Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
Leer de namen van de noten 1
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Visie, missie en kernwaarden
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
De GROTE misverstanden rond Alverzoening.
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Psychologie en energiebesparing
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Leer de namen van de noten 2
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Wat is veiligheid in het algemeen?
27 januari 2011.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Topic 1: Strategisch Pessimisme. Nabijheid verhoogt verlangen… NuLater Fysieke Nabijheid Temporele Nabijheid Sociale Nabijheid.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Thema visitaties 2008 Frank Hopstaken Toezicht en handhaving.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Les 3: Verkeer TOETS.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Les 1: Verkeer.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Adviescommissie Themavergadering Veiligheid & handhaving 21 april 2009.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Onveilige kruising te grote aantasting leefbaarheid Hellouw Aanpak ontsluiting moet mee in groot onderhoud 2017!
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Een lerende en adaptieve organisatie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning 2005-2020 Fred Wegman Fred Wegman 2 november 2005

Naar een Duurzaam Veilig wegverkeer (1992) Nationale Verkeersveiligheidsverkenning 1990-2010 Startprogramma Duurzaam Veilig (1997) Evaluatie van het Startprogramma (diverse jaren) Nationaal Verkeersveiligheidscongres (2004) Essaybundel Denkend over Duurzaam Veilig (2005) Door met Duurzaam Veilig (2005) Nationale Verkeersveiligheidsverkenning 2005-2020 Fred Wegman 2 november 2005

Waarom Door met Duurzaam Veilig? Het aantal doden lag in 2004 toch verheugend veel lager dan in 2003? Zelfs: het aantal (881) was lager dan de taakstelling (900) voor 2010? Nederland is al zo veilig, een van de veiligste ter wereld Fred Wegman 2 november 2005

We weten niet precies waardoor de daling komt Dat is zo, maar… We weten niet precies waardoor de daling komt De taakstelling lijkt aan wervende kracht in te boeten En ook kunnen de aantallen nog aanzienlijk omlaag  RESULTATEN UIT HET VERLEDEN VORMEN GEEN GARANTIE VOOR DE TOEKOMST Fred Wegman 2 november 2005

Verkeersveiligheid: topprioriteit van beleid ! Minister Peijs spreekt dat regelmatig uit, dus verwoordt de wens de aantallen verkeersslachtoffers verder omlaag te brengen Bijvoorbeeld bij de opening van de BedrijfswagenRAI 2005 Thema van de beurs: Solid solutions, smart solutions Minister Karla Peijs: and safe solutions Fred Wegman 2 november 2005

Burgers zijn het eens met de minister Voorlichtingsraad (2005) Verkeersonveiligheid prioriteit: groot persoonlijk, maatschappelijk en politiek belang Peiling onder ANWB-leden (2005) Onveilig en agressief rijden is belangrijkste probleem SARTRE-studie (2003) Dit beeld wordt bevestigd in andere Europese landen  Werk aan de winkel: Door met Duurzaam Veilig Fred Wegman 2 november 2005

Ongevallen: een persoonlijk drama Teuny Slotboom, verloor haar man en haar zoon in een ongeval: We komen er allemaal mee in aanraking. Bijna dagelijks. Via de krant, de televisie en onze omgeving. Maar toch, als je het niet zelf hebt meegemaakt, zul je nooit meemaken wat er werkelijk gebeurt als je leven van het ene moment op het andere drastisch verandert door een verkeersongeluk "I do not have words to express the sorrow or loss I felt. It left a hole in my heart that can never be filled." Nelson Mandela na het verlies van zijn oudste zoon in een verkeersongeluk Fred Wegman 2 november 2005

Door met Duurzaam Veilig principes Hoe nu verder? Door met Duurzaam Veilig principes Daarbinnen toepassen van het Principe van Vermijdbare Ongevallen Oorzaken van ongevallen kennen en weten hoe deze weg te nemen Maatregelen nemen als deze maatschappelijk rendabel zijn Effectiviteit en efficiëntie verhogen door vanuit een visie te denken en te werken Fred Wegman 2 november 2005

Waarom nu een geactualiseerde visie? Duurzaam Veilig visie kritisch tegen het licht houden: Wat hebben we geleerd? Zijn er voortschrijdende inzichten? Zijn er nieuwe mogelijkheden? Bovendien: visie weer onder de aandacht brengen en wegruimen van misverstanden! Fred Wegman 2 november 2005

Mogelijke misverstanden Duurzaam Veilig of gewoon verkeersveiligheid Duurzaam Veilig is dat niet alleen infrastructuur? In Duurzaam Veilig wordt alles toch self-explaining, self-enforcing and forgiving? Maar meer dan 90% van de ongevallen wordt toch veroorzaakt door een menselijke fout: educatie dus! Duurzaam Veilig is duur, mensen willen het niet Fred Wegman 2 november 2005

Duurzaam Veilig als visie Redeneert vanuit een goed begrip van oorzaken van ongevallen en inzicht in het ongevalsproces Zoekt effectieve manieren om ongevallen te voorkomen en ernst te reduceren Schept zodanige veiligheidswaarborgen dat als een mens een fout/overtreding maakt, deze fouten opgevangen worden Hierdoor wordt de kans op (ernstig) letsel nagenoeg uitgesloten Fred Wegman 2 november 2005

Duurzaam Veilig-principe De vijf principes Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Fred Wegman 2 november 2005

Inhoud van het boek UITVOERING Organisatie beleidsuitvoering Kwaliteitszorg Financiering Flankerend beleid Snelheid Alcohol en drugs Jongeren Fietsers en voetgangers Gemotoriseerde tweewielers Goederenvervoer UITWERKING: SPECIALE ONDERWERPEN UITWERKING: MAATREGELEN Infrastructuur Voertuigen Intelligente Transportsystemen Educatie Regelgeving en handhaving ANALYSE & ACHTERGRONDEN Theoretische achtergronden Ontwikkelingen verkeersveiligheid Duurzaam Veilig 1990-2005 Fred Wegman 2 november 2005

Rode draad in Door met Duurzaam Veilig Voortbouwen op successen van Duurzaam Veilig totnogtoe De mens de maat der dingen: fysieke en psychologische eigenschappen Vijf principes: functionaliteit, homogeniteit, herkenbaarheid, vergevingsgezindheid, statusonderkenning Inspanningsniveaus handhaven, hogere kwaliteit leveren Beleidsinnovaties intensiveren Onderling beter afgestemde uitvoering Inhoudelijk integreren in andere beleidssectoren Inspelen op de veranderde bestuurlijke verhoudingen Flankerend beleid apart vormgeven Fred Wegman 2 november 2005

Flankerend beleid kennisontwikkeling kennisoverdacht implementatie integratie innovatie Fred Wegman 2 november 2005

Een voorbeeld: veilige snelheden (I) Fred Wegman 2 november 2005

Een voorbeeld: veilige snelheden (II) Fred Wegman 2 november 2005

Hoe nu verder? Uitnodiging om Door met Duurzaam Veilig als uitgangspunt te kiezen voor toekomstig beleid Gezamenlijke uitwerking te geven aan de voorstellen, met accenten op beleidsinnovatie, kwaliteitszorg en flankerend beleid Doorgaan met Duurzaam Veilig maken van de infrastructuur, maar daarnaast meer aandacht voor educatie, handhaving, technologie DE BAL LIGT NU BIJ U Fred Wegman 2 november 2005

Fred Wegman 2 november 2005