De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Leren in een online wereld (part 1)
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Kijk op praktijk zó moet het!.
Innovatiematrix en functionaliteiten
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
BattleBots The school battle.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ontwerpprojecten In de praktijk
STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Divera TWISK SWOV - Nederland
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
‘Een Spraakmakend Project’
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Docent medmec = Wil Adolfs
27 januari 2011.
Activerende werkvorm (awv):
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Workshop Onderzoeksontwerp
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Deel anders, mijn organisatie
moderniseren van het curriculum.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Kick off e-learning JorisZorg
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Concept examenprogramma
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Informatie management HC2
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Keuzethema: differentiatie
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Center for e-Learning, RSM
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfevaluatie GOK.
Cijferloos lesgeven bij talen
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten bij het gebruik van nieuwe media Fons Vernooij

Een gangbaar vooroordeel Het gaat om digitalisering van lesmateriaal. Dit impliceert dat didactiek onafhankelijk is van het gekozen medium. Terwijl elk medium zijn eigen mogelijkheden en beperkingen heeft .

Nog zo’n vooroordeel Nieuwe media maken de docent overbodig. Maar dat zeiden ze ook van: multimedia computer ondersteund onderwijs de videorecorder de televisie de film en de radio .

Het grootste vooroordeel Nieuwe media maken het mogelijk om plaats- en tijdonafhankelijk te studeren. Dit gezegde geldt al sinds de uitvinding van de boekdrukkunst .

De potentie van nieuwe media Nieuwe media bieden nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs. Dat leidt tot fundamentele vragen: Wat kan morgen dat gisteren nog niet kon? Hoe ziet de nieuwe didactiek er uit? Komt de potentie van de nieuwe media voldoende tot zijn recht? Welke gevolgen heeft dit voor de toetsing ?

Ervaringen met COO Propedeuse stof HBO bedrijfseconomie 10 modules courseware van 6 uur 60 uur COO x 400 uur werk per uur COO In totaal 24.000 uur werk geïnvesteerd Ofwel 15 mensjaren En toch is het project mislukt .

Fatale evaluatievragen COO Sluit het aan bij het hoorcollege? Nee, een programma kan niet improviseren. Sluit het aan bij het werkcollege? Ja, maar het bedreigt de werkgelegenheid. Sluit het programma aan bij het boek? Ja, maar je behoudt de beperkingen van het boek en mist de potentie van de computer .

Disfunctionaliteiten v.e. boek Een auteur kan geen gegevens toevoegen en daarom geeft hij alles prijs bij aanvang. Een computer kan gegevens vasthouden. Een auteur bouwt zijn deelvragen op en verklapt daarmee het algoritme. Een computer kan met de hoofdvraag beginnen en ruimte creëren voor de analyse .

Goede evaluatievragen Wat kun je met het programma dat je zonder computer niet kon? Welke nieuwe leerdoelen zijn binnen bereik gekomen? Welke vaardigheden zijn erbij gekomen? Komt de potentie van de computer tot uiting in een nieuwe wijze van toetsen ?

De innovatie-matrix Traditionele leerdoelen Nieuwe leerdoelen Traditionele media Traditioneel onderwijs Spin off Nieuwe media Efficiënt onderwijs Innovatief onderwijs

Het nut van de innovatie-matrix Zij dwingt tot vragen over de inzet van nieuwe media: Hoe anticiperen bestaande leerdoelen op de beschikbare media? Welke nieuwe leerdoelen komen binnen bereik dankzij de nieuwe media? Welke mix van leerdoelen is nu wenselijk? Welke mix van media is daarvoor nodig ?

Innovatie van onderwijs FIRST ENTERPRISE Een management-simulatie als leeromgeving en als oefenomgeving voor spreadsheets Ontworpen door Fons Vernooij

Nieuwe leerdoelen Identificeren met de rol van ondernemer Discussiëren over ondernemersdoel Vaststellen van een eigen strategie Keuze maken uit beschikbare gegevens Samenwerken als sociale vaardigheid Realiseren van spreadsheet-toepassingen Presenteren van de behaalde resultaten .

De spin off van COO-BE Problemen analyseren als vaardigheid Systematische probleemaanpak: ABC Proefschrift over het leren oplossen van bedrijfseconomische problemen Nieuw examenprogramma tweede fase VO Leerboeken met de ABC methode .

De rol van de docent Haalbaarheid van nieuwe leerdoelen nagaan. Virtuele leeromgevingen maken waarin de nieuwe potenties benut worden. Studenten uitdagen de nieuwe kansen te benutten. Nieuwe toetsvormen ontwikkelen .

Vereiste vaardigheden Zelf de nieuwe media kunnen bedienen. Zelf experimenteren met nieuwe media. Relatie tussen media en leerdoelen achterhalen. Functionaliteit van nieuwe media benutten voor nieuwe leerdoelen. Nieuwe leertaken vaststellen .

Basis voor succes Nieuwe media zijn alleen blijvend als: ze nieuwe leerdoelen binnen bereik brengen; onmisbaar zijn voor de realisatie van de nieuwe leerdoelen; onmisbaar zijn voor de toetsing en evaluatie van het leerproces; als docenten ze willen opnemen in het programma .

Dit simulatiespel is ontwikkeld door: Uitgeverij Thieme Meulenhoff Educatief Rematch bv naar een idee van dr. A.T.J. Vernooij