Leerlingen met NAH: EEN DUBBELE UITDAGING Eric Hermans Rianne Gijzen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Hoe ontstond dit initiatief ?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
Een hersenletsel; 3 jaar later
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Wat is/Wat doet het Sterrenfonds? • Voor kinderen < 16 die een steuntje in de rug nodig hebben • In Nederland • Laat kinderen stralen door materiële.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Presentation Of Learning
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Het werken met portfolio
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Een levensboek voor ouderen
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Zorgplicht in passend onderwijs
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Aanpak problematisch gedrag
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kansen voor transformatie
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Leerlingen met NAH: EEN DUBBELE UITDAGING Eric Hermans Rianne Gijzen

NAH: Incidentie Elk jaar 19.000 in ziekenhuizen 15.000 traumatisch 4.000 niet-traumatisch (de Kloet et al 2013) En nog heel veel ongeregistreerden

NAH: Ernst Traumatisch NAH 90% licht 10% matig – ernstig Niet traumatisch NAH Is zelden licht

NAH: Gevolgen Matig-ernstig NAH Bijna altijd gevolgen Licht NAH 10% á 15% krijgt te maken met gevolgen

NAH: Gevolgen Lichamelijk Motorisch Hoofdpijn Vermoeidheid

Gevolgen Onzichtbare neuropsychologische gevolgen. Atlent: we zien wel het kind maar niet de handicaps! LEREN/COGNITIE: Aandacht, concentratie Geheugen, werkgeheugen Mentale flexibiliteit (Nieuwe) informatieverwerking Planning en organisatie Taalproblemen

Gevolgen Onzichtbare neuropsychologische gevolgen Atlent: we zien wel het kind maar niet de handicaps! GEDRAG en EMOTIE: Agressie Somber, depressief, vlak Angst Prikkelbaarheid Weinig ziekte inzicht, zelfreflectie Verminderde sociale contacten Weinig initiatiefname, apathie

Weer naar school met NAH Vereist een voorbereid schoolsysteem Met kennis en begrip van tekorten Dit is nog veel te vaak niet het geval Atlent: een kind groeit door zijn omgeving!

Weer naar school na NAH: Een dubbele uitdaging UITDAGING 1: Herkennen van NAH UITDAGING 2: Tegemoet komen aan de onderwijsbehoefte van leerlingen met NAH

Project NAH Onderwijsprotocol Ontwikkeld om te helpen bij het aangaan van de dubbele uitdaging Opdracht LVC3 / LECSO 3 fasen: Literatuurstudie Ontwikkeling protocol Uittesten van protocol in 3 pilots

Literatuurstudie 5 hoofdpunten: Vroegtijdige herkenning en diagnostiek Goede overdracht zorg – onderwijs Deskundigheid Monitoring op langere termijn Aandacht voor transities

NAH Onderwijsprotocol Ontwikkeld om te helpen bij het aangaan van de dubbele uitdaging Op basis van: Literatuurgegevens Kennis van veldexperts in begeleidingscie: Martine Kapitein, Carla Hendriks, René Steinmann, Marc Cantrijn

NAH Onderwijsprotocol: inhoud NAH Signaleringslijst Kennis over NAH en de route tussen zorg en onderwijs Beschrijving voornaamste problemen en basale handelingsadviezen www.vilans.nl/onderwijsprotocolnah

NAH Onderwijsprotocol: wat kun je ermee? Informatie opdoen over NAH: oorzaken en gevolgen NAH Signaleringslijst: in 12 minuten in te vullen bij vermoeden van mogelijk NAH. Geeft advies wat te doen bij bepaalde score Stroomschema: de route tussen zorg en onderwijs Achtereenvolgens te doorlopen stappen + toelichting Onderwijsinhoud afstemmen op behoefte leerling. Geen 2 leerlingen met NAH zijn gelijk. Basale handelingsadviezen bij alle meest voorkomende neuropsychologische gevolgen van NAH Voorwaarden voor goed NAH onderwijs, o.m.: structuur en inrichting leeromgeving, planning activiteiten, individu-gerichtheid, diagnostiek, begeleiding

Regionale pilots Uitgetest in 4 regio’s: Nijmegen Arnhem Haaglanden noordelijk Noord Holland Eis was: regulier onderwijs doet ook mee

Resultaten pilots: NAH herkenning Sterke toename van NAH herkenning en identificatie tot >200% in regio’s die hier toch al goed in waren Met deelname van beperkt aantal reguliere scholen Één regio waar de herkenning en identificatie niet steeg; hier wél NAH affiniteit toegenomen (en daar begint het mee!)

Resultaten pilots: NAH herkenning Een zorgdirecteur van een regionale stichting voor regulier onderwijs In het verleden was het opsporen van een leerling met NAH nog te vaak een toevalstreffer. In de huidige situatie laten we het opsporen van NAH niet meer afhangen van toeval, en is er sprake van een systematische aanpak. Deze aanpak was ook voor de komst van het protocol al gaande, maar het protocol heeft hierin zeer stimulerend gewerkt.  

Resultaten pilots: competentie professionals Onderwijs professionals voelen zich competenter in herkenning én begeleiding van NAH leerlingen Een leerkracht in het reguliere onderwijs: Mijn ervaring is dat de onduidelijkheden makkelijker verhelderd zouden zijn wanneer dit protocol er geweest was toen ik zelf een leerling in de klas had waarvan later bleek dat hij NAH had. Ook zou het helderder geweest zijn welke prioriteiten we hadden moeten stellen voor deze leerling.

Resultaten pilots: handelingsadviezen Zeer tevreden met handelingsadviezen “alles staat hier mooi en compleet bij elkaar” (IB-er) “ik trek het geregeld uit de kast als ik met de handen in het haar zit over een leerling met NAH” (AB-er)

Resultaten pilots: de keten in de regio Sleutelfiguren: de regionale keten is door het NAH Onderwijsprotocol verbeterd

Resultaten pilots: de keten in de regio Een docent van een NAH Observatieklas Ik voel me erg gesterkt door het protocol. Als iedereen in de regio volgens dit protocol gaat werken ervaar ik dat als een steun in de rug, en zal dat ten goede komen aan leerlingen met NAH. In de huidige situatie maak ik nog te vaak mee dat ouders zeggen: “wat goed dat jullie er zijn, maar wat jammer dat we niet eerder bij jullie terecht zijn gekomen”. Het is belangrijk dat ook professionals buiten het onderwijs affiniteit gaan krijgen met het protocol, zoals de Jeugdgezondheidszorg, de vroeghulp en huisartsen.

Verschillen pilot regio’s Drie regio’s met goede basisstructuur; eentje niet Ook bij goede basisstructuur was sterke verbetering in signalering en ketenstructuur mogelijk Wat gebeurde er in die ene regio zonder goede basisstructuur?

Die éne pilot-regio: staat model voor veel andere regio’s Protocol breed onder de aandacht gebracht op de deelnemende scholen: docenten, BHV-ers, IB-ers, gymleraren Weinig signaleringslijsten ingevuld; veel werk; gevolgen leken er niet te zijn in volgende dagen/ weken (Veel) meer leerlingen waarbij notitie in dossier is gemaakt van valpartij; ook retrospectief. Dit komt bij gelegenheid a/d orde, bv. bij bezoek schoolarts IB-ers zonder uitzondering positief over NAH Onderwijsprotocol; wordt bij ongelukjes geregeld geraadpleegd Nog geen toename van signalering, maar awareness is noodzakelijke eerste stap NU: meer scholen betrekken en awareness levend houden En regionale infrastructuur verbeteren

En nu: het veld is aan zet! Gaat u ook de uitdaging aan? Ook in uw regio: Zitten tientallen kinderen met niet geïdentificeerd NAH op scholen Zijn de basisvoorwaarden voor goede NAH zorg nog niet gerealiseerd Voelt u zich ook uitgedaagd?

Ook het gezin is belangrijk! Een goede schoolomgeving is één ding, maar hoe zit het thuis? Gezinsomstandigheden kunnen herstel van kind met NAH bevorderen of belemmeren Vilans en 14 zorgaanbieders hebben aanbod voor NAH gezinsondersteuning ontwikkeld Kan in het hele land worden aangeboden

En nu: het veld is aan zet! Gaat u ook de uitdaging aan? Wij helpen u daar graag bij! e.hermans@brainproject.nl r.gijzen@vilans.nl