik prettig - Ik vind het prettig dat er een directe verbinding bestaat met mijn longarts en longverpleegkundige van het ziekenhuis. - Als ik naar het ziekenhuis ga heb ik altijd begeleiding nodig, nu kan ik gewoon zelfstandig zijn. - Ik ben zo niet vermoeid en ik mijn vertrouwde omgeving praat ik meer vrijuit. - Er wordt direct gereageerd op vragen die ik heb aan mijn longarts of huisarts. - Ik kijk uit naar de gesprekken met de longverpleegkundigen en de fantastische begeleiding Citaten van patiënten over verbeterpunten rondom de huisbezoeken - Ik vind de communicatie tussen thuis en ziekenhuis niet altijd goed - Ik zou het prettig vinden als alle dossiers aan elkaar gekoppeld worden. Zowel het verpleegkundig dossier als het dossier van de longarts, ook de andere zorgverleners van het ziekenhuis zouden de dossiers aan elkaar kunnen koppelen. Resultaten Van de 103 respondenten is 44% alleenwonend; 39% wonend met gezonde partner; 8,5% wonend met hulpbehoevende partner en heeft 8,5% een andere thuissituatie. In totaal zijn 64 patiënten (63%) zuurstofafhankelijk, 20 patiënten (21%) zijn tevens afhankelijk van nachtelijke ademhalingsondersteuning thuis. Van de respondenten is 46% het afgelopen jaar opgenomen geweest, 54% is het afgelopen jaar niet opgenomen geweest. 97% geeft aan het prettig te vinden om thuis begeleid te worden door de longverpleegkundigen; 2% heeft geen mening en 1% vindt het niet prettig. Van de patiënten is 75% tevreden over de samenwerking tussen de longverpleegkundige van de thuiszorg en het ziekenhuis; 20% antwoordt neutraal en 5% is niet tevreden over deze samenwerking. Over de frequentie van het aantal huisbezoeken geeft 10% aan 2 keer per jaar bezocht te worden; 12% 3 keer per jaar; 41% 4 keer per jaar; 17% 5 keer per jaar; 9% 6 keer per jaar en 6% > 6 keer per jaar. Van deze patiënten is 82% tevreden over het aantal huisbezoeken; 17% antwoord hier neutraal en 1% is hier niet tevreden over. In totaal geeft 73% aan dat de naasten (partner, mantelzorger, kinderen, etc.) voldoende betrokken worden in de zorg door de longverpleegkundige; 19% antwoord hier neutraal en 8% vindt dat er onvoldoende betrokkenheid is voor de naasten. Het gemiddelde rapportcijfer wat de respondenten geven aan de begeleiding door de longverpleegkundigen thuis is een 8,6! Conclusie Patiënten met (zeer) ernstig chronisch longlijden hebben vaak een zware ziektelast. Door hun forse benauwdheid is het voor deze patiëntengroep vaak lastig om naar de spreekuren in het ziekenhuis te komen. Begeleiding thuis door longverpleegkundigen van de thuiszorg, in nauwe samenwerking en afstemming met het Albert Schweitzer ziekenhuis, leid tot een hoge tevredenheid van patiënten. Een gemiddelde rapportcijfer van 8,6 geeft aan dat patiënten deze zorg zeer waarderen. Verbeterpunten naar aanleiding van dit praktijkonderzoek zijn enerzijds nóg betere afstemming tussen de thuiszorg en het ziekenhuis; anderzijds het realiseren van nóg meer betrokkenheid van mantelzorgers en naasten in deze chronische zorg. Informatie Netty de Graaf, verpleegkundig specialist longgeneeskunde, Albert Schweitzer ziekenhuis Dordrecht. n.degraaf@asz.nl / 078-6545033